1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Itse tehdyt labaset?

Olen kuullut, että vanha kansa on aikoinaan ostanut kaupasta villalankaa ja värkännyt siitä itselleen lämpimät lapset... Mutta onko kellään omakohtaisia kokemuksia lapasten huovuttamisesta? Mua alkoi kiinnostaan tällainen mahdollisuus, koska lämpimät tumput tarvisin eikä ole rahaa ostaa kalliita x-untuva-loft-jutskia... Voisivat olla lämpimät ja hyvät kuorirukkasen alla. Sorminäppäryyshän olisi niissä tasan nolla, mutta ajattelinkin niitä ihan sellaisiksi tasamaan hiihtotumpuiksi...

Kiitos, jos osaat antaa vinkkiä.

Anonyymi

jos tuo raha on ainoa syy värkkäykselle, niin kannattaa jostain halpahallin pilkkiosastolta tmv. käydä katteleen. kaiken näköistä fleecejutuketta ym. löytyy kyllä aika ilmaiseksi ts. samaan hintaan tai halvemmalla, kuin jos itse rupeis semmoisia tahkoon kasaan.

kerro toki, jos teet tuommoiset. kiva ois itekkin kokeilla, jos vaikka osais jotain käsitöitä tehä, vaikkei nuo sukkapuikot käsissä pysykkään.

Jaggi

No jos osaa kutoa ei ole mitään syytä olla käyttämättä villalapasia kuorihanskan alla.

Jos haluat tiukan kuosin tee hieman isot, ja peset ne melko kuumassa ja "vanutat" hieman pesun jälkeen niin tulee hyvät.....

Kokeile kuitenkin ensin joillain huonoilla, ettei uudet mee pilalle.

Anonyymi

Tää on sun onnenpäiväs Piipero.

Menepä paikallisen käsi- ja taideteollisuusyhdistyksen myymälään (Hgissä Taito Shop, Unioninkatu 21). Myyvät upeaa muhkeaa villalankaa, josta tehdyt vanttuut saat "huovutettua" by yourself. Wink

Anonyymi

Mummot tekee parhaimmat lapaset ja villasukat!

ei jalat eikä kädet palellu...

Anonyymi

Ostankin langat mummolle...minulle ostamisen iloa, mullolle neulomisen iloa ja meille kaikille iloa lämpöisistä, pehmeistä ja kauniista vanttuista! YES!

Anonyymi

..siis mummolle Biggrin

Anonyymi

Joo, mummot määrää..., mutta minun mummoni on viimevuosina muuttunut liikaa kai cityihmiseksi, kun neuloo niin ohuita lapasia. Vaimo on kyllä niistä ohuista, söpöistä, kirjailluista tumpuista riemusta soikeana..., mutta ei niistä tiukkaan ulkovääntöön ole.

JOku sanoi, että osta paksua villalankaa... Siis eihän langasta huovuteta, vaan jostain sellaisesta "villahässäköistä" mäntysuopaveden avulla vatvoen... ? -kö?

Anonyymi

Kuulehan sie vientäjä...se edellä kehuttu lanka on niin paksua ja pörhöistä ettei edes Sinun citymummusi saa siitä neulottua ohuita tumppuja. Se on lankaa, josta neulotut jutut vanutetaan. Eli mummu neuloo ihanat pörröiset extra larget lapaset, jotka pestään muistaakseni 60 asteessa -> kutistuvat ja vanuttuvat. Lopputuloshan on kuin huovutettu, paitsi ettei ole tarvinnut mäntysuopan kanssa tuhertaa, sillä sitä mummusi tuskin osaa tai ainakaan niitä labbasia...Joko oot soikee :lol:

Anonyymi

itse olen kerran kokeeksi huovutellut ja tuloksena oli lähinnä palloja ja matoja:) kädetkin ihan turtana, kun monta tuntia siinä saippuavedessä liotteli. ei ollut ainakaan minun hommaani se huovutus nimittäin. aika tekijä kyllä oot jos labaset saat niistä värkättyy. napaa niistä sitten kuva ja pistä tänne näytille, millaset tuli.

Anonyymi

Hahaa. Kuule kun ei oo tullu huovuteltua tässä elämässä, mutta tuota vaaanununutusta vois harkita tai ainakin mummo vois harkita, jos langat sais....kyllähän tällä väännöllä jo olis labbasetkin huovuttanut. :lol:

Anonyymi

Kiitoksia vaan... Otetaan vinkeistä opiksi ja laitetaan mummo töihin.

Anonyymi

Jep... kaikki mummot "tumputtaan"... ?

Anonyymi

Ja kokemuksen mukaan rehellinen vanttuu on pakkasella parempi käsine kuin hyperhieno windblockkeri. Villalapanen siis hengittää ja lämmittää paremmin, ainakin minulla kaikki kalvoviritykset alkavat kostua ja kylmetä. Lapanen rulettaa! Ei siihen tarvita edes kuorirukkasta päälle, enintään toinen, väljempi lapanen!

Karvainen hössyntössyn, paljas sinne pistetään, mikä se on?

(vanhan kansan arvoituksia. Vastaus: lapanen (tietysti)).

Anonyymi

Näin muuten on, ja nimenomaan, kun vanttuut on käsin tehdyt Biggrin Biggrin Biggrin

Anonyymi

Kysy myyjältä siellä lankakaupassa kuinka monta prosenttia kutistuu jne ohjeet.

Anonyymi

Olen useammastakin kaupasta etsinyt vanhanajan lapasia. Lapasia kyllä löytyy, mutta ovat hyvin "löysään" neulotut eli eivät pidä tuulta. Lanka on näennäisen paksua, löysään kierrerryä. Ostin kokeeksi yhdet, joissa on ohut flanellivuori (4,90 e). Tiedän kyllä jo nyt, että kylillä ovat käyvät mutta hiihtäessä ja kastuessa ovat piloilla ekareissun jälkeen. Pässinpökkimät parhaat, ite ne pitänee värkätä :!: