1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
nkarhune
Apua varusteiden hankintaan!

Nyt tarvittaisiin viisaimmilta apua varusteiden hankinnassa. Seikkailukärpänen pääsi puraisemaan pahemman kerran tänä keväänä ja nyt on sitten hankittava aimo liuta varusteita, jotta on hyvä heilua luonnossa.

1 Rinkka. Minulla oli käytössä yksi Haltin rinkka joka kyykkäsi karhun kierroksella heti ensimmäisenä päivänä ja päätin silloin ettei Haltia enää ikinä! Rinkan pitäisi olla sellainen että se kestää matkassa eikä hajoa. Olen päätynyt Savotan 906 tai tunturisusi L kokoon. Onko muita ehdotuksia vai mennäänkö tällä?

2 Makuupussi. Talvipussi jolla pystyy nukkumaan talven ympäri.

3 Kuoritakki. Tämän artikkelin valinta on osoittautunut melkein ylivoimaiseksi tehtäväksi. Haluan laadukkaan takin jota ei tarvitsisi olla vaihtamassa heti. Tarkoitus olisi tehdä lähivuosina vaelluksia Suomessa ja Scandinaviassa. Kysymys kuuluukin tarvitsenko 500 euron pro shell 3L kuoritakkia vai pärjäisinkö ihan kahden sadan takilla? Ehdotuksia voi takista heittää tai jos jollain lojuu joku rotsi kotona niin saa heittää tarjousta. Olen itse miettinyt Marmoth, North Face, SASTA merkkejä.

Toki rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta tarkoitus olisi nyt löytää hyviä kamoja kohtuu hintaan. Ukon mitat 178cm ja rapiat 80kg uskoisin että M koko menee useimmissa takeissa.

Kiitos jo etukäteen vastauksista Smile

Matts

Kaikki särki taas duunissa, niin joutaa plärään foorumeita :).

1. Savotta on varmaan jees jos meinaat roudata kovin raskasta kampetta pitkin kesää. Mutta noi uudemmat anatomiset kamppeet on varsin hyviä kantaa ja pakottaa sut jättämään ainakin auton talvirenkaat kotia :). Samaa syssyä on myös ruottalaisen Klättermussenin Mjölnir (minkä kantosysteemi on käsittääkseni parempi kuin savotassa).

Esmes Ospreyllä on laatukamppeita kohtuu hinnalla. Ite oon tykänny niiden kantosysteemeistä verrattuna esmes Haglöfssiin. 'Ryxin reput olis sitten ihan omassa luokassaan kantosysteemeineen, mutta valitettavasti kalliita.

Itellä on tällanen: http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/rinkat-40-litraa/argon-70/

2. Makuupussista. Jos meinaat teltassa/laavussa talvella nukuskella, niin hommaa joku yli -15 asteen comfortilla varustettu untuvapussi joka sopii hinta/paino-suhteelta sun budjettiin. Kosteuden kanssa ei pitäs tulla ongelmia jos hoitaa tuuletukset kuosiin. Myös kuitupussilla ei pitäs tulla ongelmia muuta kuin paino, mutta talvireissulle kannattaa anyways ottaa ahkio mekkeriin.

Huomauttaisin, että kesäpussi kannattaa olla erikseen, sillä talvipussissa ei viiti eikä kannata nukkua kesällä.

Itellä on ollu Marmotin Couloir muutaman vuoden ja oon ollu ihan tyytyväinen.

http://marmot.com/products/couloir

3. Miksi kuorta halajat? Normi hikiliikkuun kuori on aika paska koska hengittävyys on aika heikkoa. Ite suosittelisin (jos vältsy teknisillä kamppeilla haluaa mennä) mieluummin soft shelliä joka hengittää paremmin ja pitää silti kivasti elementit loitolla. Jonku kevyen ja kompaktin sadevaatteen (ihan vaan muovia tahi sitten joku kevyt packlite-tyyppinen ratkasu) hommaa sitten backupiksi reppuun. Eipä sitä kaatosateessa oo hääviä talsia oli kamppeet mitkä hyvänsä.

Ja ihan kestävyyspointtina, niin en usko että mikään ihan rehellisen kalvon omaava kuori kestää kovin kauaa rinkkakantoa.

Esmes rabilla on laatukampetta halvalla:
www.towerridge.co.uk

Vimoseksi suosittelisin että hommaat hyvä teltan (esmes Fjällen Akka RS tai Hillen vastaava) ja hyvän makuualustan. Ja hyviä reissuja.

Sein Caledon

Pari huomiota.

1) Savotassa tosiaan täytyy kantaa sitten kunnon lasti. Ei sillä kehtaa lähteä liikkeelle puolityhjänä. Rinkka kannattaa valita kokeilemalla: mikä tuntuu hyvältä selässä.

