1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Jaggi
Lumikenkien valinta?

Pitäisi ostaa lumikengät ja vinkit olisi tervetulleita!

Olen tähänmennessä löytänyt muutaman hinnaltaan sopivan vaihtoehdon,

mutta ehdottakaa muita tai haukkukaa näitä ehdokkaita!

1. Faber mountain leisure (Saksasta?) 119€

2. Morpho Ultima (partio-aitta?) 119€

Toimituskuluja ei tarvitse huomioida, tärkeintä on kenkien toimivuus ja hinta/laatu-suhde.

Pulmana on lähinnä toisistaan poikkeava rakenne. Faberissa "pingotettu" purjemainen kantopinta, kun Morphossa sellainen "ristikko"rakenne?

Maasto olisi melko tasaista normaali metsää, ja liikunta viikonloppuista kuntoilua sekä luonnonihailua....

En ole ikinä nähnytkään lumikenkiä :oops: , joten kaikenlaiset vinkit ja mielipiteet välineistä/lajista ovat erittäin tervetulleita!Talvi-luontoon pitäisi päästä, mutta inhoan suksia...

Mygg

Pidä mielessä ainakin seuraavat seikat:

- saako siteet helposti auki ja kiinni hanskat kädessä?

- voiko kenkien alla muodostua lumiklönttejä, jotka haittaavat siteen toimivuutta?

Anonyymi

No liikuntaa noilla värkeillä ainakin saa ja luontoakin varmasti ehtii ihailemaan, kun eteneminen on sen verran hidasta. Osta vaan sukset ja opettele hiihtämään.

Matti Verkasalo
Käyttäjän Matti Verkasalo kuva

Ennenkuin sijoitat senttiäkään kannattaa ehkä hankkia näppituntuma ilmaiseksi. Jos asut Kehä III sisäpuolella niin osoite on Suomen Ladun töölönlahden toimipiste Stadionin ja Kisahallin välimaastossa. Siellä voi katsoa erilaisia vuokrakenkiä ja useimmiten paikalla on asiantunteva tyyppi, joka kertoo eri kenkien ominaisuuksista. Sieltä saat myös tietää Lumikenkäilijöiden järjestämistä retkistä joilla voi kokeilla eri kenkiä. Jos tarkoituksesi on kävellä suhteellisen tasaisia metsäkankaita etkä halua paljon maksaa, kannattaisi muistaa myös kotimainen valmistaja Alposet, jonka kenkä on yksinkertainen ja kantava, side on tukeva. Puutteina ovat ainakin kokeilemassani mallissa siteiden pienet soljet, joita ei tumput kädessä saa kunnolla kireälle, ja kantapään alta puuttuva korotuskiila sekä niukat piikit pohjissa jäisten rinteiden kiipeämistä ajatellen.

Ja ota sitten sauvat mukaan metsään, neliveto on aina parempi!

Anonyymi

Tarve ratkaisee, eli tod näk kannattaa ostaa peruskengöt, jossa ei hienouksia, eli esim. jääraudoilla et tee mitään tuossa käytössä, panosta ennemmin pinta-alaan jolla saat kantavuutta. Kapea ja pitkä malli on nopeampi ja sillä voi jopa juosta helposti, tennismailamallit vaativat hienoista haara-askellusta. Halvemmista mm. TSL:llä on hyviä malleja (tekevät tosin kalliitakin), ja kalliimmista Tubbs on yksi laadukkaimmista.

Jaggi

Mallit joita olen katsellut tähän mennessä ovat about 75 cm:n pituisia, leveys n.25 cm. Mallina oli "bear paw". Riittääkö tuon pituiset 75 kg:lle, vai pitäisikö etsiä isompaa tai pienempää? Tai jopa kokonaan eri mallia?

Ajattelin että tuo bearpaw olisi helpoin kävellä....

Entäs siteen malli? Onko tasamaastossa vaeltaessa suurtakaan väliä onko side jäykkä, puolijäykkä tai muuta?

Kiitoksia kaikille vastaajille! Biggrin

Niin ja mielipiteitä materiaaleista, lähinnä Alu/TPR vs. perinteinen puu/nahka?

