1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi

Tulevaisuutta silmällä pitäen annan sellaisen neuvon, että ei kannata kiihtyä. Ahkion negatiivisen arvion lukijat olisivat unohtaneet hetkessä, mutta nyt kun olet meuhkannut täällä jo jonkin verran, niin myyjästä ei ole syntynyt kovin miellyttävää kuvaa.

Anna koirien räksyttää ja tee niitä ahkioita. Jos ne ovat hyviä, niin eivätköhän ne mene ajan myötä myös kaupaksi.

Anonyymi

Jokainen elää kuitenkin tunteidensa varassa. Kun tuotteitani ylimalkaisesti mollataan kopioiksi tai juosten kustuksi tai muuten tähään tyyliin, niin en näe suurta arvoa siinä, että sivuutan arviot välinpitämättömästi. Olen pannut hantiin yrittäessäni selvitää, mitä näiden väitteiden takana oikein on. On perin epätasa-arvoinen lähtökohta, jos tuotteen myyjä muuttuu jotenkin hankalaksi, jos hän puolustaa tuotteitaan. Ehkäpä joku tämän palstan lukijoista ymmärtää, että tuotteitaan puolustava valmistaja on myös kuluttajan etu, koska puolustamisessa on paljon helpompi nähdä sitoutumista kuin välinpitämättömyydessä. Meidän maailmassa on aivan liikaa amoraalista oppia: ei ole tärkeää miten asia on, vaan miltä se näyttää.

Pekka Tyllilä

Anonyymi

Anonymous wrote:
Jokainen elää kuitenkin tunteidensa varassa. Kun tuotteitani ylimalkaisesti mollataan kopioiksi tai juosten kustuksi tai muuten tähään tyyliin, niin en näe suurta arvoa siinä, että sivuutan arviot välinpitämättömästi.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että aika-ajoin näillä foorumeilla tulee mollatuksi jokainen tuote vuorollaan. Vaikka tuote olisi kuinka hyvä, niin aina joku siitä kriittisen mielipiteen lohkaisee.

Pistäpä ahkio johonkin testiin, Retken tai Erän tai vaikka johonkin ulkomaiseen lehteen, niin sittenhän voimme lukea, mitä testaajat siitä sanovat.

Menestystä yritykselle!

Anonyymi

tuo ahkion hinta on aika suhteellinen juttu. itse tein ahkiota ihan vanerista, sekä erilaisista muovipohjaisista levyistä. (löysin netistä ihan hyvät piirustukset) materiaalikustannukset nousivat reilusti yli sadan euron (taisi loppusumma olla lähempänä 200, kun rupesin hienostelemaan vetovyössä ja aisoissa). työtunteja meni viimeistely yms. mukaan lukien ainakin 30. ihmiselle, joka ei tykkää tehdä itse, ei tuo 350 kovin suolainen ole..

TT

Anonyymi

Mistä ahkiosta on kyse?Onko netissä kuvia,tietoa?

T:ahkion ostaja

Anonyymi

Kuvia ahkiosta + myyjän tiedot www.hikingtravelhit.fi tai 040-5176527

Pekka Tyllilä

timojkankaanpaa

Olen vetänyt tuota hikingtravelin ahkiota Lapissa paksussa lumessa ja jäällä paljon. Ahkio tulee perässä suksenlatua, koska on sopivan kapea. Lisäksi vetolaite on tosi helppo kiinnittää ja osat on rautakauppakamaa, joten varaosia saa lähikaupasta. Kaverini kopioi omaan tekeleensä (joka ei vieläkään ole valmis) tuon vetosysteemin. Mulla on 4- ja 6-vuotiaat tytöt, jotka on istuneet täyden ahkion päällä, kun on mehut loppunu, enkä ole saanut sitä kumoon silloinkaan. Kyydistä on kyllä pudottu :lol: . Ainut huono puoli ahkiossa on se, että se on koko ajan kavereilla lainas, enkä pääse itse tyttöjen kanssa jääretkelle. Hommaisivat oman!

juhalaukkanen

Alkuperäinen otsikkoni oli "kokemuksia ahkioista", kiitos Timolle vastauksesta. Minä siirrän näillä näkymin oman ahkioni hankintaa ensi vuoteen, kun laina-ahkio järjestyi. Ensi vuotta silmälläpitäen lisää OMIA KÄYTTÖKOKEMUKSIA otetaan kuitenkin edelleen kiitollisena vastaan.

