1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
JIV
Piilarit talvivaelluksella

Onko kokemuksia esim. kertakäyttöpiilareista talvivaelluksilla? Toimiiko homma järkevästi.

Macharza

Miksei toimis siihen pisteeseen saakka kunnes pakkasta on niin paljon jolloin silmät uhkaa jäätyä muutenkin.

Tosin olen käyttänyt kertakäyttö piilareita vain laskettelussa, hiihtovaeluksessa ja fillaroidessa talvella.

vesa

Toimii

Sinttu

Ennen silmien laserointia käytin talvivaelluksella piilolinssejä. Normaalissa päiväkäytössä oli kuukausilinssit, mutta vaellukselle lähti aina kertakäyttölinssit hygieniasyistä. En itse ole vielä löytänyt sellaisia pakkaskelejä että linssit jäätyisivät päähän, mutta koin ongelmaksi linssien säilytysnesteen jäätymisen. Pakettien kanssa sai olla aika tarkkana, sillä nestemäärä on aika pieni ja jäätyy helposti. Jonkinlainen kaulapussiviritelmä tuli värkättyä, ja toimi ihan kohtuullisesti.

akallio

Minä olen käyttänyt kuukausilinssejä, joita ei oteta yöksi pois (paitsi silloin tällöin). Ne on ulkoilmakäytössä aika erinomaiset, kun linssien olemassaolon voi unohtaa käytännössä kokonaan.

Ymmärtääkseni linssien tai linssinesteen lyhytaikainen jäätyminen ei ole niin vakavaa, vaikka ei suositeltavaakaan?

Skise

Mun linssit meni ainakin jäädyttyään varsin haperoiksi. Osa meni palasiksi jo silmiin laitettaessa ja niitä loppujakaan ei tahtonut saada ehjänä pois. Pirullista metsästää linssinkappaleita silmistä edes lämpimässä, hyvinvalaistussa kylppärissä kunnon peilin edessä saati sitten alkeellisemmissa olosuhteissa.

akallio

Joo, tuo on vähän epäselvää. Linssejä myyvät verkkokaupat mainostaa, että ei haittaa jos ovat postissa jäätyneet, sen kun vaan sulattelet ja pistät silmiin.

https://www.canadianvision.ca/SitesOpt/CanadianVision/FAQ.aspx?esl=lakeland&cookie_test=true#12

Mutta sitten on ihmisiä, joilla on ihan päinvastaisia käytännön kokemuksia.

En tiedä sitten onko korkkaamattomat linssit jotenkin säilyvämpiä tässä mielessä. Tai vaikuttaako jäädytyksen pituus.

Kuukausilinssien käyttäjälle oleellista tietysti on lähinnä se, että neste on käyttökelpoista sulatettunakin. Yöksi linssit soi säilöä makuupussiin, jossa eivät pääse jäätymään. Toki jos näkö on niin heikko, ettei löydä metsästä ulos ilman linssejä, niin ei yksien piilarien varassa kannata ehkä lähteä reissuun.

Hiippari

Kovissa pakkasissa en ole kantanut mukana, mutta pari yötä semmoisessa 4-8 asteen pakkaskeleissä ei tuntunut missään ja kertakäyttöpiilarien neste pysyi sulana. Ei ollut sisällä makuupussissa, mutta siinä ihan kyljessä hygieniapussukassa yöt, päivisin ihan repussa. Suurin ongelma on ollut, etten ole viitsinyt kantaa peiliä mukana, niin silmiinsaaminen vaatii erityistä keskittymistä, mikä ei aamukohmeessa ole ihan helppoa.

Sen sijaan kerran oli unohtunut koko talveksi parin auton hanskalokeroon, ja ne oli kyllä aivan haperot keväällä kun avasin. Ei mitään toivoa että olis saanu silmiin.

akallio

Nissen kertoo näin:

Quote:
PIILOLINSSIT JA PAKKANEN
Pakkanen ei vahingoita piilolinssejä postituksen aikana, vaikka linssit joutuisivatkin seisomaan jonkin aikaa ulkolaatikossa. Linssejä ympäröivä neste on suolapitoista, eikä siten jäädy kovinkaan herkästi. Kovilla pakkasilla neste voi jähmettyä, mutta tästäkin selviää, kun antaa linssien lämmetä tasaisessa huoneenlämmössä ennen käyttöönottoa. Sama koskee myös piilolinssinesteitä.

https://www.nissen.fi/piilolinssit/index/hyvatietaa/kysymyksiajavastauksia.html.stx

Vähänhän tuo on epämääräistä piilarien kuskaaminen talvivaelluksella, paitsi silmissä. Jos ne kuitenkin pääsevät umpijäähän, niin menevätkö heti haperoksi vai vasta ajan kanssa? Maalaisjärjellä ajattelisi, että vauriot syntyvät heti jäätymishetkellä.

Mutta ihan helposti eivät siis jäädy ja pitämällä taskussa ihoa lähellä pysyvät kyllä sulana säässä kuin säässä.

antero
Käyttäjän antero kuva

Jonkun kerran käynyt mäessä niin, että laskun aikana kertakäyttöpiilari on lähtenyt silmästä. Kun sen on kaivanut gogglesien sisäpuolelta, niin se on hajonnut käsiin.

