1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Varustearvioita omista kamppeistani.

Laitoin tämän jo Vaellusnettiinkin, mutta jos joku ei sitä satu lukemaan niin... Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että otsakkeen alla kukin kertoo omista kamppeistaan. Kokemustieto auttaa.

Varustearvioita omista kamppeistani.

Hilleberg Stalon (ei GT): Teltta on ollut käytössä vasta kahdella sulan maan vaelluksella ja näiden vaellusten kokemusten perusteella jysäytän kapineelle asteikolla 4-10 peräti 9,7 pistettä. Teltta on korkea ja joka suunnassa leveä, mutta hyvin se on kestänyt pystyssä navakassakin tuulessa. Erinomaista teltassa on tilaratkaisu. Molemmille vaeltajille on oma eteinen ja sisäänkäynti ja tilaa riittää taatusti niin sisällä kuin eteisissäkin. Painoa teltalla on tosin niinkin paljon kuin 3,5 kiloa (3,4 mitattuna kaupan vaa'alla), mutta toisaalta kankaat ovat Hillebergin vahvempaa ja tilaa todellakin riittää (esimerkiksi eteisten yhteispinta-ala on muistaakseni suurempi kuin Nammatj 3 GT:n eteisen). Talvella laakea katto saattaa kerätä lunta, mutta en usko ongelman olevan suuri. Harkitsin Stalonin ja Nammatj GT:n välillä ja olen erinomaisen onnellinen, etten ostanut Nammatjia. Stalon on sellainen teltta, josta itse pidän. Käytettävä ja äärettömän nopea pystyttää.

Joutsen 1000: Mainio pussi muuten, mutta untuvaa on liian vähän. En tiedä mitä ajattelin pussia hankkiessani, mutta olisi kannattanut ostaa suosiolla astetta järeämpi ja vain pari sataa grammaa painavampi pussi, joka todellakin olisi ollut kolmen vuodenajan pussi. Tonninen on mielestäni kahden ja puolen vuodenajan pussi. Helkkari!

Primus Multifuel. Tukkeutui kesävaelluksella ja on tukossa edelleen. Täytyy tutkia laite huolella. Jossain on jotain hämärää. Sitä ennen toimi hyvin, joskin aina oli olo, että milloinkohan tämä paljon liikkuvia osia sisältävä vekotin hajoaa...

Primus Micron. Ostin tänä vuonna. Ihan paska! No, ei aivan. Painaa muistaakseni alle sata grammaa ja menettelee teltan eteisessä keitellessä. Liekin säätö on tunnokas ja kaasuakin tuntuu kuluvan varsin vähän (viikko / 450 grammaa / n. kolme keitosta päivässä), mutta muuten keitin on hutera ja äärimmäisen arka tuulelle. Ymmärsin heti, että keittimen muodossa ei kannata keventää painoa. Erilaisten kokeilujen jälkeen palaan takaisin Trangiaan ja ostan siihen kaasupolttimen. Sillä voi keitellä navakassakin tuulessa.

Petzl Tikka: Jo vain on mielestäni ainoa oikea lamppu kesä tai syysvaelluksille. Pieni, kevyt ja paristot kestävät kauan. Suosittelen!

Therm-a-Rest ohuin ilmamalli: Erinomainen! Kun on tottunut ilma-alustalla nukkumaan ja sen mukavuuden ja lämmön todennut, on vaikea palata muihin alustoihin. Minulla on myös laadukas solumuovialusta ja Z-rest. Huonoin näistä on Z-rest, joka - uskokaa tai älkää - kerää vettä. Usein öiden jälkeen patjan kuopissa on vettä. Monet muut ovat kuulemma huomanneet saman.

