1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Joutenkulkija j...
MSR Whisperlite kokemuksia?

Pitäisi hankkia uusi bensakeitin. Entinen Coleman Peak oli ominaisuuksiltaan ylivoimainen, mutta 12 vuoden käytön jälkeen polttoaineletku taittui puhki. Coleman Peak keitintä ei varmaan saa mistään? Enää ei ainaskaan Globelta.

Koska ulvovat Primukset ovat poissuljettuja, niin MSR Whisperlite kiinnostais. Onko huonoja käyttökokemuksia (Colemanissa ei ollut)? Voiko käyttää E95 bensaa (Colemanissa käytin vain sitä)? Tarvitaanko esilämmitystä kovalla pakkasella (Colemanissa ei tarvinnut)?

Alppipässi

--

Ole mies, toteuta haaveesi.

J_Susiraja

Eikös tuo Coleman Multifuel ole suunnilleen samanlainen kuin Peak.

http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=550B725&categoryid=19020

Itse olen keitellyt Primuksen Omnifuelilla eikä se välttämättä ulvo. Jos käytössä on oikea suutin, niin pulloon voi pumpata vähemmän painetta ja ääni on huomattavasti pienempi ja hyvinkin siedettävä. En sitten tiedä vaikuttaako pienempi paine keittimen hyötysuhteeseen. Jos polttelee täydellä teholla kovalla paineella, niin kieltämättä ääni on turhan kova.

Musikka

Kannattaisiko kysyä maahantuojalta varaosia? Ei tuo keitin ihan niin vanha ole.

Joutenkulkija j...

Kiitos vinkeistä!

Dementia alkaa vaivata. Kerroin tuossa alussa että vanha keittimeni oli mukamas Coleman Peak, mutta tarkoitin COLEMAN APEXX keitintä. Tämä Apexx on erillisellä polttoainepullolla varustettu. Kolme vuotta sitten se poistui Globetrotterin luettelosta. SUURI VAHINKO! Suomeen sitä ei ole tuotu.

zorro

Alppipässin arvioon ei ookkaan paljon lisättävää. Mä ostin oman Whisperliteni Erä-Lehden testin innoittamana joskus vuonna, oisko ollu -97--98. Keitin on mulla edelleen tallessa, mutta on jäänyt käyttämättä kauan sitten. Pakkasissa keittelen nykyisin yksinomaan Msr XGK:lla ja plussakeleissä kaasulla. Jollain tapaa pidän XGK:ta helpompana käyttää..tiedä sitten mistä syystä, koska teoriassahan esilämmitys ja muu välpääminen on aivan sama. XGK on helpompi puhdistaa ja huoltaa kenttäolosuhteissa.

95E nokeaa keittimen hyvinkin tehokkaasti. Etenkin siinä vaiheessa kun sammutat bensansyötön ja keitin polttaa vielä putkessa olevia bensoja. Keitin sottaa siis mielestäni aika pahasti, jos käytät 95E:tä. Suosittelisin White Gasiä, mutta se nyt on sitä tavaraa, mitä kukaan ei jostain syystä tuo maahan ja jälleenmyyjille.

J_Susiraja

Onko se tää?

http://www.backcountry-equipment.com/stoves/colemanexponent_apexII.php

Olen tilannut joskus vedenpuhdistimen ko. firmasta ja homma hoitui hyvin. Kannattaa myöskin lukea "todennäköisyysprosentit": http://www.backcountry-equipment.com/policy/duties_taxes.html

Joutenkulkija j...

Kiitos tiedosta ja linkistä!!!!!!

Se on just minun keittimeni Coleman Apexx. Hiljainen, tehokas ja huoltovapaa. Suuttimen sisällähän toimii puhdistusneula. Vanhaa keitintäni ei milloinkaan tarvinnut huoltaa.

Aion tilata Coleman Apexxin. Hintakin on edullinen ja tuskin muita kuluja tulee hirveästi.

BelowZero

zorro wrote:
Suosittelisin White Gasiä, mutta se nyt on sitä tavaraa, mitä kukaan ei jostain syystä tuo maahan ja jälleenmyyjille.

Ainakin Shell:n huoltamoilta saa Erikoisbensiiniä (110/60), joka on samaa kuin White Gas. Toi 110/60 on tislattu niin puhtaaksi, että ei ole ihan yhtä ärhäkkä syttymään kuin esim. 95E tai ihan perus white gas. Lisäksi palaa tosi puhtaasti, eikä tarte hellaa (MSR XGK) puhdistella mitä vähän nyt "ravistellee" kun sille päälle sattuu. Kannatta kokeilla, jos ei ole tullut testattua. Hintaa litkulla on noin 4 € litra. Mikäli ei löydy hyllystä niin kiltisti ovat Shellin pojat tilanneet.

