1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Fish.66
Kattila / pressopannu

Lumien sulattelu tälle keväälle on loppumassa ja kattilan kokoa voi pienentää ja määrää vähentää. Täytyy myöntää, että jonkin näköinen grammauskärpänen on puraissut, niinpä kysäisenkin on kenelläkään kokemusta Primuksen Coffee/ Tea press kitistä? http://www.primus.eu/templates/pages/ProductSheet.aspx?ItemId=87480 Siitä olikin tuolla Keko puolella juttua, mutta onko laajempaa käyttökomusta olemassa?

Itse olen ajatellut asiaa niin, että hommaisin Primuksen LiTech Trek Ketlen http://www.primus.eu/templates/pages/Product.aspx?ItemId=38009 sekä tuon kahvi presson kitin. Yhditelmässä tulisi kattila, kansi ja kahvipannu samassa paketissa, eikä painaisi mahdottomia.

Asiat mitkä minua mietityttää. Mitenkä tuon kokoonpanon pakkaus? Eli saako tuonne kattilan sisälle enää mahtumaan polttimia (itselläni  Trangian tenupoltin ja triangle teline) ym, kun siellä on tuo pressojuttu. Vai saako sen jotenkin purettua?
Toinen, kestääkö tuo Primuksen kattila nuotiolla keittelyä? Ja onko porukka miten ratkaissut sen ripustamisen nuotion yläpuolelle?

kiravuo

Valitettavasti en osaa vastata avaajan kysymyksiin, mutta totean että olen käyttänyt useamman vuoden MSR:n teesihtiä, jonka mainostavat toimivan myös kahville:
http://cascadedesigns.com/msr/cookware/cookware-accessories/mugmate-coffee/tea-filter/product

Irtoteen kanssa tuo toimii hyvin ja käytän sitä mieluummin kuin teepusseja, mm. siksi että teenlehdet voi aika surutta heittää minkä tahansa puskan alle maatumaan huomiota herättämättä. Kahvia en käytä ja jos joku yrittää käyttää teesihtiäni kahvin keittoon, hän saattaa kokea rankempaa fyysistä kohtelua kuin helsinkiläinen koulupoika (kahvista jää maku, joka ei lähde helpolla pois).

Sen verran ottaisin kantaa tuohon Primuksen tuotteeseen, että kattila, jossa on muovipäällysteinen kahva sivulla, lienee haaste nuotiolla käytettäväksi. Reiät millin terällä ylälaitaan ja sanka rautalangasta saattaisi toimia. Omasta Trangian vesipannusta lähti kahvasta muovi nuotioon joskus 80-luvulla, päällystin sitten sangan narulla, mutta sekin näyttää nyt katkenneen ja pitää uusia, mikään ei enää kestä paria vuosikymmentä enempää.

kiravuo

Fish.66

Juu huomasinpa tuossa että MSR:llä on myös tuollainen samanlainen systeemi kun Primuksellakin on. http://cascadedesigns.com/msr/stoves/stove-systems/reactor-coffee-press-kit/product
Kumpikohan ja kampikohan noista sitten on parempi, tiedä häntä.

Joo itsellä on käynyt kahvipannun kanssa samalla tavalla, että on ne muovit palanut kahvasta pois jo ajat sitten, mutta sen kanssa on opittu elämään.
Samaa rautalankaviritystä mietin itsekin, eikä siihen varmaan mitään muuta toimivaa juttua olekaan..

Voipihan siinä niinkin käydä, että jatkossakin kannan sekä kahvipannua, että kattilaa mukana ja unohdan tämän grammojen miettimisen. Niin ja nykyäänhän ruokakin valmistuu jo omassa pussissaan monesti. Toki tuommosessa kahvipressossa olisi se hyvä puoli, että ei aina tulisi heitettyä kahvia hukkaan sen takia, että sitä sakkaa jää pannun pohjalle.

Henri

Muuten kiva laite mutta jaksan joka kerta hämmästellä, kuinka Primus on voinut päästää markkinoille noin surkealla kaatonokalla varustetun kattilan. En tiedä mikä kaatonokan suunnittelussa nyt voi epäonnistua, mutta reisille menee joka kerta...

Pressosihdin varsi on kierteellä kiinni ja helpohkosti irroitettavissa, jolloin kattilan sisään mahtuu paremmin tavaraa.

Fish.66

Kiitos vastauksista.

Onko näin, että siitä kattilasta kaataminen ei sitten niin kun luonnistu mitenkään ja jos nyt hyvät kahvit onnistus (kerran elämässä:) keittämään niitä ei kuppiin asti saa sitten millään??
Harmi homma sinällään jos näin, on. Luulin jo että tässä olisi ratkaisu, sulanmaan ajan keittimeksi. Olisikohan joku muu keitinratkaisu parempi vaihtoehto...

Mikälaisia keittimiä/ kattiloita tms. porukka yleensä kantaa muuten mukanaan??

Itselle tosiaan tärkeää olisi, että pottaa vois käyttää nuotiollakin. Sen verran hyvin viihdyn tulilla, aina kun siihen on mahdollisuus.

ps. kukakohan rakentaisi minulle ruotsin armeijan pakkiin tuommoisen pressosihdin?? Smile

Henri

Oon ottanut tavaksi olla käyttämättä kaatonokkaa ja kaataa vastakkaiselta reunalta, joka onnistuu huomattavasti helpommin. Ja saahan siitä hyvät naurut kun pyytää kaveria kaatamaan;)

Mua ärsyttää pressopannussa se, että sihdin puhdistamiseen puruista on työlästä. Ainakin silloin, jos kaikki käytettävissä oleva vesi pitää kantaa mukana, eikä sitä viitsi tuhlata. Järvessähän toi on toki helppo huljauttaa...