Karrimor Independence: Ihanaa! Oli ensimmäisen kerran käytössä tänä vuonna. Harkitsin rinkan ostamista kauan ja kokeilin selkään monenlaista ja lopulta valinta oli helppo, vaikka mötikällä onkin painoa tyhjänä neljä kiloa. Rinkan tilavuus on 60-100 litraa ja tilavuutta voi säädellä sivuvetoketjuilla. Vetoketjut aukikin rinkka on erinomainen kantaa, siis sopii ainakin minun selkääni. Kannoin rinkassa kaksi makuupussia (toinen suuri kuitu), kahta makuualustaa ja suurta telttaa ja paljon muuta rompetta ja silti mukaan olisi vielä mahtunut yhtä ja toista. Ulkomuodoltaan rinkka on oikeastaan enemmän reppu kuin rinkka, mutta jostain syystä kauas selästä tuleva paino ei tunnu vaikuttavan millään lailla kantomukavuuteen. Olo on koko ajan tukeva ja hartiat säästyvät. Kankaat ovat poikkeuksellisen vahvat ja takuu kaiken kattava. Jos haluaa näyttää tyylikkäältä, kannattaa harkita toista vaihtoehtoa. Jostain syystä rinkasta tulee mieleen vähän satulareppu.

Haglöfs Rabot housut. Sopivat itselleni erinomaisesti kesävaelluksilla. Kuivuvat nopeasti ja kestävät. Olen tyytyväinen.

Anonyymi

Iiri wrote:
Huonoin näistä on Z-rest, joka - uskokaa tai älkää - kerää vettä. Usein öiden jälkeen patjan kuopissa on vettä. Monet muut ovat kuulemma huomanneet saman.

Sehän on hyvä ominaisuus se veden kerääntyminen sinne kuoppiin. Muilla alustoilla sama vesi on imeytyneenä makuupussiisi.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Iiri wrote:
Huonoin näistä on Z-rest, joka - uskokaa tai älkää - kerää vettä. Usein öiden jälkeen patjan kuopissa on vettä. Monet muut ovat kuulemma huomanneet saman.

Sehän on hyvä ominaisuus se veden kerääntyminen sinne kuoppiin. Muilla alustoilla sama vesi on imeytyneenä makuupussiisi.

Tätä samaa mietin itsekin ja luulen, että olet oikeassa. Toisaalta nykypussien kankaat hylkivät jonkin verran vettä ja voi olla, että ainakaan kaikki vesi ei päädy pussiin tiedä sitten.

Anonyymi

no misipä esim. ridge restillä nukutun yön jälkeen pussikin on usein märkä. lätäkössähän siinä nukutaan. tavallisella alustalla pussi ei ole märkä.

Anonyymi

Teoreettista spekulointia Ridgen/Z:n veden keräämisestä....

Veden kerääntyminen Ridgen ja Z:n kuoppiin johtuu varmaankin siitä, että kastepiste on patjan kuoppien pojalla tai reunoilla. Siten vettä tiivistyy ja kerääntyy kuoppiin. (Kastepisteestä on keskusteltu jo paljon talvimakuupussien yhteydessä ja esim. kaksoispussisysteemillä yritetään saada kastepiste kuitupussin sisälle niin, että sisempi untuvapussi säilyy kuivana.)

Tavallisella umpinaisella solu- tai ilma-alustalla kastepiste on varmaankin yleensä myös jossakin patjan sisällä, mutta koska patjan pinta ei läpäise höyryä, tiivistymistä ei voi tapahtua patjan kastepisteeseen. Kosteus siis joko tiivistyy suoraan makuupussiin tai jatkaa kiertoaan höyrynä tiivistyen huonommassa tapauksessa makuupussin yläpuolen kastepisteeseen tai päätyen paremassa tapauksessa kokonaan ulos makuupussista.

Arvelisin siis, että veden löytyminen patjan koloista aamulla voi olla olosuhteista ja varusteista riippuen joko hyvä tai huono merkki makuupussin kuivana pysymisen suhteen.

T: spekulantti

Anonyymi

Mulla on Ridge rest ja Karrimat. Jos mulla on Karrimat päällimmäisenä niin makuupussin ulkokangas vaikuttaa aamulla alapuolelta kosteammalta kuin muualta. Jos taas Ridge rest on päällimmäisenä, makuupussin ulkokangas tuntuu suurinpiirtein yhtä kuivalta alapuolelta kuin muualtakin.