3) Kuorta tarvitsee pohjoismaissa käytännössä sadetakiksi (ehkä jossain tapauksissa kovalle tuulelle). Muuten sellaista ei kannata pitää päällä. Tämän takia suosittelen jotain kevyttä mallia ettei paina turhaan repussa. Mulla on ollut iät ja ajat joku Haglöfsin suht edukas kevyt kuori. Olisikohan ollut nimeltään Fusion Jacket. Kestänyt varmaan lähemmäs kymmenen vuotta. Yleensä aina reissussa mukana, mutta pääsääntöisesti käytän softshell-takkia.

jmjmalin
Käyttäjän jmjmalin kuva
Kari Kossila
Käyttäjän Kari Kossila kuva

1. Rinkka riippuu millaisessa maastossa liikut. Jos menet vain avoimemmassa maastossa pohjolassa niin savotta on ok. Putkirunkoinen on viilemäpi kantaa ja ei oo niin noko nuukaa miten kamat pakkaa sisälle. Kun taas anatomicissa on ikävää jos jokin törröttää selkää vasten.

Muuten itse suosin n 70 l. reppua ja yksitaskuisisa+läppä. Ovat kevyitä ja yksinkertaisia. Jos isossa osassa on kaksi taskua niin tulee lisää painoa ja hajoavia kohtia.

Mountain Hardwearin South Col 70 l. on hyvä ja niitä saa kalevan prismasta edullisesti. Painoa vain 1.7kg M koolla. Itse olen kantanut sitä rajusti ylipakattuna 42kg painoisena. Kevyenäkin on super mukava kantaa. Myös kaverit jotka kokeilivat normipainoista reppua totesivat saman että hyvä on.

2. Makuupussi on vähän hekilökohtainen homma, kun toiset on lämmiverisiä ja toiset ei. Talvipussiksi joku parasta laauta ovela untuvapussi 1.6-2.0 kg kokonaispainoa. Itselläni on Quantum pertex kankaasta 1.6 kg pussi M kokoa ja tarkenen yli -30 pakkassissa. Jos menee ton yli kylmyys kannattaa viimeistään hankkia kuitupussi päälle. Hyviä pusseja mm. Marmot, PHD, Joutsen(ei vain saa uusia), jne.

3. Packlite gore kevyt sellainen riittää tuulta ja sadettavastaan yleensä. Menevät pieneen tilaan ja ovat kevyitä sekä maksavat vähemmän. Joo ei noita gore tex vaatteita viitsi päällä pitää ellei ole pakko. Shoft shelliä tai muita retkeilyvaatteita suosin muuten päällä. Hengittävät paremmin ja ovat mukavammat päällä. 

kiravuo

Valitettavasti kysymyksiisi ei ole olemassa suoraa vastausta. Vähän kuin kysyisi "mikä auto kannattaa ostaa?"; ei tuohonkaan kysymykseen voi vastata tietämättä onko kysyjä maalausfirman omistaja vai perheenäiti vai kaupparatsu.

Ongelma on se, että ei ole olemassa yksiä varusteita, joilla voi tehdä kaikkea. Toki tällaisia yritetään keksiä ja alan kirjallisuus on täynnä sadeviittoja, jotka muuttuvat teltoiksi ja kumiveneiksi, mutta käytännössä nämä ovat raskaita kompromisseja, jotka eivät tuota iloa missään käyttömuodossa.

Ja jos haluaa hyvää ja halpaa, yleensä ne saa ostamalla molemmat.

Mutta toki ylläolevaan löytyy paljon poikkeuksia. On tuotteita, jotka tekevät monta asiaa tai ovat hyviä ja halpoja. Esim. vaikkapa Buffin putkihuivi (jota vastaavan saa Lekasta halvemmalla) tai Opinelin linkkupuukko.

Joten jos aletaan hakea vastauksia kysymyksiisi, aiempia fiksuja vastauksia kompaten:

Rinkka kannattaa hankkia sen mukaan kuinka pitkiä reissuja tekee ja mitä oheismateriaalia haluaa mukaan. Itse jos menisin kauppaan tänään, ostaisin n. 80 litran rosnan mallia "iso säkki" ja ensisijaiset kriteerit olisivat keveys ja kantolaitteen laatu. Tuolla sujuu viikon ja lyhyemmät reissut. Talvella vedän kuitenkin pulkkaa. Ja en usko enää lähteväni vuoristoon kiipeilemään sepänpajan vuosituotannon kanssa. Ja "iso säkki" siksi, että mikään rinkka ei pidä vettä muutaman vuoden käytön jälkeen, joten ison säkin sisään voin heittää kuivapussin ja kamat siihen, enkä maksa painossa enkä hinnassa taskuista, vetoketjuista, saumoista jne. Muutama järkevä kiinnityspiste ulkopuolella riittää.

