1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Buutsi
Hyvä naisten rinkka?

Onko kokemuksia Fjällräven Kajka 55 W tai 65W-rinkasta.
Vaikuttaa aika tukevalta ja simppeliltä rinkalta tosin on painavampi kuin esim. Ospreyn rinkat, mutta onko kuitenkin kantosysteemi hyvä käytännössä? Kertokaapa käyttökokemuksia tästä tai jostain muusta hyväksi havaitusta.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Mulla on miesten 100-litrainen Kajka ollut käytössä pari vuotta. Olen ollut tosi tyytyväinen rinkan ominaisuuksiin. Kokonaan aukeava etupaneeli, tosi isot sivutaskut, pikkulaukuksi irtoava yläläppä, lantiovyön taskut... Rinkka on todella hyvin mietitty kokonaisuus. Kantosysteemin sopivuus on paljon kantajasta kiinni. Mun selkään se on hyvä. Kaverini taas ei tykännyt kun kokeili rinkkaani. Ainoastaan itse tiedät onko rinkka hyvä omaan selkääsi, joten kauppaan kokeilemaan vaan. Kantojärjestelmän säätöjen puolesta rinkka on yksi parhaista.

Saruska

mulla on ospreyn ariel 65litrasena. Olen tykännyt, sopii hyvin selkään ja muutenkin miellyttävä kantaa.
Litroja ottaisin enemmän jos nyt uutta rinkkaa laittaisin.
Itse oon harkinnut tilalle/ toiseksi rinkaksi tuota naisten Kajka 75litraista. Onhan se aika suolaisen hintainen, mutta varmaan kestääkin lopun ikää.. ja minusta aika tyylikäs! Biggrin

Skise

Mulla on Savotan 825, joka on noin 75 l. Ahdistaisi, jos olisi yhtään pienempi rinkka  :lol: Suurempikaan ei tarvitse olla, tuon juuri jaksan täyteen tungettuna kantaa.

teha
Käyttäjän teha kuva

Piialla on Savotan 1200, joka siis piirun pienempi (kapeampi runko ja kantolaite) kuin 906, mutta muutoin sama kampe..

En tiedä onko hyvä, mutta lienee kestävä, koska oma 906 hankittu 1990 ja edelleen käytössä..

Ilmeisen arvokas hankkia ja rungon myötä tyhjänä raskaampi kuin anatomic-rinkat, mutta ainakin oma on toiminut mainiosti ja luottamus on vuosien varrella kasvanut sarjaan "muuta en selkääni huoli"..

Merkkejähän toki riittää, niin kuin värejä ja hintaluokkiakin..

Teha

Pääasia, että on hauskaa.. =)

Iitu

Hankin Kajkan muutama vuosi sitten, eikä ostos ole kaduttanut pätkääkään. Kokeilin ensin mallia 65W, mutta otin 75W:n, koska haluan kantaa retkeilyromuni rinkan sisällä, enkä viritellä niitä rinkan ulkopuolelle. Rinkassa on hyvät säädöt niin lantiovyölle kuin viilekkeilekin - viilekkeitä saa hartiatasolta säädettyä jopa sivusuunnassa. Taskuja on riittävästi ja mukana ollut sadesuoja peittää täydenkin rinkan hyvin. Rinkan kokonaan avautuva etupaneeli on aivan mahtava ja lantiovyössä oleviin taskuihin saa mukavasti suklaapatukoita tms.

Rinkan käytettävyydestä on vaikea keksiä mitään huonoa. Retkeilyn lisäksi olen käyttänyt sitä myös matkustaessa. Ainoaksi miinukseksi on osoittautunut se, että rinkan materiaali jämäkkyydestä ja tyylikkyydestä huolimatta on mustan värisenä oikea likamagneetti. Vaikka tarttuneen pölyn tai lian pyyhkisi heti pois, rinkan pinta jää jotenkin likaiseksi. Valmistajan mukaan puhdistusta voi yrittää kevyesti saippuavedellä. Ehkä vihreän/oliivin värinen rinkka olisi lian osalta armollisempi.

Minulla oli ennen Jack Wolfskinin rinkka, joka sekin oli hyvä, mutta tämä vie käytettävyydessä voiton. Jotain Savotan junioreille ja naisille tarkoitettua rinkkaa kokeilin, samoin Deuterin naisten mallia, mutta Kajka oli ehdottomasti paras. Suosittelen!

Buutsi

Kiitti vinkeistä ja niinhän siinä sitten pääsi käymään, että tuo naisten mallin Fjällräven Kajka 75W rinkka tuli hankittua, käytännössä en vaan en ole vielä sitä päässyt kokeilemaan, mutta tässä sitä nyt on hypistelty siihen malliin, että kohta pitää päästä testaamaan. Viikonloppuna tuli kyllä tehtyä lyhyempi vaellus, mutta vielä vuokrarinkalla. Päällisin puolin tuntuu kyllä kestävältä rinkalta, jossa kaikki osaset on kohillaan ja varsinkin tuo säätösysteemi on kyllä kätevä. Oli tarkoitus ostaa pienempi rinkka, mutta luulen, että taisin tehdä viisaasti, kun valitsin tuon tilavamman  Smile