Lefa
Käyttäjän Lefa kuva

Alkoipa kiinnostamaan tämä Apex. Kerropa Joutenkulkija enemmän kokemuksiasi sen käytöstä. Hiljainen? Mihin verrattuna? Oletko polttanut siinä petroolia? Tarvitseeko se ja saako siihen erilaisen suuttimen sitä varten?

Jos tilaat laitteen Ameriikasta, niin kerropa sitten miten sujui, kauanko kesti ja mikä lopulliseksi hinnaksi muodostui.

zorro

BelowZero wrote:
zorro wrote:
Suosittelisin White Gasiä, mutta se nyt on sitä tavaraa, mitä kukaan ei jostain syystä tuo maahan ja jälleenmyyjille.

Ainakin Shell:n huoltamoilta saa Erikoisbensiiniä (110/60), joka on samaa kuin White Gas.

Kiitos paljon vinkistä! Pitääpä käydä Shellillä kun noi varastossa olevat loppuu.

Joutenkulkija j...

Kokemuksiani Coleman Apexxista:

Olen käyttänyt sitä ympärivuotisesti ja varsinkin ulkomailla, koska bensaa saa mistä vain. Talvella pakkasella en ole käyttänyt esilämmitystä, vaan tikulla tulta tarjoamalla keitin on syttynyt. Jos putkiin on jäänyt raakaa bensaa, niin sitä tulee esilämmityskuppiin ja se palaa hiljakseen ja nokeavasti.

Keitin on todella hiljainen. Ehkä hiljaisempi kuin Trangian kaasupoltin. Johtuukohan hiljaisuus hyvästä liekin hajoittajasta? Esim. Primuksessa paine purkautuu suoraan ulos kuin suihkukoneessa ja äänikin on sen mukainen.

Apexxin liekkiä suojaa pieni tuulisuojarengas. Itse olen tehnyt alumiinipellistä täysin suojaavat tuulisuojat. Suutinputken sisällä on ohut lanka joka puhdistaa suuttimen, kun säätönupin kääntää kiinni asentoon.

Petroolia kokeilin kerran, mutta sen syttyminen ei ollut helppoa. Esilämmitystä tarvitaan ja sellainen näprääminen ei kiinnosta. Petrolilla on luonnollisesti oma suuttimensa.

Mitään suurempia ongelmia Apexxin kanssa ei koskaan ollut. Kerran vaihdon pumppuun tiivisterenkaan kun kaasu ei mielestäni tullut tarpeeksi kovalla paineella. Vika olikin jossain muualla kun vasta myöhemmin kaasuuntuminen tuli normaaliksi. Teknisissä laitteissa voi olla vaikka minkälaisia ongelmia. Kaikki keittimet eivät välttämättä toimi hyvin. Eräällä kaverillani Oli Coleman Peak "pönttökeitin". Hän ei saanut sitä koskaan toimimaan. Kerran vikana oli liian ahdas suutinputki jossa puhdistuslanka jumiutui kiinni. Sitten oli vikana paineen karkaaminen löysän pumpun kierteen takia. Eräs "putkimies" väänsi sen putkitongeilla kireämmälle ja sitten koko keitin oli sökö.

Tilaus on menossa. Palaan asiaan kun olen saanut keittimen.

Joutenkulkija j...

Lupasin palata asiaan kun saan keittimen.

Nyt se tuli, toimitus Texasista tänne kesti kaksi viikkoa.

Maksoin Visalla ja keittimen hinnaksi tuli kaikkine kuluineen noin 71 euroa (426 mk)! Todella halpa keitin.

Kokeilemaan en vielä päässyt kun aloin etsimään erikoisbensaa.

Tuossa edellisissä viesteissä mainittiin Shellin erikoisbensa 110/60.

Tampereen huoltoasemilla siitä ei tiedetty mitään ja soittivat pääkonttoriin polttoaineasiantuntijalle joka ei myöskään tuntenut ainetta.

Taidanpa kokeilla pienmoottoribensalla joka on puhtaampaa kuin E95.

jjpolkupyörä

Mukava kuulla että sitä White Gasia saa Suomestakin. Etelä-Amerikassa sitä löytyy helposti Chilestä, mutta Boliviasta on vaikeeta löytää. Siellä se tavallinen bensa on niin armottoman likasta, että koko ajan saa huoltaa keitintä (MSR XGK 2).

