1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
MS
Tunturisuksien vertailua

Hepsistä. Katselen itselleni uusia tunturisuksia. Tarkoitus olisi korvata fishcerin BC Country Crownit joista olen kovasti tykännyt teräskanttisuksilla ja jäykemmillä monoilla. Näissä BC Countryissä erityisesti hyvää oli loistava pito, kohtalainen luisto ja se, että ne mahtuu latu-uraan.

arvonta on käynnissä seuraavien sivakoiden välillä:

Fischer E89 Crown (59-49-55)
Salomon X-Adventure 69 Grip (69-56-63)
Madshus BGV (68-55-62)

Voisiko joku glittertindin käyttäjä kertoa mahtuuko 68 leveä glittertind ollenkaan koneladulle ilman että se pilaa ladun?

Samaten olisiko jollain heittää arviota, että kuinka paljon huonommin fischerin tasan sentin kapeampi suksi kannattelee umpihangessa, siis lähinnä hiihtoa ajatellen?

Mitään pelkästään laskuihin tarkoitettua puuteritykkiähän tässä ei olla ostamassa, vaan etenemisen helppous tunturissa on ykkösasia. Siinä nuo nykyiset fisserini on aivan loistavat, mutta teräskanttien puute ja vanhemman salomon xadventure-monon kiertolöysä pohja vähän hankaloittaa laskemista kovalla pinnalla, kun kantti ei pure ja kantapää ei pysy suksen päällä.

Korpijaakko

[quote author=MS link=topic=39369.msg200303#msg200303 date=1328353702]
- -
Voisiko joku glittertindin käyttäjä kertoa mahtuuko 68 leveä glittertind ollenkaan koneladulle ilman että se pilaa ladun?

Samaten olisiko jollain heittää arviota, että kuinka paljon huonommin fischerin tasan sentin kapeampi suksi kannattelee umpihangessa, siis lähinnä hiihtoa ajatellen?
- -

Varmasti en voi sanoa, mutta tuskin Glittertind mahtuu konelatu-uraan kun 60mm leveä Madshus VOSS on jo ihan mahtumisen rajoilla. Samoin vertailulla VOSS vs. Glittertind (tai saman kokoinen Åsnesin vanhempi malli) ei tuo n. 1cm leveysero näytä olennaisesti vaikuttavan kantavuuteen hangella. Toki jossain kohdassa tulee eroa, mutta merkittävää se ei ole.

Jos haluaa nimenomaan hiihtää, niin Åsnesit tuntuvat olevan Madshuseja jalkavampia. Ja kuuleman mukaan myös Fisherit ovat jalkavampia, mutta omakohtaista kokemusta ei ole.

MS

Päätin ostaa nuo Salomonit, kun sopivat parhaiten kukkarolle. Eli Salomon X-Adventure 69 Grip (69-56-63) 192 pitkänä, kun itse olen jotain 178. Myyjän sivuilla suositus on +-5 cm mutta en noin lyhkäisiin uskaltautunut, ovat joka tapauksessa 18 cm lyhyemmät kuin edelliset tunturisukseni.

Olen nyt käynyt pari kertaa laskemassa etelän pikkunyppylöissä ja sillä kokemuksella on todella loistavat pelit. Pitopohjat pitää hiihtäessä ja luisto on riittävän hyvä sekä hiihdossa että laskussa. Teräskanttien ansiosta luistelu on vakaata ja helppoa kovallakin alustalla, eikä pitopohjat pidä kovaa ääntä. Ja plussana, kyllä nämä mahtuvat koneladulle, ainakin jos se ei ole suoraan koneen jäljiltä ja jäätynyt. Koneladulla pitävät pientä ääntä koko ajan, kun suksen kanttti tapaa suksiuran seinämään.

Laskuhommissa raid-side ja salmonin Xad8-mono on riittävän jäykkä tämän tyyppisille suksille ja plussana hyvä hiihdettävyys. Monojen pohja on tosin kumimaista muovia jonka pystyy vääntämään kannan ollessa pystyssä semi-pysyvästi vinoon siten että kantakiskosta kuuluu napsuntaa hiihdettäessä. Tämän voi myös vääntää takaisin, mutta laskettaessa etujalan olisi parempi olla kunnolla kannasta kiinni suksessa jotta vääntösrasitus tulee sille siteen kiskolle eikä monon pohjalle.

Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen ja polte päästä lasku- ja hiihtohommiin senkuin lisääntyi noista ekoista kokeiluista.

