1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Juoksuharrastajat: mitä takin alle?

Juoksuharrastajat: minkälaisia paitoja käytätte? Oletan, että ihoa vasten jotain keinokuitua, joka siirtää kosteutta eteenpäin, vaan mitä sen päälle?

tuumailee ja kysyy: aloitteleva juoksija

Mygg

Näillä keleillä käytän takin alla 1 lyhythihainen + 1 pitkähihainen t-paita, molemmat jotain ohutta ei-puuvillaa-kangasta (merkillä ei väliä). Näitä keinokuituisia juoksupaitoja myydään kaikkialla ja samasta kankaasta löytyy yleensä sekä lyhyt- että pitkähihaisia. Takkini on pelkkä tuulitakki, ilman vuorausta.

Poolopaita tai fleece olisi minulle liian kuuma. Puuvilla on märkänä tosi epämukava ja siitä tulee pitkillä lenkillä hiertymiä. Jos olet hiihtänyt, katso lämpömittaria ja mieti mitä olisi sopiva hiihtovaatetus, se toimii talvijuoksullakin.

Tosiaan, eilen illalla kävin lenkillä ja näin kuinka joku juoksi Helsingin etelärannalla pelkkä lyhyt t-paitaa päällä (no oli sillä housutkin päällä). Kai tämä on makuasia, kokeilemalla selviää.

Anonyymi

Kaksi yleisintä virhettä talvella juostessa.

1. vaatteita aivan liikaa

2. gore-tex

Eli hyvä ohut tuulenpitävä takki on perusta ja sinne alle pitkähihainen ja korkeakauluksinen polypropeenipaita ja tuohon päälle sitten viileämmässä normaali T-paita joka voi olla puuvillaakin. Pärjää jo pitkälle pakkasen puolellekin.

Nuo keinokuitupaidat alkavat haisemaan varsin pian joten kannattaa ostaa 2-3 saman tien. Yhtä paitaa käytän yleensä kaksi kertaa pesujen välissä.

Anonyymi

Jep,

Nämä kelit aina nollaan asti menee pelkällä tuultapitävällä kuoritakilla + lyhythihaisella keinokuitu aluspaidalla.

Sitten siinä -0 - -7 menee samalla yhdistelmällä mutta korvataan se t-paita pitkähihasella ja kauluksisella

-7 ja sen jälkeen voikin siirtyä käyttämään paksumpia aluspaitoja

Anonyymi

Uusissa Juoksija ja Runners World lehdissä juttuja aiheesta

Opa

Ensimmäinen vinkkini: Pukeudu kelin, älä kalenterin mukaan. Syksyllä/talvella näkee käsittämättömiä "michelin-ukkoja" juoksemassa lämpimilläkin keleillä, tarkoitus ei todellakaan ole uida hiessä heti ovesta ulos astuttaessa. -Kun lämmintä on esim. +7C ei tekninen kerrasto, tuulipuku, ja pipo ole sopiva vaatetus. Lenkin alussa saa jopa hieman palella, kunhan olo normalisoituu kropan lämmettyä juoksun myötä. Yhtä kaikki, lämpötalous on kovin yksilöllinen asia, itselle oikeat kamppeet löytää vain kokeilemalla. Talvisesta juoksupukeutumisesta voisin omalta kohdaltani kertoa seuraavaa:

Itselläni on talvisessa käytössä aluskerrastoina kaksi Rukan teknistä kerrastoa, toinen RVP-technica- ja toinen Thermstat-materiaalista, ja näiden lisäksi yksi Haglöfsin Actives-kerrasto (020-paksuutta). Näitä käytän kun lämpötila laskee nollan tienoille tai alle, muutoin aluskerroksena toimii tekninen t-paita ja lyhyet kalsarit.

Kaikki mainitut ovat ihan hyvin toimivia aluskerroksia, lämpimimmäksi olen empiirisesti kokenut Haglöfsin, sitten Thermstat-kerraston ja vähiten lämpimäksi RVP-kerraston. -Kaikki soveltuvat mainiosti talviseen lenkkeilyyni. -Tarvittaessa täydennän alusvaatetusta edestä tuulisuojatuilla lyhyillä alushousuilla (cool supersankari-look :D) jotta eivät sukukalleudet jäädy. Todelliselle vilukissalle voisi kokeilemisen arvoinen olla myös edestä tuulisuojattu (windstopper tms.) kerrasto, jollaisesta itselläni ei kylläkään ole käyttökokemusta.

