Pyöräilijän kaupunkilomatärpit, osa I: Tallinna

Teksti ja kuvat: Eeva Helle

Jos halajaa vaivattomasti ulkomaille pyöräilemään, kannattaa hypätä laivaan ja seilata minireissulle Tallinnaan tai Tukholmaan – tietenkin pyörän kanssa! Tässä jutussa pistäydytään Suomenlahden etelärannalla, Ruotsiin päästään Relaassa viikon päästä.

Kun nousee ulkomailla pyörän satulaan, iskee maailmanvalloittajaolo: voi mennä vapaasti minne vaan, liitää lujaa liikenteen mukana tai rullailla hissukseen maisemia tutkien.

Ajoimme pyörät Tallinnan laivaan kymmenhenkisen kaveriporukan voimin kesäkuun alussa. Halusimme osallistuimme Tallinn Bicycle Week (TBW) -tapahtumaan. Tallinnalaisia on nähty myös Helsingin Bicycle Film Festival -tapahtumassa, joten pyöräilijöiden kulttuurivaihto näyttäisi olevan virkistymässä.

Tallinn Bicycle Weekin fiiliksiin pääsee oivallisesti tämän tyylikkään videon kautta. Rento ja hyvin järjestetty tapahtuma kannattaa panna korvan taakse. Nopeasti suuren suosion saavuttanut TBW järjestetään jälleen ensi vuonna.

Tapahtumaviikolla kaupunki täyttyy hyvästä fillarikuhinasta, ohjelmaa on paljon. Valokuvia Tallinn Bicycle Weekistä löytyy täältä.

Cruisailua rantatiellä. Pyöräteitä pitkin pääsee kätevästi hienoille mestoille.

Kahvilat, ravintolat, rannat polkaisun päässä

Pääsimme heti perjantai-iltana Tallinnaan saavuttuamme tutustumaan kaupungin pyöräilyolosuhteisiin ryhmäajelun merkeissä. Meitä oli satulassa arviolta käsittämättömät 3000 polkupyöräilijää! Mukaan mahtui ihan kaikenlaista polkijaa mitä erilaisimmin pyörin.

Tallinnassa pyöräily on helppoa. Ruuhkaisin keskusta ei ole kovin suuri ja pyöräteitäkin on jonkin verran. Osa niistä on tosin huonossa kunnossa, joten ajoradalla ajaminen on usein vaivattomampaa.

Lyhyemmällä retkellä kannattaa suunnata ainakin satamasta länteen Piritan sataman suuntaan. Sinne kulkee mielettömän hieno reitti rantaa pitkin. Samalta suunnalta löytyy myös mahtipontinen neuvostohenkinen TV-torni sekä velodromi, jonne TBW:n väki vei meidät ilta-ajeluille.

Lepohetken voi viettää Piritan hiekkarannalla. Vieläkin rauhallisemmalle rannalle eksyimme lähdettyämme seikkailemaan laivasatamasta toiseen suuntaan. Myös sinne pääsee varsin hyvin pyöräteitä pitkin.

Ryhmäajo kokosi huikeat 3000 pyöräilijää yhdeksi letkaksi halki kaupungin! Kävimme fiilistelemässä myös Tallinnan velodromia, ajamaankin päästiin.

Pyöräilyä ja kirppistelyä

Tallinn Bicycle Weekin muut tapahtumat olivat pääosin Telliskiven alueella, joka on hyvin lähellä keskustaa, vanhankaupungin länsipuolella. Rosoisella ja kasvavalla Loomelinnakin alueella muun muassa pelattiin pyöräpooloa ja kisattiin erilaisten taitoa ja joskus vähän tuuriakin vaativissa kilpailuissa.

Iltakekkerit järjestettiin yhdessä alueen halleista. Tallinnassa näyttää olevan suurta innostusta myös Goldsprintteihin. Siinä kaksi pyöräilijää ottaa mittaa toisistaan polkien villisti rullien päällä, yleisön edessä (kurkkaa TBW-videolta). Leikkimielinen mutta tosissaan poljettu kisa jatkui yömyöhään asti osana juhlaa.

Jos ei jaksa ihan koko aikaa seurata pyörämeininkejä, on helppo sujahtaa välillä Telliskiven sisustuskauppoihin, kahviloihin ja penkomaan kirppisten tarjontaa. Alueella on myös rosoisen tyylikkäitä ravintoloita, joista saa erinomaista ruokaa sai hyvin kohtuulliseen hintaan.

Telliskiven ja Loomenillakin alueen tapahtumista ja ravintoloista löytyy tietoa esimerkiksi täältä. Tallinnassa meitä kirppisintoilijoita kiinnostanee elokuun lopun Telliskivi Flea Market Festival.

Telliskvien Loomelinnakissa on myös vastikään avattu pyöräliike Jooks Rattastuudio, joka ei vielä ollut sielä käydessämme auki mutta vaikuttaa visiitin arvoiselta. Myöhemmin kaupassa asioinut kaverini hehkutti liikettä ja henkilökuntaa, ja onnistuipa löytämään sieltä itselleen suomalaisen KRNKYn tuotteen. Liikkeessä myydään myös suomalaisia Pelago-pyöriä. Ystävällisen henkilökunnan kanssa tuli kuulemma jutustelua Tallinnan pyöräkultuurista ja mikä parasta, ostosten lomassa kaupasta sai myös kahvia nautittavaksi!

Löytöjä paikallisesta fillarikaupasta, sekä laatuaikahengailua rennontyylikkäissä kahviloissa ja ravintoloissa.

Halpaa, helppoa, hauskaa

Tallinnaan matkaaminen fillarin kanssa on huikean helppoa ja vaivatonta. Fillarin saa paattiin muutamalla eurolla (Linda Lines 4 e/suunta, Eckerö Line 5 e/suunta). Satama on Tallinnassa ihan keskustassa, joten perillä on heti saapuessaan.

Meidän popppoomme matkasi Linda Linesin nopealla aluksella parissa tunnissa perille perjantai-iltana. Yövyimme porukalla vuokra-asunnossa aivan vanhankaupungin korkeimmalla kohdalla, lähellä näköalatasannetta, joten kotiinpaluu tarjosi aina illan viimeisen hitaan – mäkiosuuden.

Tallinnan kätköistä löytää kaupunkipyöräilijä paljon koettavaa. Pienet eksymiset ovat homman suola!

Tallinnan hurmasi pyöräilijän, sinne pitää päästä uudelleen!