Toimiva systeemin on ollu kerosiinin käyttö. Kerosiini taas ei syty ainakaan kylmällä helposti, mutta palaa suhteellisen puhtaasti. Sitähän ne torimummotkin siellä käyttää. Alettiin hoitamaan esilämmitys alkoholilla, jota saa helposti mistä vaan pienissä muovipullossa. Se on jotain 90 prossasta. Eli viinaa ei tietenkään ajeta polttoaineputken läpi vaan kaadetaan vähän polttimon päällä olevaan kuppiin, siis samaan johon esilämmintysbensankin on tarkoitus kerääntyä. Sit kun viina alkaa olla palanut loppuun, niin hana auki vaan ja hyvin pelittää.

XGK pitää tietysti hirveetä meteliä, mutta hyvä puoli siinä on se että voi puuhailla muuta ja huomaa kuitenkin heti jos keitin sammuu. Muutenkin ongelmaa ei oo sillon, kun kuuluu meteliä keittimestä, vaan sillon kun se loppuu.

Mimmonen se uusi pumppu on? Metallinen? Mulla on hajonnut pumppu kerran kunnolla ja aina kun sitä vääntää kiinni, saa vähän pelätä että halkeeko ne muovinpalaset. Uusi pitäs hommata varalle. Mistä saa ja kai se käy myös tohon XGK-keittimeen?

Alppipässi

JJ,

Pistin sinulle yksityisviestin.

Ole mies, toteuta haaveesi.

BelowZero

Joutenkulkija jostakin wrote:
Kokeilemaan en vielä päässyt kun aloin etsimään erikoisbensaa. Tuossa edellisissä viesteissä mainittiin Shellin erikoisbensa 110/60. Tampereen huoltoasemilla siitä ei tiedetty mitään ja soittivat pääkonttoriin polttoaineasiantuntijalle joka ei myöskään tuntenut ainetta.

Taidanpa kokeilla pienmoottoribensalla joka on puhtaampaa kuin E95.

Elikä tuota Erikoisbensiiniä valmistaa Absor Oy (Periäistentie 75, 05200 Rajamäki, Puh. (09) 8789880) ja ainakin Shell sitä kaupittelee. Helsingissä sitä on hyllytavarana ainakin tullinpuomin Shellillä. Kun olen niin maan perin laiskaa tyyppiä olen pyytänyt lähellä kotiani olevan huoltamon sitä aina silloin tällöin tilailemaan. Pieni erhe :oops: tossa kyllä minulta aikaisemmin tuli sillä Erikoisbensiini jota käytän on "mallia" Erikoisbensiini 80/110 eikä 110/60.

J_Susiraja

Huoltoasemalle tilaamalla ilmeisesti säästää rahaa. Erä 11/2003 mukaan kannattaa pyytää lähihuoltoasemaa tilaamaan sitä autotarviketukun (M. Järvi) kautta. Yksityisen tilatessa erikoisrahti tulee itse ainetta kalliimmaksi.

Viimeksi ostin erikoisbensiiniä Helsingistä. Tampereen seudun huoltoasemilta sitä ei löytynyt hyllystä. Nyt kuitenkin olen käyttänyt Nesteen Futura Greeniä. Täytynee kuitenkin kysyä huoltsikalta tilatun bensiinin hintaa.

zorro

J_Susiraja wrote:
Nyt kuitenkin olen käyttänyt Nesteen Futura Greeniä. Täytynee kuitenkin kysyä huoltsikalta tilatun bensiinin hintaa.

Mä käytin kans pitkään tota Futura Greeniä. Näppituntumalta vaikuttaa kyllä suht tehottomalta verrattuna white gasiin. Ja enpä tiedä..noissa white gaseissäkin tuntuu olevan eroja; Tujuinta on ollut ehdottomasti Alaskan lentofirmojen löpöt. Gallona, eli vajaa neljä litraa riitti hyvin viikoks vaikka vesi tehtiin lumesta ja sitä tehtiin paljon.

japi2

Tosta polttoaineesta, mä kuulin, että pienkone bensa olis parhainta korvaamaan ton valkosen aineen. Se on jotain erikoispuhdistettua bensiiniä kotitalouksien pienkoneille. Nesteeltä sen ostin ja se toimii kyllä kun unelma eikä nokista vehkeitä. Hinta oli kohtuu tyyris 28€/ 5 litraa.

born to be wild paitsi himassa

zorro

Kts. mun edellinen postaus omasi yläpuolella!

Paitsi että nyt tulikin mieleen, että olen itse Nesteeltä ostanut Futura Greeniä pienkonebensana (koska myyjä on sen sellaiseksi esittänyt) ja hinta oli n. 1.5 €/litra.