1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
expedin ilma-alusta

Onko jollakulla ollut käytössä ja miten toimii?

Usko

Meinaakko pelkkää ilma-alustaa vai untuva-ilmamallia?

Yhden yön olen ehtinyt vasta nukkua untuvamallissa pikku pakkasessa valmislaavussa, mutta väittäisin että on hieman läpöisempi kun tavalliset ei ilmatäytteiset. Pakkasta oli viime la-su välisenä yönä Sanginjoella ehkä 4-5 astetta ja en palellut varsin käyetyssä Joutsen 1000:ssa. Yleensä ko. pussilla kylmä tulee heti 0:sta alaspäin mentäessä.

"Testit" jatkuvat viikonloppuna, kertokoon joku lisää joka on ehtinyt enemmän käyttämään.

Anonyymi

Untuva.

Miten hajoava on pohja, voiko laittaa paljaalle maalle vai pitääkö olla joku pohja alla? Entäs alustan kosteus, onko ongelma? Onko venttiilissä tai pumpussa hajoavia osia?

Mitä maksoit ja mistä?

Anonyymi

Kun tähän alusta keskusteluun päästiin niin jatketaan lisää...tämän vuoden retkeilytuotehan (joku outdoor award tms. oisko exped alusta ollut viime vuoden voittaja?) oli Ortliebin itsetäyttyvä ilma-alusta. Paperilla kovin hyvän tuntuinen, mutta onko kenelläkään mitään kokemusta tai onko noita edes missään kaupassa. Ilmatäytteisissä on tuo kestävyys arvelluttanut, mutta kovat lupaukset ainakin valmistajalla tuntuu olevan ja ei ortliebin tuotteista nyt muutenkaan ole huonoja kokemuksia.

Anonyymi

itselläni pelkkä ilma-malli. maksoi 49 eugeniä.

miinukset: uskomattoman ohut kangas. en uskaltaisi suoraan maahan tunkea. eikä talvikäyttöön ilman lisäeristystä. valmistajakin suosittelee vain yli +10 lämpötiloihin.

kesällä kuitenkin omiaan, varsinkin kiintolaavuilla joissa alusta on tasainen, "urbaanimatkailusta" puhumattakaan.painoa 500g ja kokoa semmosen normaalin penaalin verran, eli sopivasti. ihan tyytyväinen ostokseen olen vaikka en kyllä lähtisi pelkästään sillä juurikaan muualle kuin kaverin luo kerrostaloon.

Lucifer

Anonymous wrote:
itselläni pelkkä ilma-malli. maksoi 49 eugeniä.

miinukset: uskomattoman ohut kangas. en uskaltaisi suoraan maahan tunkea. eikä talvikäyttöön ilman lisäeristystä. valmistajakin suosittelee vain yli +10 lämpötiloihin.

kesällä kuitenkin omiaan, varsinkin kiintolaavuilla joissa alusta on tasainen, "urbaanimatkailusta" puhumattakaan.painoa 500g ja kokoa semmosen normaalin penaalin verran, eli sopivasti. ihan tyytyväinen ostokseen olen vaikka en kyllä lähtisi pelkästään sillä juurikaan muualle kuin kaverin luo kerrostaloon.

Syysvaellus tänä syksynä pahimmillaan oli pakkasta sisällä teltassa 4 astetta. Ihan hyvin pelitti, välillä tuntui pikkasen hönkivän kylmää läpi, muttei häirinnyt. Kevyt ku fan ja mukava, vaikka iso körri olenkin. Jos maa on kylmä niin sitten en suosittele missään nimessä, routa on aika huono yhdistelmä ton patjan (siis light tms.) kanssa.

Lux F.

Anonyymi

Eli ette lähtis ilma-mallilla talvitelttaan edes silleen, että solumuovialusta tulisi alle?

Koskeeko tuo yli +10 suositus myös sitä untuva-mallia?

Anonyymi

Joo mullakin on kesäkeikoille tuo pelkkä ilmamalli.

Se kestää yllättävän hyvin.