En tosin ole kokeillut montaa kertaa vaan yleensä olen nukkunut tyytyväisenä Ridge rest päällimmäisenä.

Anonyymi

"Petzl Tikka: Jo vain on mielestäni ainoa oikea lamppu kesä tai syysvaelluksille. Pieni, kevyt ja paristot kestävät kauan. Suosittelen! "

Petzl Tikka on jo menneen talven lumia, Petzl Tikka+ antaa valoa huomattavasti enemmän.

Anonyymi

"Erinomaista teltassa on tilaratkaisu. Molemmille vaeltajille on oma eteinen ja sisäänkäynti ja tilaa riittää taatusti niin sisällä kuin eteisissäkin. "

Onpa kiva keitellä ruokia eripäissä teltaa kun yhdessä isommassa eteisessä voisi tehdä yhteiset ruuat ja nauttia ateriasta yhdessä(ja niin voitkin, kts jäljenpänä.

"(esimerkiksi eteisten yhteispinta-ala on muistaakseni suurempi kuin Nammatj 3 GT:n eteisen)"

Kannattaa muistaa että teltan pinta-ala ei ratkaise yhtä paljon kuin tilavuus, kahteen pieneen eteiseen jää enemmän hukkapinta-alaa(viistot reunat)kuin yhteen isompaan. Jos keittelet eteisessä kesällä istuen osittain sisäteltassa on sisäteltta hetkessä täynnä hyttysiä ja talvella ulko vaatteiden mukana sisään tulee lunta. Kannattaa irrottaa sisäteltta siksiaikaa vaikka toisesta päästä(tai molemmista) niin saa yhden ison eteisen ja ei tarvitse avata sisäteltan ovia.

Nammatj 3 GT:ssä ei tarvitse yhtenään olla sisätelttaa irrottelemassa(vaikka se helppoa onkin) ja kokonais pinta-alaakin on enemmän.

ps. Toinen tykkää äidistä ja toinen molemmista Smile

Anonyymi

Lisäys edelliseen, Hille kuin Hille helppo pystyttää, tukeva, tilava, ja ah niin kotoisa.

Anonyymi

"Ulkomuodoltaan rinkka on oikeastaan enemmän reppu kuin rinkka, mutta jostain syystä kauas selästä tuleva paino ei tunnu vaikuttavan millään lailla kantomukavuuteen."

En tunne kyseistä rinkkaa mutta, kauas selästä tuleva paino on aina pahasta, kokeileppa joskus kunnon rinkaa niin varmasti poltat tuon kamelin reppusi seuraavalla nuotiolla, varsinkin kun se on helvetin painavakin, voisithan väittää myös että rinkkasi suuri paino(4kg) ei tunnu vaikuttavan millään lailla kantomukavuuteen.

T.nim. ...tulla tänne leuhkimaan.

Anonyymi

"Joutsen 1000: Mainio pussi muuten, mutta untuvaa on liian vähän. En tiedä mitä ajattelin pussia hankkiessani, mutta olisi kannattanut ostaa suosiolla astetta järeämpi ja vain pari sataa grammaa painavampi pussi, joka todellakin olisi ollut kolmen vuodenajan pussi. Tonninen on mielestäni kahden ja puolen vuodenajan pussi. Helkkari! "

Jos olisit ostanut järeämmän pussin olisit todennäköisesti kironnut pussia liian painavaksi ja kuumaksi kesä käyttöön. Täydellistä pussia ei ole.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Onpa kiva keitellä ruokia eripäissä teltaa kun yhdessä isommassa eteisessä voisi tehdä yhteiset ruuat ja nauttia ateriasta yhdessä(ja niin voitkin, kts jäljenpänä.

Näin voi tehdä Stalonissakin. Toiseen eteiseen mahtuu erinomaisesti rinkat - kolmekin rinkkaa mahtuisi + muut kamat - ja toisessa voi säilyttää päivittäiskamat ja keitellä. Ja juuri näin viime vaelluksella teimmekin. Tuo päissä ilmaus on hiukan harhaanjohtava, koska teltan eteiset ovat nukkumissuunnassa, eivät siis samaan tapaan kuin esimerkiksi Keronissa. Kaikki on siis koko ajan käden ulottuvilla.