Jos pelkkä kerrasto juoksupuvun alla ei tunnu riittävän, niin sitten vielä väliin tekninen väliasu; powerstrech on tässä loistava materiaali. -Tosin pakkasta täytyisi olla vähintään -20 että itse voisin erillistä väliasua edes harkita... Paitsi poolo yläkroppaan tulee tarpeelliseksi jo vähemmänkin kylmässä. Välillä olen kerettiläisesti käyttänyt välissä myös puuvillapooloa, joka sekin toimii kohtuu hyvin kun pysyy liikkeessä ja pääsee lämpimään lenkin jälkeen kuivaamaan vaatteensa sisätiloissa.

-Alus-& välivaatetus riippuu tietenkin täysin varsinaisesta juoksuasusta. Itse en talvellakaan käytä tuulta pitävää takkia kuin erityisen tuulisella/kylmällä säällä (en esim. -5 - -10C tyynillä pakkasilla), sama pätee edestä tuulisuojattuihin trikoisiin. Nyt näillä +5C-keleillä olen juoksennellut pitkissä trikoissa ja yläkropassa Niken therma-fit paita (jotain fleece-tyyppistä materiaalia), alla lyhyet kalsarit ja tekninen t-paita, päässä lippalakki.

Varmaan itsestäänselvä asia, mutta mainitsen kuitenkin: erittäin oleellinen osa tarkenemista on tietenkin pään vaatetus. Kukaan "täysjärkinen"(?) ei kait juokse pakkasella ilman pipoa? :shock: -Tai jos niin tekee, on ihan turha ihmetellä paleluaan, pää haihduttaa huomattavan suuren osan ihmisen tuottamasta lämmöstä... Lippalakki ei todellakaan ole riittävä päähine pakkasilla, vaikka tyhjää parempi sekin. -Täällä pääkaupunkiseudulla aina välillä näkee näitä fiksuja, jotka juoksevat paljain päin -10C pakkasella! -"Paidattomatkin" pitävät pipoa ja hanskoja juostessaan vaikka yläkroppa onkin paljaana paukkupakkasillakin.

Anonyymi

-Opa- wrote:
"Varmaan itsestäänselvä asia, mutta mainitsen kuitenkin: erittäin oleellinen osa tarkenemista on tietenkin pään vaatetus. Kukaan "täysjärkinen"(?) ei kait juokse pakkasella ilman pipoa?"

Jatketaanpa hyvin alkanutta varustekeskustelua:

Lippalakki lienee ihan hyvä päähine kevät-kesä-syksykeleissä. Millainen lakki talvella: pipo? Mitä materiaalia? Voitteko suositella jotain tiettyä merkkiä/tyyppiä?

Anonyymi

Kaikista paras päähine pakkasella juoksemiseen on ollut edesmennyt Lowen kypärämyssy. Siis se saman mallinen kuin nortin yleinen windstoppermyssy. Sen Lowen suunnaton etu oli se, että siinä oli päälaesssa kaistale powerstrechiä. Siis siinä kaistaleessa ei ollut mitään kalvoa. Muualla kyllä kalvo oli ja piti tuulen täydellisesti.

Tuommoinen täysin kalvolla vuorattu windstoppermyssy on vähän turhan heviä kamaa juoksemiseen, kun tuossa Lowen versiossa ilma vaihtui päälaelta hyvin.

Nyt kun noita Lowen myssyjä ei enää saa ja oman on hukannu, niin olen käyttänyt windstopperpannan ja "sissipipon" yhdistelmää.

Anonyymi

Viileällä käytän Buffia eri muodoissa ja kylmällä lisään windstopper-pipon joko buffin päälle tai ilman sitä.

Opa

Ihan "tavallista" pipoa käytän lenkeilläni, taitaa olla jokin mainospipo, ilmeisesti akryyliä tai jotain vastaavaa keinokuitua, ei villaa. Ei erityisemmin pidä tuulta, mutta en kyllä ole pipolta tuulenpitävyyttä yleensä kaivannutkaan, mutta joskus... Todella kovilla keleillä (-20C ja alle) olen pitänyt em. pipon alla Löflerin pyöräilykypärän alle suunniteltua pipoa, joka ei ole "huppu-mallinen" vaan ikään kuin korvat suojaava fleecepanta jossa on ohut keinokuituinen pään peittävä neulos. -Minulla yhdistelmä toimi.

Olen kyllä hypistellyt kaupassa muutamaa otsasta tuulisuojattua pipoa jotka varmaan toimivatkin, mutta vielä on jäänyt ostamatta. -Täällä etelärannikolla kun en moista saati sitten kokonaan tuultapitävää pipoa riittävän usein koe tarvitsevani.

