1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Pilvi
Makuualusta - suosituksia?

Käyn retkillä/vaeltamassa muutaman kerran vuodessa ja kaipaisin mallia, joka kestää myös kylmyyttä. Minulle suositeltiin Expedin Downmatia, mutta löysin netistä liudan negatiivisia kokemuksia koskien niiden venttiilejä. Yövyn yleensä kaverin kanssa pienehkössä 2 hlön teltassa ja kamaa on 4-5 pv reissuilla ollut mukana n. 12-14 kg tavaraa, joten arvostan keveyttä ja pientä pakkauskokoa. Itse olen 176cm, joten naisten mallit eivät käy.

varg62
Käyttäjän varg62 kuva

Unohda kaikki ilmatäytteiset.Ei Exped todella kestä mitään kokemusta on.Paksu itsestään täyttyvä toimii vaikka menisi puhki reissulla ja tietenkin perus matto toimii aina.Thermarest parasta laatua.

Laatokannorppa

Olen 183 cm ja patjani on 119 cm pitkä Therm-a-rest. Tuo pituus riittää niin, että polvet ja olkapäät mahtuvat patjalle, muulle osallehan patjaa en tarvitse. Pakkautuu vähän puolen litran limupulloa isommaksi ja painaa 310 grammaa.

Kannattaa miettiä tuota pituutta. Jos kylmää pelkää, niin jalkojen alle fleece, ja pään alle kannattaa laittaa tyyny, jolloin patjaa ei siellä tarvita.

Pilvi

Kiitoksia. Pitää tutustua Therm-a-restiin tarkemmin. Pään kylmyyteen auttaa kokemuksen mukaan yölläkin parhaiten pipo Smile

Jahar

Thermarest neoair all season large. Lämmin, pehmeä ja leveyttäkin 63 cm. Itsellä tuo todella vähällä käytöllä + erikseen täyttöpussi suulakkeella (air tap jotain??) jolla patjan täyttää nopeasti. Painoa patjalla n. 700g. Heitä hyvä tarjous yv, katsotaan myynkö. Huomenna mahdollisesti kolmas yöpyminen tulossa ko. patjalle.

jnejnejne

Ääni Thermarest Z-lite Sol Regularille. Koko 51 x 183 x 2, pakattuna 51 x 13 x 14, paino 410 g.

Kohtuu edullinen (jos nyt retkeilyromut koskaan edullisia on), helppo pakata, mukava heittää tauolla perseen tai selän alle, kun ei tartte puhallella ja eikä tartte miettiä reikiintymistä.

Mutta...

Onhan noita paljon pienempään tilaan pakkaantuvia, kevyempiä ja lämpimämpiäkin alustoja olemassa. 

Tuolta löytyy Thermarestin joku vertailutaulukko:

http://media.cascadedesigns.com/pdf/Mattress_Comparison_Chart2013.pdf

Aikainen pappi syntisen nappaa.

Saruska

Mulla on tuo exped downmat, jo varmaan 6-7v vanha. Ei ole kyllä menny rikki, vaikka kaks koiraakin teltassa tallustaa. Ja miellyttävät unet on aina tarjonnut, hyvin eristää kylmää.

Meillä on kyllä reissuilla koirille mukana solumuovialustat, että jos oma alusta sattuis rikkoontumaan niin jonkin sinne selän alle aina saa..

akallio

Toinen ääni Z-litelle. Huonoa isohko pakkauskoko (vaikkakin kompaktimpi kuin muut solumuoviset), hyvää kaikki muu. Ei ole lämpimin, mutta kahdella sellaisella kai pärjää ihan missä vaan. Itselle riittänyt routamaton kanssa yksikin myös talvipakkasilla.

Z-lite on erittäin monikäyttöinen. Lähtee aina mukaan kahden hengen istuinaluseksi myös pikkuretkille, toimii jumppamattona, boulderoinnin apupädinä...

Pilvi

Kiitos Thermarest-linkistä. Lämpöarvothan ovat aina suhteellisia. Palelen melko helposti, joten ihan ohuimmalla ei ole käyttöä. Toisaalta tähän mennessä ollut vain ikivanha solumuovipatja (repesi pusikossa ja siksi menossa vaihtoon) ja pärjännyt sillä myös 0c. Parin viikon päästä on Outdoor-messut ja tsekkaan tarjoukset sieltä.

jnejnejne

Valinnan vaikeuttamiseksi lisätääs yksi vertailu viime vuoden loppupuolelta.

http://www.outdoorgearlab.com/Sleeping-Pad-Reviews

Aikainen pappi syntisen nappaa.

Juha_74
Käyttäjän Juha_74 kuva

Moro,

Mä etsin makuualustaa, joka on mahdollisimman pehmeä. Käyn kesäisin merimelontaretkillä ja usein tulee nukuttua kalliosilla luodoilla, joten pehmeä makuulusta tulee tarpeeseen. Onko heittää vinkkejä mahdollisimman pehmeistä makuualustoista? Ilmatäytteinen olisi varmaan hyvä?

