1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
joutsen halla-pussit?

Missä lämpötiloissa on joutsen halla-pusseissa makuilleet vielä tarenneet? Tuo -10 vaikuttaa aika paljolta jo, vaikkakin itse tarennut hyvin vielä siinä. Entä -20? Vaikuttaako jo kalskean kylmältä? :shock:

Anonyymi

Makuupussissa tarkeneminen on paljolti henkilökohtainen asia, joten kehoittaisin kysyjää heti pakkasten alkaessa aloittamaan makuupussin testaus hommelit, eli kun pakkasta on sopivasti makuualusta ja makuupussi kainaloon ja takapihalle nukkumaan muutamaksi tunniksi. Menetelmä antaa hyvää kokemusta omasta pussista ja kyvystä sietää kylmää optimi olosuhteissa. Pitää kuitenkin muistaa, että oikeasti maastossa toimittaessa syöminen, fyysinen rasitus, hikoilu, märät vaatteet, tuuli yms... heikentävät tarkenemista. Itselläni on Joutsenen Balance makuupussi 93 / 7 untuvaa 600 g (hallassa muistaakseni 95 / 5 untuvaa 650 g) Kyseisellä pussilla olen nukkunut useita öitä hangella -28 c pakkasessa ilman telttaa eikä kylmä ole ollut. -34 c olen testannut tällöin alkoi kylmä hiipimään, mutta Läpitikatun untuvaisen kesäpussin lisäämisellä sisään palautti lämmön.

Janne K

Huh Huh. Extremeultralightistit ovat kovaa porukkaa.

Itse olen nukkunut Hallassa -8C:ssa lumella, olosuhteiden pakosta tosin vain yhdellä makuualustalla. Tarkeni just just. Suurin ongelma oli kuitenkin ehkä kylmän hohkaaminen alustan läpi, mutta en alkaisi kamalan kylmemmässä Hallan kanssa leikkimään.

Extremecomfortheavyweight-immeisenä otan mukaan Rukan ja kaksi alustaa. Ei haittaa vaikka pakkasta on -24C. Wink

zorro

Mulla on Halla Ext ja olen kylmimmillään nukkunut sillä -25 asteessa. Makuualustoja oli kaks, ja mä en ole kovin palelevaa sorttia, mutta tuolloin uni on ollut pikkusen katkonaista.

Tosi paljon olen nukkunut Hallassa tommosissa -10- -17 asteessa ja silloin olen nukkunut oikein hyvin.

Pidemmillä talvireissuilla käytän Joutsenen pussia, jossa on 400g enempi untuvaa ja sillä menee yli -20c vielä ihan mukavasti.

Joka tapauksessa Halla on todella monikäyttöinen pussi; Menee keskikesää ja keskitalvea lukuunottamatta tosi mukavasti.