1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Ahkio pitkälle kaamosvaellukselle

Suunnittelen kaamoksen alusta kaamoksen loppuun kestävää yksinvaellusta. Mistään extreme-tempauksesta ei ole kysymys, koska turvautuisin mahdollisimman paljon tupiin ja vaellusaluekin tullee olemaan Saariselkä, missä riittää kuljettavaa ja tupia. Savotan Paljakka, mihin olen yleensä ottaen oikein tyytyväinen, on kyseisenlaiselle reissulle aivan liian pieni. Mikä tilalle? Olen rahoissani - ihme kyllä - ja voisin ostaa toisen ahkion. Toisaalta voisin myös rakennella JR27:n itse. Suunnitelmani on, että hivutan ahkiolla kamat keskeiselle paikalle ja teen sieltä pistoksia rinkan kanssa eri puolille. Toki ahkiota välillä liikuttelisin.

Mikä olisi sopiva kaupallinen malli tai mitkä olisivat hyvät mitat itsetehdylle? Miten olisivat Acapulkan halvimmat mallit? Fjellpulkenit eivät kuulemma istu oikeen uppolumeen, vaan mikä istuisi?

Mika K

Tee vain itse niin saat sellaisen kuin haluat. Itselläni on vapaasti mukaeltu eli isonnettu ahkio niistä JR27 ohjeista tehtynä. Ainakin kunnon hangessa toimii huom. paremmin kuin joku paljakka tms lasikuituahkio ja on vielä keveämpikin ja tulee huom. halvammaksi kuin joku kunnon valmisahkion metsästys ja hankinta.

Kannattaa huomioida ahkion mittoja pähkäillessä että tekee siitä joko riittävän kapean että se kulkee urassa taikka sitten riittävän leveän jotta se urasta huolimatta kantaa itsensä hangen päällä. Kaamosaikana leveä menettelee ihan hyvin.

Eikun onnea reissulle jo etukäteen. Jos perinteet pitävät paikkansa niin ehkä törmätään siellä Saariselän maastossa sitten vuoden vaihteen tienoilla Smile

Läskikymppi Freeride Team

Anonyymi

Kuulostaa hienolta reissulta. Mutta ahkiosta: Jos olet todella varoissasi, tämä ei tietenkään ole sinun ’huomioon otettavien asioiden’ listallasi. Mutta tuohon aikaan lumiolosuhteet ovat sellaiset, että mahdollisesti jokainen matkanvarrella oleva kivi jättää jälkensä ahkion pohjaan. Minulla menisi jonkun hirmuisen kalliin ahkion kanssa koko reissu siihen, kun surisin sen kärsimiä vaurioita.

Ja tietenkin olet ottanut huomioon sen, että autiotuvat on tarkoitettu yhden tai kahden yön suojaksi, eikä miksikään pitkäaikaiseksi majapaikaksi.

Mika K

Ahkion pohjan naarmuuntumisesta. Jr27 rakennusohjeiden legendaarinen lause: "Pohjaksi kelpaa 1mm PE-levy, jos haluat ottaa varman päälle niin laita 2mm, jos harrastat hätävarjelun liioittelua niin laita 3mm."

Itsellä on ollut pohjana millinen PE-levy jo viidettä vuotta ja varonut en ole pohjaa missään olosuhteissa ja n. viikon tai yli kestäneitä reissuja ahkiolla on kuitenkin jo takana pitkästi toistakymmentä. Pohjam kuluminen ei siis tule olemaan kova ongelma ainakaan tuon mallisessa joustavapohjaisessa ahkiossa.. Smile

Jos joku kallis tunturipulkka mukana olisi niin sitten saattaisi alkaa suruttamaan vaikka käyttöönhän ne kamat on tehtykin.

Anonyymi

Kannattaa laittaa jr27:aan tarpeeksi paksu pohja. Minulla on 3mm pohja ja siinä on syviä naarmuja ja yksi pieni reikä. Millin paksuinen ei olisi käytössäni siis kestänyt missään tapauksessa kovin pitkää. Ahkiota on raahattu niin kaamoksen kuin loppukeväänkin lumenpuuteaikona.

zorro

JrM wrote:
...käyttöönhän ne kamat on tehtykin.

