1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Lumiater
Käyttäjän Lumiater kuva
Telluilla rataa - vinkkejä suksen valintaan

Olen käynyt pari vuotta sekoittamassa pakkaa paikallisen seuran mastereiden sp-treeneissä telluilla. Nälkä kasvaa syödessä ja nyt pitäisi päivittää kamat.

Ostin 5 vuotta sitten tellukärpäsen purressa kamat enemmän tai vähemmän käytettynä ja ne alkavat olla tiensä päässä.

Monot ja siteet vaihtuvat ensi kaudeksi NTN:ään mutta kaipaisin asiantuntevia vinkkejä mitkä sukset kannataisi ostaa.
Seuran kamapörssistä saa varmasti syksyllä kisasuurpuikkaa edullisesti mutta mietin olisiko kuitenkin järkevämpi ostaa kuitenkin hieman enemmän"rinnesuksi" kisatykin sijaan - rinteessä kun tulee viihdyttyä perheen kanssa muutenkin, ei vaan rataa hinkaten.

- T -

Jokiv

Mulla on käytössä naisten versio kisasuurpuikkareista ja tuo toimii hienosti tällaisen kevyen kaverin käytössä. Tuon naisten mallin saa vielä mukavasti taipumaan tellunakin niin että suksi toimii kuten sen on ajateltu toimivan. Miesten kisaversio olisi ainakin minulle todennäköisesti liian jäykkä. Kyllähän nuo on parhaat rinnesukset millä olen itse laskenut ja muistui taas mieleen kuinka hieno jäiselläkin rinteellä on laskea kunnon suksilla. Muutoin itsellä on käytössä melko leveetä läpyskää joten ero on melkoinen. Eli ehdottomasti suosittelen kokeilemaan niitä kisasuksia telluina varsinkin kun olet jo rataakin laskenut . Ja sitten rohkeesti tellukisoihin mukaan kerran homma on hallussa.

Lumiater
Käyttäjän Lumiater kuva

Onko sulla NTN vai 75-side? Mulle Camun myyjä sai myytyä ajatuksen, että mun tapainen laskija ( joka siis hinkkaa enemmän rinteessä) kuin takamaastossa, hyötyy ehdottomasti NTN:stä.

Mikko S

Maailmancup-laskijoista lähes jokaisella on NTN. Molemmilla standardeilla pärjää varmasti harrastuspuolella, mutta huiput käyttävät NTN-siteitä.

ecky
Käyttäjän ecky kuva

[quote author=Mikko S link=topic=44941.msg215996#msg215996 date=1363347252]
Maailmancup-laskijoista lähes jokaisella on NTN. Molemmilla standardeilla pärjää varmasti harrastuspuolella, mutta huiput käyttävät NTN-siteitä.

Liittyy varmaankin siteen laukeavuuteen enemmän kuin mihinkään suorituskykyjuttuun. Vaihtoehtoja kun laukeavina siteinä on vain 7tm, Voilen CRB tai Rottefellan sikavanha TRP. Nämä ei taida taas kisalaskemismielessä olla suorituskyvyltään kilpailukykyisiä siteitä NTN:ään verrattuna, 7tm taitaa olla paras, mutta sekin on NTN:ää neutraalimpi ja löysempi. Jos taas unohdetaan turvallisuus, niin kyllä 75 mm normista löytyy suorituskykyisiä siteitä, mutta silloin se on ACL joka laukeaa.

Niin ja sitten tietysti se, että jos on useampi pari suksia, niin yhdet NTN siteet riittää, kun ostaa pleitit joka suksiin. Pleitti on huomattavasti halvempi kuin ostaa joka suksiin siteet. 7tm:n siteen kanssa sama juttu on mahdollinen, mutta laukaisumekanismit + kantapään alle tulevat muovisuojat ovat kalliimpi kuin NTN:n plate.

-- 

"The stars obtuse emit a shivered ray"  James Thomson

b3

Kyllä se on kisasuksi jolla lasketaan rataa. Esim. aikaisemmin mainittu naisten suurpuikka n. 185 cm on hyvä peli. Olempa nähnyt puikkareitakin varustettuna tellusiteillä.

Lumiater
Käyttäjän Lumiater kuva

Ei mua tuo siteen laukeaminen – enää – arvelluta. Jossain vaiheessa suksessa oli hetken tuo Rottefellan TRP, mutta se osoittautui ihan kelvottomaksi leikkaavassa käännöksessä. Olisi pitänyt muovista tms. veistellä korotuspala laukeavan platen alle. Tuo NTN ja plate kuullostaa myös järkevältä - josko tässä lasten kasvaessa pääsisi myös sinne takamaastoon ja se vaatii sitten uudet sivakat.