1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Mikä otsalamppu?

Ajattelin korvata vanhan ja kömpelön Megabeltin (muistaakseni) jollain uudella ledihässäkällä - sellaisella, jossa on sekä halogeeni että ledit. Mikä olisi hyvä. Peztl vai Black Diamond?

Anonyymi

Arcadiankadun Free Heelsiltä löytyy Black Diamondin otsalamppuja. Mallit seuraavat:

Ion, Moonlight, Lunar, Gemini ja yksi Supernova.

zorro

Black Diamond rokkaa!! Mulla on se tuplapolttimin (ledi ja halogen) varustettu malli (en muista nimeä), jossa paristot saa takin sisään. Kevyt, pieni, tehokas..

Heli

---

zorro

Heli wrote:
Petz on ainoa oikea.

Perustele väitteesi!

Anonyymi

En kommentoi Petzlin ja BD:n välisiä eroja (itselläni Petzl), mutta yleisesti:

-Etenkin talvella on syytä saada paristot takin sisään ja sieltä piuha lamppuun.

-Kokeile kaupassa valotehoa sekä pimeässä että hämärässä tilassa.

-Selvitä mikä on lampun virallinen paloaika yhdellä setillä paristoja ja jaa se kahdella.

-Mieti mihin lamppuasi käytät. ledilampulla näet teltassa sisällä sekä ruokaa laittaessa, haolgeeni riittää yösuunistukseenkin, mutta syö paristoja aika vauhdilla.

Anonyymi

Quote:
-Etenkin talvella on syytä saada paristot takin sisään ja sieltä piuha lamppuun.

Näin on. Omassa Megabeltissäni paristokotelo vain painaa niin paljon, etten ole keksinyt miellyttävää tapaa sijoittaa sitä vaatetuksen alle. Akun/paristojen paino ei saa siis olla liian suuri. Avokkeeni Petzlin Arctic on ollut loistava. Kaulahihnarakennelma toimii.

Quote:
-Kokeile kaupassa valotehoa sekä pimeässä että hämärässä tilassa.

Eipä ole tullut koskaan kokeiltua, mutta aina on valoa riittänyt. Vaeltaessa lampulla ei kuitenkaan voi suunnistaa, joten riittää, että sillä näkee hyvin muutaman metrin päähän.

Quote:
-Selvitä mikä on lampun virallinen paloaika yhdellä setillä paristoja ja jaa se kahdella.

Paristojen keston vuoksi himoitsenkin ledihässäkkää, jonka paristokotelon saa lämpimään vaatteiden alle. Minulla on jo Tikka, jonka patterit kestävät aivan uskomattoman kauan, mutta kun pakkasta on 30, se hyytyy. Petzlin Duo (muistaakseni) - se jossa on halogeeni ja ledit - ei näyttänyt hyytyvän, kun sen matkantekoa vierestä seurasin.

Quote:
-Mieti mihin lamppuasi käytät. ledilampulla näet teltassa sisällä sekä ruokaa laittaessa,

Talvella ledillä näkee myös oikein hyvin hiihtää.

Quote:
haolgeeni riittää yösuunistukseenkin, mutta syö paristoja aika vauhdilla.

Hmm. Tästä olen hiukkasen eri mieltä tai oikeastaan täysin eri mieltä. Minä en ainakaan 1:100 000 tai 1:50 000 pysty suunnistamaan pelkän otsalampun varassa. Kuutamossa tai jopa hyvin kirkkaana tähtiyönä suunnistaminen sen sijaan onnistuu. Otsalamppua ei silloin kuitenkaan kannata käyttää. Se vain häiritsee.

Etsin siis lamppua, jota voin pitää huoleti päällä, jolla voin lukea, laittaa ruokaa, katsoa karttaa, hiihtää valmista uraa, pystyttää leirin ja niin poispäin. Halogeeni olisi vain joitain hyvin harvinaisia tilanteita varten. En ole sitä oikein koskaan kokenut tarvitsevani - paitsi kerran...

Anonyymi

Quote:
-Mieti mihin lamppuasi käytät. ledilampulla näet teltassa sisällä sekä ruokaa laittaessa,

Talvella ledillä näkee myös oikein hyvin hiihtää.