Quote:
"(esimerkiksi eteisten yhteispinta-ala on muistaakseni suurempi kuin Nammatj 3 GT:n eteisen)"

Kannattaa muistaa että teltan pinta-ala ei ratkaise yhtä paljon kuin tilavuus, kahteen pieneen eteiseen jää enemmän hukkapinta-alaa(viistot reunat)kuin yhteen isompaan.

Väärin. Minulla oli ennen Akka ja tiedän millainen on pitkä eteinen. Jos jokin on eteisen perällä, niin sitten se on ja se on sieltä myös hankala kaivaa. Siksi eteistä ei myöskään tule käytettyä kokonaisuudessaan. Sen sijaan Stalonin eteisen päädyt ovat hyvin jyrkät. Toisin sanoen tilanne on juuri päinvastoin kuin oletat. Eteisen pinta-alan voi käyttää erittäin tehokkaasti hyödyksi.

Quote:
Jos keittelet eteisessä kesällä istuen osittain sisäteltassa on sisäteltta hetkessä täynnä hyttysiä ja talvella ulko vaatteiden mukana sisään tulee lunta. Kannattaa irrottaa sisäteltta siksiaikaa vaikka toisesta päästä(tai molemmista) niin saa yhden ison eteisen ja ei tarvitse avata sisäteltan ovia.

Miksi sisätelttaa pitäisi irrotella, kun keittämiseen jää muutenkin tilaa ruhtinaallisesti? Talvella voi toiseen eteiseen kaivaa seisomakorkeuden ja toisessa säilyttää kamoja. Ja varmasti mahtuu.

Quote:
Nammatj 3 GT:ssä ei tarvitse yhtenään olla sisätelttaa irrottelemassa(vaikka se helppoa onkin) ja kokonais pinta-alaakin on enemmän.

Miksi Stalonissa pitäisi? Kokonaispinta-alaa on varmasti enemmän, mutta toisaalta Stalonissa sisäteltan päädyt ovat jyrkät, sisäteltta ei laske. Koko tila on siis tehokkaasti käytössä.

Quote:
ps. Toinen tykkää äidistä ja toinen molemmista Smile

Totta. Oman ratkaisuni tein sen jälkeen, kun luin Utsidanista sekä Stalonia että Nammatj GT:tä kokeilleiden kokemuksia. Stalon vaikutti olevan aavistuksen niskan päällä.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Lisäys edelliseen, Hille kuin Hille helppo pystyttää, tukeva, tilava, ja ah niin kotoisa.

Varmasti totta. Stalonia Hille itsekin on kuitenkin mainostanut helpoimpana mallinaan.

Anonyymi

Anonymous wrote:
"Ulkomuodoltaan rinkka on oikeastaan enemmän reppu kuin rinkka, mutta jostain syystä kauas selästä tuleva paino ei tunnu vaikuttavan millään lailla kantomukavuuteen."

En tunne kyseistä rinkkaa mutta, kauas selästä tuleva paino on aina pahasta, kokeileppa joskus kunnon rinkaa niin varmasti poltat tuon kamelin reppusi seuraavalla nuotiolla, varsinkin kun se on helvetin painavakin, voisithan väittää myös että rinkkasi suuri paino(4kg) ei tunnu vaikuttavan millään lailla kantomukavuuteen.

T.nim. ...tulla tänne leuhkimaan.

Kokeilin monenlaista selkään ja kyseinen yksilö tuntui parhaimmalta. Olen kantanut myös muita rosnia. Tämäkin lienee mieltymyskysymys. Kukin valitsee sen, jonka itselleen kokee parhaimmaksi. Yhtä ainoaa oikeaa vaihtoehtoa tuskin on.

Leuhkimassa en täällä ole. Kunhan kerroin kokemuksiani.

