1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
MPK
Käyttäjän MPK kuva
Rinnesuksi pienelle naiselle

Hei

Olen etsimässä rinnesuksia vauhdikkaaseen laskemiseen (r~16-17) pienelle (150/45) urheilulliselle naiselle. Onko olemassa muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin junnusuurpuikat?

Kiitos ja kumarrus,
Matti

b3

Olematta itse ko. tyyppinen henkilö sanoisin että ei ole, kannattaa kokeilla myös naisten suurpuikkaa koska junnu suksi voipi olla aika löysä. 175 cm naisten suurpuikka on paljon kiertojäykempi kuin 170 cm junnusuksi. 

MPK
Käyttäjän MPK kuva

Täsmennän vielä viestiäni väärinkäsitysten välttämiseksi, viestissäni 150 tarkoittaa laskijan pituutta, 45 painoa. Tuolla massalla on ymmärtääkseni kovin haastavaa saada muuta kuin junnusuksea toimimaan leikkaavassa käännöksessä niin kuin pitäisi. Saa (ja pitääkin) korjata, jos olen väärässä.

b3

Mun tyttö on suurinpiirtein samoilla mitoilla ( muutama kilo enemmän) ja toi naisen suksikin toimii, riippuu ihan siitä miten hyvin osaat laskea.

MPK
Käyttäjän MPK kuva

Taitoa enemmän arveluttaa suksen oikea toimiminen tai sen puute kevyen laskijan alla.

mirar2

Rinnesuksista ei ole muutamaan vuoteen kokemusta, mutta silloisissa mitoissa 163/48 toimivat jäykkiä 'kisa'kamoja paremmin naisille suunnitellut rinnesukset, joilla pystyi käymään myös offareilla. Kokeilin monentyyppistä yhdistelmää; varsinaiset jäykät kisavehkeet vaativat liikaa runttausta = voimaa jäisissä olosuhteissa, jolloin hieman löysemmät versiot toimivat paremmin. Onko sinulla mahdollisuutta testata eri vaihtoehtoja esim vuokraamossa?  Tai jos keskuksessa on test-center, tuurilla löytää jonkunlaiset kokeiltavat...

MPK
Käyttäjän MPK kuva

Naisten rinnesuksista on haastavaa löytää vaatimuksiin sopivaa mallia. Paras vaihtoehto on ilman muuta kokeilla muutamaa paria ratalaskijan kanssa. Junnusuurpuikka on ratalaskijan suositus.

Pistol-Pete

Onko pakko olla ihan perinteinen rinnesuksi? Twintip-suksia löytyis vähän suoremmilla leikkauksilla esim. K2:lta mitassa 149cm mikä on tommosesta rokkeritwinistä ihan sopiva 150cm laskijalle. Twinit on yleensä pituussuunnassa vielä sen verran pehmeämpiä että toimivat kevyen laskijan alla kivasti.

MPK
Käyttäjän MPK kuva

Ei kai sen pakko ole olla, mutta kun kriteerinä on suorituskyky ja vertailukohtana 144 tallipuikka, niin odotukset ovat kohtalaisen korkealla...

HOJO

Vantaan Tammiston Stadiumissa oli K2 Burnin´Luv suksea vanhaa mallia 250€. Jotain lyhyttä pituutta oli ainakin tänään esillä siteineen. Pitäisi olla suhteellisen jäykkä suksi ja hintahan on tosi halpa.

b3

[quote author=MPK68 link=topic=44066.msg214308#msg214308 date=1360668859]
Ei kai sen pakko ole olla, mutta kun kriteerinä on suorituskyky ja vertailukohtana 144 tallipuikka, niin odotukset ovat kohtalaisen korkealla...

Moi, mun tyttö laski viimetalvena 145 cm junnupuikalla, ja vaihtoi nyt 150 cm junnupuikkaan. Viimetalvena 165 cm junnusuurpuikka, tänä talvena 175 cm fisherin suurpuikka.

Kato netistä missä on junnukisoja, siellä on yleensä kisasuksia testissä.

MPK
Käyttäjän MPK kuva

[quote author=b3 link=topic=44066.msg214312#msg214312 date=1360674998]Moi, mun tyttö laski viimetalvena 145 cm junnupuikalla, ja vaihtoi nyt 150 cm junnupuikkaan. Viimetalvena 165 cm junnusuurpuikka, tänä talvena 175 cm fisherin suurpuikka.

Kato netistä missä on junnukisoja, siellä on yleensä kisasuksia testissä.

Näin täytyy tehdä, kiitos.

Pistol-Pete

K2 Burnin'Luv löytyy mitassa 146cm ja kääntösäde noissa on muistaakseni vähän päälle kymmenen metriä. Puuydinsuksi yhdellä titaanilaminaatilla ja pienellä kärkirokkerilla joten menee vauhdikkaammalekin laskijalle.

