1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Pienen rinkan edut

Pienen rinkan edut:

1. Isoon rinkkaan verrattuna painossa säästää puoli kiloa tai kilon.

Muuta en sitten keksikään. Usein olen kuullut selityksen, että kun tilaa ei ole, niin mukaan ei tule otettua turhaa tavaraa. Minulla on iso (rosna)rinkka eikä mukaan ole tullut otettua siitä huolimatta turhaa tavaraa. Sen sijaan iso rinkka on helppo pakata ja mukaan voi ottaa kaikenlaista kevyttä mutta tilaavievää.

Mikä tämä rinkan on oltava pieni -villitys oikein on?

Anonyymi

Kuten jo listasitkin, pienelle rinkalle ei saa painoa niin paljon kuin suureen koska tavaraa ei yksinkertaisesti mahdu ylenmäärin --> kaikki turha jää kotiin. Itse olen käyttänyt viimeiset kaksi vuotta 55 litraista rinkkaa (joka painaa 1.5 kg)) kaikessa (ok, 55 litraa ei ole järin pieni, mutta kuitenkin) mahdollisessa, eli on ollut mukana kuoret, väliasu, kerrasto, ruuat viikoksi, kiipeilykamaa, köyttä, telttaa, lämmintä makuupussia, kameraa jne, kaikki ovat hyvin sopineet sisään (köysi läpän alle, jääraudat niille tarkoitettuun taskuun ja alusta(t) ulkopuolelle). Eli tarvetta suuremmalle ei juuri ole (omistan myös 75+ rinkan, mutta sen käyttö on ollut lähinnä matkustelussa ulkomaille viikoiksi ja mm. skimbareissuilla lappiin kun on siviilivaatteita jne mukana).

Alppipässi

--

Ole mies, toteuta haaveesi.

Anonyymi

En edes yritä väittää, että pieni rinkka on turha. Selvittelen vain, miksi ihmiset sitä käyttävät. Ymmärrän myös hyvin, että erilaisiin aktiviteetteihin sopivat erilaiset rinkat tai reput. Itse kirjoitan nyt suht perinteisestä vaeltamisesta.

Oma tilanteeni: Pienikokoinen tyttöystävä, jolla on pienikokoinen rinkka, suuri kun ei sovi selkään. Kaksi (talvi)makuupussia (untuvaa) ja suurehko teltta (pidämme tilasta). Kun Tungen suureen rinkkaani kaksi kompressoitua makuupussia, suuren teltan ja vaatteet, niin ruoalle ei enää hirveästi jää tilaa. Tyttöystävä onneksi jaksaa kantaa suuria kuormia, mutta paljon tilavuutta vievät vermeet eivät hänen rinkkaansa mahdu. En ole keksinyt muuta ratkaisua kuin suuren rinkan ja olen myös huomannut, että on se ja sama, kannanko sadan litran vai 75 litran rinkkaa. Siksi myös yksinvaelluksille tulee otettua se valtavan kokoinen paketti, jonne voi heitellä tavarat sen sijaan että niitä täytyisi asetella.

Se on ikävää, jos aloitteleville tarpeitaan tiedostamattomille retkeilijöille aletaan myydä hyvin pieniä pakkauksia. Mieluummin ehkä kuitenkin kannattaa ostaa reilunkokoinen rinkka ja vasta myöhemmin pienempi, kun omat tarpeensa tiedostaa paremmin.

Painonsäästö on mielestän ihan perusteltu syy ostaa pieni rinkka. Niin ikään luulen, että pieni paketti horjuttaa vähemmän kuin suuri. Pieni rosna myös pysynee ryhdissään paremmin kuin suuri puolityhjä. Sitä en pidä kuitenkaan pätevänä syynä, että mukaan tulee otettua turhaa tavaraa. Tokihan minäkin kannan mukanani esimerkiksi säilykerasioita ja poimin niihin lakkoja, mutta eivät ne turhaa tavaraa ole. Kamerakaan ei ole turha, vaikka vie valtavasti tilaa ja painaa kaikkinensa monta kiloa.

Tälä hetkellä näin, myöhemmin ehkä toisella tavalla.

