1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
elysee
barefoot-kengät vaelluksella

Pelittääkö tunturissa? Meneekö kintut vinkuraan? Itelleni on ollut kauhean vaikeaa löytää sopivia vaelluskenkiä, monia on koetettu ja paljon menny rahaa hukkaan....
Juoksukenkinä käytän ohutpohjaisia ja jalat saanut pari vuotta niihin jo tottua, että se tuskin on ongelma. Feelmaxin kuuva-kenkiä olen katsellut, kellään kokemusta niistä pitemmällä vaelluksella n. 20 kg rinkka selässä?
Vivolla näkyy olevan myös jotain vähän vastavaa mallistossaan..

Cooler

Pelittää... MUTTA...

Asia ei ole niin yksinkertainen. Siinä missä uudet vaelluskengät täytyy ajaa sisään jotta esim. läppä hieman pehmenee ja asettuu, niin taasen barefoot-kengällä pitää ajaa jalka sisään tuohon kävelytyyliin.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan barefoot-kengällä harjoittelun aloittaminen on toistuvaa mutta lyhyt aikaista. Eli 5-15min vaikka joka päivä noin kuukauden ajan ja sitten pidempää lenkkiä ajan kanssa. Esim jos juokset normi tennarilla 6 km niin aloittaessa barefootin käytön lenkit lyhenee ihan 500-800 metriin alussa. Kun mm. jalan asento on aivan eri, sekä pitäisi välttää iskuja kantapäälle.

Näin niinkuin referoituna:
Vaelluskengän sisäänajo kestää yleensä noin kuukauden. Taasen mielestäni vaellushommiin lähteminen barefoot-kengillä voidaan unohtaa tämän vuoden puolelta.

Tottakai puristit on sitä mieltä että tottakai, tai ei missään tapauksessa. Mutta mielestäni parasta jaloille on sekakäyttö juoksussa sekä muussa käytössä.

Kerran luulin olevani väärässä - Erehdyin

elysee

Onhan se noin. Varovaisesti alkuun. Mutta ehkäpä kuitenkin hankin nuo Kuuvat ja teen niillä jonkun viikonloppureissun kevyemmällä pakkauksella ja katson miten jalat niistä tykkää.

Omat ohutpohjajuoksukengät ovat olleet käytössä jo pidempään siis, eivätkä vain juoksukenkinä vaan myös kaupungilla/metiköissä kävellessä sekä muissa ulkoaktiviteetteissa. Luulen, että lihaksisto on jo tottunut, jonkin verran ainakin.
Aiempia kunnon vaelluskenkiäni olen ajanut sisään kävelylenkeillä ennen vaelluksia ja sitten pitänyt niitä 1-3 vaelluksella. Eniten aikaa saivat Lundhagsin kengät, mutta toiseen jalkaani eivät sovi millään.
Haluaisin uskoa, että noilla ohutpohjaisilla kulkiessa jalaterät eivät särkisi vaelluspäivän päätteeksi. Tiedä sitte.

Matti Verkasalo
Käyttäjän Matti Verkasalo kuva

[quote author=elysee link=topic=41098.msg205502#msg205502 date=1342175063]
Haluaisin uskoa, että noilla ohutpohjaisilla kulkiessa jalaterät eivät särkisi vaelluspäivän päätteeksi. Tiedä sitte.

Kerro sitte.

Iitu

[quote author=elysee link=topic=41098.msg205502#msg205502 date=1342175063]Haluaisin uskoa, että noilla ohutpohjaisilla kulkiessa jalaterät eivät särkisi vaelluspäivän päätteeksi. Tiedä sitte.

