1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Karva_Aarne
Tellumonokysymyksiä: Black Diamond Seeker, Scarpa T2Eco jne

Moro!

mulla on käytössä Garmontin Excursionit tellu/hiihtohommiin, mutta tuntuu että laskupainotteisilla randoilureissuilla kenkä ei ole ihan riittävän tukeva. Siispä ajattelin tässä alennusmyyntiaikaan sijoittaa toisiin kenkiin, joilla edelleen voisi hiihdellä kohtuudella mutta tukevuutta löytyisi paremmin.

Ajattelin lähinnä BD Seekereitä tai Scarpan T2Ecoja. Onko kokeneemmilla kokemusta näistä? Tuleeko muita vastaavia mieleen? Garmontin Kenai voisi myös olla, mutta 2 solkisena parannus tukevuuteen jää ehkä liian vaatimattomaksi?

Garmontin mono on jalalleni erittäin hyvä - millainen lesti Black Diamondin kengissä on? Scarpa on ainakin jalkaani vähän turhan kapea, mutta kai sitäkin saa muokattua tarvittaessa...

ecky
Käyttäjän ecky kuva

BD:n alppimonojen lestissä on todella vähän tilaa varpaille. En tiedä onko telluissa sama.

Scarpa on kapea ja matala. Garmontin lesti on korkein, Crispin lesti on levein.

Vanhoja Scarpan malleja löytyy hajakokoina edullisesti ranskalaisesta verkkokaupasta telemark-shop.fr:stä.

Pyhällä on tosi hyvin tellumonoja vuokraamossa, oisko peräti noita kaikkia neljää mainittua valmistajaa. Jos oot sillä suunnalla, niin käy koettamassa. Saat parhaan kuvan eri lestien sopivuudesta.

-- 

"The stars obtuse emit a shivered ray"  James Thomson

Jii-5000

[quote author=ecky link=topic=39987.msg202171#msg202171 date=1331283996]
Scarpa on kapea ja matala. Garmontin lesti on korkein, Crispin lesti on levein.

Ehkä ihan noin yksiselitteisesti ei lestejä voi luokitella. On totta että Scarpa tuntuu olevan kantapäästä kapea, mutta mun mielestä se on edestä Garmontia selkeästi leveämpi.  Mulla on edestä leveä räpyläjalka, ja Garmontin Prophet:iin ei meinaa varpaat mahtua edes ilman sisäkenkää. Scarpan TX-Pro on parempi, vaikka saisi se olla vielä leveämpi. En oo vaan löytänyt kärjestä leveämpää monoa kuin toi.

Karva_Aarne

[quote author=ecky link=topic=39987.msg202171#msg202171 date=1331283996]
Pyhällä on tosi hyvin tellumonoja vuokraamossa, oisko peräti noita kaikkia neljää mainittua valmistajaa. Jos oot sillä suunnalla, niin käy koettamassa. Saat parhaan kuvan eri lestien sopivuudesta.

Tämäpä hyvä, ensi viikonloppuna onkin reissua siihen suuntaan! Onhan se niin että kenkä pitäisi saada jalkaan ennen kuin tietää miten se sopii, mutta kun paikalliset valikoimat ovat varsin rajalliset...

raunap

Nostellaampa vanhaa ketjua, kun oma ongelma liippaa aika läheltä.

Mun nykyiset monot on mallia Garmont Priestess (koko 24, tullee myyntiin;)), mutta mun varpaat ei tahdo mahtua sovinnolla sisään. Tulevalle kaudelle olen speksien valossa haaveillut Scarpan TX monoa, en vain ole onnistunut vielä löytämään sovitettavaksi. Osaako joku sanoa mistä TX sovitusmonon löytäisi 38,5 kokoiseen jalkaan (Mondo ehkä 24-24,5?). Myös hyviä vinkkejä siitä, onko joku toinen Scarpan mono lestiltänsä vastaava, esim. T2 tai joku muu, otetaan vastaan. Sellaisten löytäminen sovitettavaksi saattaisi olla helpompaa..

Majailen itse Helsingin suunnalla, mutta pääsen melko vaivattomasti liikkeelle moneen suuntaan, joten kaikenlaiset mononsovitustarjoukset ja muut neuvot otetaan huomioon.

Telemarker
Käyttäjän Telemarker kuva

Moi,

Scarpan 23.5= Garmontin 24.5 (kokemuksen syvällä rintaäänellä - tosin vertailuna oli Scarpa 26.5 ja Garmont 27.5)

Eli Scarpan NTN monosta kun ottaa Mondo-kokoa pienemmän niin aletaan olemaan samoilla luvuilla Garmontin kanssa. Tosin Scarpa on hiukan kapeampi ja muutoinkin monona AIVAN eri luokkaa kuin Garmont.

Meillä vaidettiin Scarpa TX Pro x 3 ja TX Comp x 1  (koot 23.5 ja 3 x 26.5) alle viime talvena kun ei ne Garmontin istuneet jalkaan ja allekirjoitaneelta laukesi kaksi paria ko. monoja kevään 2011 aikana runsaan ja rankan laskemisen takia. Tukholma lienee lähin paikka missä niitä pääsee sovittamaan ,-)  (tai sitten Scarpan Randomonoja sovittamaan sitä kuuluisaa oikeaa kokoa esim Camussa)

Telemarker
Käyttäjän Telemarker kuva

Tänään kuultua varmasta lähteestä.

Scarpan NTN-monoja aletaan tuomaan maahan suomalaisen maahantuojan toimesta. Valmistaja (Scarpa) on vihdoin näyttänyt vihreää valoa ja "eräs" maahantuonti liike on saanut oikeudet Scarpan vaelluskenkiin sekä monoihin.

Jos oikein onni lykästää niin monoja saatanee myyntiin liikkeisiin täksi kaudeksi.