Puoltaa siis sitä, että ei ainakaan yksillä pareilla kannata lähteä reissuun, jos (ja kun) niitä reissussa tarvitsee.

akallio

Istuvuus on aika yksilöllistä. Joillakin saattaa tippua päästä melkein omia aikojaan. Mulla on tippunut vain kerran, kun hiukan maistissa hyppäsin pää edellä ja silmät auki uima-altaaseen...

ecky
Käyttäjän ecky kuva

Kuten aina intternetfoorumeilla, niin oikeasti kysymyshän kuuluu:

Miksi haluaisit käyttää piilolinssejä vaelluksella?

Mikä on se tavoiteltava hyöty silmälaseihin nähden? Minä en sitä ihan äkkiä keksinyt.

-- 

"The stars obtuse emit a shivered ray"  James Thomson

akallio

Jos käyttää piilareita aina, niin ei tarvitse hankkia silmälaseja vaellusta varten. Tämä on minun syyni.

On mulla tietysti vanhat lasit hätätilanteita varten, mutta niitä ei kovin mielellään käytä.

b3

Piilarit on hiton hyvät kun ne ei huurru eikä niitä tarvi varoa. Olen käyttänyt kaikessa urheilussa sekä kertakäyttö- että kuukausilinssejä. Kokemusta ei ole talvisesta telttailusta. Vuoristovaelluksesta kyllä ja toimii.

ecky
Käyttäjän ecky kuva

[quote author=akallio link=topic=44550.msg215415#msg215415 date=1362405528]
Jos käyttää piilareita aina, niin ei tarvitse hankkia silmälaseja vaellusta varten. Tämä on minun syyni.

On mulla tietysti vanhat lasit hätätilanteita varten, mutta niitä ei kovin mielellään käytä.

Jos käyttää siviilissä yksistään piilareita, ei näkökyvyssä liene suurtakaan vikaa ja pärjää vaikka ilman piilareita.

[quote author=b3 link=topic=44550.msg215417#msg215417 date=1362405946]
Piilarit on hiton hyvät kun ne ei huurru eikä niitä tarvi varoa. Olen käyttänyt kaikessa urheilussa sekä kertakäyttö- että kuukausilinssejä. Kokemusta ei ole talvisesta telttailusta. Vuoristovaelluksesta kyllä ja toimii.

Kyllä. Mutta piilareissa on huonojakin puolia mm. se, että kun reseptissä luvut suurenee tarpeeksi ja tulee lisäksi hajataittoa yms.mums. hauskaa, niin piilareiden hinnat nousevat ikävän korkeiksi, varsinkin kertakäyttöversioilla. Lisäksi niiden piilolinssien kanssa pitäisi vähän katsoa kuinka sotkuisilla käsillä silmäänsä tökkii. Ja onhan sitä jo tässä ketjussa on tullut esille piilareiden huonoja puolia.

Niinkuin piilareita, myöskin laseja saa (varsinkin tilaamalla muualta) melkoisen halvalla. Itse en ainakaan ottaisi mitään designrillejä vaellukselle. Jos käyttää kapeita sankoja, niin niitä ei välttämättä tarvitse edes ottaa pois nenältä yöksi.

Yritinkin toisessa langassa udella ihmisiltä kokemuksia laskulaseihin integroituvista silmälaseista, sellaiset kun saa palttiarallaa reilulla 200 eurolla. Ilmeisesti kukaan ei ole käyttänyt moisia.

Itselleni piilolasit eivät ole kokeilujen perusteella vaihtoehto. Se on lasit tai leikkaus.

-- 

Skise

[quote author=ecky link=topic=44550.msg215428#msg215428 date=1362413119]

Jos käyttää siviilissä yksistään piilareita, ei näkökyvyssä liene suurtakaan vikaa ja pärjää vaikka ilman piilareita.

Tämä logiikka ei ihan aukea? Itse olen laiska räpeltämään piilareiden kanssa (pari viikkoa on varmaan pisin aika pelkillä piilareilla), mutta pelkästään piilareita käyttäviä kavereita on kyllä ja sen verran huononäköisiä, etteivät ilman piilareita pärjää juuri muuten kuin sängystä kylppäriin.

ecky
Käyttäjän ecky kuva

[quote author=Skise link=topic=44550.msg215435#msg215435 date=1362416635]
[quote author=ecky link=topic=44550.msg215428#msg215428 date=1362413119]

Tämä logiikka ei ihan aukea? Itse olen laiska räpeltämään piilareiden kanssa (pari viikkoa on varmaan pisin aika pelkillä piilareilla), mutta pelkästään piilareita käyttäviä kavereita on kyllä ja sen verran huononäköisiä, etteivät ilman piilareita pärjää juuri muuten kuin sängystä kylppäriin.

Ehkä mä oon vaan pudonnu kehityksestä. Luulin, että piilareita ei saisi käyttää liikaa.

--