Käveletkö paljon ennen vaelluksille lähtöä? Teetkö rinkka selässä lenkkejä? Onko sinulla vaelluskenkien kanssa suurin ongelma jalkojen särky? Vai rakkojako niistä kengistä on tullut? Minulla särkee joka ainoalla reissulla jalkoja päivän päätteeksi, samoin kahdella vakioreissukaverilla. Minusta sen säryn kestää, vaikka välillä särky iltaa kohden on tosi paha ja hidastaa jo kävelyä, kunhan ei rakkoja tule

elysee

Siis kyllä tietyn määrän kipua sietää ja rakotkin saa melkein aina teipattua niin etteivät häiritse. Vaeltaessa jalat turtuvat ja itselleni on käynytkin niin, että en ole älynnyt lopettaa kävelyä ajoissa. Lääkärilläkin käynyt, kun jotain vammaa ruvennut syntymään.
Tiettyyn rajaan saakka kipua siedän, mutta kipu on aina loppupelissä merkki siitä, että jokin mättää.
Vaeltaminenhan on addiktoivaa oli kengät mukavat tahi ei Smile , mieluummin kuitenkin kulkisin rennosti ilman suurempia särkyjä. Siksi siis haluan kokeilla uutta. Tai ehkäpä menen ilman kenkiä Wink

Feelmaxit tuntuu hyviltä, parilla kävelyllä ovat olleet jalassa. Teen joku päivä pidemmän kävelyn metikköön reppu selässä, vesipulloja painoksi.

elysee

Noni, tuo pidempi "metikköreissu" suuntautui sitten Käsivarren tuntureille viideksi päiväksi. Hyvin nuo Feelmaxit sielä pelitti. Ei rakon alkuakaan ja jalat jaksoi hyvin. Päivämatkat ei päätä huimanneet +- 10 km, joten sekin voi olla syynä ettei väsy jalkoihin tullut. Kivikoissa kulkeminen ja tasapainoilu mielestäni helpompaa noilla ohutpohjaisilla. Vedenpitävät ne eivät olleet, mutta kuivuivat melko hyvin yön aikana absidissa. En taida enää tavan vaelluskenkiin palata.
Kenkien kestävyydestä iso miinus. Toisen kengän liimaukset pettivät jo ensimmäisenä vaelluspäivänä ja kenkä rupesi repsottamaan päivä päivältä enempi. Meinasin ensin, että liimaan liquisolella, mutta palautukseen laitan. Toinen kenkä kesti reissun hyvin, joten taitaa olla valmistuvirhe mokomassa. Uuden parin uskon saavani ja toivon totisesti, että seuraavat kengät olisi yhtä hyvät kuin tämän kenkäparin vasen kenkä.

Olli Uotila

Hienoa, että ihmiset uskaltavat kokeilla eri kenkiä eri tarkoituksissa.
Itse Barefoottia käyttäneenä sanoisin, että on hyvin yksilöllistä tuntuvatko Barefootit aluksi rankoilta jaloissa vai eivätkö.
Itselläni ei ollut mitään ongelmaa ottaa kyseisiä kenkiä käyttöön ja pitää heti yli 8h päivässä. Toisilla taas selkä tai pohkeet saattavat kipeytyä jo muutaman tunnin jälkeen.

Mitä jalkojen kipeytymiseen vaelluksilla tullee ajattelisin, että siihen vaikuttaa paljon myös muu liikkuminen. Jos kävelet normaalisti joka paikkaan ja käytät julkisia kulkuneuvoja on todennäköisempää, että vaellus ei tunnu juuri miltää jaloillesi. Jos taas olet tottunut toimistotyöhön ja kuljet arkielämässä autolla joka paikkaan on selvää, että jalat eivät pidempiin matkoihin ole tottuneet.

Trekki Oy

LAHTI - HEINOLA - RIIHIMÄKI - LOHJA - NOKIA
Verkkokauppamme palvelee osoitteessa Trekki.fi
Löydät meidät myös Facebookista

juska-

Osaisiko joku barefooteihin tottunut arvioida, miten rantasandaaleilla kävely vastaa paljasjalkakengillä menoa?
Niissähän ei ainakaan mitään kantavaimennuksia ole ja askel on väkisinkin päkiäpainotteinen.