Anonyymi

Anonymous wrote:
"Joutsen 1000: Mainio pussi muuten, mutta untuvaa on liian vähän. En tiedä mitä ajattelin pussia hankkiessani, mutta olisi kannattanut ostaa suosiolla astetta järeämpi ja vain pari sataa grammaa painavampi pussi, joka todellakin olisi ollut kolmen vuodenajan pussi. Tonninen on mielestäni kahden ja puolen vuodenajan pussi. Helkkari! "

Jos olisit ostanut järeämmän pussin olisit todennäköisesti kironnut pussia liian painavaksi ja kuumaksi kesä käyttöön. Täydellistä pussia ei ole.

Paino on aina painoa, valitettavasti. Toisaalta en pyri äärettömään keveyteen ja minulle kelpaa hyvin 21 kilon rinkkakin. Toisin sanoen pari sataa lisägrammaa makuupussissa ei haittaa. Kannan mukana myös kirjaa...

Vielä tuosta Karrimor Independencestä. Se on melkein sama rinkka kuin Karrimor Sabre (Naton käyttämä), mutta siihen on tehty joitain kevennyksiä.

Henri

Anonymous wrote:
"En tunne kyseistä rinkkaa mutta, kauas selästä tuleva paino on aina pahasta, kokeileppa joskus kunnon rinkaa niin varmasti poltat tuon kamelin reppusi seuraavalla nuotiolla, varsinkin kun se on helvetin painavakin, voisithan väittää myös että rinkkasi suuri paino(4kg) ei tunnu vaikuttavan millään lailla kantomukavuuteen.

T.nim. ...tulla tänne leuhkimaan."

Olen itsekin tuota rinkkaa kokeillut ja se ON todella hyvä. Eikä se paino niin kauas selästä tule, että sillä olisi kovin dramaattisia vaikutuksia. Kokeile ensikerralla itsekin, ennenkuin rupeat avautumaan Wink

Anonyymi

Tarkistin Independencen painon ja se onkin 3750 grammaa. Siis noin puoli kiloa enemmän kuin monien muiden samankokoisten rosnien. Ja voi olla, että tuohon painoon on laskettu vakiona mukaan kuuluva (irroitettava) nestepussi letkuineen.

Anonyymi

Itse luovuin Independencestä juuri tuon painon huonosti jakautumisen takia, kyllähän se tyhjänä hyvin selkään istuu, mutta kun lastaa repun täyteen niin meinaa kaatua selälleen. Ja onhan se painavakin, yritäppä keventää 0,5kg muista kamoista sen takia että pelkkä reppu on painava niin kalliiksi tulee, tai voithan jätää vaikka yhden päivän ruuat kotiin ja nähdä nälkää, että saat kantaa kameli reppuasi

Anonyymi

Armo wrote:
Itse luovuin Independencestä juuri tuon painon huonosti jakautumisen takia, kyllähän se tyhjänä hyvin selkään istuu, mutta kun lastaa repun täyteen niin meinaa kaatua selälleen. Ja onhan se painavakin, yritäppä keventää 0,5kg muista kamoista sen takia että pelkkä reppu on painava niin kalliiksi tulee, tai voithan jätää vaikka yhden päivän ruuat kotiin ja nähdä nälkää, että saat kantaa kameli reppuasi

Minulla se istuu selkään erinomaisesti juuri painavana ja painavana sitä myös ostaessani kokeilin. En ole erityisen tarkka grammojen suhteen, joten kilo, kaksi tai kolme kiloa sinne tai tänne on minulle melkoisen yhdentekevää. Turhaa kamaa kuten kirja ja ylimääräistä valokuvaustarvikkeistoa kun kulkee mukana muutenkin.

Anonyymi

Jos rinkan painopiste on liian takana hankitaan talven aikana vastapaino etupuolelle. Siitä voi sitten poistaa noin 150g päivässä vaelluksen aikana. Kun reppu kevenee hiukan enemmän, kuin tuo 150g päivässä, niin vaellusasento paranee kokoajan vaelluksen edetessä. Itselläni on ollut hiukan pallomainen Karrimorin Condor käytössä 90-luvun alusta ja edellä mainitsemani metodin olen havainnut hyväksi. Olen testannut sitä varsinkin viimeisen viiden vuoden aikana. Biggrin :mrgreen: