1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
vaelluskengät

Hei,

olen ostamassa naisten vaelluskenkiä, joita voisi pitää myös tavallisina talvikenkinä. Eli hirmuista vartta ei tarvita ja pohjan pitäisi olla pitävä ja ei kauhean jäykkä. Olen kokeillut useampia kenkiä ja vielä ei ole löytynyt tarpeeksi leveitä. Eli varpaissa saisi olla leveyttä ja sisäkorkeutta, mutta nilkka taas saisi olla suht tiukka eli miesten mallit ei taida käydä. Meindlin Colorado esimerkiksi on hieman liian kapea ja matala. Miten olis Haglöfs? Niin tai miten paljon ne kengät sitten muotoutuu/venyy käytössä?

piippu

Itsellä meindl magna ladyt ihan normi käytössä, katukenkinä. Rullaa hyvin ja on kevyet ja pitävät. Ehdoton suosikkini, naminami. Ja kenkä heiluu. Ihanat kengät keveytensä vuoksi Smile

Sitten vaelluskäytössä on meindl wales ladyt ja toimivat ovat olleet. Istuu hyvin ja pitää hyvin. Ei purista tai hierrä eikä paina, mutta tukee puoli pitkällä varrellaan ihan kiitettävästi. Ainankin niissä maastoissa missä minä painelen.

Anonyymi

Myös Scarpan Heklat on hyvät. Levee lesti ja toimiva kokonaisuus. Itselläni on ollut vastaavat miesten mallit Heklat ja niillä on vaellettu ja noustu riittävästi jotta voisin kokemuksesta sanoa

Anonyymi

Minulla Haglöfsin Lynx Q vaellukseen

http://www.haglofs.se/produkter/handskor.asp?lang=en&CatNr=320#

tosin vanhempi malli kuin tuossa... Niissä tosin suht kova pohja (josta minä pidän, jalka ei väsy) joten jos et sitä halua, niin en sitten tiedä... Kannattaisi kuitenkin kokeilla. Olen ollut oikein tyytyväinen. (Mistä muuten Haglöfsin tavaroita Helsingissä saa? Partioaitassa vähän aikaa sitten ei ainakaan ollut mitään ja Lassilla oli pääsääntöisesti vain jotain vaatteita)

Katukäytössä Meindlin Magna lady (hae tuosta)

http://www.meindl.de/deutsch/modelle/index.asp?k_ID=2

Oikein mukavat, mutta eivät tietenkään tue jalkaa samalla tavalla...

Kokeilin edellispäivänä Merrellin vaelluskengät Chameleon Gore tex

http://www.merrell.com/catalog/gallery.asp?NavID=HIK

sekä kasa muita kenkiä (halvempia sekä sitten Lowen malleja). Tykkäsin eniten Merrellin kengistä, sopivat mun jalkaan, vaikka kuulemma Lowen pitäisi olla myyjän mukaan "kaikista paras". En osaa sitten sanoa...

Kerro sitten mihin päädyit!

Aurinkoa kaikille!

Anonyymi

niin... ja vielä... Haglöfsin kengät ovat aika leveät... Sun kannattaa siis kokeilla!

Wink

Anonyymi

Musta vaelluskengät ei oikein käy talvikengiksi ainakaan jos on kunnon talvi, eli pakkasta ja lunta. Ne on nimittäin kylmät.. kenkäkaupan talvikengillä pärjää paljon paremmin. Ja esimerkiksi muuten niin loistavien meidelien pohjakumi kovettuu pakkasessa ja on liukas.

Tällaiseen keliin ne kyllä sopii.

Anonyymi

Olen kyllä käyttänyt Meindleitani kesät talvet, jopa 30 asteen pakkasessa. Kesällä en sentään katukäytössä. Talvikäytössäkään ne eivät ole ainoat kenkäni, tosin kalleimmat ja parhaimmat. Biggrin

Anonyymi

En osaa ottaa kantaa nimenomaisesti naisten malleihin, mutta yleisesti ottaen kokemukseni eri vaelluskengistä on kyllä milteipä 6-0 Haglöfsin eduksi.

Aina on työn laatu ollut moitteetonta, mutta erikoisesti pohjarakenne ja lesti ovat olleet minulle henk. kohtaisesti mieleen.

Pidän siitä että kengän pohja on vahva ja kiertojäykkä. Kuljen eniten Käsivarressa ja siellä arvostan myös korkeaa vartta.

Jalkani on melkoisen leveä, esim. joissain vanhoissa Salomoneissa minun piti valita törkeästi liian isonumeroinen jalkine em. syystä. Se aiheutti sitten muita ongelmia.

Mutta, vaelluskenkä on aina hyvin henkilökohtainen juttu, oikeastaan vuoden / parin pidemmän reissun jälkeen voit tietää että oliko valintasi onnistunut.

Anonyymi

Jos aiot käyttää kenkiä talvella, niin kannattaa ehdottomasti ennen kauppojen tekoa käydä ulkona testaamassa että pitoa löytyy myös lumella ja jäällä. Yllättävän monissa vaelluskengissä pohjamateriaali menee hengenvaarallisen liukkaaksi talvikeleillä (esim. eräät Vibramin materiaalit)

Anonyymi

Esimerkiksi se meindl islandin pohjamateriaali (joku vibram, mutta vibrameita on erilaisia ja eipä nyt leimata kaikkia) jähmettyy pakkasessa ja muuttuu liukkaaksi.

Anonyymi

Sama juttu mulla, yhdet vanhat Lowat ja uudet Scarpa Ladakit, molemmissa joku vibram pohja. Kesällä aivan loistavat niin kalliolla, kivikossa ja nurtsilla, myös märällä.

Mutta kun talvi tulee aivan sairaan liukkaat, paitsi pakkaslumella

Anonyymi

Niin, noita Vibram -pohjiahan on monenlaisia. Osaako joku sanoa mikä niistä sitten ei ole hengenvaarallinen talvella? Vai onko kaikki? Kova pohja on kai yleensä liukkaampi??

Suutariltahan varmaan löytyy apua tähänkin ongelmaa, jotain liukuesteitä tai kokonaan uusi pohja...

Anonyymi

Anonymous wrote:
Niin, noita Vibram -pohjiahan on monenlaisia. Osaako joku sanoa mikä niistä sitten ei ole hengenvaarallinen talvella? Vai onko kaikki? Kova pohja on kai yleensä liukkaampi??

Suutariltahan varmaan löytyy apua tähänkin ongelmaa, jotain liukuesteitä tai kokonaan uusi pohja...

5 mm peltiruuvi = KOVA SANA