Juha Laukkanen

Anonyymi

Noniin, nyt kun kaikki on rauhoittuneet (toivottavasti) ja pöly laskeutunut, rohkenen vielä kysellä lisää näitä käyttökokemuksia. Kokosin omia tietoja näistä ahkioista, jotta saisin käsityksen paremmin.

Olen kuullut paljon hyvää NAALI-ahkiosta, onko siitä kenelläkään kokemusta? Hinta on todellakin päätähuimaava eli hinnat vaihtelee 485€-595€ vuosimallista riippuen. Mitat: pituus 140cm, leveys 46cm, paino 6kg.

PALJAKKAA on sanottu kiikkeräksi ja helposti kaatuilevaksi. Hinta 395€ Mitat: pituus 142cm, leveys 44cm, paino n.7kg.

FJELLPULKEN ei kuulemma kulje hyvin umpihangessa...? Mitä muuta tiedätte tästä merkistä? Hintaa en tiedä. Mittoja en tiedä.

KAVTSIn ahkiosta on omakohtaisia kokemuksia. Ahkio on liian iso omiin tarpeisiini. Hinta noin 350€ pituus noin 160cm

HITistä olemmekin saaneet jo kuulla puolesta ja vastaan. Hinta 350€ Mitat: pituus 161cm, leveys 36cm, paino 7,9kg.

PALJAKKA ja NAALI ovat parhaimman kokoisia. Etsin sopivaa ahkiota, jossa vetää yhden ihmisen tavaroita. Kuten sanoin KAVTSIN ahkio on liian pitkä. Olen tässä pitkään jo pähkäillyt noiden ahkioiden kanssa enkä tiedä mitä tekisin. Pikkunen ahkio ois kaikista kivoin, mutta esim. toi NAALI, josta olen eniten kehuja kuullut on hirveän hintainen.

Kommentteja?

zorro

sam wrote:
FJELLPULKEN ei kuulemma kulje hyvin umpihangessa...? Mitä muuta tiedätte tästä merkistä? Hintaa en tiedä. Mittoja en tiedä.

Kulkeeko mikään pulkka hyvin umpihangessa kunnon lastissa? Fjellpulken (onhan niissäkin mallista riippuen eroja) ei oo mikään ketterä, mutta avotunturissa kulkee ku juna perässä. Mut joo, ei oo mikään umpisen pulkka.

Oon käyttäny KIII:sta; Pituutta n. 168 ja leveyttä hitusen vajaa 50cm, tilavuutta 340l. Peitteet ja kiristysremmit ja -lenksut on erinomaiset verrattuna muihin mitä olen näpränny ja kavereilla nähny. Suorat ja tukevat aisat ja suuntavakaus on mun mielestä hyviä juttuja, etenkin alamäissä. Materiaali on todella tukeva ja jopa paksun oloinen pulkan painoon (7 kg) nähden, eikä runkolla ole taipumusta taipua (hihihi, taipumusta..taipua).

Hjort vetää Fjellpulkeneista aivan älytöntä hintaa! Mikä pirun järki on siinä, että norjalaisia pulkkia myydään esim. Espanjassa halvemmalla kuin meillä, Norjan naapurissa!? Ruotsista saa myös lähes puolet halvemmalla. Tietenkin on hyvä jos pystytte Free Heelsiä tukemaan, mutta itselläni ei siihen ollut muutama vuosi sitten varaa vaan tilasin Globelta.

En oo muita vetäny perässä, pelkästään näpränny putiikissa, joten olen jäävi.

Anonyymi

zorro wrote:
sam wrote:

Kulkeeko mikään pulkka hyvin umpihangessa kunnon lastissa?

Jos pulkka uppoaa hankeen, niin se kulkee siellä sitä paremmin, mitä kapeampi se on. Jos aikoo hiihtää paljon umpisessa, niin kovin leveää ahkiota ei kannata ostaa, vaan mieluummin pitkä ja kapea. On hyvä myös huomioida, että pieneen ahkioon ei mahdu mitä tahansa. Mieluummin siis kannattaa hankkia riittävän suuri ja helposti pakattava kuin liian pieni, jonka painopiste helposti tulee sitten korkealle, minkä jälkeen ahkio kaatuilee. Suuri ahkio palvelee myös paremmin ryhmäretkeilyä.

Sen verran Paljakkaa puolustan, että vaikka se ei etenkään avotunturiin ole ehkä maailman paras pulkka, niin hintaansa nähden se on kuitenkin erinomainen peli. Tuo Paljakan mainittu horjakkuuskin on minusta enemmän myytti kuin totuus. Paljon useammin velipojan leveää tasapohjaista itse tehtyä JR27:aa saa hangesta kammeta ylös kuin Paljakkaa.

Fjellpulken niin kuin kaikki ahkiot on tuskallisen kallis. Eihän sellaista uskaltaisi edes tunturikarikoissa vedellä, kun koko ajan pitäisi pelätä naarmuuntumista. Käsittääkseni kantavalla hangella se on kuitenkin hyvä ja aisaratkaisukin jäykistää sen kulkua. Uppolumeen en sellaista ottaisi.

zorro

Anonymous wrote:
Fjellpulken niin kuin kaikki ahkiot on tuskallisen kallis. Eihän sellaista uskaltaisi edes tunturikarikoissa vedellä, kun koko ajan pitäisi pelätä naarmuuntumista.

Älä muuta sano! Kyllä sydäntä raastoi kun joutui viime reissulla vetämään pulkkaa ihan reilun matkan silkassa kivikossa ja jälki oli sen mukaista! Yritin lohduttaa itseäni ajattelemalla, että käyttöä vartenhan ne on tehty eikä aina voi tietää mitä tulee vastaan, etenkin alku- ja keskitalvella.

Anonyymi

Kokemuksia:

FJELLPULKEN: Parasta mitä rahalla saa... Fjellpulken on suunniteltu tunturivaelluksille, mikä tarkoittaa pääsääntöisesti puutonta (kantavaa) hankea ja ennen kaikkea kaltevaa maastoa. Jäykät aisat pitävät pulkan pystyssä (käytännössä se ei mene ympäri ellei hiihtäjä sitten itse mene). Laskettelu sujuu loistavasti, ts. pulkka ei pyri hiihtäjän ohi.

SAVOTTA: Kokemukseni mukaan Savotan kiikkeryyden ongelma ei niinkään ole pulkan muoto, vaan aisojen ristikkäisrakenne. (Olen vetänyt Paljakkaa omatekoisilla suorilla jäykillä aisoilla ja hyvin pelaa.) Ristikkäisaisojen ansiosta pulkka seuraa hiihtäjää kenties Fjellpulkenia ketterämmin, mutta kaatuu heti, kun maasto on hiukankin kalteva. Jyrkemmissä laskuissa pulkka tahtoo vääntää väkisin sivulle, hiihtäjän rinnalle.

NAALI: Naalista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen nähnyt sellaisen ja keskustellut suunnittelijan kanssa. Viimeistellyn oloinen tuote - täytyy sanoa että yritystä on. Ristikkäisaisat kuten muissakin kotimaisissa, joten oletan että Savotan kaltaiset ongelmat tulevat esiin viettävässä maastossa. Ja Naalin hinnoilla alkaa päästä kiinni jo Fjelpulkeniin...

KAVTSI: Olen osallistunut tunturikerhon ahkion korjaamiseen kenttäolosuhteissa. Lasikuituaisat napsuvat poikki, kun vetäjä kaatuu alamäessä. Kovin kaatuilevalta vaikutti myös itse pulkka viettävässä tunturimaastossa.

Mielestäni olennaisin ero näiden suomalaisten ahkioiden ja Fjellpulkenin välillä on tuo aisaratkaisu. Se mikä kenellekin parhaiten sopii riippuu paljolti myös käyttötarkoituksesta - ahkiota kun voi vetää avotunturin lisäksi vaikkapa jäällä tai metsässä. Kahdessa jälkimmäisessä Paljakka ja muut kotimaiset voivat hyvinkin hakata norjalaisen kilpailijansa. En ole kokeillut.

Anonyymi

Kuten HIT ahkioiden valmistaja Tyllilä aikaisemmin viesteissä kertoikin, niin olen lähtenyt kehittelemään Pekan kanssa arktisille/kovaan hankeen/jääolosuhteisiin soveltuvaa ahkio tyyppiä. Jos olisin tänään (lauantaina) voittanut eräässä arvontapelissä edes jonkun jörön lisää yrittäjän kassaan, niin ensimmäinen kohde tuoton takaamiseksi olisi ollut tyllilän autotalli ylöjärvellä. Tähän asti olemme sopineet lähinnä myyntikelpoisten versioiden maksamisesta ovh hintaan Tyllilän itse kustantaessa kehityskulut. Iloiten kuitenkin olen laittanut jöröt tilille, tietäen, että nekin summat ovat jääneet kotimaahan.

