1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
JHS
Ovh/arvo/hinta

Arvonnoissa ja huutokaupoissa nayttaa yleistyneen viittaaminen tuotteen "arvoon". "Arvo" nayttaisi olevan uusi nimitys ohjevahittaishinnalle, joka taitaa olla aika kaukana subjektiivisesta tuotteen arvosta, joka yksinkertaisimmillaan taitaisi olla siihen menneiden muuttuvien ja kiinteiden kustannusten summa, ts. miten paljon rahaa sen valmistamiseen on mennyt.

Pari myynti-ilmoitusta gtx-takeista Relaan Puodissa on osunut silmaan. Tyhmahan ei tietenkaan ole se joka pyytaa, mutta onko naissa tapauksissa se joka ostaakaan? Onko brandien arvo ja tuotteiden laatu todella noussut sadoilla euroilla parin vuoden takaisesta, jolloin tuntui lippulaivat viela saavan 300-500 euron hintaan (joka varmasti sekin on monen mielesta reilusti arvoa suurempi)? Ostaako joku oikeasti naita koskaan tayteen hintaan? Onko esim gtx softshellit vuosi vuodelta radikaalisti parempia?

Markku Jussila

Arvo on ihan hyvä termi pyöristämään vanhaa ovh:ta ja jälleenmyyntihintaa, joille oikea termi erikoistavarassa olisi varmaan "jälleenmyyjän ja maahantuojan toivoma korkein mahdollinen hinta."

Mutta viittasit myös ajan käsitteeseen arvossa. Eli voiko parissa vuodessa tapahtua muutoksia.

Otan esimerkin outdoorin ulkopuolelta:

Puuvillan hinta on noussut valtavasti vuosi vuodelta. Samaa tahtia kun puuvilla on kallistunut niin farkut ovat a) ohentuneet ja/tai b) kallistuneet.

Nyt siis joutuu tietyn vahvuisista järkifarkuista maksamaan suunnilleen 100 euroa. Joku on voinut ostaa 5 vuotta sitten täysin vastaavat 70 eurolla. Minusta olisi väärin väittää ettei mahdollisesti vähän käytetyn 5 vuotta vanhan arvo voisi nyt käytettynä ollakin yllättäen reilusti yli 70 euroa eli enemmän kuin maksoi edes uutena. Ehkä outdoorpuolellakin raaka-ainepuolella on tapahtunut hintakehitystä?

Arvolle läheinen termi on vaihtoehtoiskustannus. Kun ostaa jotain niin on mahdoton sanoa mitään kalliiksi jos ei kerran halvempaakaan vaihtoehtoa ole ihan oikeasti tarjolla. Teoria ei arvon määrityksessä paljoa auta jos käytännön vaihtoehdot ovat oikeasti vähissä. Vain niillä oikeilla vaihtoehdoilla on merkitystä. Suomessa outdoor-kamoja kauppaillessa samalla hetkellä oikeasti ostettavissa olevien vaihtoehtojen määrä on usein tosi vähäinen. Silloin on tavallaan turha miettiä onko jokin oikeasti tarjolla oleva yksilö teoriassa kallis vai halpa.

Hintahan on vain yksi kaupankäynnin ja arvonmäärityksen detalji. Suomessa tuohon pieneen yksityiskohtaan kiinnitetään perinteisesti aika paljon huomiota.

Kaupankäynnin teorioissakin saatavuus on melkein tärkempi muuttuja kuin hinta. Suomessa outdoorkamoissa onkin yleensä todella hienoa että joku yleensäkin saa tarvitsemansa tuotteen silloin kun haluaa ja melko pienellä vaivalla. Siinä on silloin jo niin monta palikkaa kohdillaan että hinnan tarkastelun voisi melkein unohtaa.

