1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Makarin hartialukko

Tämä kysymys paljastaa kaiken uusavuttomuudestani...

Uudessa talvipussissani on hartialukko. En vain keksi, miten sitä käytetään. Kainaloiden alle se tuntuisi sopivan parhaiten, mutta jotta se todella estäisi ilman virtaamisen ulos pussista, täytyy nauha vetää niin tiukalle, että pussia on epämukava käyttää.

Toisaalta nimi hartialukko viittaa hartioihin ja kyllähän lukon saa niidenkin kohdalle sijoitettua, mutta epämukava se on yhtä kaikki.

Vinkkejä typerälle.

Antti

Anonyymi

Hartioiden ja pään väliin, eli siis kaulan ympärille. Ei tarvitse kiristää niin kireäksi että hengitys ei kulje, mutta sen verran että jos hengittelet raikasta pakkasilmaa niin sitä ei virtaa makuupussiin. Talvella kannattaa pitää pipoa päässä makuupussissa nukkuessa.

Mikäli sulla ei ylety se kaulaan asti niin olet ostanut liian lyhyen makuupussin (kalliimpia pussejahan saa S, M, L kokoja ja makuupussia kannattaisi joka tapauksessa sovittaa kaupassa).

Jos kuitekin mahdut pussiin niin että kädet ja hartiat on huppu-osassa niin se huppu on omituisesti mitoitettu sanoisin...

Anonyymi

Anonymous wrote:
Hartioiden ja pään väliin, eli siis kaulan ympärille.

Tuotakin kokeilin eikä se oikein... Mutta eiköhän se tästä. Täytyy opetella ja jättää naru tarpeeksi löysälle.

Quote:
Mikäli sulla ei ylety se kaulaan asti niin olet ostanut liian lyhyen makuupussin (kalliimpia pussejahan saa S, M, L kokoja ja makuupussia kannattaisi joka tapauksessa sovittaa kaupassa).

Pussi on ihan sopivan kokoinen. Testasin M ja L mallia. M tuli tyttöyställe ja L itselleni. Molempiin sovin, joskin Ämmään hitusen nihkeästi... Wink

Joe

Tuo on tottumiskysymys. Itse pystyn nukkumaan hartialukko ja huppu tiukalla tuntematta oloa tukalaksi, mutta tunnen useammankin kaverin jolla alkaa orastaa pakokauhu kyseisessä tilanteessa.

Kai siihen vaan ajan kanssa tottuu niin että homma alkaa tuntua luontevalta.

mr_mika

Sopiiko kysyä, että mikä pussi on kyseessä?

Anonyymi

Olen funtsaillut, että onko koko hartialukko oikeastaan hyödyllinen.. itselläni on useita untuvapuseja joissa ei ole hartialukkoa, enkä ole niitä kaivannut. Tämä saattaa johtua siitä etten osaa nukkua selällään vaan mieluiten kyljellään tai vatsallaan jolloin hengitän makuupussin liepeen alta. Kylmissä olosuhteissa (alle -20c) nukkuessani olen käyttänyt ylimääräistä pipoa suuaukolla kaulani edessä johon ylimääräinen kosteus tiivistyy/jäätyy. Olen kokenut kyseisen menetelmän ok ratkaisuksi, koska makuupussiin tiivistyy vähemmän kosteutta ja ylimääräinen pipo painaa vähemmän kuin Hartialukko.

Matti Verkasalo
Käyttäjän Matti Verkasalo kuva

Olipa kiva kun kerroit tuon pipokonstin, olen pakkasessa nukkuessa harmitellut sitä hengityskosteuden tiivistymistä makuupussin yläpäähän. Mulla kyllä silti tuo hartialukko on ehdoton lämpimyyden pitämiseksi, mutta jokainenhan meistä itse tietää onko yöllä mukava nukkua vai ei. Wink