Anonyymi

ainakin omassa käytössä noi morphon kengät on toiminut hyvin. (siis se isompi malli, muistaakseni just ultima). pikku"ongelmana" on ollut siteen irtoaminen kengästä väännössä, mut sen saa helposti takas ja se estää kengän rikkoutumista. kantavuus on riittävä 90% tilanteista, vain kunnon kamat selässä tai uudessa puuterissa upottaa liikaa. itse en vaisteleviin olosuhteisiin kuitenkaan ainakaan pienempiä ostais, näillähän pystyy kuitenkin jopa juoksemaankin. mitkä kengät hommaatkin, niin joka tapauksessa kannattaa ostaa samalla sauvat, ne tekee hommasta paljon mukavampaa ja tehokkaampaa.

Anonyymi

Millaisiin kenkiin nuo käyvät? Pitääkö olla tellumono? Huopavuorisaapas lienee kökkö?

Anonyymi

Puu-/nahka lumikenkien materiaalina oli loistava juttu sata vuotta sitten. Jos haluat viettää aikaasi lumikenkiä huoltaen ja paikkaillen ihan oikeissa intiaanitunnelmissa sen nahkaisen inkkarikanootin varjossa, niin nostan hattua. Jos haluat ensisijaisesti liikkua luonnossa ilman välinemurheita, unohda nostalgia ja hanki muovi/alumiini/hypalon tms huoltovapaasta materiaalista tehdyt lumikengät.

Anonyymi

Itselläni ovat Morpho Vip:it. Kaksi talvea menty pitkin ja poikin mantuja (etelä-, itä- ja pohjois-Suomessa). Mitään negatiivista en osaa käpöttimistä sanoa. Sauvat tasapainottavat menoa hyvin ja jos kaapista löytyy teleskooppisauvat - aina parempi.

Joku aiemmin neuvoi suuntaamaan rahat/innon hiihtämiseen. Itse olen huomannut, että esim. painavia kuormia ahkiossa vetäessä ovat lumikengät suksia huomattavasti toimivammat pelit. Tietyissä paikoissa suksilla pääsee toki lujempaa, mutta mihinkä tässä valmiissa maailmassa on kiire...

Anonyymi

Nuo Morphot ainakin pikaisesti katsottuna näyttävät aivan leluilta. Jos tuosta Faberista ja Morphosta pitäisi valita, niin sekunttiakaan miettimättä ottaisin Faberit.

Anonyymi

joo ne morphot kyllä näyttää leluilta, mut niinkun jo aiemmin mainitsin niin hyvin ne on toiminu eikä oo rikki menny (joustaa ennen kuin hajoaa). itse oon käyttäny niitä vaelluskenkien ja lumilautamonojen kanssa, ja mitään ongelmaa en näe muihinkaan kiinnittämisessä (jos ei kengän koko oo järkyttävä, itsellä 44 ja toimii). niin ja vielä yks juttu: jos aikoo tampata rinteitä ylös niin ne kantaraudat on loistavat. on niitä varmaan muissakin, mut kantsii tsekkaa...

Jaggi

Kiitokset tähänastisista vinkeistä!

Olen pikkuhiljaa päätymässä Faber-merkkisiin kenkiin, mutta en tiedä kumman valitsisin kahdesta kokovaihtoehdosta......tarvitsenko (alle 80kg kamojen kanssa) todellakin 96cm:set, vai riittäisikö kätevämmät 76 cm:set?

Ja sitten noista sauvoista, mistä noita löytyisi halvalla? Olen tähänmennessä törmännyt vain 50€ ja yli, hintaisiin, ja minusta se on liian paljon?

Anonyymi

Halvalla teleskooppisauvoja saa ainakin joistakin Lidleistä.

Edullisesti myös muualta.

Lidlin sauvat näyttävät päällisinpuolin samoilta kun McKinleyn parivuotta-vanhat mallit.

Säätöjen lukitseminen kiertämällä putkia on epävarmaa, ja aukaisu vähintään yhtä epävarmaa, kunnon otteiden puuttuessa.

Voihan niitä otteita parannella, mutta OLI NE HALVAT!

Anonyymi

Kierrettävät teleskoopit saa auki pihdeillä kääntämällä sauvan piikistä jos ne ovat jumittuneet kiinni. Itsellä näin on käynyt kerran viiden vuoden aikana... mutta siis sauvat on Komperdellit eikä Lidlin sauvat. Useammin ne ovat olleet liian löysällä kuin liian kireällä.

Normaalisti väännän hanskat kädessä sauvan piikistä ja kahvasta niin saa tarpeeksi momenttia avaamiseen ja sulkemiseen. Flick-flock systeemi on yleensä parempi noissa sauvoissa.