Saruska

Minua ainaki tympii täällä relaassa, kun jotku myy kamojaan hirveällä hinnalla.
Ja aika harvasta tuotteesta tulee maksettua se ovh.
Oli hauskaa huomata, että puoti osiossa joku myy juurikin samaa haglöfsin vassi q- takkia jonka ovh on 649€ hintaan 600€, kun itse maksoin samasta takista 300€.

pqs

Vähän täytyy ihmetellä ihmisten mielenkiintoa muiden myynti-ilmoihin. Eka oli itku Conradin sivakoista ja nyt sitten hinnoista. Eikö se nyt ole ihan myyjän ja ostajan välinen asia paljonko käytetyn tavaran arvo on?

Ja jos on itse ostamassa niin ainahan sitä voi tarjota. Laittaa viitteeksi vaikka muutaman -50% hinnan netistä niin myyjänkin tieto tuotteen oikeasta arvosta lisääntyy.

JHS

[quote author=pqs link=topic=42682.msg210025#msg210025 date=1353310012]
Vähän täytyy ihmetellä ihmisten mielenkiintoa muiden myynti-ilmoihin. Eka oli itku Conradin sivakoista ja nyt sitten hinnoista. Eikö se nyt ole ihan myyjän ja ostajan välinen asia paljonko käytetyn tavaran arvo on?

Ja jos on itse ostamassa niin ainahan sitä voi tarjota. Laittaa viitteeksi vaikka muutaman -50% hinnan netistä niin myyjänkin tieto tuotteen oikeasta arvosta lisääntyy.

Taitaa olla vahan sama kuin tinkimisessakin, ne joille aika on rahaa maksaa enemman. Kuitenkin aika harvoin kukaan maksaa enempaa kuin mihin on varaa.

Minusta on ihan hyva, etta silloin kun joku esittaa poskettoman hintapyynnon asiaa kritisoidaan. Puodissa saattaa asioida uusia ulkoilulajeista kiinnostuneita, joilta voi jaada muut ostokset tekematta ja tuotteen kayvan hinnan selvittya saattaa menna jopa maku koko forumiin/harrastukseen.

Esimerkiksi ostajana asuntomarkkinoilla olisin kovin kiitollinen jos jokaista hintapyyntoa saisi nimettomasti kommentoida. Myyjana nakokulma voisi olla erilainen, mutta lahtokohtaisesti mita enemman informaatiota on tarjolla kun ostopaatosta tekee, sita parempi.

Raid

Sinänsä en vastusta hintojen kommentointia, mutta erillisten ketjujen perustaminen hintojen itkemiselle ja paheksumiselle on jotenkin vähän säälittävää. Laittaa sitten ne kommentit suoraan siihen myynti-ilmoon, jos on pakko sanoa. Ja miten se asunnon hinnan anonyymi kommentointi auttaisi ketään? Tosimielellä liikkuva ostaja kuitenkin joutunee tekemään tarjouksensa ihan nimellä?

Lähtökohtaisesti myyjillä ei varmaan ole halu kusettaa ketään, vaan saada mahdollisimman hyvä hinta. Kyllähän ne kaupat jää syntymättä ilman kommentointiakin, jos hintapyyntö on liikaa. Jos ei ole kysyntää, hinta putoaa. En jotenkin usko, että kukaan "uusikaan ulkoilija" esim. maksaa hölmöyttään 600 euroa nettipalstalla myytävästä ulkoilutakista, vaikka se olisi käyttämätön.

pqs

[quote author=JHS link=topic=42682.msg210028#msg210028 date=1353311506]
Minusta on ihan hyva, etta silloin kun joku esittaa poskettoman hintapyynnon asiaa kritisoidaan. Puodissa saattaa asioida uusia ulkoilulajeista kiinnostuneita, joilta voi jaada muut ostokset tekematta ja tuotteen kayvan hinnan selvittya saattaa menna jopa maku koko forumiin/harrastukseen.

Ajatus siitä että joku lopettaisi harrastuksen josta pitää / on kiinnostanut sen vuoksi, että osti jotakin ylihinnalla joltain nettifoorumilta kuulostaa aika kaukaa haetulta.
Poskettomia hintapyyntöjähän voi halukkaat hintapoliisit kommentoida suoraan ilmoituksiin, siinä tekee teoriassa palveluksen sekä ostajalle (valmiiksi tingitty hinta) että myyjälle (kama menee oikealla hinnalla kaupaksi). 