Talvenkestäväksi makuupussiksi ostaisin pari eripaksuista untuvaista syyspussia, siinä tulee vähän painosakkoa verrattuna yhteen tosipaksuun, mutta sitten olisi skaalaa mistä valita eri reissuille pussi, ja talvella paino ei haittaa, kun on se ahkio.

Kuoritakit ovat yliarvostettuja. Niillä on käyttöä 0-15 asteen lämpötiloissa, rinkan kanssa 0-10 astetta. Jos on lämpimämpää, ne hiostavat. Jos on kylmempää, ei ole sadetta, jota pitäisi pitää poissa, mutta ne hiostavat ja keräävät kosteuden sisäpintaansa jääksi. Olennaisempaa olisi hankkia hyvä keinokuituinen alus- ja välikerrasto ja sitten esim. puhtaalle talvireissulle tuulenpitävä puuvilla-anorakki ja syys/kevätreissuille vaikkapa jotain hyvin hengittävää softshellia ja sitten sateen varalle sadeviitta/oikeasadetakki/sateenvarjo tms.

Minulle ei vielä ole auennut täysin mikä olisi optimaalinen tapa varautua sateeseen, paitsi seurata säätiedotuksia ja välttää sadetta. Ruskaretkelle kun on viileää, ottaisin kuoripuvun gore-texiä tms. Kesällä meloessa pääsääntöisesti käytän keinokuituja ja sateen sattuessa kastun ja sateen päätyttyä kuivun. Talvella pakkaan kuoritakin ahkioon ja hiihdän norjalaisessa villapaidassa ja vanhoissa kuorihousuissa, joiden "triple point ceramic" -sisäkalvo on siirtynyt jo vuosia sitten pölynimuriin.

Tuosta voi säätää, mutta pointti on se, että ei ole tarkkoja eikä oikeita vastauksia ja kuka tahansa joka sanoo että tässä on oikea rinkka/puku/makuupussi tms. puhuu kapeasta käyttöalueesta tai potaskaa. Tarpeissa ja tyyleissä on paljon eroa. Esim. avauksesta oletin että kyseessä olisi seikkailukilpailut, joissa tavoitteena on absoluuttisen minimaalinen tavaramäärä, joka täyttää sääntöjen ehdot ja joka todennäköisesti ei aiheuta kilpailijan kuolemaa kovinkaan usein. Itse olen sitä mieltä, että retki on pilalla, jos unohdan raastinraudan kotiin ja joudun vuolemaan parmesanista lastuja pastan päälle. Tai olen arvioinut melontaretkellä hyvien tölkkioluiden menekin väärin ja joudun ostamaan lageria saaristokaupasta.

BTW: Halti ei ole huono merkki, mutta Haltin perinteinen ongelma on ollut laatuvaihtelut. Haltin tuotteet pitää ostaessa syynätä tarkkaan, pelkkä merkki ei ole laadun tae.

kiravuo

teha
Käyttäjän teha kuva

[quote author=kiravuo link=topic=40205.msg203130#msg203130 date=1333214860]
Valitettavasti kysymyksiisi ei ole olemassa suoraa vastausta. Vähän kuin kysyisi "mikä auto kannattaa ostaa?"; ei tuohonkaan kysymykseen voi vastata tietämättä onko kysyjä maalausfirman omistaja vai perheenäiti vai kaupparatsu.

Ongelma on se, että ei ole olemassa yksiä varusteita, joilla voi tehdä kaikkea. Toki tällaisia yritetään keksiä ja alan kirjallisuus on täynnä sadeviittoja, jotka muuttuvat teltoiksi ja kumiveneiksi, mutta käytännössä nämä ovat raskaita kompromisseja, jotka eivät tuota iloa missään käyttömuodossa.

Ja jos haluaa hyvää ja halpaa, yleensä ne saa ostamalla molemmat.

kiravuo

Juuri näin..

Henkilökohtaiset kokemukset sitten heti perään..

Savotta 906 ollut vuodesta 1990 JA yhteinen matka jatkuu.. Olen jo LIIAN tottunut em. kantimen ominaisuuksiin, etten osaa muulla tavalla ajatella edes kamppeita kantavani.. Mukaan on mahtunut aina kaikki ja pahimmillaan painoa kertyi 46,5 kg, joka oli jo toki AIVAN liikaa, mutta rinkka sen kesti mainiosti ja palatessa painoa olikin sitten jo alle 30 kg..