Muutamiakin kertoja kun olemme aiheen ja aihioiden parissa pelanneet, niin on tullut todettua henkilön ehdoton asiantuntemus kuitumaailman ympärillä. Aina on ollut ehdotus tai peräti valmis ratkaisu ongelmiin joita olen Tyllilälle kertonut. Ja mikäli jöröt vieläkin pullottaa taskun pohjalla, niin mahdollisuuksien rajat seisovat taivaassa. Yhteydet kuitu + muihin toimittajiin näyttävät olevan kunnossa. Dominikin 50.000 jörön ahkiokin tulisi HITiltä varmaan 4/5 osaa halvemmalla. Onnea hänen matkalleen. Sitä tarvitaan.

Ainoa asia mistä olen sekä olemassa olevissa HIT malleissa kritisoinut on ollut ulkonäön karkeus. Tätä Tyllilä aikaisemmin perustelikin tietoisena asiana kustannusten karsimiseksi, mikä onkin hyväksyttävä syy. Esim. aisojen kiinnitys järjestelmä on aivan omaa luokkaa normaalin vaeltajan käyttöön.

Itse kun viime keväänä retkelilin ystäväni Petri Vuorenmaan kanssa Grönlannin halki, niin totesimme ainoaksi järkihintaiseksi 450 - 500 litraisen ahkion hankintapaikaksi Fjellpulkenin. En millään nyt raaski alkaa haukkumaan ahkiota, mutta onhan kuitenkin selvää, että jos maksaa tuotteesta jotain reilut 1800 jöröö, niin siitä on saatava laatua ja takuutakin vielä vähintäin viideksi vuodeksi vaikka vetäisi sitä hiekalla. Kaikki ei meidän retkelläkään vällttämättä ollut aivan kohdallaan.

Em. oli suurin syy, miksi lähdin edes hakemaan jotain vastinetta norjalaisten ylivallalle näissä suomen arktisissa retkeilyissä. Johan niillä on sukset ja siteetkin.

Meillä on siis myös omat mahdollisuudet tehdä vastaavia (ja vielä paljon parempia) tuotteita myös kotimaassa.

Vielä loppuun haluan kertoa omia kokemuksia HIT:n uudesta 180 x 50 ahkiosta. Ahkion tilavuushan on n. 450 ltr ja keula nouseen kaikkiin muihin malleihin verrattuna korkealle. Ehkä n. 30 cm korkeuteen laitojen ollessa n. 15 cm. Viistolla keulalla on haettu parempaa käyttömukavuutta ahtojääolosuhteissa.

Vetelin ahkiota tammi- helmikuun vaihteessa Hetasta Kilpisjärvelle ja totesin ahkiosta seuraavaa:

Ahkio kulkee suuntavakaasti (ristiaisoilla, jatkossa kehittely etenee köysivedon suuntaan). Ahkion pohjaan laminoituihin suksijalaksiin laminointivaiheessa intekroidut muovi (tai siis jotkut hienommalta nimeltään muut) jalakset kestivät koko 200 km testi reissun ilman niitin niittiä. Koko Rommavuoman laakso Munnikurkiosta Terbmisjärven suulle oli vain n. 10 cm lumen peitossa. Hakkasimme niin sukset kuin ahkiotkin surutta näihin kiviin, joita näkyvissä oli. Ei merkittäviä rasituksia. Ahkion päälikangas oli liian karkeaa retken olosuhteisiin. Puolitoista viikkoa kestänyt, kertaakaan alle - 20 asteen pakkanen ei ollut omiaan tuolle pressulle. Ei se hajonnut, mutta oli perinjuurin kankeaa. Kuminauhat toimivat hyvin. Tosin minulla oli n. metri säätövaraa.

Retken alin vaelluslämpötila oli - 34 astetta jolloin ahkiossa (sekä myös suksissa) oli havaittavissa selkeää harraamisen tunnetta. Kuitenkin ahkio varusteineen toimi moitteetta. Koko reissun alin telttayö - 37. Ristiaisaveto lasikuituputkilla + kumisilla ahkionpääratkaisuilla ei ollut moksiskaan moisista ilmoista. Vetovaljaista ei mainintaa koska ei HIT tuote.