Itse en ole moisesta hommasta kiinnostunut enkä ala muiden ilmoituksia kommentoimaan, jos en ole ko. tavaroita ostamassa. Mulle riittää puuhaa ihan omissa asioissakin.

Korpijaakko

Jotta päästään takaisin aiheeseen, niin tässä vähän omaa näkemystäni sillä markkinointitaustalla, joka nyt sattuu olemaan:

Arvohan on jotain ihan muuta kuin ovh! Arvon määrittää loppupeleissä asiakas, sillä se realisoituu vasta ostotilanteessa. (Tai itse asiassa vasta ehkä vasta siinä elinkaaren pisteessä, jossa tuotteen ja asiakkaan tiet erkanevat lopullisesti?) Karkeasti:

Arvo = suurin kokonaiskustannus, jonka asiakas on valmis investoimaan tuotteeseen

Hinta = osa kokonaiskustannusta

Jotta kauppa syntyy, asiakkaan pitää olettaa arvo >= kokonaishankintakustannus. Hinta on vain yksi muuttuja.

Esimerkiksi minun kaltaiselleni persaukiselle, jolla on aikaa, hinta on tärkeässä roolissa: on aikaa selata ebaytä, nettikauppojen tarjouksia ja vaikka väkertää tuotetta omin kätösin tarvetta vastaavaksi, jos hinta on halpa. Jollekin, jolla aikaa on käytettävissä vähemmän ja rahaa enemmän hankinnan helppous voi olla merkittävämmässä roolissa.

b3

Relaan myyntipalstalta löytyy ihan hyvää kamaa kohtuu hinnalla. Olen ostanut reppuja, jäärautoja, suksia, takkeja yms..Pienellä googlettamisella löytyy vastaavan tuotteen hinta, ei vaadi kovin paljon aikaa.

Joskus on tietty ihan mukava nysvätä jotain ihan itekkin, ehkä enemmän huvin vuoksi kuin rahan säästämiseksi.

Mun mielestä relaan palsta on suomen paras paikka ostaa/myydä alan releitä. Ovh/arvo / hinta perustunee siihen mitä joku on valmis maksamaan, poskettomalla hinta pyynnöllä tai huuto.net linkillä varustetut ilmot jätän yleensä rauhaan.

Suomesta kun jotain tavaroita saa aika heikosti kannattaa joskus maksaa jostain hyväkuntoisesta käytetystä pikkasen enemmän kuin että alkaisi tilaamaan ulkomailta. Sitäpaitsi se on ekologisempaakin.

Jontsa

Bound osui mielestäni aika napakasti tämän aiheen ytimeen. Filosofiselta kannalta tarkasteltuna, oikeastaan kaiken materian arvo on subjektiivinen asia, ja määräytyy markkinataloudessa pitkälti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Ennen polttomoottorin keksimistä, ei raakaöljylle ollut juurikaan kysyntää, nyt sitä on aina vain hankalampi löytää. Miten on öljyn arvon laita? Jos ihmiset kokevat tarvitsevansa tuhannen euron extreme-oloihin mainostetun asukokonaisuuden työmatkapyöräilyyn tai taksijonossa seisoskeluun, kauppa sellaisen hänelle myy. Miksi puuvillan hinta on noussut? Siihen on varmaan useampia tekijöitä, mutta kaksi tärkeintä lienee kysyntä ja tarjonta.

Toiselta kantilta katsottuna, pari yötä metsässä märkänä palelun jälkeen on varmaan valmis laittamaan sen ylimääräisen satasen tai kaksi siihen tekniseen kuorivaatteeseen vanhan tuulipuvun sijaan. Jos on jäänyt alennusmyynnit väliin ja uusille housuille syntyy tarve juuri sillä hetkellä, niistä on sitten vain maksettava kauppiaan oikeana pitämä arvo sillä hetkellä.

Aiheen vierestä vielä sen verran, että kyllä tuolla puodissa on joskus kovia pyyntihintoja, mutta eihän niitä ole pakko ostaa siihen rahaan!