Juurikin näin, ei se ole pulkka (tai mikä tahansa varuste) eikä mikään jos käyttötilanteessa joutuu varomaan!

Vinkki; Jos teet ahkion itse, niin tee siitä riittävän iso! Itse pakkaan mieluummin kaikki rojut vähän miten sattuu ahkioon, enkä kanna reppua selässä hiihtäessä.

Anonyymi

Esa wrote:
Mutta tuohon aikaan lumiolosuhteet ovat sellaiset, että mahdollisesti jokainen matkanvarrella oleva kivi jättää jälkensä ahkion pohjaan.

Juurikin tämän vuoksi olen kallistumassa itse tehdyn ahkion puoleen. Enkä myöskään usko, että kaupallinen ahkio olisi mitenkään erityisen paljon helpompi kiskoa. Tavaraa kertyy joka tapauksessa niin paljon, että eteenpäin liikkuminen on hyvin hidasta, eikä sillä ole juurikaan merkitystä, että seuraako ahkio esimerkiksi erinomaisesti vetäjää. Linjojen etsimiseen on aikaa...

Esa wrote:
Ja tietenkin olet ottanut huomioon sen, että autiotuvat on tarkoitettu yhden tai kahden yön suojaksi, eikä miksikään pitkäaikaiseksi majapaikaksi.

Luulen että tuollaisella reissulla kynnyskysymys on rutiinien sieto. Jos hyvin kauan kököttää paikallaan, niin ahdistavaksi varmastikin käy olo. Tuskipa siis kahta yötä pitempään paikallani olen, ja jos olen, niin väistän ilman muuta jos tilanpuutetta tuvissa on. Eipähän tuohon aikaan kuitenkaan paljon liikkujia ole. Jouluun asti saanee olla aivan yksin, mutta jouluna ja sen jälkeen porukka varmastikin lisääntyy.

Anonyymi

Iiri wrote:
Linjojen etsimiseen on aikaa...

Kuinka kauan ehdit noita linjoja etsiä, eli montako vuorokautta kaamos tuolla korkeudella kestää?

On todella tyylikäs idea, onnea ja menestystä toteutukseen.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Iiri wrote:
Linjojen etsimiseen on aikaa...

Kuinka kauan ehdit noita linjoja etsiä, eli montako vuorokautta kaamos tuolla korkeudella kestää?

Saariselällä kaamos kestää 31 päivää ja esimerkiksi kilpisjärvellä 43 päivää. Tuolta voi katsella:

http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.html#formb

Anonyymi

Siis iiri vastasi. Jos jollain on parempia sivustoja, niin mielelläni niistä kuulisin.

Anonyymi

Jatkan vielä ahkioista.

Onkohan kaupalliset ahkiot suunniteltu avotunturikäyttöön ja kovalle hangelle, koska ne ovat pääsääntöisesti keulastaan yllättävän leveitä. En usko lainkaan siihen, että leveäkään ahkio nousee kaamoslumessa hangen päälle. Parempi olisi sellainen, jossa keula on mahdollisimman kapea ja perä leveämpi.

Mielipiteitä?

Mika K

Juuei eli väärässä olet ainakin oman kokemukseni mukaan. Savotan paljakka esim. uppoaa pehmeässä umpisessa keulasta vaikka kuinka yrittäää tasapainoon sen pakata. Jos taas paino on liikaa perässä niin perä alkaa uppoamaan ja vetohomma on tod. raskasta.

Minun mielestäni taas kaupalliset ahkiot ovat keulasta yllättävän kapeita eli aika harvassa ahkiossa leveys jatkuu ihan ahkion keulaan saakka joka sen umpihangessa tapahtuman "nosteen" tuottaa. Toivottavasti nyt edes joku ymmärtää mitä tällä tarkoitan.

Itsellä Jr27 on takaa 41cm leveä ja edestä 45cm. Umpisessa hiihdettäessä keula nostaa itsensä yleenäs ihan hyvin pinnalle urasta huolimatta kunhan ahkio on vain pakattu tasapainoon. Eräällä tutulla myös naapurimaamme tunturipulkka toimii ihan kohtuullisen hyvinn umpisessä ainakin kotimaiseen vaihtoehtoon verrattuna. Omaani pitäisin silti hieman parempana... :roll:

Anonyymi

Olen seuraillut itse tuollaisen leveäkeulaisen vetämistä umpihangessa eikä se minusta mitenkään ihailtavasti hangen päälle noussut. Sen tähden minusta umpihankiahkion keulan tulisi olla mahdollisimman kapea niin että sitä olisi kevyt vetää uppoamisesta huolimatta. Alunperin ahkiot käsittääkseni ovat olleet veneen mallisia.