Anonyymi

Tuollainen windstopper- tms. tuulisuojattu päähine on hyvä. Ei sitä juoksukeleillä kaipaa mutta hiihtäessä parissakymmenessä asteessa en enää ole muusta huolinut. Tuulisuojan kanssa huomaa ainakin sen kuinka viima jäähdyttää korvia. Ennen piti olla pari mainospipoa ja korvaläpät, tuulisuojatulla pipolla en ole kaivannut kuin huppumaista suojaa paljaille pään alueille. Mutta kuuma se on kesäkeleillä.

fagevic

Mitä pöksyjä te ihmiset sitten käytätte kun lämpötila laskee n0llan puolelle? Mullaon nyt käytössä niken trikoot, mutta ovat nyt jo aika kylmät, varsinkin kun lokaa tulee taivaalta... Ois ihan kiva saada vinkkejä kokeneimmilta ettei koko talven kylmästä kärsi... :lol:

Anonyymi

no meitsi vetää kevät/syksy/talvi dopsoomin juoksupuvussa, alla tekniset lyhyet kalsarit ja 10eur kerroston hikipaita, sit kun tulloo vähän enemmän pakkasta niin vetäsen pitkät kalsarit jalkaan ja jos on pitkä hiihtolenkki yli 20 asteen pakkasessa niin vetäsen duofoldin experdition asun piällle ja tuas tarkenoo, vähän on vilponen sekin ollut joskus alamäissä, että on käyny mielessä toisen paidan laittaminen lisäksi. Päässä on buffi, kylmillä keleillä/hiihtäessä windstopperi pipo ja buff kaulassa/naamalla

Mygg

Pitkä-hihaiset tekniset T-paidat (dri-fit polyester tai vastaava, en tarkoita lömpökerrastoa tai fleeceä) sopivat muuten erinomaisesti myös retkeilyyn. Jostain syystä nimittäin itikat, mäkärät ja paarmat eivät pure minua niiden läpi - toisin kuin puuvillapaitojen kanssa.

Opa

...Kuten jo ensimmäisessä viestissäni juoksuhousuista(kin) mainitsin, jos trikoot ja tekninen kerrasto eivät tunnu enää riittävän, niin:

- 1) Kerraston ja trikoiden väliin tuulisuojatut lyhyet alushousut

- 2) Trikoiden alle edestä tuulisuojattu kerrasto (esim. Rukka tekee näitä)

- 3) Käyttöön edestä tuulisuojatut juoksutrikoot (löytyy useimpien tunnettujen valmistajien valikoimasta)

- 4) Kun on todella kylmä, käyttöön kokonaan tuulenpitävät juoksuhousut

- 5) Jos vieläkin paleltaa, niin kerraston ja tuulenpitävien housujen väliin väliasu tai verkkarit (pakkasta pitäisi meikäläiselle olla väh. -25 tässä vaiheessa)

- 6) Jos taivaalta tulee ns. "kissoja ja koiria" vaakasuoraan kovan tuulen kanssa ja lämpötila on nollan tienoilla, niin pidemmälle lenkille kannattaa ehkä harkita jo vedenpitävää juoksuasua, jollaisella muutoin ei ole juurikaan käyttöä missään muissa oloissa.

-Noita kun yhdistellen kokeilet niin eiköhän löydy sopiva housuvarustus joka keliin Smile

[/]
Anonyymi

Jalkanen wrote:
Juoksuharrastajat: minkälaisia paitoja käytätte? Oletan, että ihoa vasten jotain keinokuitua, joka siirtää kosteutta eteenpäin, vaan mitä sen päälle?

Juoksen tuollaisia 8-12km lenkkejä neljä-viisi kertaa viikossa ihan vain kunnon ylläpitämiseksi.

Kesäisin on päällä t-paita ja shortsit, talvisin urheilukerrastopaita ja tuulipuku.

Mygg

Juttu aiheesta:

http://www.coolrunning.com/engine/2/2_1/120.shtml

Anonyymi

Menee vähän topcin ohi, mutta samaa aihetta:

suositelkaa jotain kenkää joka sopisi hyvin tavilenkkeilyyn.

Kuivalla kelillä alla Asicsit. Mikä olisi sopiva talvikenkä?

Kokemuksia, pliis

Opa

Kokemusperäisesti voin vain todeta, että itse juoksen ympäri vuoden Asics:in Kayanoilla, enkä useinkaan kaipaa muita juoksukenkiä.

Pahimmilla kevään pääkallokeleillä joskus kyllä tuntuu siltä että nastat voisivat olla kengissä tarpeen, mutta ei viitsi investoida yli 100€:a erillisiin nastoitettuihin lenkkareihin joita tarvitsee muutaman kk:n vuodessa; tavallisella lumikelillä en yleensä lisää pitoa kaipaa... Olen kyllä harkinnut Asics:in maastojuoksuun tarkoitettuja kenkiä (malli Eagle trail) myös talvijuoksukengiksi, kuulemma toimivat hyvin, mutta kokemusta minulla ei näistä ole.

Mygg

Niksiosastossa löytyy muuten DIY-nastoitus-niksi.