HOJO

160cm suksessa 13m radius ja toihan on K2 naisten rinnesuksien jämäkin malli (uusi malli Superburning). Ainakin painon perusteella voi sanoa, että ei voi ihan hepponen suksi olla - sen verran painavat, mitä noita olen kädessä pyöritellyt.

jaksu

[quote author=Pistol-Pete link=topic=44066.msg214325#msg214325 date=1360690905]
K2 Burnin'Luv löytyy mitassa 146cm ja kääntösäde noissa on muistaakseni vähän päälle kymmenen metriä. Puuydinsuksi yhdellä titaanilaminaatilla ja pienellä kärkirokkerilla joten menee vauhdikkaammalekin laskijalle.

Titaania?  :lol:

Pistol-Pete

Korjatkaa jos ei oo mun lontoonkieli niin hallussa mut eiks titanal oo suomeks titaani vai mitä materiaalia ne laminaatit sitten kisasuksissa on?

Äppy

[quote author=Pistol-Pete link=topic=44066.msg214342#msg214342 date=1360705550]
Korjatkaa jos ei oo mun lontoonkieli niin hallussa mut eiks titanal oo suomeks titaani vai mitä materiaalia ne laminaatit sitten kisasuksissa on?

Titanal on perusalumiinia kovempi alumiiniseos.

Pistol-Pete

No mä jo joskus oon miettinytkin et eikös se titaani oo vähän turhan kallista tavaraa panna sukseen. Biggrin Jääny noi metalliopin kurssit käymättä. Monessa suksessa muuten lukee esim. Ti Woodcore ja Ti:hän taas on titaanin kemiallinen merkki eli näin ne markkinamiehet taas sumuttaa pöljää ku kyllähän titaani kuullostaa paljon paremmalta ku alumiini. Biggrin

Raid

Pk-seudulla jos liikuskelee, niin kannattaa käydä tsekkaamassa Sellon Interin tarjonta. Alennukset päällä nyt, ja siellä on paljon ratalasku-kamaa.

MPK
Käyttäjän MPK kuva

K2 Burnin' Luv on varmasti jämäkkä ja hyvin vauhtia sietävä suksi, mutta 146 senttisen kääntösäde on kovin lähellä nykyisen junnukilpapuikan 11 m sädettä. Kääntösäteen pitäisi olla 16 - 17 metriä...

HOJO

No jos radius pitää olla tommonen, niin sitten katsoisin naisten K2 Adventure -sarjaa. Sieltä voisi myös löytyä jotain myös ihan rinnelaskuun. Miesten malleista voi sanoa ainakin, että vauhdinsietoa löytyy monesta mallista, eikä pituutta tai leveyttä kannata pelätä, vaikka perinteiseen rinnesukseen olisikin tottunut. Lisäksi ovat sikäli monipuolisiakin, että toimivat myös pehmeässä rinteessä.

Pistol-Pete

Todellakin esim joku K2 Brightside 153cm vois toimia eikä kannata säikähtää sitä 90mm vyötäröleveyttä.

Mikko S

Esitän eriävän mielipiteen. Leveyttä pitää nimenomaan säikähtää jos ajatellaan pelkästään rinnelaskua yllämainituilla taustatiedoilla.

Rinnesuksi rinteelle, offarisuksi offareille, "adventure" -sukset molempiin. Nimestäkin jo selviää, missä ko sukset toimivat parhaiten.

Ihan turha hommata suksea, jolla pärjää kun voi ostaa suksen, jolla homma toimii oikeasti. Sopivalla suksella pienistäkin törmistä saa hauskoja laskupaikkoja.

b3

Kisapeli vs. offarisuksi, kisapeli voittaa offarisuksen rinnelaskussa 6 - 0. Käännökseen lähtö, kanttipito ja laskemisen helppous ovat eriplaneetalta. Ja pätee päinvastoin. Etelä Suomen pikkutösiin hankkisin erikoispuikat.

MPK
Käyttäjän MPK kuva

[quote author=Mikko S link=topic=44066.msg214369#msg214369 date=1360760841]
Esitän eriävän mielipiteen. Leveyttä pitää nimenomaan säikähtää jos ajatellaan pelkästään rinnelaskua yllämainituilla taustatiedoilla.

Rinnesuksi rinteelle, offarisuksi offareille, "adventure" -sukset molempiin. Nimestäkin jo selviää, missä ko sukset toimivat parhaiten.

Ihan turha hommata suksea, jolla pärjää kun voi ostaa suksen, jolla homma toimii oikeasti. Sopivalla suksella pienistäkin törmistä saa hauskoja laskupaikkoja.

Tässä uskossa minäkin olen. Nyt olemassa olevien erikoispuikkien kaveriksi rinnelaskuun olen etsimässä puolisolleni suuremman kääntösäteen vauhdikkaita suksia (muualle kuin Etelä-Suomen nyppylöille) ja junnusuurpuikat ovat mielestäni varteenotettava vaihtoehto. Onko olemassa muita kuvaukseen sopivia mielekkäitä suksia, siitä on kysymys.

Offarikamat ovat oma lukunsa ihan erikseen...