Kävelen usein kesät läpeensä flipflopeilla ja olen sellaisia käyttänyt puolen päivän helpoilla haikeilla Sveitsin alpeilla. Ajatus tuntien noususta släbäreissä voi tuntua järjettömältä, mutta mulle ne on ylivertaisen mukavat; kesähelteellä ilmastointi pelaa maksimaalisesta ja rakoista ei ole vaaraa, kunhan on sandaalit joihin on tottunut.

Tässä kun maailman kiertueelle trekkikenkiä etsin, olisi höyhenenkevyet barefootit painon ja koon puolesta aika houkutteleva vaihtoehto. Ongelmaksi saattaa tosin muodostua se, että Patagoniassa saattaa muutama jäätikköosuus osua kohdalle, sillon tollaset paksuhkot nilkkasukat voi olla vähän liian hepposet..

zwak

Itse olen kävellyt tavallisilla remmisandaaleilla satoja kilometrejä pohjoisen maastoissa, ja tuhansia kilometrejä muuten. Aikoinaan tuli kuljettua rantasandaaleillakin pitkiä matkoja, mutta enpä osaa verrata barefoot kenkiin, mutta ainakaan itsellä barefoot kengät ei ole ihmeemmin ongelmia aiheuttaneet, mutta en ole niillä rinkkaa kantanut, vaikka se on käynyt mielessä. Terävät kivet voi olla ikäviä, jos niiden päällä pitäisi paljon kävellä. Harvassa paikassa tosin tarvitsee.

Nykyisissä sandaaleissa on puolikova pohja ja kantapään ja päkiän taso sama. Toimii hyvin.

Barefooteissa tarkenee mielestäni yllättävän hyvin kylmälläkin, koska jalka tekee koko ajan työtä (eikä ole sidottu paikalleen kuten monissa vuoristo tai vaelluskengissä), mutta toki eristeen määrälläkin on jokin merkitys. Talvella olen käyttänyt huopavuorisia barefoot tossuja, ja niillä tarkenee mainiosti 25 asteen pakkasessa kävellessä, eristeenä siis vain ohut kangas, huopavuori ja muistaakseni oli villasukat. Paikallaan seistessä tulee suht äkkiä kylmä, muuten ei mitään ongelmaa. Mutta ympäriinsä hangessa kävelemällä sai jopa kuivatettua hiihtosaappaissa kastuneita huopia. Pehmeässä lumessa kahlaaminen tuntuu kyllä työltä.

Jäärautojen kiinnittäminen paljasjalkakenkiin voi olla haasteellista

elysee

Nostelen vanhaa aihetta.

Feelmaxit meni siis viime syksynä palautukseen. Sain uuden parin tilalle, joka kesti paremmin. Pientä liimailua kyllä niihinkin joutunut tekemään, mutta tosi hyvät kengät jalassa.

Sitten itse asiaan.. kellään Vivo Barefoot kenkiä ollut käytössä? Mallistosta löytyy vähän järeämmän näköiset paljasjalkakengät http://www.vivobarefoot.fi/tuote.php?id=179 (sori, en nyt osannu linkittää)..

Kokemuksia? Kestävyys?

ecky
Käyttäjän ecky kuva

Merrellin Trail Glovet on olleet itsellä käytössä juostessa ja tykkään. Sopii omalle jalalle todella hyvin. Paljasjalkakengissä on eroja, tuossa Merrellissä on hieman vaimennusta päkiällä. Toisin kuin Feelmaxit ja Vivot, Merrell istuu kuin hanska, mutta varpaille on silti runsaasti tilaa. Jonkun mielestä saattavat olla liian tiukat.

Tuo "barefoot" on vähän harhaanjohtavaa markkinointia. Kyllä se ihan kengät jalassa heilumiselta tuntuu, eikä ole lähelläkään avojaloin tepastelua, joka puolestaan on ihan parasta. Ainakin niin kauan kunnes saa jotain jalkapohjaansa. Sad

-- 

"The stars obtuse emit a shivered ray"  James Thomson

Tada

En ole vielä pidempiä vaellusreissuja paljasjalkakengillä kokeillut, mutta viime kesänä aloin ottaa Feelmaxit ensimmäistä kertaa mukaan leirikengiksi. Ovat aivan mahtavat! Seuraavana aamuna ei ole jalkaterän jähmeydestä jälkeäkään, vaikka olisi takana pidempikin reissu. Myös reilillä käytin niitä todella paljon kaupungissa ja poluilla. Ainoana miinuspuolena on se, että pohjat sulivat Nizzan kuumalla asfaltilla (ja sen jälkeen uskalsin käyttää kenkiä kaupungissa päiväsaikaan seuraavan kerran vasta Itävallassa). Kovin etelässä ainakaan Feelmaxeja ei siis voi käyttää.

Matts

Oltiin pari vuotta sitten kavereiden kans jalluvaelluksella hetta-pallavälillä (repussa makkaraa, kaljaa ja jallua). Kamat oli tosiaan kevyet (reppu paino ehkä 3-4kg) ja itellä jalassa maastojuoksukengät ja kaverilla merrelin paljasjalkatossut. Itellä ei hätää, mutta kaverin jalkapohjat oli jälkipuoliskolla siinä kuosissa että melkeen reppuskiin piti ottaa :).

pertsa85

Moikka

Oltiin viime kesänä kuukausi Intiassa, pelkillä Vibram fivefingersseillä. Treksport oli kengän malli. Kierreltiin pitkin poikin pääosin pohjois-intiassa. Himalajalla kävimme myös vaelluksilla (20-25km/päivä). Ei koko aikana minkään näkösiä ongelmia jalkojen kanssa. Vähän yli vuoden olin kävellyt noilla ennen reissua, joten jalat olivat hyvin jo tottuneen niihin.

MS

Kuulostaa aika uskomattomalta, että "paljasjalkakengillä" pystyisi vaeltamaan rinkka selässä. Oma kokemus on se, että mikäli ei ole hyvin tukevat vaelluskengät, niin nilkat, pohkeet ja jalkapohjat on kovilla. Esimerkiksi käsivarressa kivikkoisella meeko-pitsus välillä kipeytyy jalkapohjat helposti jos kengänpohjat on liian löysät. Myös pohje mulla mennyt tilttiin, kun ei ollut riittävän tukevaa vartta silloisissa kengissä +20kg rinkalle.

Epäilen vavasti, että tässä paljasjalkailussakin kyseessä on uskonto.

Matts

Maastojuoksukengät on kyllä vaellussysteemeissä aika mainiot. Hengittää, kuivaa hetkessä jos kastuu ja pitoakin piisaa. Jos maasto on perseistä, niin tekee suunnistusteippauksen nilkkoihin.

Ihan rehellisillä paljasjalkakengillä en kyllä ite lähtis lähinnä "jalkapohjahieronnan" takia. Kaverikin juoksi noilla siviilissä pitkiä lenkkejä ja päkiät oli silti muussia. Sen sijaan juoksuhommiin nuo on päälliköt. Polvet kestää paljon paremmin kun juoksu tapahtuu päkijöillä. Toki aluksi pohkeet ottaa possua. Voin helposti tyypata tätä käymällä asfalttilenkillä normi asicseilla (polvet huutaa hoosiannaa 3km jälkeen ja ovat pallo-moodissa) vs nuilla maastojuoksukengillä asfaltilla (about 10km menee ongelmitta).

Ohan niitä monenlaisia uskontoja, mutta ite kyseenalaistaisin noiden kovien vaelluskenkien käytön. Vaelluskumpparit on paljon helpompi pitää kuivana ja vähentää hiertymiä kun myös jalat saa kuivaksi. Eikä tartte olla pitkä breikki. Ja nilkat pysyy kunnossa ja vahvana. Paremmassa kelissä sitten nuo maastojuoksujalkineet.

Se on vähän noiden kovien vaelluskenkien (poislukien rautojen kans käytettävät, en haluais fruitbooteilla kiivetä oikeesti jäätä :D) ja megavaimennettujen juoksukenkien kans vähän että onko teollisuus luonu tarpeen joka pitää tyydyttää.