Kaitsu

[quote=Juha_74]

Moro,

Mä etsin makuualustaa, joka on mahdollisimman pehmeä. Käyn kesäisin merimelontaretkillä ja usein tulee nukuttua kalliosilla luodoilla, joten pehmeä makuulusta tulee tarpeeseen. Onko heittää vinkkejä mahdollisimman pehmeistä makuualustoista? Ilmatäytteinen olisi varmaan hyvä?

[/quote] Ota kaks alustaa mukaan. Tavallinen retkipatja kaksin kerroin taitettuna (tai keskeltä katkaistuna) kajakin pohjalle (kylmillä keleillä lämmittää mukavasti) ja ilmapatja mukaan pakattuna. Näin on vielä toivoa, että ilmapatja kestää ainakin pari reissua. No, ittellä on Mammut/Ajungilakin kaikkein paksuin ja isoin ilmatäytteinen (onkohan se 6 senttiä paksu!), hyvä on, mutta vie kauhiasti tilaa.

mtvester

Minä olen tykännyt kyllä Exped DownMatista, erityisesti talviolosuhteissa. Pitää lämpimänä ja on mukavan pehmoinen. :)  Kakkosalustana ihan perusmallia oleva retkipatja, ettei Exped kärsi kosteudesta niin pahasti. Myös pelkkää paksua lampaantaljaa (aitoa sellaista!) tulee rahdattua usein mukana, sillä se ei - yllättävää kyllä - paina juurikaan enempää ja sen saa pakattua rinkan yläosaan poikittain muiden kamojen päälle suht koht näppärästi. Eristää hemmetin hyvin eikä takuulla hajoile ihan helpolla!

Ajungilakin alustoista olen kuullut hyviä käyttäjäkokemuksia, mikäli ilmatäytteiset kiinnostaa.

"Herra Kääkkä, pelastuksen enkeli!"

kiravuo

Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että Thermarestin Neo-Air, täyspitkänä tai pätkänä, saattaisi olla vastaus. Ei ole omia kokemuksia.

Melojalle kerron käyttäneeni yli 15 vuotta Thermarestin perusmallia ja se on toiminut kovalla kalliolla. Noita ilmatäytteisiä patjoja on nykyään niin paljon, että en osaa sanoa mikä olisi paras. Expedin untuvatäytteisiä on aika monella melojalla ja ovat tyytyväisiä, vaikka pitääkin pumpata muutama minuutti. Ne menevät myös pienempään tilaan kuin vaahtotäytteinen Thermarest. Olettaisin että 7-9 sentin Exped syö käpyjä paremmin kuin 2,5 cm Thermarest, jälkimmäisen kanssa olen huomannut että alustaa pitää vähän katsoa ja huitoa isoimmat kävyt ja kivet tiehensä.

Lisävinkkinä todettakoon, että ilmapatja on muvkavampi, jos sitä ei puhalla ihan tiukaksi, vaan jättää aavistuksen verra löysäksi. Ja jollei satu olemaan sitä laatua, että luusto ja kropan lihakset osaavat istua mukavasti sileällä lattialla, kannattaa ehdottamasti hankkia Thermarestin tuolikitti: neljä tikkua, vähän kangasta ja kaksi remmiä, jotka täytetään makuualustalla ja josta tulee siten tuoli. Mukava, pehmeä nojatuoli, jossa väsynyt meloja voi polttaa sikaria siemaillessaan India Pale Alea saariston maisemia ihaillessaan (sikari ja olut vapaaehtoisia, maisema ei).

Ensimmäinen Thermarestini on puhjennut kaksi kertaa, se on nyt autotallissa varapatjana, kun ostin jotain viitisen vuotta sitten tarjouksesta uuden. Jälkimmäinen ei vielä ole puhjennut kertaakaan. Käyttöpäiviä vuodessa 15-40. Vaahtotäytteiset olen paikannut aquasolella tms. siten että reiän paikannettuani olen tyhjentänyt patjan ja tipauttanut liimapisaran reikään, alipaine imee sitten liiman sisälle kankaaseen.

kiravuo

Peik

Expedin Downmat 9 ollu käytössäni varmaan 5 vuotta ja tyytyväinen olen ollut siinä nukuttuihin öihin ympäri vuoden. Ainut miinus ton alustan kanssa on himpun verra hidas täyttäminen ja tyhjentäminen, mut ei tuolla ulkona kelloa katsella.

jilo
Käyttäjän jilo kuva

Vajaan vuoden ollut myös Exped DM9, ei valittamista kunhan ei pingispalloksi pumppaa vaan jättää sopivan vajaaksi. Jos ei uni maita, niin ei kyllä patjan vika ole.. Niin ja tuleehan paikkaus setti mukana jos puhki menee, eri (tai jokaisen oma) asia on tuleeko sitä sitten kuljetettua mukana reissuissa.

OT: Jos joku nippelihifisti osaa antaa "oikean" vastauksen siihen, miten tuollaista tulisi "varastoida" niin voisi kertoa! Eli tyhjänä ja rullattuna pussiin (=eristys heikkenee, vrt. untuvapussi?) vai täytettynä (pystyssä vai vaakatasossa)? Eli "valuuko" höyhenet alareunaan (mutu on että valuu) jos säilyttää täytettynä kaapissa vai onko sisällä jotain lokeroita, eli onko käytössä huomattavaa haittaa ollut pystysäilytyksessä?