1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
pauliina
uudet tellumonot

Pitäisi ostaa uudet tellumonot kun vanhat (Crispin cx1) on laskettu rikki. Muoviset ja suht. korkeat, muttei mitkään kisamallit tarvitse olla. Lämpimyys ja keveys olisi hyviä ominaisuuksia. Muovattava sisäkenkä voisi olla hyvä. Mitä olisi tarjolla? Tuleeko tälle kaudelle jotain uusia ja hienoja?

Janne K

Minä olen ollut todella tyytyväinen toissakauden Garmont Squadra G-Fitteihin. Monoa ei enää tehdä, mutta Ener-G lienee lähinnä sama kenkä, ilmeisesti hieman pehmeämpänä. Ominaisuuksien +/- tilasto:

+kevyt

+todella lämmin, ei ikinä palellut varpaita

+lämpömuokattava sisäkenkä helpottaa oikean koon valintaa ja takaa istuvuuden

+hyvä kävely- / skinnausmoodi - olen tehnyt ahkioreissuja lapissa ja ollut Kebnellä viikon noilla monoilla

Huonoja puolia? Sisäkenkien pohjissa ei ole kumia ja niissä on sauma, joten niitä ei voi käyttää oikein hyvin mökkijalkineina.

Anonyymi

Kysymyksiä Garmontista:

Miten tuo Garmontin lesti verrattuna Scarpoihin? Sopiiko leveä, kapea vai normaalijalkaiselle? Miten kantapää/varvastila? Onnistuuko G-fit sisäkengän muokkaus itse vai liikkeessäkö muokkautit? Täsmääkö mondopoint koot jalan pituuteen?

Janne K

Mun mielestä Squadrojen lesti on leveämpi kuin T2:n. Muista Scarpoista tai Ener-G:stä mulla ei ole kokemusta.

Kantapää- / varvastila riippuu ainakin jonkin verran sisäkengän muokkauksesta. Itsellä toinen mono puristi aina iltapäivästä ekan muokkauksen jälkeen, mutta uudella muokkauksella ja aktiivisemmalla varpaiden liikuttelulla muokkauksen aikana sain sopivasti tilaa.

Mun sisäkengät muokattiin SkiServicessä. telemarktips.comissa on ollut ohjeita sisäkenkien paistamiseen ihan tavallisessa leivinuunissa.

En muista nyt monojeni kokoa, joten en osaa kommentoida kokoasiaa. Katson illalla kotona. Sellainen asia kannattaa myös huomioida, että puolikkaissa mondokoissa (esim 26.5) on sama kuori kuin isommassa koossa (esim 27), mutta paksumpi sisäkenkä. Puolikkaisiin jää siis enemmän muokkausvaraa.

Anonyymi

paksumpi sisäkenkä? ootko ihan varma ettei ole yhtä paksu, mutta pienempi?

Janne K

En ole varma sisäkenkien paksuudesta. Niin ne minulle SkiServicessä väittivät, kun arvoin kahden koon välillä. Ja loogisellehan se tuntuisi. Pienempi sisäkenkä ilman, että olisi enemmän fylliä, olisi helposti kuoreen ainakin pituussuunnassa väljä. Ympärysmitan saisi toki kurottua soljilla kiinni.

Anonyymi

Mullakin on sellainen käsitys, että kuori on saman kokoinen mutta sisäkenkää on kahta paksuutta. Ainakin Garmontin Ener-G:ssä. Näin tulee ne puolikkaat koot.

-h-

Saladin

Resepti G-fit -sisäkenkien kotimuokkaukselle: uunissa 100 astetta ja 10 minuuttia. Paistoin toisen kengän uudestaan, kun läpän reuna oli jäänyt kaupassa huonosti.

G-fit -sisäkengät ovat selvästi ohuemmat kuin tavalliset. Siksi kuoren koko ensimmäisen vuoden Squadroissani oli yhden numeron isompi kuin seuraavan vuoden G-fit -versiossa.

circus

Garmont G-Fitissä yhteen ulkokuoreen menee enemmän kuin kaksi erikokoista sisäkenkää! Kolme tai jopa neljä. Siellä etuläpän sisäpuolella lukee esim jotain sellaista kuin 25.0-26.5. Muistaakseni, en voi asiaa nyt tarkistaa. Aika vaikea uskoa että sisäkenkiä olisi noin monta eri paksuista.

Kannattaa sovittaa tarkkaan, niihin voi sopia pienempi koko kuin tavallisesti. Mulla oli aikaisemmin Garat kokoa 28.0, nyt Squadra G-fit kokoa 26.5. Sopii juuri pienempään ulkokuoreen, mikä on vain hyvä. Oon tykännyt monoista, vaikka jalkapöydän säätöihin piti jotain omia kiristyssysteemejä kehittääkin. Scarpa tuntui sovitettaessa Garmontiin verrattuna aivan liian kovalta ja Garmontin keveyskään ei ainakaan haittaa.

pauliina

Tuleepa mieleen tuosta sisäkengän paksuuden arvonnasta, että jalat ehkä palelisi vähiten jos onnistuisi saamaan mahdollisimman paksun sisäkengän? Vai onko sitten kontakti monoon huonompi? Onko tässä g-fit systeemissä monon ostajat eriarvoisessa asemassa jalan koon mukaan.. kelle sattuu käymään minkäkinlainen tuuri? Mikäli on helposti palelevat jalat niin onko tuollainen g-fit sisäkenkä turha ostos?

