1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Kaitsu
Salomon Quest Max 120

Schi Heil!

Ensiksi taas täsmennös, en ymmärrä yhtikäs mitään mäkisuksitavaroista!

Muutaman viimevuotisen lauta-kainalossa-munia-myöten-koko-viikko-tumput märkinä-persvako-täynnä-lunta-kahluureissun jälkeen alan lämmetä ajatukselle suksista. Eilen sovittelin tarjousmonoja, Salomon Quest max 120. Kuoren pitäisi olla kokonaisuudessaan jotenkin uunitettava, kuin sisäkengät! Onkohan kukaan koettanut? Onko ihan mainoskikka vai toimiva juttu? Onkohan missään Suomessa noita kuoriuuneja, vai meneekö ihan kuumailmapyssyhommiksi? Lähipuodista Rikulta saisi noita puoleen hintaan.

Nykymonojen fleksi? Tuossa monossa lukee, että fleksi 120? Häh? Sovittelin jalkaan, tuntuivat notkeammilta kuin kovin vanhat Nordican 80-fleksin monot. Asialla ei liene suksialkajalle mitään väliä, mutta onkos noi fleksi-indeksit muuttuneet vai Salomonilla muuten vai keskimääräistä löysemmät?

Koot? Oma jalka tasan 28,5 cm pitkä. Kuitenkin lähes kaikki 285-koon monot tuntuvat jo kaupassa jalkan vedettäessä kovin (yllättävän) mukavilta? Vanhaan aikaan en edes saanut kiskottua oman koon monoja uusina jalkaan. Oli yksi syy, miksi 15 vuotta sitten aloin lautamieheksi. Onkos monot muuttuneet mukavammiksi, vai kootkin muuttuneet? Jalka tuskin on kutistunut. Nyt kuitenkin pitää lähteä hakemaan jo 28-koon kenkiä.

Kannattaako pistää kaksjapuolsataa euroa tohon Questiin? Sukset jo heräteostoksena ostin, jotkuu Atomicin Theoryt, kun oli -70% Intterissä, kengät vielä.

sirJeppe

Salomonin questeis oli ongelmia solkien ja muiden osien kanssa. Eivät kestäneet, mutta nyt pitäisi olla kait ongelmat korjattu.

Ski/walk häviää noissa esim. tecnican ja black diamondin vastaaville.

Mitä flexii tulee niin yleensä sidecountry ja touring popojen flexit eivät ole suoraan verrannollisia kunnon rinnemonoihin. Esim. joku 120 vastaa merkistä riippuen noin 90-100 flexii.
Ja mitä vähän olen salomoneja jalas käyttänyt niin sanosin, että sen flexi on jotain luokkaa 10 vähemmän mitä tecnival tai bdeel.

googlettamal varmaan löytyy tosta uunittamisesta. Lisäksi kannattaa tutkii vaihto-ehtoa, et keittäs kuoret. Silläkin saa kuitenki tarvittaessa pari millii lisää tilaa.

Ja varmasti noilla pärjää suksihommissa alkajaisiksi. Kannattaa tosin jalkaa sovittaa muitankin merkkejä ja malleja. Tuntuu löytyvän täl hetkel aikalailla huippu tarjouksia monesta paikasta.

Sippe23
Käyttäjän Sippe23 kuva

N. 30 päivää laskeneena kommentteja. Kaikki on omia näkemyksiä.

Kyseinen mono on toiminut itsellä mainiosti ja tuskin on jäänyt tarkkuus tai suorituskyky kiinni monosta. Siteenä ja suksena on pääasiassa ollut K2 Obsethed ja Salomonin Guardian. Lisäksi juuri hankitut BBR:ät.
Missään vaiheessa ei laskiessa tunnu, että mono olisi liian löysä/helppo.

Ja mitä tulee muokkaukseen, niin kyllä siitä vaan saa eroa aikaan. Itse otin riskin nämä monot ostaessani, että jos ei se sitten lupauksista huolimatta leviäkään jalkapöydän kohdalta, mutta pelko oli turha. Ekalla muokkauksella jäähdytystä ei tehty ja varmaan se pitkä odottelu aiheutti lievän epäonnistumisen. Toisella kerralla hyppäsin monoineen lumihankeen ja nyt ei sitten purista eikä kiristä vääristä paikoista. Toimii! En tietysti voi luvata, että kaikkien ongelmien ratkaisu löytyy suoraan tästä monosta, mutta silloin taitaa olla jo tarve ostaa itselle tehty sisäkenkä.

Salomonin edustaja Skiexpossa sanoi, että kaikilla myyjiltä pitäisi löytyä uuni. Ja Turun keskustan Partiovarusteesta monot ja uuni löytyi. Lisäksi osaava myyjä(Ville) hoitamaan asiaa.

Flexi luvusta vielä. Ei ilmeisesti ole edelleenkään mikään standardi ja varmaan eroja on valmistajan sisälläkin? En tiedä?

Omat kokemukset siis positiivisia ja voin suositella.

Kaitsu

Kiitoksia!

Pitää kysellä, miten kauppias muokkauksen järjestää. Vissiin aika turhaa lähteä toisesta kaupasta ostettuja monoja lähteä toiseen monokauppaan muokkauttamaan, ainakin valuu tarjoussäästöt siihen.

Zeien

Morjensta pöytään ! Tässä hiukan mietteitäni ja mielipiteitä kyseisestä monosta.

Näin alkuun täytyy todeta, että minun mielestäni tuo kyseinen questi on todella mukava jalassa, verrattuna moneen muuhun monoon.

Itse olen kanssa miettinyt kyseisiä monoja, ja olen käynyt max 120 ja 100 sovittamassa, enkä näe muuta vaihtoehtoa itselle kun salomonin questin. Syy tähän on jalan leveys, questi tarjoaa ehdottamasti leveimmän lestin (valmistajan ilmoittama 98/104mm), verrattuna muihin valmistajiin.

Joku viisaampi valaiskoon, että onko tuo 104mm saavutettavissa juurin lämpömuokattavan sisäkengän ansiosta ?

Muita huomioita monoista oli niiden siro ja kevyt rakenne. Ainoa mikä jäi itsellä mietittyttämään oli minun mielestäni rimpulan oloiset lukot ja lähinnä niiden kiinnitys. Jäykkyyden puolesta 100 luulen rittävän omin tarpeisiin hyvin.

drk0

Mites noissa se ski/walk asettuu? Kaupassa pikatestattuna tuntui melko olemattomalta erot, mutta miten liikkuvuus muutaman käyttöpäivän jälkeen?

VilleF

Monojen flexit ovat hyvin suuntaa antavia ja niitä voi vertailla lähinnä saman valmistajan monojen kesken. Walk mode toimii parhaiten kun löysää yläsojet ja sträpin. Uuneja pitäis löytyä lähes kaikista kaupoista joissa noita monoja on myynnissä.