JouHou
Käyttäjän JouHou kuva

[quote=MS]

Kuulostaa aika uskomattomalta, että "paljasjalkakengillä" pystyisi vaeltamaan rinkka selässä. Oma kokemus on se, että mikäli ei ole hyvin tukevat vaelluskengät, niin nilkat, pohkeet ja jalkapohjat on kovilla. Esimerkiksi käsivarressa kivikkoisella meeko-pitsus välillä kipeytyy jalkapohjat helposti jos kengänpohjat on liian löysät. Myös pohje mulla mennyt tilttiin, kun ei ollut riittävän tukevaa vartta silloisissa kengissä +20kg rinkalle.

[/quote]

Toivon ja rukoilen että tuo loppu on sarkasmia, jota en vain tyhmänä hoksaa. Mikä siitä paljasjalkailusta tekee uskonnon? Ymmärrän kyllä, että monet paljasjalkailijat tuputtavat "uskontoaan" vähän liiankin innokkaasti, niin minäkin joskus. Varsinkin pari vuotta sitten alkuinnostuksissani tarjosin sitä lääkkeeksi vähän jokaiseen vaivaan, jota joku tuttu tai kaveri valitteli. Mutta jos innostuu jostain asiasta, niin sitä haluaa jakaa toisille.

Se, että itse et pysty paljasjaloin/paljasjalkakengillä kävelemään, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu sitä pystyisi tekemään. Lihasten harjoittamisestahan siinä on vain kyse. Itse olen määrätietoisesti kulkenut paljain jaloin jo useamman kesän ja kehityksen huomaa selvästi. Aluksi pohkeet olivat kuin valettua rautaa alle kilometrin juoksulenkin jälkeen, mutta siitä sitä vasta hoksasi, kuinka vähän ne saavat treeniä, kun juoksee ja vaeltaa nykyaikaisilla vaimennetuilla ja tuetuilla kengillä. Ensimmäisen kunnon "paljasjalkavaelluksen" kävin Ruotsin Arjeplogissa heinäkuussa 2011, jossa pystyin vaeltamaan täysin paljain jaloin ehkä kaksi päivää/25km, rinkan painon ollessa arviolta 10-20kg.

Heinäkuun 2012 Käsivarren vaelluksella tuo määrä jo ainakin tuplaantui, viikon vaelluksella kävelin paljain jaloin jo varmaan 3-4 päivää ja ehkä 50km. Rinkan paino oli ensimmäisenä päivänä melkein 30kg. Parin-kolmen ensimmäisen päivän jälkeen tosin jalkapohjat kipeytyivät varpujen yms. aiheuttamien pistojen ja muutamien pienien haavojen takia niin, että välillä käytin sitten Vivobarefootin paljasjalkakenkiä ja välillä taas kuljin paljain jaloin. Kyseessä ei siis ollut rasituskipu, vaan ihan jalkapohjan ihon kipua.

Anteeksi pitkä ja hyökkäävä vastaus, mutta mielestäni jokaista asioita hieman erillä tavalla tekevää ei tarvi leimata hihhuliksi. Jos joku esimerkiksi haluaa ja kykenee vaeltamaan tuntureilla kaksi viikkoa alle 10 kilon rinkalla, suotakoon se hänelle. Hullua se saattaa olla, mutta positiivisella tavalla!

EDIT: elyseelle vähän vastausta tiedusteluun vivobarefooteista. Omistan juuri nuo Off Roadit korkeavartisina. Ensinnäkin tuo kalvo, mitä mainostetaan vedenpitäväksi, ei ole vedenpitävä. Lestiä on kavennettu ainakin verrattuna Vivobarefoot Aqua -malleihin verrattuna, eli mukavuus kärsii. Vasemman jalan varpaiden taitekohtaan on tullut varpaanmentävä reikä. Muutenkin saumat irvistelevät vähän joka paikasta. Eli työn laatu on omissa yksilöissäni ala-arvoista. Voihan olla, että sain maanantaiparin, mutta tämän käyttökokemuksen perusteella en ostaisi toisia pareja. Harmi sinänsä, koska omistan myös nuo em. Aquat, jotka ovat kestäneet ympärivuotista käyttöä varmaan neljä vuotta.

ecky
Käyttäjän ecky kuva

[quote=JouHou]

[quote=MS]

[/quote]

Toivon ja rukoilen että tuo loppu on sarkasmia, jota en vain tyhmänä hoksaa. Mikä siitä paljasjalkailusta tekee uskonnon?[/quote]

Ilmeisesti jotkut ihmiset uskovat, että ihmistä ei ole tarkoitettu kävelemään avojaloin.