-haolgeeni riittää yösuunistukseenkin, mutta syö paristoja aika vauhdilla.

Hmm. Tästä olen hiukkasen eri mieltä tai oikeastaan täysin eri mieltä. Minä en ainakaan 1:100 000 tai 1:50 000 pysty suunnistamaan pelkän otsalampun varassa. Kuutamossa tai jopa hyvin kirkkaana tähtiyönä suunnistaminen sen sijaan onnistuu. Otsalamppua ei silloin kuitenkaan kannata käyttää. Se vain häiritsee.

Itse en hiihtorissulla uskaltaisi ledilampulla alamäkeen laskea.

Yösuunnistuksella tarkoitin sitä kyseistä urheilumuotoa, jota tavataan harrastaa enemmän metsäisillä alueilla. Silloin käytetään yleensä 1:15 000 karttoja. Avotunturissa suunnistamista varten on joka tapauksessa nähtävä umpäröivät tunturit (otsalamppu ei auta) tai mentävä kompassilla.

Anonyymi

Nixter wrote:
Itse en hiihtorissulla uskaltaisi ledilampulla alamäkeen laskea.

Minä en uskalla laskea pimeässä ollenkaan.

lakso

Ylhäällä sitä taas onkin...

Tärkeitä ominaisuuksia oli päässä keveys, joka saadaan parhaiten niin että paristot eivät hillu päässä, vaan suojassa kylmältä.

Kerta on ulko-elektroniikkaa, säänkestävyys on suotavaa, Petzl:n Duo on suojattu sateelta.

Vähäinen virrankulutus - kyllähän ne patterit nyt kestää ja jos ei, voihan sitä latailla siellä ulkonakin.

Muuten kyllähän niitä ledejä kannattaa suosia, sitä tarvitsee yllättävän vähän valoa leirissä joten säädettävä valoteho olisi ideaalista.

Mutta mitä tahtoo maksaa näiden yhdistelmästä.

Tarvitseeko ?

Anonyymi

Onko kokemusta Black Diamond Polar Star lampusta? Siinä on vain yksi ledi varsinaisen valon lisäksi, mutta luulisi silläkin näkevän sen minkä tarvitsee. Kokemusta?

Sethpistol1

Usein tuntuu et BD:ssä Ns. merkin maine on tuotetta suurempi... misssä muuten brändin otsalamput värkkäillään?? Petzlin Myo 5/ belt on aika ehdoton.

Absoluuttisen totuuden alkulähteillä

tmai

Sethpistol1 wrote:
Petzlin Myo 5/ belt on aika ehdoton.

Toinen suositus - hyvin on pelannu mulla. Ainoa pieni miikka, että patterit on C-kokoa; alkalit kestävät toki kauemmin, mutta ladattavat C-koon NiMH:t maksaa pirusti eikä kestä juurikaan kauempaa kuin sormikoko.

-T

-T

Anonyymi

Mulla on wanha BD gemini xenon ja ledi (wanha eli yksiledinen) ja hyvin jyllää.

Sen lisäksi se on halpa eli about 50 egeä.

Uudemmassa on 2 lediä polttimon lisäksi. Hinta on ainakin muualla mailmassa sama kuin vanhalla.

Pelaa kohtuu kylmään OK.

Samaa valoa saa irtoavalla paristokotelolla (en muista mallin nimeä) joka ei ainakaan huononna sitä. Mulle on piisannu toi tavallinen.

Lampuissa tuntuis olevan ennemmin niin päin että Petzl on kallis Wink

Anonyymi

Anonymous wrote:
Lampuissa tuntuis olevan ennemmin niin päin että Petzl on kallis Wink

Noin puolet kalliimpi kuin Black Diamond. Siksi kyselinkin.

SRV

Pezlin Myo belt5: halogeeni ja viisi lediä, joissa 3 eri voimakkuutta.

Paristokotelon saa taskuun tai vyölle (muistaakseni).