Mutta miksi niiden pitää olla teleskoopit jos käytät niitä vain yhteen asiaan, lumikenkäilyyn? Saat yksiosaistet sauvat paljon halvemmalla ja pysyvät ehjinäkin.

Sauvoissa pitää olla iso sompa, ei mitään ladulle tarkoitettua toispuolista läpyskään.

PS. Jaggi - aivankamala avatar

zorro

Msr:n lumikengistä, etenkin Denali Ascentistä, kuulisin mieluusti kokemuksia!

Anonyymi

V***N kalliit jos ei muuta!! Salomonilla on ihan hyviä ja vähintään 100€ halvempia kuin nuo MSR:t . Tämä kaikki on vain minun mielipidettäni, eli tee mitä lystäät

zorro

Jos nyt ei pidetä hintaa valintakriteerinä! Eli kertokaas etenkin miten kestävät kovaa pitkäkestoista pakkasta?

Anonyymi

Kyllähän nuo kaikki lumikengät on talviliikkumiseen tehty, eikä rikkoutumiset kovastakaan pakkasesta johdu. Useimmiten joku siteen osa lävähtää, tavallisesti ronskista käsittelystä. Pakkasen suhteen sekä lumikengistä että erityisesti noista teleskooppisauvoista: ei kannata tuoda illalla sisälle lämpimään. Varsinkin sauvan sisään tiivistyvä vesi sabotoi normaalitoiminnan hyvin tehokkaasti.

Anonyymi

zorro wrote:

Hyvät jäisissä rinteissä ja paikoissa missä ei ole tolkuttomasti lunta. Pohjassa piikkiä niin, että miehellä pettää henkinen kantti ennen pidon loppumista. Pienestä koosta johtuen kantavuus on tietty rajallinen. Suomen metsiin turha hankinta, kun siellä ei tuota rautaa pohjassa tarvi.

Hyvät kävellä, siteet saa kiinni rukkasillakin, ovat ainakin vielä ehjät. Jos kenkän pohja on pehmeä, niin se nostettava kantapala saattaa olla vähän ohut. Itse olen käyttänyt vain järeillä kengillä joten ei ole haitannut.

Mitä tulee pakkasen kestoon, niin kyllä ne ainakin Denalilla pysyivät ehjinä ja siellä oli muutama aste pakkastakin.

Sopiva valinta vuoristotouhuihin, mutta varmaan huonot tasaisessa metsässä.

Jatkopalatkin on, mutta en ole ikinä kokeillut.

Anonyymi

Onko kokemusta viime talvella Prismassa ja CM:ssä myynnissä olleista, muovisista, muistaakseni vihreän tai keltaisen väristen lumikengistä? Oliko hintansa värtti?

Jaggi

Ainakin Prisman kengät on juuri niitä Morphoja.

Täällä oli kahta eri mallia, ja ainakin se kalliimpi (99€), oli siteeltään laadukkaan tuntuinen.

Tämä kenkähän on pärjännyt hyvin eri lehtien testeissä, joten se ei ainakaan hintaansa nähden ole huono ostos....varsinkaan jos verrataan muiden (lähinnä pohjoisamerikkalaisten) valmistajien hintoihin, "Suomi-lisineen"... :shock:

Jos joku muuten tietää maahantuojia/myyjiä eri lumikenkämerkeille, niin ilmoitelkaa!

Anonyymi

Mulla on muutaman vuoden ollu Redin lumikengät(burtonit), taitavat olla samat kengät kuin MSR Denali Ascentit. Mitn eroja en ainakaan löytänyt. Blue-tomatosta makso sillon joskus 173€, eli ei nyt mikään ihan tajuton hinta hyvistä kengistä. Messiin tuli ne lyhkäsemmät lisäpalat. Piikkiä on pohjassa ihan tarpeeksi, mutta kantavuus ei ihan paras joten ei varmaan topicin alottajan valinta. Sitä vaan lähinnä viestittelen että kun vähän kattelee, niin ei ne salomonit sentään yli hunttia halvemmat ole. Ascenteissa side taittuu mukavast läjään, toisin kuin salomoneissa.