Relaa
Käyttäjän Relaa kuva

Puodin uudistus on työn alla ja tässäkin keskustelussa on paljon asioita, jotka yritämme jotenkin huomioida Puotia kehitettäessä. Kiitos kaikista Puodin käyttökokemuksista nousevista mielipiteistä, toiveista ja kommenteista! T: Ylläpitäjät

---------------------------------------
Elämä on ulkona. Relaa netissä.
---------------------------------------

ecky
Käyttäjän ecky kuva

Tässä keskustelussa puhuttu arvo on mielestäni se tuotteen hinta, millä myyjä on valmis tuotteen myymään. Jos tuote ei jollain tarjotulla summalla vaihda omistajaa, niin tällöin myyjä arvottaa itse tuotteen sitä kyseistä tarjousta korkeammalle. Hän siis luopuu mieluummin tarjotun summan ansaitsemisesta ja pitää tuotteen itsellään.

Kyllähän se itseäni on mietityttänyt, kun on katsonut myynti-ilmoista, että parin vuoden käytön jälkeen hinnasta on myyjän pyynnissä jäljellä edelleen 50% OVH:sta. Yleensä kauppojen hinnoittelu toimii kuitenkin niin että edellisten kausien roina lähtee käyttämättömänä sieltä hyllystä jonkinlaisella 30-50% alennuksella myyntiin, parhaimmillaan jopa 70% alella.

Se, että kaupat myyvät asioita halvalla, ei kuitenkaan laske sen käytettynä myytävän tuotteen arvoa, sillä monilla kauppojen tarjouksilla on eräs ikävä piirre: tuotteen yleisimmät ja halutuimmat koot ja värit ovat loppuneet. Vaatteista jäljellä on enää ne pimeässähohtavat ripulin ja oksennuksen väriset versiot XXS ja XXXL kokoina. Suksista löytyy joko se >150 kg tarkoitettu 208 cm malli tai <50 kg tarkoitettu 152 cm malli. Kaikki keskivertotyypeille kelpaava tavara on jo myyty. Niitä voi sitten ostaa käytettynä.

Kannattaako jotain gore-takkia ostaa käytettynä? Mun mielestä ei. Kalvot ovat materiaalina kohtuullisen herkkiä. Moni merkki myy myös kakkoslaatuista tavaraa, jota on käytettynä vaikea erottaa priimasta. Vaarana on, että saa sillä OVH-50% hinnalla reilusti käytetyn, väärin pestyn, delaminoitumaan tuppaavan goretakin, jonka kakkoslaatuiset vetoketjut hajoavat ensimmäisellä reissulla. Jos tämän riskin on valmis ottamaan, esimerkiksi koska tuntee nimimerkin relaasta ja tietää, ettei se huonoa kehtaisi tuolleen myydä, niin sittenhän voi ostaa.

Conradin suksien diilaamisesta aloittamani ketju paljasti, että väki kokee, ettei "lajitoverin" kusettamisessa ole mitään paheksuttavaa. Apinaa saa koijata, jos se on tyhmä. Kokemustakin on, sillä yhden kerran jo ostin täyttä paskaa. Tosin foorumi, jonka kautta kauppoihin päädyin oli telemark.fi. Myyjän reaktio: olisit tarkistanut kaupantekohetkellä. Niinpä, oma vikani. Kantapään kautta tuli opittua, ettei kannata luottaa myyjään.

Olen samaa mieltä b3:n kanssa. Relaan puoti on paras paikka ostaa tai myydä alan releitä. Toivottavasti ylläpito saa puodin uudistuksella tuotua kaivattuja ominaisuuksia käyttöön.

