1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Kengät naiselle

Heips

Olen muutamat vaellukset tehnyt Salomonin Gore tex -kengissä, mutta ne ovat huonot. Jalkapohjia ja varpaita alkaa särkeä vimmatusti. Neuvokaapas minulle nyt jokin järeämpi kenkä. Jalkani on kapeanlainen, joten kovin leveää lestiä en kaipaa. Vaeltelen polkumaastoissa tyyliin Hetta-Pallas. Voisin sijoittaa kenkiin noin 200 euroa, vai riittääkö summa hyviin kenkiin?

LoRu

Vakiovastaus, jota varmaankin useammat tarjoavat: etsi kengät, jotka sopivat jalkaasi. Eli esim. paikalliseen Partiokauppaan sovittelemaan ja etsimään niitä omia kenkiä. Itse käytän Meindelin Island Ladyja ja omaan jalkaani ne sopivat vallan mainiosti. Toisaalta, voisihan olla olemassa jotkin vielä paremminkin sopivat, mutta ehkä löydän ne sitten seuraavassa vaihdossa. Ei niitä hyviä kenkiä löydä kuin kokeilemalla. Ainakin Tampereen partiokaupassa on "testialue", eli pieni kalteva alusta, jossa on betoniin valettu isohkoja kiviä. Eli voi kokeilla miltä kenkä tuntuu "maastossa". Mutta oman kokemukseni mukaan Meindl tekee ihan hyviä kenkiä (siis toimivia), luultavasti joku vastaa tähän omasta kokemuksestaan, että ovat ihan jostain tosi syvältä. Blum 3

Tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryyttäminen. ;)

Anonyymi

Hyviä valmistajia on paljon: Scarpa, La Sportiva, Meindl, Hanwag, Salomon, Boreal jne. Ongelmana on löytää sopivat.

Jos jalka on kapea, apu saattaa löytyä ensiksikin italialaisista kengistä (kapeahkot lestit) ja sitten naisten versioista. Esimerkiksi Scarpan Ekla on erinomainen, samoin La Sportivan Tibet (niitä käyttää 5 tuttua naista). Jos olet pääkaupunkiseutulainen, niin Scarpoja löytyy Ullanlinnasta osoitteesta Laivurinkatu 33 ja La Sportivoja Hantaurukselta Perttulantie 6 Lauttasaari. Jos nimittäin ei urheilu- & partiokaupoissa tärppää.

Anonyymi

En ole nainen joten en voi naistentohveleita kommentoida, mutta La Sportivat on tosiaan aika kaposet, samoin Scarpat. (Omistan La Sportivan vanhat Tibet vaelluskengät ja mulla on kapea jalka)

Yllätykseni huomasin et Borealitkin sopivat jalkaani, kun vaelluskenkien uusiminen tuli ajankohtaiseksi. Hintakin oli erittäin kohdallaan, n 120 euroa (Mountainshop, Helsinki).

Meindlin kengät ovat vissiin enempi leveitä kuin kapeat, en ole niitä enempää kokeillut ...

CAMU, helsingissä (http://www.camu.fi/), myy Kaylandin kenkiä, jos muut eivät näytä sopivan. Sekin ihan laatumerkki.

PS. Tuo 200 euroa pitäisi kyllä riittää kenkiin. Kaikki sen yli on enemmän tai vähemmän riistoa.