Matti Verkasalo
Käyttäjän Matti Verkasalo kuva

TSL: Lassin Retkiaitta

Tubbs: EXEL

Valmistajia löytyy lista esim:

http://www.vaud-raquettes.ch/materiel/default_e.asp

Anonyymi

Olen aikeissa hankkia lumikengät että saisin lisää ketteryyttä

maastossa ja kallioilla liikkumiseen. Lumikenkiä käytettäisiin hiihtämisen ohessa mm. tiheiköissä ja muissa hankalissa paikoissa. Millaiset kannattaisi hankkia esim. Kuinka isot tai kalliit (asun eteläpohjanmaalla) riittääkö jotkut prismasta saatavat 100 egen läpyskät.

Anonyymi

Lumikengät eivät välttämättä lisää sitä ketteryyttä, varsinkaan tiheiköissä. Noin ylipäätään lumikengät ovat aika surkeat kapistukset verrattuna suksiin, arvioipa niitä mistä näkökulmasta tahansa. No jaa, ehkä jossakin ansojen virittelyssä lumikengissä on helpomi tepastella ja sellaiseen käyttöön kai ne alunperin on kehitettykin.

Anonyymi

Kyllä satasen morphoilla on pohjoismaissa tuntureillakin pärjännyt, ainoa miinus on siteiden heikohko sivuttaistuki (haittaa tietysti vain jyrkemmillä nousuilla) ja kolina johon yleensä turtuu parin tunnin kenkäilyn jälkeen.

Pidemmälle matkalle ja/tai isomalle kuormalle melkein tekisi mieli hankkia jotain parempaa jalkaanlaitettavaa.

Sukset vs lumikengät: Oma tilanne 1-5. Lumikengillä pääsee usein paikkoihin, joihin pitkä suksi ei mahdu.

Jaggi

No nyt on Fauberit tilattu.

Morphot taistelivat pitkään ykköspaikasta, mutta päädyin noihin Faubereihin lähinnä hieman isomman kokonsa puolesta, sekä siksi kun olin muutenkin tuolta Saksasta tilaamassa tavaraa...myöskin näiden ulkonäkö miellytti silmää enemmän.

Myös GV oli harkinnassa mutta osoittautui liian kalliiksi minulle (n.250€).

http://fabersnowshoes.com/vitrine/fabersite/activeservice?value=generic17

Kumma homma kun näinkin edulliselle, kivalle, Kanadalaiselle lumikengälle ei ole löytynyt maahantuojaa, ehkäpä syy on sittenkin kengän laadussa?

Mikä olisi muuten oikea sauvojen pituus 180cm:lle?

SRV

Jaggi wrote:
No nyt on Fauberit tilattu.

Morphot taistelivat pitkään ykköspaikasta, mutta päädyin noihin Faubereihin lähinnä hieman isomman kokonsa puolesta, sekä siksi kun olin muutenkin tuolta Saksasta tilaamassa tavaraa...myöskin näiden ulkonäkö miellytti silmää enemmän.

Myös GV oli harkinnassa mutta osoittautui liian kalliiksi minulle (n.250€).

http://fabersnowshoes.com/vitrine/fabersite/activeservice?value=generic17

Kumma homma kun näinkin edulliselle, kivalle, Kanadalaiselle lumikengälle ei ole löytynyt maahantuojaa, ehkäpä syy on sittenkin kengän laadussa?

Mikä olisi muuten oikea sauvojen pituus 180cm:lle?

Onko sulla tarkkoja pituus/leveys mittoja tosta mallista?, vai oliko ne just tuolla aikasemmin mainitsemasi 25/75 cm.

SRV

Anonyymi

zorro wrote:

MSR:n jotain lumikenkämallia muuten saa pääkaupunkiseudulla/Ruåtsissa Stadiumeista. Hinta viime keväänä muistaakseni samaa luokkaa kuin Salomonin kengät.

Jaggi

Valmistajan ilmoittamat mitat on 9*30" eli 23*77 cm:ä ( 46-91 kg ).

Ovat nyt tulleet postiin, joten korjaan myöhemmin jos ovatkin eri mittaiset kuin ilmoitettu....

Täytyy huomioida tilatessa että ko. kenkää valmistetaan myöskin isompana että pienempänä kokona, mutta jos tarvii isomman ( 10*36"/ 57-114 kg ), taitaa euroopassa olla ainut vaihtoehto ottaa se vähän kalliimpi pro-malli, jossa kylläkin on vielä vakuuttavampi side-ratkaisu.

Olisinkin ottanut sellaiset, jos niitä taasen olisi saanut pienempänä 9*30 tuumaisina...sekavaa? :oops:

Sivut