1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Rinkan - itse välineen - paino

Olen ostamassa uutta rinkkaa entisen hyvin palvelleen mutta puhkikuluneen Savotan tilalle. Olen harkinnut oikeastaan ainoastaan rosnia, mutta kaikki isot rosnat painavat hirveästi. Esimerkiksi Karrimorin Independence (Sabre), joka tuntuu selässä hiton hyvältä ja jossa olisi juomapussi vakiona (mieluummin juoman kantaa rinkassa ja juo sen letkulla kuin roikottaa kädessä hankalaa pulloa), painaa neljä kiloa. Savotan 725, johon mahtuu luultavasti yhtä paljon kamaa kuin Independenceenkin, painaa taas vain 1,8 kiloa. Olen sijoittanut hirveitä rahasummia keveyteen ja nyt sitten huomaan, että esimerkiksi hiton kalliin untuvapussin keveys kumoutuu uuden rosnan tyhjäpainolla.

Helkkari!

Anonyymi

Älä toki hermostu. Kyllä keveitä ja silti hyviä rosniakin löytyy. Turusta Summit Sportista esim. Osprey Aether 60 tai 80. Voi sen ostaa ulkomailta nettiostoksenakin kun kerran näytät tietokonetta käyttävän. Sitten voit vilkaista www.golite.com. -linkkiä. Sieltä Trek Pack. Painaa vain 1130 g, mutta vaatii jo uudenlaista asennoitumista (ultralight trekking).

Savotan 725 tai sitä vastaavat partiokaupan ja Lassin mallit ovat myös erinomainen valinta. Itse käytin sitä toistakymmentä vuotta.[/b]

Anonyymi

Osprey Aether 60 on todella tilava reppu (60 litraa) ja painaa 1,53 kiloa, eli on erittäin kevyt.

Anonyymi

Joo ja sitten nuo Crux A(K) 50 ja 70 mallit on kohtuu keveitä, lisäksi Macpac tekee laaturinkkoja (ja vielä keveitä), tosin noissa keveyissä malleissa ei välttämättä ole mitään "makuupussi"-taskua rinkan alaosassa, mutta sehän on kohtuu turha muutenkin.

Anonyymi

Muutaman miljoonaa vuotta on ihminen esi-isineen saanut janonsa sammutettua purosta ryystämällä tai peräti tuohilipillä/kuksalla/mukilla vettä kauhaisten. Mikä perkele se tämä jatkuva hydraation tarve oikein on, joka on ilmestynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana omituisena evoluution harha-askeleena??? Kaupunkipellet kuolevat janoon jos ei saa lutkuttaa letkua jatkuvalla syötöllä (ja hullut kantavat vettä kilokaupalla Lapissakin!!!).

Mitä isoihin rosniin tulee, niin ne ovat väkisin hieman painavampia kuin yksinkertainen putkirinkka. Tyhjän repun paino ei kuitenkaan ole ainoa asia, johon kannattaa tuijottaa, vaan kokonaisuuden kantomukavus. Neljä kiloa on kyllä liikaa, unohda moiset, kolmisen kiloa 80-100 litran rosnasta on OK, jos löydät tukevan repun alle tuon, niin aina parempi. Osprey on hyvä, mutta niin myös saman kaupan isot Arc'teryx Borat.

Anonyymi

tuttipullovauva wrote:
Muutaman miljoonaa vuotta on ihminen esi-isineen saanut janonsa sammutettua purosta ryystämällä tai peräti tuohilipillä/kuksalla/mukilla vettä kauhaisten.

Tottahan tuo! Muutama miljoona vuotta on myös pärjätty ilman lääketiedettä ja muita tiedollisia typeryyksiä.

Quote:
Mikä perkele se tämä jatkuva hydraation tarve oikein on, joka on ilmestynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana omituisena evoluution harha-askeleena???

Tuskinpa se mikään uusi tarve on. Sen sijaan melko uutta on se, että ihminen kantaa hyvin painavia kantamuksia pitkiäkin matkoja päästäkseen esimerkiksi kiipeämään. Kannattaa pohdiskella, onko ihminen tarkoitettu tällaiseen. Fyysisen työn tekijät useimmiten vanhemmiten kärsivät jos jonkinlaisista vaivoista ja olen varma, että samoja ongelmia voi ilmetä aktiiviretkeilijöillä. Ei huippu-urheilu tai äärimmäinen rasitus ole ihmiselle hyväksi. Ja mitä tulee juomiseen, niin ainakin minun tulee juotua liian vähän tai oikeastaan liian harvoin. Kokemuksen kautta olen oppinut, että juomalla - itse juon pelkkää vettä - tarpeeksi seuraavan päivän taival helpottuu. Jos joku haluaa taivaltaa juomatta, niin jo vain se minulle sopii. Itselleni ei sovi.

Quote:
Kaupunkipellet kuolevat janoon jos ei saa lutkuttaa letkua jatkuvalla syötöllä (ja hullut kantavat vettä kilokaupalla Lapissakin!!!).

Onko ongelma letku? Olisiko vähemmän typerää kantaa vettä Savotan vedenkantopussissa? Aina toitotetaan, että lapissa vettä löytää mistä tahansa. Minä en ole löytänyt. Jos tiedän jo ennalta, että jollain taipaleella vettä on vaikea saada tai se on huonolaatuista, niin eikö ole suht helppoa pakata sitä litra pari rinkkaan ja juoda se sieltä letkulla, joka ei merkittävästi haittaa kulkemista. Inhottavampaa on kantaa litran vesipulloa kädessä tai ottaa aina rinkka selästä, kun pitäisi juoda. Ei juomasysteemi minulle mikään itsetarkoitus ole ja luultavasti tulen käyttämään sitä äärimmäisen harvoin jos ollenkaan, mutta ei se minusta mitenkään hölmö tapa ole vettä kuljettaa. Voi olla, että asetan veden laadulle tai sen oletetulle laadulle korkeampia vaatimuksia kuin monet muut ja siksi en vettä löydä. Toisaalta olen nähnyt sen verran monta vatsatautista lapissa, ettei mielestäni liika varovaisuus ole typeryyttä. Mistä tahansa poron- ja sopulinpaskaisesta lirusta en vettä ota.

Quote:
Neljä kiloa on kyllä liikaa, unohda moiset, kolmisen kiloa 80-100 litran rosnasta on OK.

Ostin kuitenkin sen neljän kilon Independencen useamman viikon harkittuani ja monia malleja kokeiltuani. Kilo sinne tai tänne, jalustakin painaa yli kaksi kiloa...

Anonyymi

jahas, onnea vaan.

En kanna Lapissa edes vesipulloa, ja jalustani (Manfroton hiilikuitu/magnesiumviritelmä) painaa naftin kilon.

hymyllään kun ohitellaan...

Anonyymi

tuttipullovauva wrote:
hymyllään kun ohitellaan...

Toki toki. Taitaa tämä nettikeskustelu olla luonteeltaan sellaista, että toisen ihmisen motiiveista tai mielentiloista saattaa saada helposti väärän kuvan. En ole varustekysymysten suhteen erityisen fiksoitunut. Kukin taaplatkoon tyylillään. Pääasia, että hommasta tykkää.