Anonyymi

Voisikohan umpihankiahkiosta tehdä hyvinkin kapean ja pitkän? Jos valitsee linjansa huolellisesti eikä laske hurjia mäkiä, niin onko pituudesta mitään sanottavaa haittaa? Tukevuus tietenkin kärsii, mutta umpihanki...

MRD

Jaa-a, pitää pistää tiimalasi vielä harkintaan. Onneksi on vasta valmiita osia kiinnittämistä vailla, joten korjaamatonta ei ole tapahtunut.

Ajatuksena oli se, että kun ahkio ei ajattele mäenlaskusta ihan samalla tavalla kuin laskija, niin josko kaareva (=tiimalasi) laita saisi sen kääntymään nopeammin eikä niinkään laahaamaan sivuluisussa. Mutta pitää vielä tuumata. Teräskantti on varmasti kyllä edellytys edes pienelle toimimisen mahdollisuudelle?

Tasamaan ominaisuudet ovat tietenkin asia erikseen, ja kun samantyyliset ominaisuudet pätevät myös nousussa ja loivassa laskussa niin niitä pitää vissiin painottaa, kun harvempi ahkioreissuista kuitenkaan on pääosin laskettelua.

Vaikka en kovin erimallisia ahkioita ole kokeillutkaan vielä, niin voinen ensi vuoden puolella palata asiaan ja kertoa miten oikeasti käy edestä selkeästi leveämmän ahkion kanssa. Luotan siihen, että ahkio nousee pintaliitoon kunhan vetäjä sivakoi tasaisesti joten sellaisen nyt joka tapauksessa rakennan.

Vieraan väittämä leveän ahkion uran leventämisestä on varmasti yksin reissaavan arkea, joten Iirin suunnitelma kapeasta sopii varmasti hänelle hyvin. Isommalla porukalla olen kuitenkin oppinut ahkiolle hiihdettävän latua siten, että yhteisestä ladusta käytetään vain toista uraa ja toisella tehdään joka toinen toista ja joka toinen toista uraa (erityisen havainnolisesti selitetty eikö totta :lol: ). Eipä toisaalta taida olla järkeä edes itse rakennellen olla yhtä ahkiota yhdenlaiseen talveen ja reissuun ja toista, kolmatta ja kohta jo kymmenettä toisenlaisiin toisenlaisiin lumiolosuhteisiin ja eri kokoonpanolle.

-kuolema kuittaa univelat-

Anonyymi

Jotta tiimalasimuoto toimisi ohjaavasti, täytyisi ahkion kääntyessä kallistua kantilleen, niinhän se suksessa toimii. Vetolaitteistoa virittelemällä ehkä ...? Taitaa kuitenkin lisätä liikaa liikkuvia ja samalla rikkoontuvia osia. Teknisenä ongelmana kyllä sinänsä erittäin kiinnostava!

Anonyymi

aisat ja vetovyö, näistä ei ole kommenntteja heitelty, siis millaisia ratkaisuja olette rakentajat käyttäneet? :?:

piikki

AISOISTA:

Hyväksi koettu aisaratkaisu kapeaan ahkioon on sähköputkesta tehty ristikkäisaisa. Ehdottomasti kaksinkertaisena ja riittävän pitkänä, niin kestää kaatuiluakin. Kiinnitys ahkioon kumisella paineletkulla, niin on helppo tehdä ja korjata. Pituus yksiosaisena on tietysti kuljetuksen kannalta hieman hankala, mutta eipä ole rikkoutuvia kohtia niin paljon.

Mika K

Itselläni aisat 12mm lasikuituputkea, kestää huom. paremmin kuin sähköputki kovilla pakkasilla jos tulee kolhuja tms. Kiinnitys tosiaan ahkioon kumiputken ja klemmarien avulla. Yksiosaisetkin menee kuljetuksessa suksien kanssa ihan ok..

