1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Rowana
Käyttäjän Rowana kuva
Exped teltat kovassa tuulessa

Mestat osiossa oli aika hiljaista joten kokeilen täällä.

Patagoniaan olisi meno ja siellä kuulemma tuulee. Olisiko esim. Exped Venus 2 Extreme tai Exped Orion Extreme riittävä teltta sinne?

Vai olisiko parempi turvautua Hillebergiin, vaikkapa Nammatj 2:een?

Vahvemmissa vuoriteltoissa (geodeettiset ym.) näyttää olevan aika niukasti tilaa isommille repuille tai sitten ne painavat aika paljon.

Muitakin hyviä ideoita otetaan vastaan mielenkiinnolla.

Kiitos taas.
Rowana

varg62
Käyttäjän varg62 kuva

Minulla oli muutaman vuoden Expedin Venus ja kyllä kesti kaikki myrskyt,jossa tunneliteltta meni kasaan,kun tuuli sivusta silloin.Etu 2 oviaukkoa ja vapaasti seisova ja laatua.

Amir
Käyttäjän Amir kuva

Katselin tuota Exped Venus 2 mallia ja minulla oli muutaman vuoden ulkonäöllisesti täysin samanlainen Expedin teltta. malli taitoi olla muulla nimellä ja tuo voi olla sen uusi versio?
Kesti kovat myrskyt todella hyvin ja kaverini kanssa lähdettiin reissuille tämän teltan kanssa vaikka vaihtoehtona oli hänen uusi Hilleberg Staika (jos mallin muistan oikein). Hänen mukaansa Hille oli heikompi kovissa myrskyssä tai ainakin siltä teltan sisässä tuntui. Itse möin ko. teltan joskus pois "hieman liian pienenä".
Omalla kokemuksella erittäin hyvä teltta hintaan nähden.

Tarinoita metsästä ja vuorilta: http://www.anaveri.blogspot.fi/

Korpijaakko

Minulla oli joitain vuosia sitten Venus II Extreme. Laadukas teltta ja hyvät yksityiskohdat. Kovin tuuli, jossa sen kanssa olin oli Paistuntureilla joku 15-20m/s (arvio keskinopeudesta) ja teltta oli avoimella liepeet lumeen haudattuna. Teltta piti kohtalaisesti ääntä, mutta kesti yön ihan hyvin, tuulen puoleinen pitkä kaari taipui jonkin verran pysyvästi mutkalle.

Täytyy sanoa, että tuulenkesto ei kuitenkaan vakuuttanut. En ole ihan 100% varma mistä suunnasta teltta on tuulenkestoltaan optimi, mutta tulkitsin sen tunneliksi apukaarella ja pystytin toisen absidin tuulta kohti. Tällä tavoin pinta-alaa on paljon enkä pidä telttaa juurikaan sen kestävämpänä kuin vastaavan kokoista Hillen tunnelia (päädyn pinta-ala samaa luokkaa kuin jossain Keron 4:ssä) ja niin isoon telttaan tahtoisin koviin myrskyihin tuplakaaret, vaikka Keron-telttojen kaaret on jo vakionakin napakammat kuin Expedin kaaret.

Exped Orion olisi varmaan kestävämpi maahan asti yltävän poikkikaaren ansiosta, mutta jos pitäisi mennä oikeasti koviin myräköihin, niin tuulioloista ja käyttötarpeesta riippuen valitsisin:
- Hillen tunnelin (mahdollisesti tuplakaarilla) (tuulen suunta suhteellisen vakaa leirissä olon ajan)
- geodeettisen teltan (ja ihan hirveään keliin vielä tuplakaarilla) (tuulen suunta arvaamaton ja/tai leiriä pidetään samassa paikassa pitkiä aikoja)

Summa summarum: Kaikki esitetyt vaihtoehdot todennäköisesti kestää, mutta omassa käytössä Hille on vakuuttanut. Jos epäileen oikeasti pahoja tuulia, niin tuplakaaret.

Berg Baron

Ihan vaan reffinä: Mul on jo vanha Vaude Space Explorer kupoliteltta. Lumilipat tekee siitä aika löymättömän. Hetkessä pystyssä. Laadukkaat materiaalit, sisätilaa vaikka kuinka. Luin juuri saksankielisiä raportteja lumimyrkyistä ja kovasta tuulesta, pitäs kaikki mennä ja hinta kohdillaan, jos enää löytyy.

Muuten menee aikalailla samaan kategoriaan Exped Zelt Orion Extremn kanssa, mikä painaa 3,33Kg total. Vaude 3,4Kg mutta paljon enemmän tilaa.

Exped Vela, Venus, ei vaikuta kovin hyvältä lumikuorman suhteen. Loiva katto.