1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Amir
Käyttäjän Amir kuva
Sytyttimet

Käytättekö näitä ns. raapaisusytyttimiä retkillä ja matkoilla?
Jos käytätte mitä hyvää näette niissä?
Mitä sytytätte? Ja jos ette käytä niin miksi ette?

Sain juuri elämäni ekan sytyttimen ja kyllähän se räiskyy hyvin mutta "bensa"keittimen sytyttämiseen se tuntuisi olevan hidas, epätarkka ja ehkäpä jopa onneton? Kaasu varmaan toimiikin? Kysymysmerkkejä on perässä sillä mitään en ole sillä vielä sytyttänyt  Biggrin
Ja tulevan kesän reissulle tuntuisi oikea valinta olevan perinteiset tulitikut.

Yudi

Onhan ne hienoja ja niillä saa kivoja kipinöitä pimeässä. Lisäksi voi leikkiä olevansa äärimmäinen survival-dude kun tekee kipinäsuihkuilla tulta (jos se edes onnistuu?)  :lol:

Itse olen sytytellyt nuotiot ja erilaiset keittimet tulitikuilla tai normisytkärillä(se Colt-malli on minulle ollut sopivin). Ehkä tuollaisen kipinäsuihkarin voisi ottaa varalle mukaan jos sellaisen omistaisin. Varatulitikkuja on itsellä monessa paikkaa, joten aina tikut löytyy jostakin.

Katselin noita jossakin messuilla, mutta eipä tuo niin paljon vakuuttanut että olisin ostanut tuollaisen.

kiravuo

Sain tuollaisen kipinätikun joskus 30 vuotta sitten ja kokeilin että toimiihan se, ja sen jälkeen ei ole tullut raahattua mukana. Aika turha vehje, mielestäni, vähän karhukellon tapainen (karhu on utelias otus, joten kun se kuulee kilinää...).

Sinolin ja bensan kanssa tulitikut ovat toimiva ratkaisu, kun sellaisen voi pudottaa palavana polttimeen. Niitä pari rasiaa muovipussissa eri paikkoihin. Jos harrastaisin puun polttamista, tulitikut olisivat siihenkin oiva keino. Kaasukeittimen kanssa tavallinen kaasusytytin on tuntunut toimivimmalta. Minulla on kourallinen minisytyttimiä (ihan tavallisia kaupan kassalta hankittuja) ja yksi asuu Trangiassa, toinen maustepussissa, kolmas EA-pakkauksessa ja pari lisää on usein taskuissa tms. paikoissa.

Kaasusytyttimen pointti on siinä, että kastuttuaan se kuivuu toimintakuntoiseksi ja se on paljon helpompi käyttää kuin kipinätikku (yksi käsi stendarille, toinen kaasuhanalle).

Olennaisimpana pitäisi sitä, että varustuksessa on enemmän kuin yksi kosteutta kestävä tulentekoväline (koska se yksi saattaa kadota). Kipinätikku toimii ja kestää kastumista, mutta en pysty kuvittelemaan realistista skenariota, jossa saisin usean tulentekovälineen kerralla märäksi.

kiravuo

Amir
Käyttäjän Amir kuva

Jeps, itsellänikin on aina ollut yleensä kahdessa paikassa aski tikkuja mukana ja kumpikin minikokoisen minigripi pussin sisässä. Koskaan ei ole tikut kastuneet ja aina on riittäneet ja löytyneet.
Tässä toimintatavassa pysymme tuolla Kazakstanin keikallakin mutta pitää tätä sytytintä kyllä talven ja kevään aikana testata noilla ulkoilureissuilla.
Tuntuu kipinätikku siis olevan juuri sellainen kuin ensiraapaisuilla (parvekkeella) on tuntunutkin.