Anonyymi

Niistä painoista vielä. Onhan se lähes aina niin että mitä isompi rinkka tilavuudeltaan niin sitä vähemmän se (suhteessa tilavuuteen) painaa.

Alppipässi

[--

Ole mies, toteuta haaveesi.

Anonyymi

Usko pois. Pieni rinkka = pieni paino. Iso rinkka = iso paino.

Olin juuri viikon reissulla Tolomiiteilla. Base Camppiä ei ollut ja kaikki kamat kulki koko ajan kannossa 40-litran Lowen Off Limitissä. Mukana oli kaikki tarpeelliseksi harkittu, mutta mihinkään grammanviilaukseen ei oltu ryhdytty. Telttaa, keitintä ja ruokia ei tosin ollut mukana, kun majoituttiin rifugioissa. Makuupussi kylläkin. Loppu vaatteita ja kiipeilyrojua. Köydenkantajaa vaihdeltiin reissun aikana. Sitä ennen kävin samalla repulla lapissa teltan, makuupussin ja -alustan, keittimen ja ruokien kanssa.

Anonyymi

Anton wrote:
Usko pois. Pieni rinkka = pieni paino. Iso rinkka = iso paino.

No en sitten millään usko. Onpa minulla sitten Savotan 906, Haglöfsin 70- litrainen tai Karrimorin 100-litrainen, niin aina rinkan paino pyörii vaelluksen alussa tuossa 20 kilon seutuvilla. Mihinkä se siitä muuttuisi, kun käytössä on sama käytännössä tarpeelliseksi ja omalla kohdallani toimivaksi todettu varustelista joka kesä ja joka talvi. Nyt olen tosin ajatellut lisätä pakkaukseen vaatetta, koska pidän lämpimästä.

Quote:
Tämä nyt on vähän kaksipiippuinen juttu. Itse olen aloittanut retkeilyn 906:sella ja sinne tuli pistettyä turhaa romua, kun kerran tilaa oli. Jo ensimmäisillä reissuilla ymmärsi pakatessa, että ei tätä varmaan tarvi, mutta onhan tuolla tilaa, joten mukaan vain.

Eiköhän jokainen tervejärkinen pysty kuitenkin hillitsemään pakkaamisen haluaan sen verran, että mukaan saa otettua vain tarvittavan, jos haluaa muiden hyväksi havaitsemia ohjeita noudattaa. Logiikkasi mukaan pienen rinkan kanssa voi käydä niin, että mukaan ei tule otettua kaikkea tarpeellista. Ja tarpeellisenhan määrittää jokainen itse. Saariselällä keväthangilla tuvissa yöpyessä ei tarivitse edes välttämättä omia kattiloita vaan reppuun voi pakata vähän ruokaa, fleecen, jonkinlaisen makuualustan ja kevyen makuupussin (olen tällaisia vaeltajia nähnyt!). Toisaalta hyvin viluinen (esimerkiksi äitini) kuitupusseihin mieltynyt vaeltaja tarvitsee jo alkusyksyn pikkupakkasiin jykevän pussin, joka helposti vie suuren tilan pienestä rinkasta.

Välttämättömät varusteet ovat eri asia kuin tarpeelliset varusteet. Eikö? Tarpeita kun on jokaisella erilaisia.

Anonyymi

Ei viitsitä kinata. Pohjimmaltaan ymmärrämme hyvin toisiamme. Tiedämme, että jokaisella on omat erilaiset lähtökohdat. Ja eikö ole rikkautta, että olemme niin erilaisia ja tavoittelemme erilaisia elämyksiä. Mikä kumma meissä silti haluaa köyhdyttää elämää painostamalla toisia samanlaiseksi kuin itse olemme. Tottakai tarvitsen ison kantolaitteen, jos minun pitää rahdata muidenkin tarvikkeita. Tai jos kannan ylenmäärin harrastusvarusteita, tai jos asetun leirielämään. Kannoin "retkeilyurani" alussa (1970-luvulla) 30 kiloiseksi ladattua Alaskaani kuukauden verran. Se jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi yli 20 kiloiseksi. Vuosia myöhemmin 10 päivän vaelluksen rahtitavoite oli vaihtelevalla menestyksellä 15 kiloa. En kai tee väärin jos iän mukana, nivelten vaatiessa ja kokemuksen karttuessa olen pyrkimässä alle 13 kilon tavoitteeseen. Rinkan suuruudella tai mallilla ei ole itseisarvoa. Kunhan se vain kevenee ja tuntuu mukavalta selässä. Kunpa saisi kulkea luonnossa villieläinten tavoin ilman mitään kantamuksia!