Toimii, muita en ole kokeillut niin en vertailua voi suorittaa. hinta kallis lähemmäs 100e

SRV

Mygg

Claes Ohlsson myy myös jotain krypton + 3 LED otsalamppuja, hinta noin €30. Laadusta en toki tiedä, onko kenelläkään kokemusta? Myyvät myös Silva-otslamppuja ja retkeiljöille vinkkinä että myrskytulitikkuja saa Claes Ohlssonista suht. edullisesti. Ruotsin kotisivuilla löytyy koko tuoteluettelo:

http://www.claesohlsson.se (kts. "pannlampor")

http://www.clasohlson.fi

Musikka

Saako Myo 5:een irtaallaan paristokotelon, jota voisi käyttää silloin kun tarvitsee pidempää paloaikaa/kotelo pitää saada takin sisään. Myobeltin paristokotelokin käy, mutta ehkä kuitenkin se paras optio olisi kotelo AA kokoisille paristoille.

Tietysti kaikkea saa kun itse virittää, mutta kun ei aina jaksais.

ToniKa

Laitoin juuri myydään-palstalle ilmoituksen Petzlin Zoom Zora Belt -otsalampusta. Lampussa on halogeenipolttimo ja erillinen paristokotelo.

J Turska

jos valotehoa kaipaa niin Petzl duobelt L.E.D 8 on sitten se. kevyin se ei tietenkään ole. paristot kestää pitkään(erillinen neljän patterin kotelo), nopeimmat pitkän matikan lukijat huomasivat varmasti että halogeenin lisäksi löytyy 8 lediä,kolmella eri tasolla ja halogeenissä zoomi. Miinus puolet ovat tietysti paino ja hinta.

Anonyymi

Ja koettakaa saada reissulle Energizerin litiumparistoja, jota löytyy koossa AA. Luvataan noin 2,5-4 -kertainen toiminta-aika alkaaleihin verrattuna riippuen käytöstä. kokemusta on sen verran, että kuukauden maastoreissulla selvisi Petzl Duo led8 -lampulla YHDELLÄ PARISTOSATSILLA! Turhaan oli vahasta muistista tusina varapattereita mukana. Onneksi kuitenkin ovat 40% kevyempiäkin hyväkkäät kuin alkaalit.

BD:n moonlightista on uusi versio, jossa 3 valotehoa ja vilkku. Suosikkiotsurini. Kombinaatiolla Moonlight ja UK2L tai UK 4AA (litiumparistoilla kumpikin ja kummassakin ällistyttävän tehokas kantama) selviää kaikesta. Kun tarvitsee haravoida maastoa, on käsilamppu sitäpaitsi kätevämpi kuin otsuri. Kilpasuunnistus on sitten toinen juttu ja siihen on toisenlaiset värkit.

Anonyymi

jep jep Gemini + UK 4AA On piisannu oikein hyvin.

Ainut mitä kaipaa olisi se irroitettava paristokotelo joskin ilmankin on pärjännyt.

Kukin suorittakoon tarveharkinnan omalta osaltaan, kuin arktisissa oloissa aikoo liikkua.

Anonyymi

liittiumia ja lediä wrote:
Ja koettakaa saada reissulle Energizerin litiumparistoja, jota löytyy koossa AA...

Pariston täydellinen nimi on Energizer E2; tämä kommentti siksi, että tuo E2-teksti pistää aika hyvin silmään paristohyllystä.

Lithium-paristot ovat tosiaankin ylivertaisia tavallisiin alkaleihin. Kestävät mm.kylmiä oloja ihan toisella tavalla kuin perinteiset paristot; myös digikamerassa antavat virtaa huomattavasti paremmin. E2-paristoista oli muistaakseni enemmänkin juttua Climbing (tai Rock&Ice)-lehden taannoisessa otsalamppuvertailussa.

Anonyymi

Myös täällä kehutaan e2-paristoja: juttu on jo hiukan vanha, mutta varmaan silti ihan asiaa.

http://www.backpacker.com/article/0,2646,2645,00.html

Anonyymi

Anonymous wrote:
Pariston täydellinen nimi on Energizer E2...

Täydellinen nimi on siis Energizer e2 Lithium. Toinen myynnissä oleva paristo e2 Titanium on ihan eri juttu.