Tarinoita metsästä ja vuorilta: http://www.anaveri.blogspot.fi/

Matti Verkasalo
Käyttäjän Matti Verkasalo kuva

Kipinätikku toimii kunhan käyttöä harjoitelee ahkerasti: Tarviaan vain kesä, tuuleton aurinkoinen päivä ja käsillä runsaasti koivuntuohta josta voi rapsuttaa silkkipaperinohutta pintahilsettä palloksi ja aavistuksen isompia ja isompia tuohenfliisuja sekä pikkutikkuja valmiina, kuiva kiinteä alusta johon kipinätikun saa tuetuksi ja sytykkeet kipinäsuihkun kohdalle: viimeistään viidennellä raapaisulla pieni liekki palaa iloisesti. Tosi kansatieteilijät tietysti kerää taulakääpää sytykkeeksi.
Mutta että räntämyräkässä kun tulitikut on märkiä ja sytkärit hukassa... tuskin ainakaan minulta onnistuisi!

Jahar

Hyvin tuo tulus toimii, mutta vaatii vain sytykettä matkaan ja siihen lienee parasta pumpuli, palaa pitkään varmasti, eikä paljoa paina.

Tuossa alla linkki, jossa sama asia huomattu.
http://metsohaukku.fi/varusteet/muut-varusteet/35-tulukset

Korpijaakko

Kipinäpuikko toimii, muttei liene järin tarpeellinen.

Omasta kokemuksestani puikko sytyttää hyvin kaasukeittimen (lämpötiloissa, joissa butaani vielä höyrystyy), sinol-polttimen (kesäkeleissä) ja vaikkapa nuotionkin, kunhan jaksaa tehdä "pohjatyöt".

Olen kantanut pientä kipinäpuikkoa usein mukanani, mutta käyttänyt hyvin harvoin. Eräopaskurssilla tuli sitten huvikseen kisattua kavereiden kanssa tulien tekemistä puikolla useammankin kerran ja voin todeta, että harjoittelu kannattaa. Kannan kyllä edelleen mukanani tulitikkuja (vesitiiviisti pakattuna) ja pikku sytkäriä (Colt Mini, kaasukeittimen sytytykseen), mutta puikkokin on käyttäkelpoinen. Hyvä sytyke (kemialliset sytytyspalat tai vaseliinissa uitettu pumpuli ovat oivia, eikä kastuminen niitä haittaa) helpottaa, mutta kyllä nuotion kokeillusti tekee kipinätikulla ja puukolla vain yhdestä kuivasta halusto vietettyään pari minuuttia avannossa.

Kari Kossila
Käyttäjän Kari Kossila kuva

Mä olen käyttänyt niitä myös viimeaikoina myös kaikilla reissuilla bensakeittimien sysyttämiseen. Toiminta on ok. Eipä ole enään tikkuja liienmin tullut käytettyä. Toimii myös talviolosuhteissa.
Alla oleva malli on kulenut mukana useilla viimereissuilla.
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.php?_id=458&nimi=Light+My+Fire+Tulukset,+partiolaismalli

varg62
Käyttäjän varg62 kuva

Pari kolme colt-sytkää aina mukana ja myös tulukset varalla ja pari tikkuaskiakin.Tupakkimies ja ei saa tuli loppua :lol:

harmaahylje

Ite en kyllä muita sytyttimiä ole enää juuri käyttänyt. Yksi light my fire on kulutettu loppuun ja pari järeämpää armageddonia tilailin ulkomailta.

The older I get, the faster I was.

ruuhi347

Urbaanina ihmisenä olen tähän asti yrittänyt pärjätä tulitikuilla tai bensazipolla, vaihtelevalla menestyksellä. Minkälaisia kokemuksia teillä on tällaisesta:
http://kotitavarakauppa.fi/tuotteet.html?id=7/714
Videolla mimmi loihtii tulen sisällä kuiviin lastuihin. Toimiiko tällainen kipínävehje myös silloin, kun tuulee ja sataa, ja kaikki on märkää?

Hemuli