Vetovyön tein alkuun itse vanhasta rinkan lantiovyöstä, mutta viimeiset vuodet olen tehnyt reissut adaptereilla tight XL repulla ja luopunut ylim. pehmusteista. Tosi jyrkässä mäessä tuntuu ettei se repun lantiovyö riitä, mutta muuten menee ihan nätisti ilman ongelmia. Ja siihen on tosiaan helppo tehdä ylim. pehmuste jos on tarvetta.

Itse käytän reppua siksi että saa hieman lisää painoa suksille(voideltavat) ja tulee huom. parempi vetopito. Myös pienillä tauoilla on repussa kätevästi kaikki tarvittava pikkusälä ja taukotakki.

Anonyymi

JPL, miten olet kiinnittänyt aisat reppuusi?

Tein itse vetovyön vanhasta repusta (tai sen lantiovyöstä + olkaviilekkeistä). Vedin kumiletkun niitilla lantiovyöhön kiinni, aisan putken sisälle ja klemmarilla kiinni.

Hyvin toimi, mutta niitti repeytyi lopulta irti. Parempia ehdotuksia?

Anonyymi

Vetovaljaiksi Ruotsin armeijan vanha taisteluvyö. Maksaa noin 8 euroa.

Kumiputkien tilalle silikoniputket, niin eivät jäykisty kovissakaan pakkasissa. Vetoaisojen yläpäähän silikoniputki, siihen reikä ja tarvikesukkari, jolla aisa kiinni tasteluvyön teräslenkkuihin. Helppo tehdä, ja tarvittaessa saa vetovaljaat irti aisoista ilman työkaluja.

Mika K

Itse haluan että ahkio on kiinni vetolaitteessa ilman ylim. liikkumisvaraa niin se ei häiritse hiihtäessä/laskiessa ja seuraa tarkasti. Eräs kaverini taas haluaa että siinä on se sulkkari joka aih. semmoisen vajaan 10cm liiketilan ahkion ja vetäjän välille. Molemmat tavat toimivat ihan ok, menee siis ihan makuasian puolelle kummanlaisen tavan valitsee..

Anonyymi

Kun kokeneita ahkion vetäjiä on kuulolla: Viime talvena ekaa kertaa kiskoin vuokra-ahkiota (Kavtsin malli?) leveällä vyöllä (Savotta?) jonka narulukkoihin aisojen sisällä kulkevat narut sai mielestäni aika kätevästi kiinni. Ovatko edelläkuvatut omatekoiset viritelmät joissakin suhteissa ylivoimaisia tähän verrattuna?

nimim. "hankkisinko oman vai vuokraisinko edelleen..." Blum 3

Anonyymi

Anonymous wrote:
Kun kokeneita ahkion vetäjiä on kuulolla: Viime talvena ekaa kertaa kiskoin vuokra-ahkiota (Kavtsin malli?) leveällä vyöllä (Savotta?) jonka narulukkoihin aisojen sisällä kulkevat narut sai mielestäni aika kätevästi kiinni. Ovatko edelläkuvatut omatekoiset viritelmät joissakin suhteissa ylivoimaisia tähän verrattuna?

nimim. "hankkisinko oman vai vuokraisinko edelleen..." Blum 3

Omasta mielestäni Savotan narulukko systeemi on vertaansa vailla. Se toimii loistavasti. Noita narulukkoja saa kuulemma ostaa veneilytarvikeliikkeistä. Jos tai oikeastaan kun rakennan uuden ahkion, käytän varmasti narulukkoa.

Anonyymi

Jos tarvitsette puolivalmiita lasikuituahkioita, niin kysykää hikingtravel@hikingtravelhit.fi. Löytyy myös valmiita ja muutamaa erilaista mallia vuokralle.

Mika K

Itse käytän juuir tuollaisia narulukkoja eli olen semmoiset kiinnottänyt reppuun. Toimivat hyvin, mutta jos sen naru kulkee koko aisan pituudella siellä aisan sisässä niin saattaa aika yllättäen katketa vaikka kuinka on aisan päät suojattu ja pyöristetty jne.

Ei muuta kuin tarkistaa narut ahkeraan ja kuskaa varanarua matkassa..