Yleensä he myös uskovat, että insinööri pystyy siihen, mihin evoluutio ei ole vielä pystynyt.

Toisaalta, jotkut eivät usko evoluutioon, ja jotkut uskovat joulupukkiin.

-- 

Pistol-Pete

En ole barefoot-tossuja vaellustouhuissa vielä testannut mutta itse juoksutekniikka mahdollisti mun juoksuharrastuksen aloittamisen uudestaan. Ennen hajosi polvet alle viidessä kilometrissä vaikka oli kuinka hyvät lenkkarit alla ja juoksemisesta ei kivun takia tullut yksinkertaisesti yhtään mitään. Ratkaisu löytyikin uuden juoksutekniikan opettelusta eikä urheilukaupan hyllyltä. 

karskinen
Käyttäjän karskinen kuva

Ensin suunnitellaan retki, sitten valitaan sopivat varusteet -kukin mieltymyksiensä ja uskomuksiensa mukaan.

Jos aiottu reissu onnistuu paljain jaloin kulkien, niin hyvä niin. Jos ei, niin sitten taitaa häntä heiluttaa koiraa.

JouHou
Käyttäjän JouHou kuva

[quote=karskinen]

Ensin suunnitellaan retki, sitten valitaan sopivat varusteet -kukin mieltymyksiensä ja uskomuksiensa mukaan.

Jos aiottu reissu onnistuu paljain jaloin kulkien, niin hyvä niin. Jos ei, niin sitten taitaa häntä heiluttaa koiraa.

[/quote] Juuri näin. Eikä itseään kannata turhan päiten rikkoa. Minullakin tulee varmaan aina kulkemaan jonkinlaiset kengät reissuilla mukana, jos joku haava sattuu jalkapohjaan tulemaan. Mutta sen verran vapauttavaa on kulkea ilman kenkiä, että aion vastaisuudessakin kärsiä jotta joku kaunis päivä pystyn vaivattomasti vetämään parin viikon reissun paljain jaloin.

Crom

[quote=elysee]

Sitten itse asiaan.. kellään Vivo Barefoot kenkiä ollut käytössä? Mallistosta löytyy vähän järeämmän näköiset paljasjalkakengät http://www.vivobarefoot.fi/tuote.php?id=179 (sori, en nyt osannu linkittää)..

Kokemuksia? Kestävyys?

[/quote]

Minulla on ollut käytössä tätä muistuttavat Vivobarefootit http://www.vivobarefoot.fi/tuote.php?id=191 En ole varma ovatko aivan samat. Mutta ihan pirun hyvät. Kolme vuotta olleet jo käytössä lähes koko ajan paitsi talvella. Ne ovat minulla juoksukenkinä ja normaaleina arkikenkinä.

Itse opettelin oikean juoksutyylin ihan raa'asti paljain jaloin. Niin sen oppii parhaiten, koska jalkapohjat kyllä kertovat välittömästi kun teet jotain väärin. Niille pitää vaan antaa se mahdollisuus eikä vaimentaa jalkapohjan tuntoaistia jollain tyynyillä.

Itselläni on tapaturman seurauksena vaurioitunut polvi. En pystynyt enää juoksemaan "normaalilla" tyylillä, koska se on luonnoton ja kuluttava. Nyt olen juossut puolimaratonin paljain jaloin. Repikää siitä sitten "uskontoa".