-- 

"The stars obtuse emit a shivered ray"  James Thomson

Korpijaakko

[quote author=ecky link=topic=42682.msg210257#msg210257 date=1353621559]
Tässä keskustelussa puhuttu arvo on mielestäni se tuotteen hinta, millä myyjä on valmis tuotteen myymään. Jos tuote ei jollain tarjotulla summalla vaihda omistajaa, niin tällöin myyjä arvottaa itse tuotteen sitä kyseistä tarjousta korkeammalle. Hän siis luopuu mieluummin tarjotun summan ansaitsemisesta ja pitää tuotteen itsellään.
- -

Mielenkiintoinen näkemys! Arvohan on subjektiivinen käsite. Yleensä sitä ajatellaan vain ostajan näkökulmasta. Varmaankin lähinnä siksi, että teoriat liittyvät yleensä bisneksen tekemiseen, jossa myyjän pointti on myydä, eikä myydä ehkä jos tarpeeksi saisi...

Myyjän kannalta arvo voisi olla:
arvo = [tuotteesta saatava hinta] - [kokonais kustannukset myynnistä]

Tuon perusteella joskus kannattaisi myydä halvemmalla jos kaupat syntyy nopeammin tai helpommin, esim. myymällä kämppikselle tai naapurille netissä kauppaamisen ja postittamisen sijaan. Joskin näiden asioiden arvottamiseen pätee jälleen samat lainalaisuudet kuin ostajan kokemalle arvollekin.

Tietysti monesti myyjän pitää huomioida myös ns. käyttöarvo itselle, johon tuotteen myynnin tuomia tuloja pitää verrata. Jos sattuu olemaan alla esim. harvinainen suksipari, johon on pirun tyytyväinen, niin käyttöarvo voi olla hyvinkin suuri jolloin (jo käytetyn) tuotteen hinta voi olla korkeampi kuin ovh. Se, maksaako kukaan tätä hintaa on sitten asia erikseen, mutta ei omistaja välttämättä halua niitä lempisuksiaan myydäkään...

Mikko Piironen

Käytetyn tavaran kaupassa yksityishenkilöiden välillä toimii vain ns. perävalotakuu. Itse ostajana koen tämän niin suureksi ongelmaksi, että kyllähän sen tuotteen tulee olla merkittävästi halvempi vaikka olisi ns. uudenveroinen.

Eli jos se takki nyt maksaa kaupassa tänään 650 euroa ja joku yrittää myydä sitä käytettynä 600 eurolla huomenna, niin todennäköisesti kävisin kaupasta, jos välttämättä haluaisin just sellaisen takin.

Jos myyjä ei tuollaisessa tilanteessa koe arvon alentuneen ja alkaa vielä miettimään käyttöarvoa, niin kaupat ainakin mun kanssa jää syntymättä, koska hinta ei ikinä alene riittävän alhaiseksi.

Oon muuten ostanut goretakin käytettynä Relaan palstan kautta. Hinta oli hyvä ja takki on hyvä edelleenkin, vaikka kaupasta on jo vuosia.

Mitä apinan koijaamiseen tulee, niin ei kaikki ole sitä mieltä, että se on ihan ok. Itseasiassa luulisin, että kusettaminen on useimpien mielestä kaikkea muuta kuin ok. Kokonaan eri asia on sitten se, että onko jobbarina toimiminen kusettamista. Jos joku kauppaa kalliimmalta Conradilta ostamaansa täysin kuranttia kamaa, niin ei se mun mielestä ole kusettamista. Vaikka en itse jobbariksi ryhtyisikään, niin kamaa ostaessa mua kiinnostaa vain hinta ja ostettava kohde, ei se että saako myyjä siitä voittoa vai ei.

Niin mikäkö se oikea arvo/hinta sitten on? Joskus nuorempana ja kevyempänä miehenä kun kävin kansantalouden kurssilla niin professori siellä esitteli useita eri vaihtoehtoja saman nakkimakkaran hinnan (ei arvon) määrittämiseksi. Mikä niistä sitten on oikea? Sitä professori ei muistaakseeni kertonut, mutta näin jälkikäteen olen oppinut, että se saattaa vaihdella sen mukaan, että olenko ostaja, myyjä, veroviranomainen vai sivusta huutelija.