Makuupussina oli pitkään U.S.Armyn WWII aikainen ARCTIC class untuvapussi, mikä lopulta jäi liian pieneksi, sillä sisäpituus oli vain n. 180 cm ja itsellä ajanoloon kertynyt mittaa 183 cm.. Vaihdoin uudeksi Haglöfsin Goga -35 luokan talvipussin, missä saa VAIVOIN nukuttua myös kesäisin, kunhan muistaa olla sulkematta sitä, sillä on TUHOTTOMAN kuuma.. Vaan laiskuuttani en ole hommannut jokaiselle sesongille sitä sopivinta, koska eniten tulee nukuttua pussissa talvisin, joten kesällä se menee mukavasta patjastakin, kun on kyllä ja kuohkea..

Takki asiassa tuntuu itseä kiinnostavan värit, joten kaapit on TÄYNNÄ takkeja joka kelille ja kuukaudelle, sillä taitaa mennä jo 12 puhki.. Merkkejä on Marmot, Norröna, Sasta, Haglöfs, Salewa, The North Face, Mammut ja näissä sitten kaikkia mahdollisia materiaali virityksiä ProShellistä PacLiteen SoftShelliin jne.. Sastassa on hyvää ainakin se, että reklamoimalla (takki repesi oman virheen takia) korjasivat hihan alkuperäisellä materiaalilla ja takki on edelleen käytössä.. Norröna teki samoin, kun auki ollut tuuletusvetoketju repesi hajalle helikopterin oven kahvaan.. Maksoi lähetyskulujen verran, mikä mielestäni oli hyvää palvelua.. Eli kalliimmassa tuotteessa "jälkimarkkinointi" (nämä kokemukset) pidetään paremmassa kurssissa ja maineesta pidetään huolta..

Teha

Pääasia, että on hauskaa.. =)

Jake82

[quote author=Kari Kossila link=topic=40205.msg202988#msg202988 date=1332934267]
1. Rinkka riippuu millaisessa maastossa liikut. Jos menet vain avoimemmassa maastossa pohjolassa niin savotta on ok. Putkirunkoinen on viilemäpi kantaa ja ei oo niin noko nuukaa miten kamat pakkaa sisälle. Kun taas anatomicissa on ikävää jos jokin törröttää selkää vasten.

Muuten itse suosin n 70 l. reppua ja yksitaskuisisa+läppä. Ovat kevyitä ja yksinkertaisia. Jos isossa osassa on kaksi taskua niin tulee lisää painoa ja hajoavia kohtia.

Mountain Hardwearin South Col 70 l. on hyvä ja niitä saa kalevan prismasta edullisesti. Painoa vain 1.7kg M koolla. Itse olen kantanut sitä rajusti ylipakattuna 42kg painoisena. Kevyenäkin on super mukava kantaa. Myös kaverit jotka kokeilivat normipainoista reppua totesivat saman että hyvä on.

2. Makuupussi on vähän hekilökohtainen homma, kun toiset on lämmiverisiä ja toiset ei. Talvipussiksi joku parasta laauta ovela untuvapussi 1.6-2.0 kg kokonaispainoa. Itselläni on Quantum pertex kankaasta 1.6 kg pussi M kokoa ja tarkenen yli -30 pakkassissa. Jos menee ton yli kylmyys kannattaa viimeistään hankkia kuitupussi päälle. Hyviä pusseja mm. Marmot, PHD, Joutsen(ei vain saa uusia), jne.

3. Packlite gore kevyt sellainen riittää tuulta ja sadettavastaan yleensä. Menevät pieneen tilaan ja ovat kevyitä sekä maksavat vähemmän. Joo ei noita gore tex vaatteita viitsi päällä pitää ellei ole pakko. Shoft shelliä tai muita retkeilyvaatteita suosin muuten päällä. Hengittävät paremmin ja ovat mukavammat päällä.

Aika täysillä komppaan Karin vastausta. Takiksi suosittelisin North Facea. Tuosta Packlite goresta ei oo kokemusta. Kannattaa muuten kattoo Saksalaisilta nettisivuiltakin, jos löytyy edukkaammin.

Musi Musinen
Käyttäjän Musi Musinen kuva

Komppaan edellä vastanneita siinä että yhtä oikeaa vastausta ei ole, ja muutenkin on tullut hyviä vinkkejä.

Gore texin paclitesta oon sitä mieltä että älä osta sellasta jos aiot käyttää yhtä aikaa rinkan kanssa. Liian monta kokemusta siitä että ne menee rikki yhden vaelluksen aikana kun eivät kestä hankausta. Ainoot kuoritakit joista voidaan luvata että kestävät ees jotakin on ne 3L ja valitettavasti ovat myös ne kalleimmat. Itse oon sitä kansaa joka käyttää kuoritakkia vaelluksilla vuoden ympäri, en oo halunnu laittaa rahaa moneen takkiin eikä mua hirveesti ne hiosta. En varmaan sit hikoile niin paljoa. Ja tosiaan tollanen 3l Haglöfs kestäny kovaa käyttöä useamman vuoden.