En jaksa aiheesta nykyään enää väitellä, mutta heitän ilmoille kysymyksen: Miten keräilijä-metsästäjä ihminen selvisi kymmeniä tuhansia vuosia hengissä ilman huipputuettuja vaelluskenkiä? Miksi te kaikki kärsitte jostain hiton penikkataudista ja plantaarifaskiitista, vaikka mainosmies sanoi että tämä 2013 malli kyllä pelittää? Ai pitääkö aloittaa kevyesti ja muistaa venyttely? Montako vuotta tämä mantra uppoaa porukkaan...

Itse luotan mieluiten miljoonan vuoden evoluutioon kuin markkinamiehen hömppään.

Oho tulipa taas saarna.

MS

[quote]Ilmeisesti jotkut ihmiset uskovat, että ihmistä ei ole tarkoitettu kävelemään avojaloin.[/quote]

Sä et ilmeisesti käytä lentokonetta, sillä ihmistä ei ole tarkoitettu lentämään.

[quote]Miten keräilijä-metsästäjä ihminen selvisi kymmeniä tuhansia vuosia hengissä ilman huipputuettuja vaelluskenkiä?[/quote]

Ei se selvinnytkään, se kuoli keskimäärin kolkytvuotiaana, koska sitten sen polvet meni muusiksi ja se ei enää kyennyt metsästyskeräilemään ja kuoli nälkään.

Minä olen sitä mieltä, että metsästäjäkeräilevä ihminen, jonka elämä oli niin perseestä kuin se nyt vaan voi olla, ei sovi esikuvaksi ihan kaikessa.

Just tällaisten hömppäkommenttien takia mulle tulee tunne, että kyseessä on uskonto.

ecky
Käyttäjän ecky kuva

[quote=Crom]Itse opettelin oikean juoksutyylin ihan raa'asti paljain jaloin. Niin sen oppii parhaiten, koska jalkapohjat kyllä kertovat välittömästi kun teet jotain väärin. Niille pitää vaan antaa se mahdollisuus eikä vaimentaa jalkapohjan tuntoaistia jollain tyynyillä.

Itselläni on tapaturman seurauksena vaurioitunut polvi. En pystynyt enää juoksemaan "normaalilla" tyylillä, koska se on luonnoton ja kuluttava. Nyt olen juossut puolimaratonin paljain jaloin. Repikää siitä sitten "uskontoa".

En jaksa aiheesta nykyään enää väitellä, mutta heitän ilmoille kysymyksen: Miten keräilijä-metsästäjä ihminen selvisi kymmeniä tuhansia vuosia hengissä ilman huipputuettuja vaelluskenkiä? Miksi te kaikki kärsitte jostain hiton penikkataudista ja plantaarifaskiitista, vaikka mainosmies sanoi että tämä 2013 malli kyllä pelittää? Ai pitääkö aloittaa kevyesti ja muistaa venyttely? Montako vuotta tämä mantra uppoaa porukkaan...

Itse luotan mieluiten miljoonan vuoden evoluutioon kuin markkinamiehen hömppään.[/quote]

Huomasin itse saman. Kun yritin tietoisesti muuttaa askellusta kantapääaskelluksesta kohti päkiäaskellusta, niin se oli hirvittävän vaikeaa. Koetin aluksi normaaleilla maastolenkkareilla, sitten barefoot-tossuilla. Vasta kun uskalsin lähteä juoksemaan avojaloin, huomasin mikä se oikea tekniikka on.

Reilusti topatuilla kengillä tulee helposti askellettua kantapäällä ja kadenssi on liian hidas. Vastaavanlainen juokseminen ei vaan yksinkertaisesti onnistu avojaloin.

Suomalaisessa maastossa on kuitenkin sen verran noita keljuja oksankarahkoja maassa, että en lähtisi minnä tahansa tallustamaan ilman kenkiä. Vaikka ei saisikaan oksaa jalasta läpi, niin jos liikkuu jossain sellaisessa paikassa missä joku Tavallinen Suomalainen® on joskus liikkunut, niin saa hyvällä tuurilla kaljapullon jämät jalkapohjaansa tai sitten hernaritölkin kansi viiltää koiven auki.