Ahkio on rakennettu lievästi kuperaksi pohjastaan, jolloin kääntyminen/kääntäminen käy helposti ns. keskiakselin ympäri. Ahkio seuraa hienosti latua. Myös peruuttaminen onnistuu alkuepäilyksistä huolimatta. Ahkion kuperuutta ei edes huomaa. Kyse on siis millimetritarkkuudesta.

Kerran sain kaatumaan. Laketellessa Salvasjärven kämpän pihaan kovalla vauhdilla, jossa on 90 asteen kulma.

Itselläni on tällä hetkellä varastossa 4 eri kokoista ahkiota, joista jokainen on tarkoitettu omaan käyttöönsä. Siksi tuollaiset "sam" kommentit olisivat paljon järkevämpiä kuin kehuminen tai mollaus.

Kaipa sitä keksisi vielä vaikka mitä jutun juurta, mutta asiani on se, että hoitakaa ihmiset asiat kotiinpäin, niin saatamme vielä joskus sanoa tehneemme reissun kotimaisilla välineillä. Vai sekö siinä juuri hävettää.

Epäilemättä kaikki kotimaiset ja ulkomaisetkin valmistajat ovat kiinnostuneita juuri teidän asiantuntevista palautteista. Tehkää ne huolella ja ytimekäästi, niin kuulette oman huutonne kaiun.

T: Petri Mäkelä

gronlanti2003.com

Anonyymi

Mainostetaanko täällä?

Anonyymi

ei aleta taas..

Anonyymi

Mulla on ollut pari talvea käytössä itse tehty ahkio mallia "corander".

Kuva löytyy Nalle Coranderin kotisivuilta. Muotin vuokra oli pari vuotta sitten 100 mk/viikko. Omassa pulkassani on suorat alumiiniaisat fjellpulkenin malliin. Pulkkaan ne kiinnitetty poraamalla reijät kylkiin ja laittamalla U:n muotoinen alumiinitanko läpi. Pressu on Savotan kangasta. Vetovyönä on Campin työ/varustevyö? mountainshopista. Lisäsin vyöhön vielä henkselit ja setti on mielestäni parempi kuin Fjellpulkkeni/savotan löysät vyöt. Itse käytän vyötä väärinpäin, solki takana. Käyttö on vähän hankalaa, mutta veto on mukavampaa kun leveä osa vyöstä on mahan puolella.

Koko laitoksen hinnaksi tuli 200 euroa.

Olen vetänyt pulkassa muksuja (kaksoset) kun ne oli vielä niin pieniä, että mahtuivat vaunujen kantokoppiin. Pulkka on sattumalta juuri oikean kokoinen, että kopat mahtuvat peräkkäin. Homma toimi helvetin hienosti. Luistelemalla suihkittiin pisimmillään 35 km/pv. Muksut nukkuivat aina ahkiossa ollessaan ja kun tuli nälkä, niin äiti antoi eväät että jaksoi taas koisia. Viikko Vuokatissa sujui mukavasti. Nyt kun ne lapset ovat vanhempia, niin olen väsännyt pulkkaan irroitettavat selkänojat halkaisemalla saavin kahtia ja virittelemällä alumiinilatasta tuet ja kiinnityspaikat.

Viimekevään Kilpparin vaelluksella kokeilin saada pulkkaa nurin viistorinteissä. Ei onnistunut. Umpihangessa pulkka menee myös mielestäni hyvin koska se on niin kapea ja pitkä. Olen laskenut pulkalla kovaa myös mutkiin ja vekotin tulee hyvin perässä. Ainoa parantamisista vaativa juttu on että aisat ei ole yhtä tukevat kuin esim. Fjellpulkenissa.

En löytänyt aivan sopivan kokoisia liittimiä aisojen välissä olevaan putkeen ja liitoksesta ei tullut kovin jäykkä. Nyt aisasysteemi pääsee vähän kiertymään. Käytännössä jutun huomaa kun laskee miljoonaa mäkeen ja kääntyy. Pulkka pysyy pystyssä mutta kulkee jonkun matkaa kyljeltä toiselle. Takana tulevien mielestä touhu ei vaikuta terveeltä. En tosin tiedä kuuluuko pulkalla laskea surutta, mutta hauskaa se ainakin on.

Sivut