Mygg

Onko kenelläkään kokemusta Boreuksen Erärepusta? Onko miten tilava, mukava, kestävä, jne.? Näin sitä Boreuksen kuvastossa, mutta tilavuutta ei siellä mainita. Hinta ainakin on kohdallaan (€59). Näyttää olevan just sellainen keskikokoinen viikonlopunreissunreppu.

Aropupu

Miksi isompaan rinkkaan olisi pakko tunkea enemmän tavaraa kuin pieneen? Ymmärrän, että monella aloittelijalla käy niin, kun ei vielä teidä mitä kaikkea reissussa tarvii. Mutta ei kai kokenut vaeltaja niin tee, ellei ole tyhmä?

Kun lähden reissuun, niin ensin mietin minkälaisen reissun haluan tehdä. Sitten mietin mitä kaikkia varusteita tarvitsen tuollaiselle reissulle mukaan. Sitten vasta viimeisenä pohdin minkä kokoisen rinkan tarvitsen noita varusteita varten. Varusteiden määrä ei siis riipu mitenkään rinkan koosta. Nyt joku tietysti ehdottaa, että jos olisi pienempi rinkka, niin tulisi vielä vähemmän tavaroita mukaan. Mutta ei, minä päätän tarvittavat varusteet itse, sitä ei ratkaise rinkkani koko. Jos haluan kevyemmän rinkan, niin se päätös tehdään jo varusteita valitessa ja silloin ne tavarat toki voivat hyvinkin mahtua pienempään rinkkaan.

- Aropupu -

Anonyymi

Aropupun tapa lähteä reissuun kuulostaa varsin järkevältä. Ensin katsotaan mitä tarvitaan ja sen jälkeen valitaan kantolaite tarvittavalle. Kun tekee toisinpäin, niin jotain oleellista voi jäädä pois...

mr_mika

Nyt vastaa köyhä opiskelija. Rahaa ei ole kuin yhteen hyvään kantolaitteeseen, joten sen täytyy olla suuri. Syy: Reissut vaihtelee viikonlopuista viikkoon. Lyhyillä reissuilla painoa on vähän ja pitemmillä vähän enemmän. Pienenkin kantolaitteen voisin ostaa mikäli ylimääräistä rahaa olisi. En näe mitään tarvetta ostaa pientä kantolaitetta, koska pienikin tavara määrä kulkee isossa kantolaitteessa, mutta suuri määrä ei kulje pienessä. Yksinkertaista?

Anonyymi

Hyvin järkevää ja yksinkertaista! Se on sinun tilanteesi. Pääasia on, että pääset liikkeelle. Isonkin repun voi aina tarvittaessa supistella ja kiristellä pienen tavaramäärän mukaan, tai jättää makuupussi irrallaan täyttämään tyhjän tilan. Jos sitten minun laillani vielä vanhuksena kaipaat kairalle, sinulla on jo varaa kevyempiin vehkeisiin.

Anonyymi

Mygg wrote:
Onko kenelläkään kokemusta Boreuksen Erärepusta? Onko miten tilava, mukava, kestävä, jne.?

Täysin sama malli myydään myös 'Retki' merkin alla, esim. Prismassa, hinta €49.90. Tilavuus 40 l, Sadesuoja vakiona. On mukava kantaa, mietitty läpi ja näyttää kestävän. Tosi hyvä hinta/laatu-suhde.

http://www.retki.fi/?sid=30003&tuoteid=55&luokkaid=1

Boreus malli tulee myyntiin vasta vk. 44, hinta sama € 49.90 .

Anonyymi

Vai että näyttää kestävän? Kuinkas monta vuotta on kestänyt? Itse olen ainakin aika skeptinen Retki merkkisten varusteiden keston suhteen. Voivat tietysti olla kestäviä, mutta ... Mikä ihmeen Army malli?? Varmaan Taiwanin armeijan sitten...

