1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
la.te
Mikä olisi hyvä Gore-Tex Active Shell laskutakki?

Ajatuksissa olisi löytää hyvä laskutakki, joka hengittää paremmin kuin mun nykyinen 2L Gore-Tex. Kuulin, että Active Shell hengittäisi paremmin kuin aiemmat.

Perusjuttujen lisäksi vaatimuslistaan kuuluu
- 3L, ei mitään ylimääräistä lämmittävää
- lumilukko
- huppu mahtuu kypärän päälle
- kainalotuuletuksissa on verkot
- vähintään kaksi isoa taskua

Mitäs noita olisi? Äkkiä katsottuna valikoimaa ei hirveästi ole, mutta ehkä noita vielä tulee.

Arc'teryxin Alphassa ja Betassa ei taida olla lumilukkoa. Onkohan Norrøna lofoten Gore-Tex Active Jacketissa verkkoja kainaloissa ja muitakin isoja taskuja kuin toi rintatasku?

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Alpha-FL-Jacket#GORE-TEX_Active_Shell
http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Beta-FL-Jacket#GORE-TEX_Active_Shell
[url=http://www.norrona.com/Products/5010-11/lofoten-Gore-Tex-Active-Shell-Jacket-(M)]http://www.norrona.com/Products/5010-11/lofoten-Gore-Tex-Active-Shell-Jacket-(M)[/url]

b3

-irroitettava huppu
- keveys
olis jees edellä mainittujen lisäksi

Ja aikuisten oikeesti, jos ei oo lumilukkoja ja verkkoja kanstii unohtaa saman tien?

Macharza

Olen eri mieltä noiden kainalotuuletuksien tarpeesta uusissa materiaaleissa, kuten NeoShell mutta muuten tarpeet on OK

Ainakin NeoShell hengittää niin hyvin, ettei tuota tarvetta ole tullut talviliikunnassa.

b3

Mitkä valmistajat tekee noita NeoShellejä? Täytyis ostaa ens talveksi uusi takki.

Jumi-Jakke
b3

No eiköhän noita tule ensi talveksi toinen mokoma lisää, kiitos. Vaikka olikin kaverin kyssäri Smile

HeMa

Laskutoiveisiin muuten kyllä ihat hyvät vaateet... mutta  verkkoja en ole yhdessäkään kainalotuuletus-takissa nähnyt. Niissä, missä ne tuuletukset on rinnuksille (esim. Norrona Narvik), on verkkoja näkynyt... mutta ainakin itellä ovat kyllä enemmän haitenneet (ts. ku sulkee ni nalkkaa aina väliin).

Eli jos sen vaatee unhottaa, ni juurikin tuo Norrona Lofoten vois olla pop.

RiistoRyx Alpha ja Beta on enempi niinku kiikkuihin, ja niissä piireissä ei taas lumilukkoja käytetä.

HannuV.

[quote author=b3 link=topic=40175.msg202813#msg202813 date=1332582470]
Mitkä valmistajat tekee noita NeoShellejä? Täytyis ostaa ens talveksi uusi takki.

Mulla ja siipalla on ollut pari viikkoa käytössä Vauden Alpamayo neoshell-takki, ja ainakin tähänastiset kokemukset ovat olleet erinomaiset.

Takki on hyvin leikattu, simppeli, mutta siinä on silti kaikki (minulle) tarpeellinen: kaksi isoa rintataskua, lipputasku olkavarressa, povari, muotoiltu huppu ja hyvin toimivat kainalotuuletukset. Materiaali on mukavan joustavaa ja siinä on hyvä liikkua.

Tuulenpitävyys on kohdallaan (missään myräkässä en tosin ole ollut) ja oletettavasti myös vedenpitävyys on ok. Kaikken parasta on silti takin hengittävyys. Olen tehnyt se päällä (kirjaimellisesti) kolme noin tunnin skinnaustreeniä, joista yksi reilussa plussakelissä ja auringon paisteessa ja toinen nollakelissä, eikä takkia silti tarvinnut ottaa pois. Normaalilla kuoritakilla (gore, event) tuo ei olisi onnistunut.

Onhan tämä toki maksettu mainos  8), mutta Alpamayo on silti yksi parhaista vaatekappaleista, joita olen ikinä päälleni laittanut.

la.te

Mulla on ollut tässä kaksi Gore-Tex 2L -laskutakkia. Toinen XCR ja toinen Performance Shell. Niissä kummassakin mulla tulee pelkällä aluspaidalla+panssarilla+repulla niin kova hiki, että ehkä puolet laskuista talvipakkasillakin pitää vetää kainalotuuletukset auki. Kummassakin on verkot kainaloissa, mutta ehkä ne verkot ja liika lämpö on näitä 2L-takin ominaisuuksia. Mulla kyllä on yleensä aika paljon muita enempi hiki ihan kaikessa toiminnassa.