ruuhi347

Pitäisi ajatella myös termiä "käyttöarvo". Jos tiedän tarvitsevani tietyn tuotteen, tiettyyn tarkoitukseen, esim. vaatteen pitämään minut lämpimänä tietyissä olosuhteissa, eikö olisi järkevintä hankkia ominaisuudet täyttävä tuote mahdollisimman edullisesti, välittämättä mistään muusta. Usein on niin, että sama tehdas tekee samaa tuotetta eri merkillä, ja tietysti halvemmalla, kun tuottetta ei rasita suuren brandin markkinointikulut. Ostopaikalla ei pitäisi olla myöskään mitään tekemistä käyttöarvon kanssa. Niin vain on kuitenkin, että se kalliimmalla merkkiliikkeestä ostettu tuote tuntuu paremmalta, kuin se halpahallista ostettu, täysin sama tavara. Jos ihmisen mieli ei olisi tällainen, mainostoimistot ajautuisivat vararikkoon. Jos tuntee pärjäävänsä loistavasti edullisesti hankkimansa tuotteen kanssa, on käyttöarvo silloin kohdallaan.

Hemuli

ecky
Käyttäjän ecky kuva

[quote author=Mikko Piironen link=topic=42682.msg210296#msg210296 date=1353682946]
Mitä apinan koijaamiseen tulee, niin ei kaikki ole sitä mieltä, että se on ihan ok. Itseasiassa luulisin, että kusettaminen on useimpien mielestä kaikkea muuta kuin ok. Kokonaan eri asia on sitten se, että onko jobbarina toimiminen kusettamista. Jos joku kauppaa kalliimmalta Conradilta ostamaansa täysin kuranttia kamaa, niin ei se mun mielestä ole kusettamista. Vaikka en itse jobbariksi ryhtyisikään, niin kamaa ostaessa mua kiinnostaa vain hinta ja ostettava kohde, ei se että saako myyjä siitä voittoa vai ei.

En tarkoittanut jobbarina toimimista kusettamisena, vaikka se onkin omia periaatteitani vastaan. Kusettamisella tarkoitin liian korkeita hintoja.

Mutta, sehän on myyjän asia kuinka tuotteensa hinnoittelee. Jos joku ostaa, niin sehän on ostajan asia. Ja näin päästäänkin siihen alkuperäiseen viestiini: apinaa saa koijata, koska se on tyhmä.

-- 

"The stars obtuse emit a shivered ray"  James Thomson

b3

Jos ostan käytetyt sukset 150 eurolla, lasken niillä vuoden niin kyllä mulla on pokkaa pyytää niistä se sama 150 euroo, jos sukset ovat samassa kunnossa kuin ostaessani ne itse.

Tosin esim ostin uudet monot jotka osoittautuivat paskoiksi, myin parikertaa käytettynä ½ hintaan.

Jontsa

[quote author=ecky link=topic=42682.msg210364#msg210364 date=1353790201]
[quote author=Mikko Piironen link=topic=42682.msg210296#msg210296 date=1353682946]

En tarkoittanut jobbarina toimimista kusettamisena, vaikka se onkin omia periaatteitani vastaan. Kusettamisella tarkoitin liian korkeita hintoja.

Mutta, sehän on myyjän asia kuinka tuotteensa hinnoittelee. Jos joku ostaa, niin sehän on ostajan asia. Ja näin päästäänkin siihen alkuperäiseen viestiini: apinaa saa koijata, koska se on tyhmä.

Itse näkisin kusettamisen olevan enemmänkin sitä, että tuote ei vastaa kuvausta, kuin että se olisi "väärin" hinnoiteltu. Nimenomaan näiden arvonmäärityksien erilaisuuksien takia, joku voi kokea pyyntihinnan olevan just eikä jetsulleen. Jos taas maksaa tuotteesta näkemättä, kuten monilla taitaa olla tapana, ja jälkeenpäin myyjä sanoo, että "oma moka, mitäs maksoit", niin siinähän täyttyy kaikki petoksen tunnusmerkit.

Omat kaupat tämän forumin kautta ovat olleet toistaiseksi positiivisia kokemuksia *koputtaa puuta*, mutta eiköhän tähän, niin kuin muuhunkin nettikauppaan, kannata suhtautua vanhalla viisaudella: "Jos se haisee paskalta, se on paskaa."