No on se ainakin suht edullinen, tosin halvemmalla saa jos viitsii netistä etsiä oikeasti hyvin suunniteltuja ja tunnetuilta merkeiltä tulevia reppuja :lol: .

Anonyymi

Täällä näytti nyt olevan reppuasiantuntijoita, niin löytyisköhän suksispedelle jotain kivaa halpaa reppua. Tahtovat olla järestään luokkaa 100e tuollaiset vähänkin suuremmat päiväreput ja kun käyttö on kuitenkin niin vähäistä, niin ei ihan viitsisi siihen taipua.

Aivan loistava reppu on se perus Haglöfsin Larrge (hyvin muotoiltuna sopii selkään täydellisesti, säätöjä löytyy ja vetoketjusta huolimatta kestää). Tuollainen tai vastaava kelpaisi, mutta mielellään lähempänä 50:tä kuin 100:a euroa. DaKine:n reput ovat halpoja (megaurheilukauppojen alennusmyynneissä ainakin), mutta kun ne täyttää, niin paisuvat palloksi, eli muotoiluun ei ole panostettu muuta kuin visuaalisessa mielessä. Luulisi, että joltain halpamallilta löytyy vaikka ihan "sattumalta" hyväksi tehty reppu, niin muotoilun kuin muidenkin ominaisuuksien osalta.

Everestin meinasin jo ostaa, kun niitä sai melkein ilmaiseksi kesäalesta, mutta en ihan ehtinyt. Pitää odottaa seuraavaan alennusmyyntiin, kun näyttivät olevan kalliita muuten (paikallisessa urheilukaupassa ainekin). Nekään eivät ihan parhaimmasta päästä olleet, mutta kohtuu hyviä kuitenkin. Yksi mahdollinen olisi Timberlandin reppu. Jos jollain on kokemuksia tahi tietoa, mistä sellaisen löytäisi, niin otetaan kylllä mielenkiinnolla vastaan. Se vaikuttaisi ainekin varsin pätevältä ja kaveri oli ostanut sellaisen 60e hintaan, mikä ei ainekaan minusta tuntunut pahalta sitä reppua ajatellen. Harmiksi vaan kyseinen liike ei enää myy tuotetta, niin pitäisi joku toinen löytää mistä niitä löytyy. Käsittääkseni merkki on hiphopjourap-nuorison suosiossa, joten hinnat saattavat monessa liikkeessä olla kyllä sen mukaisia.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Vai että näyttää kestävän? Kuinkas monta vuotta on kestänyt? Itse olen ainakin aika skeptinen Retki merkkisten varusteiden keston suhteen.

Niin olen mäkin skeptinen. Omani on "jo" kestänyt kolme 1-päivän reissua. Materiaalista ja siisteistä saumoista kyllä näkee ettei ole mikään mainosreppu.

Anonymous wrote:
Mikä ihmeen Army malli?? Varmaan Taiwanin armeijan sitten...

No, arva vielä kerran mikä armeija kun Boreus eli VPU valmistaa samaa mallia?

Anonymous wrote:
...halvemmalla saa jos viitsii netistä etsiä oikeasti hyvin suunniteltuja ja tunnetuilta merkeiltä tulevia reppuja :lol: .

Kerro lisää!

Uskoisin muuten että tämäkin malli on pitkään suunnitteluprosessin tulos, tilaajasta päättäen. Samasta syystä samaa mallia saa eri valmistajista, ja isot erät -> pieni hinta. Kelaa: ei ne varmaan valmistaisi kahta eri laatua, tilaajalle kestävää ja Prismalle halpista, vai?

Anonyymi

Kun yöllä kirjoittaa ei ajatus kulje. Boreus onkin siis entinen VPU. No kyllä sen sitten pitäisi kestää. Itse Retki merkki saa vaan epäuskon valtaamaan mielen, mutta ilmeisesti ne teettääkin kamat siellä missä kannattaa.

On se varmaan ihan pätevä vehjes.

Anonyymi

No, olen hyvin tyytyväinen, mikä lienee tärkein seikka tässä.

Smile