1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Aamuvirkku
Kylmän/ kostean kestävä järjestelmäkamera

Canon digipokkarini hyytyy äkkiä jo 0-asteessa.

Mikä olisi hyvä (järkihintainen) talvi-/ vuoristo-olosuhteiden kamera tai videokamera? Mistä sellaisen saisi?

Pitkä akun kesto kylmässä ja kosteassa olisi pääasia. Kuvien ei tarvi olla ammattilaistasoa.

pqs

Onko akku miten uusi? Itse olen huomannut, että kylmyys alkaa vaikuttamaan akkuihin siinä 2-3 vuoden kohdalla jolloin kannattaa  tilata jostain uusi akku. Googlettamalla on löytynyt ainakin tähän asti 20e hintaan aina sopiva akku.

Oma räpsy on Panasonic Lumix jotakin.. Ikää 1 vuosi, mallilla kai 2-3 vuotta. Hyvänlaatuiset kuvat, hyvänlaatuinen video ja sopivan pieni että menee reisitaskussa.

Aamuvirkku

Canoniin mulla on pari noin vuoden vanhaa akkua. Kamera on hyytynyt pakkasella aina liian äkkiä.

Freakie

Multa löytyis yksi Fujifilm Finepix XP150. Se on vedenkestävä kymppimetriin, kestää pudotuksen 2:sta metristä, kestää pakkasta -10 asteeseen. Kamera on kerran testattu. Jos kiinnostaa niin laita YV:tä.

-F-

DaKing

Panasonic Lumix DMC-FT1 ollut käytössä muutaman vuoden. On kestänyt kolhuja ja (suola)vettä hyvin. Video on ihan hyvä, mutta valokuvat surkeita. Varsinkin syvyysvaikutelma puuttuu kuvista täysin esim. vuoristossa. En tiedä miten uudemmat mallit, mutta olettaisin että tuollaisella kotelon sisään rakennetulla zoomilla ei yksinkertaisesti voi saavuttaa kovin hyvää kuvanlaatua. Jos akku on täyteen ladattu, niin ei ole omassa käytössä loppunut kesken päivän, mutta kamera on ollut yleensä takin taskussa, eli suht lämpimässä.

Jos jaksaa hieman lueskella, niin DPReview kertonee lähes kaiken olennaisen (ja epäolennaisenkin, jos kuvanlaadulla ei ole niin väliä)
http://www.dpreview.com/search/?query=dmc-ft&product=panasonic_dmcts4

It's good to be DaKing!

Artturi Kröger

[quote author=Aamuvirkku link=topic=42921.msg210607#msg210607 date=1354187777]
Canoniin mulla on pari noin vuoden vanhaa akkua. Kamera on hyytynyt pakkasella aina liian äkkiä.

Oisko sattunut huono akkuyksilö? Mulla pelaa Canon PowerShot S100 -kamerassa akku oivallisesti myös kylmässä. Ihmetellyt sen kestoa, pikemminkin. Toisaalta olen aika hysteerisesti pyrkinyt säilyttämään sen mahdollisimman lämpimässä taskussa.

Outdoor-kameroita ollut pari kolme, Olympus Mju -sarjaa ja Panasonic. Kuvat oli kehnoja (etenkin ei-täydellisessä valossa) eikä akkujen kesto sen kummoisempi. Niitä en siis ikävöi.

OUTDOOR OKSANEN
Käyttäjän OUTDOOR OKSANEN kuva

Markkinoilla on iso kasa sään/pakkasen/iskun kestäviä pokkareita. Testeissä parhaiten tänä vuonna ovat menestyneet Panasonic FT4 ja Pentax WG-2.

Järjestelmäkameroita on myös säänkestäviä. Pentax K-30, Pentax K-5, Canon 7D ylöspäin ja Nikonin kalleimmat. Kosteus ja kylmyys ei tee hirveän hyvää peruskameroiden tärkeille sisuskaluille.

Videokameroissahan kaikki kypäräkamerat ovat suunniteltu kestämään kylmää ja paskaa säätä.

Lisäakku on aina suositeltava ostos.

juska-

Mul on toi Sonyn DSC-TX10, joka kestää kolhuja, sukellusta ja kokemuksieni mukaan myös takamaastolaskua -20 pakkasessa:

http://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dsctx10

Tulee (amatöörikuvaajan mielestä) hyvii kuvii, mut kosketusnäyttö on ärsyttävän ei-responsiivinen pakkasella tökkitikulla.
Softassa ois paljo parantamista, pitääki tsekata jos ois firmis upgrade tullu. Jotai vertailui toi oli voittanu viime vuonna kun ostin.

Plussana muihin vedenkestäviin verrattuna se, että toi ei näytä transformerin ja legopalikoiden risteytykseltä.

Jos kiinnostaa ni voin laittaa esimerkkikuvia.

teesaa

Joku Pentax Optio W-sarjan kameroista, otin aikanaan mallia Hämäläisen Laurin W-20 kamerasta kiinanreissun jälkeen, ja siitä eteenpäin oon menny tolla uimahallista kanotointiin ja kipuamisesta lumikuoppaan. Aina on pelittänyt, kunhan tosiaan muistaa pitää pari vara-akkua taskussa. Pakkanen tapaa noi Li-ionit suht. nopsaan.

Pentasin uudemman WG-1 kameran saisi näemmä aika sopuhintaan Amazonista (UK)

Wannabe mies monessa lajissa!

Aamuvirkku

----
Muokattu 3.1.2013 Nostan tämän ketjun vähän muokatulla otsikolla... Mitä, jos hankkisinkin saman tien "aloittelijalle" sopivan järkkärin... Eli mitä suosittelette?

Korpijaakko

Itse olen ollut tyytyväinen Canon "sata-sarjalaiseeni" (mallia 550D). Kamera on kestänyt kaikenlaista: kolhuja, kovaa pakkasta, kosteutta ja vettä. Uskoisin, että 550D on edelleen hyvä ja kilpailukykyisen hintainen valinta, mutta onhan noita jo uudempiakin ja myös Nikonilla on vaihtoehtoja ("tuhat-sarja" taitaa olla heidän vastineensa).

Edullisimmat varsinaisesti sääsuojatut järjestelmäkamerat taitavat löytyä edelleen Pentaxilta?

Mikko Piironen

Jos ostaa käytetyn niin ei hajoaminen harmita rahallisesti. Kuvat toki voi jäädä ottamatta jos särkyy kesken matkan.

Itsellä on ollu kolme eri yksilöä canonin 10-sarjaa ja oon uusinut vain sen takia, että pari kolme sukupolvea uudemmat käytetyt on tulleet niin halvoiksi, että on viitsinyt päivittää. Yksikään ei ole hajonnut ja kuvat on lähes 100% outdooria. Ja jos hankkii tehokkaat akut niin aika pitkään pärjää yhdelläkin. 100-sarjan etu on hieman kevyempi paino, jotain ominaisuuksiakin puuttuu, mutta kennot taitaa olla pääasiassa samoja.

Nikonilta löytyy sitten vastaavat. Rungon sijasta merkittävämpää on varmaankin se, että mitä linssejä aiot ostaa ja siihen kysymykseen ei oikein voi vastata tietämättä mitä aiot kuvata. Ja senkin jälkeen makuja on monia.