Mutta ei missään tapauksessa edes nollakeleihin.

Anonyymi

Puhallettavissa ilma-alustoissa joiden sisällä ei ole untuvaa tulee kylmissä olosuhteissa ongelmaksi ilman kiertäminen alustan sisällä. Tämä tarkoittaa sitä että nukkujaa vasten oleva lämmin ilma ja maata vasten oleva kylmä ilma kiertää alustassa ja alusta on viileä. Kokemukseni mukaan asiaa ei auta edes alustan alla oleva Kunnollinen umpisolu alusta... Expedillä on joku puhallettava malli joka on 4 mm solumuovien sisällä. Kyseinen malli saattaisi olla suht lämmin, mukava ja luotettava.

Anonyymi

Minä olen nukkunut untuvattomalla Expeedillä pikkupakkasella valmislaavussa eikä valittamista ollut muussa kuin patjan lyhyydessä.

Mutta miten ihmeessä härveli on tarkoitus tyhjentää? Tähän mennessä ilmojen postamiseen on kulunut aina jotain vartti.

Anonyymi

sama ongelma. puurot palaa pohjaan kun tyhjentelen patjaa.... ja tosiaan, se exped ei ole mikään king-size jenkkisänky.

Usko

Anonymous wrote:
Untuva.

Miten hajoava on pohja, voiko laittaa paljaalle maalle vai pitääkö olla joku pohja alla? Entäs alustan kosteus, onko ongelma? Onko venttiilissä tai pumpussa hajoavia osia?

Mitä maksoit ja mistä?

Itse tulen käyttämään esim. avaruuslakanaa alustan alla, sen verran ohuelta materiaali tosiaan vaikuttaa. Patjaan sisällehän ei mene täyttövaiheessa(ainakaan helposti) kosteutta, koska alusta täytetään pumpun virkaa toimittavalla pakkauspussilla ei esim puhaltamalla. Päällyskankaan vedenhylkivyydestä en osaa sanoa tässä vaiheessa mitään.

Pakkauspussi on saman tyyppinen kuin esim ortliebin melontapussi, jonka pohjassa on venttiilireikä. Kierreventtileitä patjassa on kaksi, ovat luonnollisesti muovia. Vaikea sanoa mitään varmaa venttiilien/pumpun kestävyydestä näin vähillä testauksilla, mutta oletan kestävän.

Untuvamallin tyhjentämisessä ei ole ollut sen kummempia ongelmia, molemmat venttiilit auki, painellaan enimmät ilmat pois, taitetaan keskeltä pituussuunnassa ja rullataan, minkä jälkeen venttiilit kiinni. Sitten vaan pakkauspussiin.

Patja on lyhyempi 178cm malli, saatavilla on ilmeisesti myös pitempää mallia.

Ostin Kiepistä Oulusta, hinta 130.

Anonyymi

niin, siis se täyttö-pakkaus-pussi on vain untuvamallissa. varoituksen sana:sen toimivuuteen ja luotettavuuteen kannattaa suhtautua äärimmäisen skeptisesti. ilma-malli täyttyy ainakin minulla perinteisesti puhaltamalla, en tiedä miten muilla...?

Anonyymi

Onko kenelläkään ollut ongelmia puhallettavien patjojen kanssa? Onko kosteus jäähtynyt patjan sisään tai ventiiliin? Onko muovi/kangas halkeillut pakkaskelillä?

Käytän itse PointZeron puhallettavaa patjaa, Stadiumilta noin €25. 70x180x7cm, pakattuna oluttölkin kokoinen, 550g. Käytetty vain kesällä, toimii uimapatjanakin, ollut erittäin tyytyväinen hinta/laatu-suhteeseen. Valmistaja http://www.insulmat.com/

piikki

itselläni on Expedin pelkkä ilmatäytteinen ja se on kyllä uskomattoman mukava. Näillä keleillä viileä tuntuu jo selässä vaikka on eriste välissä. Kapeudestaan huolimatta sillä pysyy hyvin. Materiaali on kyllä ohutta mutta minulla ainakin toiminut ok.