Anonyymi

Ostin syksyllä Petzl Myo5 Belt:n. Mielestäni loistolamppu ainakin pienen modifioinnin jälkeen. Lampun ja paristokotelon välinen johto on melko jäykkää muovia. Johto on jo huoneenlämmössä aika jäykkä. Pakkasessa melkein kuin rautalankaa. Katkaisin johdon niin, että se yltää takaraivolle hihnojen "risteyskohtaan". Laitoin piuhaan liittimen. Vaihdoin paristokotelosta lähtevän johdon kumieristeiseen johtoon ja laitoin siihen liittimen. Nyt piuha toimii myös pakkasessa. Lisäksi nyhräsin toisen paristokotelo&johto yhdistelman johon käy AA-patterit. Alkuperäinen C-paristo systeemi on turhaa painoa muutaman päivän reissulle. AA-systeemi on myös mukavampi taskussa.

Valotehon säätö LED:lle toimii hyvin ja pienin teho riittää kulkemiseen aika hyvin varsinkin lumiseen aikaan. Suurin LED teho on jo melko kirkas ja sillä näkee melko(suhteellista?) kauas.

Myo5:een ei saa mitään lisähässäkkää, jolla paristot saisi takaraivolta esim. takin sisään. Joutuu itse rakentamaan... Mietin itse aikanaan samaa asiaa, kun lamppua olin etsimässä.

Paras hinta lampulle oli www.progear.net:ssä, 75 €. Ja tuli ilman postikuluja.

Anonyymi

Mistäs noita litium paristoja kannatta alkaa haeskella?

SRV

Anonymous wrote:
Mistäs noita litium paristoja kannatta alkaa haeskella?

Litiumparisto-kaupasta?

SRV

SRV

Kartsa wrote:
Ostin syksyllä Petzl Myo5 Belt:n. Mielestäni loistolamppu ainakin pienen modifioinnin jälkeen. Lampun ja paristokotelon välinen johto on melko jäykkää muovia. Johto on jo huoneenlämmössä aika jäykkä. Pakkasessa melkein kuin rautalankaa. Katkaisin johdon niin, että se yltää takaraivolle hihnojen "risteyskohtaan". Laitoin piuhaan liittimen. Vaihdoin paristokotelosta lähtevän johdon kumieristeiseen johtoon ja laitoin siihen liittimen. Nyt piuha toimii myös pakkasessa. Lisäksi nyhräsin toisen paristokotelo&johto yhdistelman johon käy AA-patterit. Alkuperäinen C-paristo systeemi on turhaa painoa muutaman päivän reissulle. AA-systeemi on myös mukavampi taskussa.

Valotehon säätö LED:lle toimii hyvin ja pienin teho riittää kulkemiseen aika hyvin varsinkin lumiseen aikaan. Suurin LED teho on jo melko kirkas ja sillä näkee melko(suhteellista?) kauas.

Myo5:een ei saa mitään lisähässäkkää, jolla paristot saisi takaraivolta esim. takin sisään. Joutuu itse rakentamaan... Mietin itse aikanaan samaa asiaa, kun lamppua olin etsimässä.

Paras hinta lampulle oli www.progear.net:ssä, 75 €. Ja tuli ilman postikuluja.

Mulla menee piuha suurimmaksi osaksi kledjujen alla, onhan se vähän jäykkä jo lämpösenäkin.

SRV

Anonyymi

Anonymous wrote:
Ajattelin korvata vanhan ja kömpelön Megabeltin (muistaakseni) jollain uudella ledihässäkällä - sellaisella, jossa on sekä halogeeni että ledit. Mikä olisi hyvä. Peztl vai Black Diamond?

Riippuu ja roikkuu mihin kaytat valoasi. Jos suunnistat ja hiihdat pimeassa niin halogeeni lamput on valotehoiltaan parhaimpia tuohon, mutta jos retkeilet ja tarvitset valoa leiri askareisiisi niin peztl tikka on ehdoton valinta. Se kestaa kolhuja, paristot kestaa tosi pitkaan talvella ja se on ultra kevyt ja siina ei oo hankalia isoja akkuja. Lisa patteritkaan eivat tuo turhia lisakiloja. Talvella tikalla nakee tosi hyvin kun hanki hohtaa, mutta kun maa on musta niin silla ei paljoa eteen naa. Mulle se on ollu ehdoton peli ja enka oo jaany kaipaamaan valaisevia halogeeni monstereita.