1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Gore texistä ei ole mihinkään

Ostin itselleni jokin aikaa sitten Haglöfsin Gore Tex -takin vaellus- ja ulkoilukäyttöön. Takki oli kallis, ja myyjä ylisti sen ominaisuuksia. Olen tehnyt sillä yhden vaelluksen lapissa tänä kesänä, ja petyin katkerasti. Kyllä se veden piti takin ulkopuolella, todella hyvin, mutta siinä hikosi kuin sadetakissa. Ei hengittävyydestä puhettakaan. Alla mulla oli puuvillapaita. Taidan vaihtaa takaisin vanhaan mörskääni... Muilla samanlaisia tuntemuksia?

Nixter

Ei goretakissa yhtä paljoa hikoa kuin sadetakissa, mutta liikaa kumminkin.

Jos et yritä, et koskaan saa tietää mihin et pysty.

Anonyymi

Vaikka oikein yrittäisin, niin parempaa trollia en retkeilyfoorumille keksisi Biggrin

Anonyymi

Niinpä, tervetuloa meidän valaistuneitten seuraan.

Gore-Tex ja vastaavat materiaalit ovat juuri sitä, sadetakkeja. Ei niitä pidä poudalla pitää päällään, etenkään jos tekee joitain hikoiluttavaa.

Mutta kuka oli tyhmä? Miksi pidit gorea vaikka hikoilit? Jos sataa kylmästi, ei tavallisesti hikoiluta paljoa, jos oli lämmin kesäsade, niin mikset riisunut iteäsi paljaaksi ja nauttinut?

Janne K

Gorehan on sadetta ja tuulta varten. Olisit heittänyt takin pois aurinkoisella säällä... Vai oliko pakko pitää päällä vaikka hampaat irvessä, kun oli mennyt ostamaan kalliin takin? :lol:

Puuvilla kannattaa unohtaa retkeilyvaatteena. Kerran kun vetäisee vähän rankemman päivämatkan, niin oppii, ettei puuvillaa saa olla edes kalsareissa - ei ole mikään leikin asia, kun pitää tutkia, kuluuko se nahka pois sisäreisistä vai sukukalleuksista :mrgreen: .

Anonyymi

Ok. Mitäs insinöörit sitten suosittelevat materiaaliksi vaikkapa nyt takkiin, jos olisi tarkoitus liikkua se päällä kevät-kesä-syksy akselilla ja kuivassa. Koska goren ominaisuudet ovat kuin sadetakissa, niin taidanpa edelleen luottaa 5 euroa maksaneeseen sadeviittaani.

Anonyymi

Vaan yksi on ylitse muiden: Schoeller Dryskin...

Jos ei sada, niin mikä vain nykyaikainen keinokuituretkivaate (hiki kuivuu nopeammin kuin puuvillasta). Tuulenpitävyyttä löytyy monta tasoa tarpeesta riippuen.

Sitten kun sataa, yksinkertainen sadetakki päälle. Jos rahaa on, niin saahan se olla "hengittävää" materiaalia, aina parempi.

Mutta todellakin Gore-Tex vaellusasut kannattaa unohtaa ainoina päällysvaatteina.

LoRu

Yhdyn täysin Janne K:n kommenttiin. Ei sitä Gorea todellakaan vaeltaessa kannata päällä pitää, ellei sitten sada ja ole melko kylmä. Mutta kyllä mieluummin käytän kallista (myöskin Haglöfsin) Goretakkiani kuin perinteistä kumipukusadeasua, onhan nuo kunnon takit huomattavasti mukavampia päällä (leikkaus kun istuu paljon kivemmin eivätkä hihatkaan ole leveät ja avonaiset roikkujat). Eikä sadeasua oikein viitsi pitää päällä muuten kuin sateella eli mukana pitäisi kantaa kahta takkia. Gore kyllä käy heti kun ilma viilenee, eli en itse ainakaan kuljeta mukana muuta kuin kuoritakkia. Jos ei tuule eikä sada niin kylmemmälläkin pärjää villapaidalla tai fleecellä ihan mukavasti (ainakin kun liikkkuu).

Tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryyttäminen. ;)

Anonyymi

Kyllä se gore paikkansa puolustaa vaikka silloin kun tunturissa tulee räntää vaakatasossa koko pitkän päivän... sadetakki ei hengitä yhtään, gore kuitenkin jonkun verran.

Sadeviitta varsinkin on aika hyödytön silloin kun sateeseen yhdistyy kova tuuli.

Mitäs jos investoisit kunnon urheilukerrastoon? (eikä sitäkään päälle helteellä...)

Anonyymi

Sadeviitta on hengittävin vaihtoehto, sehän ei päällä ollessaan ota kiinni kuin vähän olkapäihin ja ilma kiertää vapaasti alla. Ihmettelen itsekkin miksi siitä joskus luovuin, pitää kai ottaa uudelleen käyttöön. Sade lahkeetkin on mainio valinta, ei munat hikoile niinkuin Gore housuissa.