Verkot ja lumilukko on tarpeellisia, koska kaatuilu kuuluu normaaliin laskupäivään. En usko, että yksikään 3L-takki voi painaa mulle liikaa. Paljon tärkeämpää on toi muu toimivuus.

Ehkä toi Norrøna Lofoten on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Taskujen määrässä siinä on taidettu vähän säästellä. Ihan hyvältä se pääasiassa vaikuttaa.

Jii-5000

Jos kerran tulee hiki, niin onko pakko laittaa kuori päälle? Itse en juuri koskaan talvella käytä kuorivaatteita, vaan softshelliä. Esim. Polartecin PowerShield hengittää ihan eri lailla kuin kuoret, mutta pitää tuulta ja kosteutta ihan riittävästi hiihto- ja jääkiikkuhommiin.

Tossa nyt kuitenkin olisi yksi eVent-rotsi lumilukolla: Rab Alpine Tour Jacket.

la.te

Ei ole tosiaan pakko olla 100% sateen pitävä. Ensin oli mielessä windstopper, mutta kaikissa näkemissäni on jotain turhia lämmittäviä kerroksia. Lisäksi active shell kuulemma hengittää paremmin. Eikä ole pakko olla Goren tuote, mutta noista muista en tiedä mitään. Toi Rabin takki vaikuttikin hyvältä.

Voisihan sitä mennä myös kauppaan katsomaan, jos sieltä saisi ostettua jonkun.

JK71

Unohda Goretex, sillä Gore porskuttaa vain vanhalla maineellaan ja sen tuotteet on jälkeenjääneitä. eVent on ihan eri luokassa ja ainakin allekirjoittanut hikoileva sika on ollut tyytyväinen jätettyään goretexit taakseen.

HannuV.

[quote author=JK71 link=topic=40175.msg203015#msg203015 date=1332963333]
Unohda Goretex, sillä Gore porskuttaa vain vanhalla maineellaan ja sen tuotteet on jälkeenjääneitä. eVent on ihan eri luokassa ja ainakin allekirjoittanut hikoileva sika on ollut tyytyväinen jätettyään goretexit taakseen.

eVent on toimiva materiaali. Testien mukaanhan se on selkeästi gorea hengittävämpi, mutta käytännön erosta en osaa sanoa, kun en ole gore-takkia vuosiin käyttänyt.

Vesitiiviys kannattaa miettiä tarkkaan. Käytin tämän talven Jack Wolfskinin soft shell -housuja, joka oli periaatteessa vesitiivis, tai ainakin hylkiväksi se määriteltiin. Kaikki meni ok viime viikkoihin asti, mutta tiskirättikelillä tuli kaikki märkyys läpi. Kaikki vettä kestävät soft shelliti eivät siis vettä kestä, ja erityisesti kevätkeleillä voi perse kastua.

Matts

[quote author=HannuV. link=topic=40175.msg203028#msg203028 date=1333005182]

Vesitiiviys kannattaa miettiä tarkkaan. Käytin tämän talven Jack Wolfskinin soft shell -housuja, joka oli periaatteessa vesitiivis, tai ainakin hylkiväksi se määriteltiin. Kaikki meni ok viime viikkoihin asti, mutta tiskirättikelillä tuli kaikki märkyys läpi. Kaikki vettä kestävät soft shelliti eivät siis vettä kestä, ja erityisesti kevätkeleillä voi perse kastua.

Märässä lumessa istuksimalla toki saa SS:in kastumaan, mutta toisaalta se kuivaa nätisti päälle. Se on vähän mukavuus/kelikysymys. Jos sataa räntää/vettä ja haluaa temuta rinteessä niin tod näk SS kastuu. Mutta toisaalta se ei silti ole kylmä. Kova kuori puolestaan tod näk kastuu anyways tuollasessa kelissä ja on nihkeä vaikkei kastuiskaan.

HannuV.

[quote author=Matts link=topic=40175.msg203037#msg203037 date=1333010423]
[quote author=HannuV. link=topic=40175.msg203028#msg203028 date=1333005182]

Märässä lumessa istuksimalla toki saa SS:in kastumaan, mutta toisaalta se kuivaa nätisti päälle. Se on vähän mukavuus/kelikysymys. Jos sataa räntää/vettä ja haluaa temuta rinteessä niin tod näk SS kastuu. Mutta toisaalta se ei silti ole kylmä. Kova kuori puolestaan tod näk kastuu anyways tuollasessa kelissä ja on nihkeä vaikkei kastuiskaan.

Vaikka itse SS kuivaisikin (minulla ei - pysyi innokkaasti märkänä koko päivän) eivät sen alla olleet vaatteet välttämättä kuiva - ainakaan puuvillabokserit :).

Kova kuori tuntuu toki nihkeältä, mutta pitää alukerroksen kuivana.

PS. Ei tarvinnut edes konttailla lumessa. Pelkkä sompahississä ajelu kasteli perseen ja sade reidet.