Ai miksi? Koska Murphyn laki.

-- 

ecky
Käyttäjän ecky kuva

[quote=MS]

[quote]Ilmeisesti jotkut ihmiset uskovat, että ihmistä ei ole tarkoitettu kävelemään avojaloin.[/quote]

Sä et ilmeisesti käytä lentokonetta, sillä ihmistä ei ole tarkoitettu lentämään.

[/quote] Ihminen ei edelleenkään lennä. Lentokone lentää ja ihminen istuu kyydissä.

[quote=MS]Ei se selvinnytkään, se kuoli keskimäärin kolkytvuotiaana, koska sitten sen polvet meni muusiksi ja se ei enää kyennyt metsästyskeräilemään ja kuoli nälkään.[/quote]

Jos on kiinnostunut askelluksen vaikutuksesta, niin mm. Dan Liebermanin tutkimusryhmä on julkaissut asiasta Naturessa. Sivuaa ihan hyvin tuota metsästäjäkeräilijän polvien hajoamista. http://barefootrunning.fas.harvard.edu/Nature2010_FootStrikePatternsandCollisionForces.pdf

-- 

Crom

[quote=MS]

[quote]Miten keräilijä-metsästäjä ihminen selvisi kymmeniä tuhansia vuosia hengissä ilman huipputuettuja vaelluskenkiä?[/quote]

Ei se selvinnytkään, se kuoli keskimäärin kolkytvuotiaana, koska sitten sen polvet meni muusiksi ja se ei enää kyennyt metsästyskeräilemään ja kuoli nälkään.

Minä olen sitä mieltä, että metsästäjäkeräilevä ihminen, jonka elämä oli niin perseestä kuin se nyt vaan voi olla, ei sovi esikuvaksi ihan kaikessa.

Just tällaisten hömppäkommenttien takia mulle tulee tunne, että kyseessä on uskonto.

[/quote] Vai meni polvet muusiksi ihmisiltä ennen kun eivät käyttäneet uusimpia Nikeja... Ilmeisesti sivuutit mitä kerroin omista polvistani.

Tavallinen lenkkari ohjaa kanta-askellukseen. Siitä tulee valtava impakti koko kropalle. En enää pystynyt juoksemaan kun rustovaurioinen polvi ei kestänyt. Opettelin paljain jaloin pehmeän ja luonnollisen tyylin. Nykyään juoksen ongelmitta.

En ole kenkien vastustaja todellakaan. Mielestäni kenkien vain pitäisi olla sellaisia kuin ne olivat ennen, eli suojaavat jalkaa eikä mitään muuta. Ihmisjalkaa EI TARVITSE tukea tai vääntää mihinkään asentoon. Jos tarvitsisi, syntyisimme kengät jalassa. Oletko MS tästä eri mieltä?

JoMBe

Itse taas käytin Kuuvia aikoinani armeijassa leireillä, koska ne oli vaan ainoat kengät joilla ei polvet kipeytyny. Hyvin toimivat ja ovat edelleenkin käytössä. Ovat myös olleet käytössä metsästyreissuilla ja sielläkin toimineet hyvin.

Nykyään on vivobarefootit yksinä kaupunkikenkinä, kuuvat talvikenkinä ja merrelin trail glovet kesällä juoksu-/salikenkinä. Eikä oo polvikipuja enää.

elysee

Kiitos kommenteista, etenkin JouHou. Ite haluan melko leveälestisen kengän, että tarvinee sitten yrittää päästä sovittamaan ja hipelöimaan noita Vivon kenkiä jonnekin. Harmi jos eivät kestäneet, Kuuva-kengissä sama ongelma, muuten omissa jaloissa parhaat kengät tähän mennessä. Vivoja vaan ei myydä ihan joka kaupungissa..

Pitää kai ite tehä kengät itelleen kohta, ottaa Feelmaxeista pohja ja hankkia materiaalit, jollaiset itse haluaa. Tai tekisköhän suutari tilauksesta kunnon paljasjalkakengät?