Sitten kysymyksiä noista garmontin kolmesolkisista, siellä olisi naisten mallikin Syner-G:stä sekä Garasta. Osaako joku verrata niitä keskenään tai ener-G:n ja onko joku telemark-liike suomessa mahdollisesti hommanut niitä hyllyynsä niin että voisi sovittaa? Free heelsillä ei ainakaan ole netissä muuta kuin ener-g... Onko jollakin ei-ratalaskijalla loppunut suorituskyky kolmesolkisesta monosta joskus?

Syner-G naisten malli on 30.5cm korkea ja Gara 33cm. Ener-G 35cm korkea. Garassa ei ole lämpömuovattavaa sisäkenkää. Gara on suunnilleen saman painoinen kuin Ener-G-gfit ja Syner-G-gfit kevyempi

Tähänkin asti on tultu toimeen kolmella soljella ja kahdella tarralla (eli noiden välimuoto). Ulkonäköseikat ja keveys puhuvat Syner-G-gfit:n puolesta... Wink

Täällä on tietoa:

http://www.garmont.com/products_details.html?id=4&type=telemark&page=1

Saladin

Garmontin kuoren läpässä oleva kokoskaala tarkoittaa nimenomaan samalla muotilla tehdyn läpän käyttöaluetta. Läppä menee hyvinkin esim. neljään eri kokoon. Varsinaisessa ulkokengässä on oma numeronsa siellä jossain syvemmällä ja sen kokoskaala on pienempi, muistaakseni pari kokoa.

Squadra G-fitit eivät ole erityisen lämpimät, mutta lähimpänä vertailukohtana toimivia tavallisia Squadroja en päässyt kokeilemaan yhtä kylmässä. Muuten G-fitit ovat kevyemmät, kuivuvat nopeammin kun eivät ole niin topatut ja ainakin minun jalkaani muokattavuuden ansiosta paremmin sopivat. Tavallisessa sisäkengässä nauhat ja kumipohja mahdollistavat teoriassa käytön esim. kämppäjalkineina, mutta kuka nyt oikeasti pitää päivän jalassa hionneita sisäkenkiä jalassa vielä illankin.

Janne K

Minä en ole koskaan palellut Squadra G-Fiteissä. Vertailukohtana tosin ainoastaan Libero, joissa kyllä joskus varpaat paleli, kun niitä vielä käytti. Mulla tietty on ne paksummat sisäkengät ;-).

Anonyymi

Miten se koko? Propsit sulle Janne, jos mittaat sun jalkaterän pituuden ja vertaat sitä monon kokoon ja ilmottelet täsmääkö. Squadraan varmaan on se ulkokuoren koko painettu johonkin kohtaan ulkokuoressa.

Jii

Ostin just tuossa Garmontin Ener-g g-fitit, niissä tuntuu mondopoint mitoitus pitävän paikkaansa. Mulla on jalkaterä tasan 300mm ja mondo 30 koko on pituutensa puolesta sopiva. Saa nyt sit nähdä tuntuuko laskiessa samalta...

kuori on 30 ja 30.5 kokoisissa kengissä sama lukuunottamatta läppää joka menee 29-30.5 kokoon.

Propsit Kapolle hyvästä ja asiantuntevasta palvelusta.

-Toinen Janne-

Anonyymi

Garmontin Syner-G g-fit:ä tulee meille hyllyyn naisten kokoina ainakin, miesten mallista ei juuri tällä istumalla ole varmuutta, mutta sekin lienee mahdollista.

Ener-G g-fit:ä tulee ainoastaan miesten kokoina hyllyyn 26,0-

Toki pienellä toimitusajalla pitäisi saada pienempiäkin kokoja.

Terveisin,

Free Heels Oy

Harri

Anonyymi

Onneksi rintamäeltä luvattiin sentään, että tulee ener-g.stä pienempääkin... Wink

-p-

Janne K

Kokoasiasta: Mun sisäkengät on kokoa 26.0. Jalkaterän pituus on vasemmassa (isommasa) jalassa noin 25.5cm. Eli hieman pienempi kuin mondokoko. Tässä vaikuttaa varmasti jalan muoto melkoisesti - mun jalkaterä ei ole kovin suippo, vaan pikemminkin leveä.

Samalla muuten huomautan puhuneeni p****aa sisäkenkien koon suhteen. Kokonaisissa numeroissa on paksummat sisäkengät ja puolikkaissa ohuemmat.

Anonyymi

Vaihtuuko Garmontissa ulkokuoren koko sittenkin niin, että esim 26 ja 26.5 sama ulkokuori, mutta ohuempi sisäkenkä puolikkaassa, jolloin 26.5 isompi koko ?

Scarpalla muistaakseni ulkokuoren koon vaihtuminen menee päinvastoin eli esim 7.5 ja 8 sama ulkokuori, mutta 8 ohuempi sisäkenkä.