Olli Uotila

Lisätäämpä vielä yksi malli tähän keskusteluun.
Meiltä saa Järvisen Lapponia suksia myös.
http://www.trekki.fi/brand/161/jarvinen

Trekki Oy

LAHTI - HEINOLA - RIIHIMÄKI - LOHJA - NOKIA
Verkkokauppamme palvelee osoitteessa Trekki.fi
Löydät meidät myös Facebookista

MS

Päivitänpä tähän.

Salomonin Xad8-mono ei sovellu yli kymmenen kilometrin hiihtolenkeille suoraan kaupasta ostettuna. Se ei jalassa tunnu ennen kuin on hiihtänyt pidempään, mutta monossa on ihan selkeä suunnitteluvirhe, nimittäin jalkaholvin sisäsyrjän poikki menee viistoon tukirakenteen reuna, joka hiertää takuuvarmasti ilkeän rakon jalkaholvin sisäreunaan. 20 km hiihdolla rakko muodostuu haavaumaksi. Vastaavia kokemuksia löytyy googlaamalla.

Mono pitää siis tuunata lisäämällä pehmusteita kyseisen tuen ympärille. Itse käytin polyuretaanivaahtoa, mutta tätä en suosittele ennen kuin keksin tavan tehdä tämä siististi.

mahdollisesti ylileveästä pohjallisesta saisi hyvän pehmusteen jättämällä jalkaholvin kohdalle lämpäreen ja leikkaamalla siihen loven tarkalleen tuen kohdalle, ylimääräinen pehmuste pitää  painejakauman tasoittamiseksi saada tuen ympärille, ei sen päälle.

ps. Lapponiat ovat varmasti erinomaiset sukset, mutta tunturisuksien kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.

Kasperi

[quote author=MS link=topic=39369.msg213572#msg213572 date=1359543606]
Päivitänpä tähän.
Salomonin Xad8-mono ei sovellu yli kymmenen kilometrin hiihtolenkeille suoraan kaupasta ostettuna.

No voi suoli, minäkun luulin että olin jo selättänyt mononhankintaprosessin kokonaan. Minkä vuosimallin kenkä sulla on ollut käytössä? Tuota näkyis olevan nettikaupoissa 12/13 merkinnällä...

MS

Viime keväänä ostin, eli 2011/2012 tai vanhempi. Muuten mono on kyllä päheä, mutta pitää joko valmistautua tuunaamaan tai päästä kokeilemaan kädellä tuota uudempaa mallia erittäinkin tarkkaan, että tuntuuko siellä monon sisällä sellainen kova kaari, siellä missä se varren pehmuste loppuu jalkaterään mentäessä.

Kasperi

Juu... Testasin nuita partiokaupassa (siinä oikeassa kuulemma) siten, että mulla oli verrokkina se 6 ja 5 -mallit. Mun mielestä siinä kutosessa tuntui semmonen kovempi kohta jo ihan viiden minuutin käpöstelyn aikana, mutta tuossa 8-mallissa sitä ei ainakaan heti hoksannu... Ei tullu sit kyllä kysyttä mitä vuosimallia olivat.

aman

Ja jos Salomonien sijaan päätyy Madshusin Vidda BC-monoihin, niin niissä tuntuu olevan perusvikana huono pohjallinen, joka valuu hiihtäessä taaksepäin. Homma korjaantui vaihtamalla pohjalliset Prismasta ostettuihin peruspohjallisiin. Hiertämisongelmaa ei mulla ole näiden kanssa ollut noin parin sadan kilometrin aikana.

Ja omasta mielestäni Glittertindit ei konelatuja riko, muttei ne sinne ihan täysin kyllä mahdukaan. Etenkin kärki kropsuttelee ladun reunoja, mutta muuten mahtuu ihan hyvin.

MS

http://www.backcountry.com/salomon-x-adv-8-backcountry-boot
kannattaa lukea tuo "Sturdy, but narrow".

Kasperi

Sikäli kuin ymmärsin oikein, niin levein kohta on se 106mm. Pitäis melkein soittaa salomonille ja kysyä, et onko uuteen vuosimalliin tehty jonkinlaisia muutoksia... Viheliäistä hommaa etsiä sopivaa monoa kun malleja ei sovitettavaksi ole kuin ihan muutamalta merkiltä. Pitäis varmaan pistää visa vinkumaan ja tilata kaikilta merkeiltä muutamat monot, epäkelvot palauttelis takaisin...

MS

Minun nähdäkseni se ongelma ei ole lestin leveys vaan se tukirakenteen pehmustamaton reuna. Kenkä tuntui jalassa loistavalta alle kympin hiihtolenkeillä, mutta sitten kun vetäsin ekan kerran 30 kilsaa niin muuttui pysyvästi. Nyt 6 km aiheuttaa rakot, tai siis aiheutti, ennen kuin tein lisäpehmusteet.