Merimelontaa Kustavissa

Mitä kaikkea Kustavista löytyy? Se on ensinnäkin vakkasuomalaisen luomu-kiipeilyn paratiisi punaisilla graniittikallioilla. Toiseksi Kustavissa on usein auringonpaistetta. Kolmantena seikkana, eikä suinkaan vähäisimpänä, mieleeni tulee meri joka sinisenä hohtaa niin monena päivänä vuodessa auringon paisteessa. Tällä kertaa aionkin kirjoittaa vähän merestä, tai tarkemmin ottaen merimelonnasta Kustavissa ja sen lähivesillä. Monille meri Kustavissa näyttäytyy vain kaislikkoisina sisälahtina ja sameavetisinä sokkeloisina salmina. Tarkemmin katsottuna ja hieman pitemmälle mentäessä, Kustavista löytyy varmasti yksi suomen parhaimmista vesialueista melontaretkeilyn harrastamiselle. On suojaisia sisäreitistöjä joita pitkin voi kokematonkin meloja päästä mahtaviin paikkoihin. Sitten on avaa rannatonta merta jonne uskaltautuminen vaatii kokemusta ja taitoa.

Kustavista löytyy useita loogisia melontareittejä viikonloppuretkille ja se on myös oiva paikka lähtöpisteeksi esimerkiksi Ahvenanmaan melontaretkelle. Alkaahan Ahvenanmaan vesialue heti kymmenisen kilometriä Kustavin keskustasta länteen Kihdin-aukon toisella puolella. Muutamia esimerkkejä hyvistä reiteistä voisi olla esimerkiksi Kustavin ympärimelonta. Parin-kolmen päivän retkellä melotaan monenlaisessa ympäristössä, suurimmaksi osaksi suojaisia vesiä pitkin. Toinen oiva esimerkki voisi olla Vuosnaisten ja Lypyrtin ympärimelonta. Hieman aavempaa vettä ja mahtavia pikkuluotoja todella tasaisine kallioineen ovat kuin tehty leiriytymiseen. Varsinkin Lypyrtin länsipuolen sokkeloinen saaristo on todella kokemisen arvoinen paikka. Paljon mahtavia satamapaikkoja sekä karikkoiset vedet, joilla ei juuri koskaan törmää muihin. Mökkejä tuonne ei ole juuri rakennettu ja veneily on mahdotonta suurimmassa osassa vesialuetta.

Viime viikonloppuna teimme mielestäni parhaan viikonloppumatkan tähän asti. Suosittelen sitä lämpimästi kaikille melonnasta innostuneille. Aloitimme matkan kesämökiltäni läheltä Pleikilän pienvenesatamaa. Pleikilä soveltuu kaikkien muidenkin edellä mainittujen retkien lähtökohteeksi varsin mainiosti. Pleikilän pohjoispuolella avautuu Hamskerinaukko ja todellinen ulkosaaristo karuine tuulen piiskamine luotoineen sekä mitä eriskummallisimpine merilintuineen. Mielestäni tämä on merimelontaa parhaimmillaan. Aavan laidalla erottaa kaksi suurempaa saarta jotka muodostavat kolmion muotoisen melontareitin ne linkittäen. Lähdimme perjantai-iltana ja meloimme kevyessä sivuvastaisessa aallokossa kymmenisen kilometriä kunnes päätimme etsiä sopivan luodon yöpymiseen joita löytyy runsaasti. Valitsimme parhaimman hiekkarantoineen ja vietimme loppuillan ruoanlaiton merkeissä. Meri-ilma väsyttää ja unta ei juuri tarvinnut odottaa.

Aamulla heräsimme kirkkaaseen auringonpaisteeseen. Meri oli tyyni. On hienoa meloa täysin tyynellä merellä aamuauringon paistaessa. Suuntasimme kohti Storklyndanin saarta. Storklyndan on eristynyt saari Isokarilta lounaaseen. Storklyndanilla on asuttu yli sata vuotta ja vanhat asumukset kertovat omaa tarinaansa. Sattumalta paikan isäntä oli juuri kestitsemässä turistiryhmää ja tarjosi meille kahvit ja lohivoileivät jotka maistuivatkin erinomaiselta melonnan jälkeen. Isäntä on kunnostanut vanhoja taloja jotka ovatkin varsin kotoisan näköisiä. Saarelta löytyy mahtavia leiripaikkoja ja melojat ovat kuulemma aina tervetulleita vaihtamaan kuulumisia ja jos tuuri käy voi kahvipannu olla kuumana. Saarelle melottaessa on huomioitavaa että liikutaan Ahvenanmaan vesialueella joten jokamiehenoikeus ei ole voimassa. Storklyndanilta matka jatkui Isokarille peilityynessä kelissä.

Isokari on kuuluisa hienosta majakastaan joka valaisee laivaliikennettä vielä tänä päivänäkin. Saaren ympäristön karikkoiset vedet ovat vaatineet monen miehen hengen vuosisatojen saatossa kun laivat ovat haaksirikkoutuneet. Saaren historiaan kuuluu monenmoisia hienoja tarinoita ja aikojen kuluessa saarta ovat asuttaneet majakanvartijat, luotsit ja armeija. Nykyään saarella toimii luotsiasema sekä vierasvenesatama. Majakkaan tehdään tarvittaessa opastettuja kierroksia. Myös monenlaista muuta ohjelmaa kuuluu saaren tarjontaan, kuten hylje- ja linturetkiä. Kerrassaan hieno paikka vierailla ja viettää vaikka päivä tai pari. Saarelta löytyy erilaisia majoitusvaihtoehtoja. Isokarilla söimme lounasta ja lähdimme melomaan takaisin kohti lähtöpaikkaa. Tuuli oli päivänmittaan yltynyt ja pääsimme melomaan kohtalaisen navakkaan sivuvastaiseen tuuleen. Lopulta pääsimme mökille ja saunomaan.

Melontaretki oli takana. Kaikenlaista keliä tuli koettua ja monenlaisia paikkoja. Matkaa kyseiselle kierrokselle tulee noin 40 kilometriä joten periaatteessa reissu olisi sopiva päivämelontakin kunhan vaan tuulet sopii. Toki suosittelen viettämään yön yhdellä aavan meren luodoista tai vaihtoehtoisesti yhdessä Isokarin majoiyusvaihtoehdoista. Merkille pantavaa on alueella liikuttaessa, että liikutaan todella avoimella merellä. Myrskyn sattuessa voi moneen paikkaan jäädä helposti jumiin. Pienemmillä aalloilla surffailu on nautinnollista. Korkeimmat yksittäiset alueella mitatut aallot ovat kuitenkin kohonneet muistaakseni yli 6 metrisiksi. Sikäli kannattaa katsella säätiedotusta ja harkita tarkoin koska lähteä retkelle. Kesäisenä poutapäivänä retki on kuitenkin ikimuistoinen melontakokemus saaristomerellä maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisessa ympäristössä.