Anonyymi

Itelläni on kesäkuumalla Salewan joustavat Randohousut (jotka olis 10+ jos niissä vielä olis katkaistavat lahkeet), Coolmax kalsarit ja coolmax T-paita. gore-tex -vuorellisissa vaelluskengissä Coolmax linerit ja ohuet villasukat. Kylmällä illalla päälle vedetään fleece-takki ja sateella Gore Paclite housut ja takki. Tosikylmällä alla tulee vielä Powerstrech fleece housut ja paita.

Anonyymi

Ainoa gore mikä toimii on XCR kirjaimilla varustettu tuote.

Tuottet kehittyvät. Se että rotsin hihassa lukee GoreTex ei enää tarkoita mitään muuta kuin että se on perusrotsi.

Anonyymi

no niin...tosta hengittävyydestä puhuttaessa olisi todellakin syytä miettiä myös sitä sen kuoren alle puettavaa tavaraa. muistelen lukeneeni jotain testejä (olisikohan ollut peräti TM), joissa selvästi todettiin, että alus- ja välikerrastolla on suurin merkitys pukeutumisessa kun puhutaan hengittävyydestä.

eli jos urpona tumppaat vettä imevää puuvillaa kuoren alle ja rupeat kauniilla säällä riehumaan niin eipä ihme, että hikoiluttaa!!!!

kyllä se vaan kehnolla säällä on kiva kaveri tuo kuoritakki. ei s**tana mitään sadeviittaa ainakaan meikäläisen niskaan.

Anonyymi

Joo. Kokeilepa kiipeillä sadetakki päällä.

Anonyymi

...niin tai sadeviitta.

Anonyymi

Yksi Finlaysonin kangas toimii aivan upeasti. Takki on vajaa 10 vuotta vanha Torstai. Hengittävyys aivan toista kuin kolmikerros Goretexillä ja vedenpitävyydessä ei muuta valittamista kuin että saumat eivät olleet teipattuja. Valmistaja ei ollut halunnut teipata kun kuulemma maksoi liikaa ja jengi (mainonnan uhrit) ei usko muuhun kuin Goretexiin. Sääli varsinkin kun tuote oli kylmässä selvästi paras.

Vetelin itse saumoihin teipit. Takki on selvästi parempi kuin pari käyttämääni (Mammut ja Marmot) Gortex-takkia. Nykyisin säästelen sitä ja käytän vain kun saatan joutua yli - 15 asteen pakkasiin.

Anonyymi

Kuinkahan moni täälläkin kiipeilee sateella? :roll:

Anonyymi

Haikkari wrote:
Ostin itselleni jokin aikaa sitten Haglöfsin Gore Tex -takin vaellus- ja ulkoilukäyttöön. Takki oli kallis, ja myyjä ylisti sen ominaisuuksia. Olen tehnyt sillä yhden vaelluksen lapissa tänä kesänä, ja petyin katkerasti. Kyllä se veden piti takin ulkopuolella, todella hyvin, mutta siinä hikosi kuin sadetakissa. Ei hengittävyydestä puhettakaan. Alla mulla oli puuvillapaita. Taidan vaihtaa takaisin vanhaan mörskääni... Muilla samanlaisia tuntemuksia?

Kiipeilee?

Otatko kaksi takkia mukaan - toinen siirtymälle toinen kiipeämiseen. Niin säähän ei voi yllättää?

Anonyymi

...Eihän tuo yllä mainittu Finlaysonin kalvo ole totaalisen surkeaa Action-kangasta, eihän? :shock:

-Ainakin omat kokemukseni materiaalista ovat yhden puvun perusteella todella huonot: Ei pidä vettä eikä juuri hengitäkään; Myös minulla saumojen teippaamattomuus vielä osaltaan heikentää tuotteen (ei materiaalin) laatua. -Ei parane edes puhua samana päivänä gore-texin kanssa.

-Tietysti Action-kalvollakin kyllä pärjää niillä -15 asteessa lankeavilla rankkasateilla... :twisted:

Anonyymi

Haikkari wrote:

Lapissa on tänä kesänä satanut niin vähän, että pitää ihmetellä mihin gore tai muuta sadetakkia on tarvittu? Ja vaihda hyvä veli se puuvillapaita vaikka viileään coolmax T-paitaan tai viileämmällä ilmalla ohueen fleece-paitaan, niin pysyt kuivempana ja jos kastut niin paita kuivuu nopeasti vaikka päällä.

Anonyymi

Haikkari wrote:
Alla mulla oli puuvillapaita.

Kuten täällä äsken mainittiinkin, älä käytä puuvillaa! Jos sä et ole kuullut, "Cotton Kills" on vaeltajien kesken laajasti käytetty sanonta. Ei takin kankaassa sitten ollenkaan ole yhtä paljon merkitystä.