1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Kaitsu
Yleissukset rouvasihmiselle Alppiretkille?

Hei!  Millaisia suksia suosittelisitte yleissuksiksi Alpeille ja isoihin mäkiin (Suomessa laskee puikilla) 162 cm 5? kg kevyelle  rouvashenkilölle? Käyttötarkoitus: rinnettä 2/3 (se nyt vaan on reaaliteetti, kun viikon hiihtolomalle ei voi aina metrin dumppeja tilata) , ohvia 1/3. Pitäisi olla kevyet kantaa, ja siteiksi Baronit tai Duket tms. Norjan retkiä varten. (joo tiedetään, ne siteet painaa enemmän ku sukset).

Itte en ymmärä suksista mitään, kun oon pelkästään laudalla laskenut jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Mites nämä: http://www.boardstock.fi/?action=product_info&pID=13602&cID=810

plehti
Käyttäjän plehti kuva

[quote author=Kaitsu link=topic=34294.msg184350#msg184350 date=1294601033]
Hei!  Millaisia suksia suosittelisitte yleissuksiksi Alpeille ja isoihin mäkiin (Suomessa laskee puikilla) 162 cm 5? kg kevyelle  rouvashenkilölle? Käyttötarkoitus: rinnettä 2/3 (se nyt vaan on reaaliteetti, kun viikon hiihtolomalle ei voi aina metrin dumppeja tilata) , ohvia 1/3. Pitäisi olla kevyet kantaa, ja siteiksi Baronit tai Duket tms. Norjan retkiä varten. (joo tiedetään, ne siteet painaa enemmän ku sukset).

Itte en ymmärä suksista mitään, kun oon pelkästään laudalla laskenut jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Mites nämä: http://www.boardstock.fi/?action=product_info&pID=13602&cID=810

Mites olisi suksiksi vaikkapa K2:n GotBack:t. Siteiksi ei kannata laittaa ainakaan Dukeja - ovat painavat ja todennäköisesti et tarvitse suuria DIN-lukuja. Baronit ovat huomattavasti parempi vaihtoehto: Kevyemmät ja edullisemmat. Siteiden osalta miettisin myöskin Fritschi Freeride:ja. Ja jos on tarkoitus hankkia samalla uudet monot, niin todennäköisesti päätyisin Dynafitin siteisiin ja niiden kanssa yhteensopiviin monoihin.

/ Panu.

Gravity Fabulous - Sleep well, Climb more! (http://www.facebook.com/gravityfabulous / http://www.gravityfabulous.com)

Skdr

Rouvani tykkäsi Momentin Pika läskeistä, vaikka testailu tapahtuikin ainoastaan hoidetussa rinteessä.  Kehui Pika:n helpoutta, hauskuutta kuitenkin kestäen hieman kovempaakin tykitystä. Aiempaa kokemusta hänellä ei leveistä suksista ole ja on tottunut laskemaan semi-carvereilla. Siteistä olen samaa mieltä kun yllä, että Baronit ovat parempi vaihtoehto kevyelle laskijalle.

Tietysti jos vain mahdollista suosittelen testailuja, varsinkin jos leveämmällä suksella laskeminen on täysin uutta voi valinnan tekeminen pelkästään nettivinkkien avulla tuottaa pettymyksiä.

rebe
Käyttäjän rebe kuva

Jos kerta meinaat randositeet kiinnittää, ni oletettavast aiotte myös vähäsen skinnata. Ois varmaan mukavaa jos ne sukset ei sitten paina ihan sikana.
Meillä hankittiin tellutteluun Black Diamondin Starletit. About kympin levee keskeltä ni pitäis päästä offillakin pinnalle. Kelvannee hyvin myös alppitoimintaan... Kevyet ku mitkä.

Kaitsu

Hei!

Vielä kerran sanon, etten ymmärrä suksihommista mitään. Lautahommissa olen kuitenkin päätynyt sellaisiin aatoksiin, että putikassa pärjää millä pelillä hyvänsä, jäällä, kumpareikossa (joka perketin hyvä putikkasiivu tuntuu päättyvän sysijyrkkään ja kapeaan kumpareikkoon) sen sijaan ei. Onko näin suksissakin? Esim. nuo Momentin Pikat ainakin näyttävät aika häröiltä peleiltä, jos pitäisi useampi päivä laskea niillä Alppikumpareikkoja. Siksi kyselenkin: mikä olis fiksu keskileveys? Pituus? Ja siis nyt todellakin yleiskäyttöön. Merkillä ei ole niin väliä.

Skdr

Riippuu todella paljon laskijasta ja tekniikasta mikä suksi sopii minnekkin. Joten suosittelen niitä testejä, jos vain jossain päin mahdollisesti pääsette kokeilemaan. Itse lasken vähän lihavammallakin suksella ihan mielellään rinteessä, mutta jollekkin toiselle niistä varmasti loppuu suorituskyky rinteessä.

Mutta tosiaan meidän perheessä nuo Pikat ovat olleet ainoa kosketuspinta naisten allround-offpistesuksiin, ja niistä tykättii, mutta muuten en enempää ikävä kyllä osaa tuoda käyttökokemuksia esiin. Jos heitetään jotain numeroita omista kokemuksista niin konservatiivisempi valinta yleiskäyttöön voisi olla keskileveydeltä 90-100mm.

powerskier

Minä lähtisin hakemaan vyötäröltään 85-95 mm suksia, leikkaus voisi olla joku (110/120)-(85/90)-(100/110) tai vastaava. Kun pelit on enemmän rinnelaskuun ja keli voi olla alppoloissa kova taikka jäinen niin en mielelläni sen enempää. Itse esim. laskin pitkään alppireissuja rinteessä ja rinteen vierellä Salomonin Hurricaneilla 180 cm, 124-87-115. Noissa Salomoneissa on vaan se paha puoli että niissä on kiinni Sollyn omat siteet joten skinnaaminen tapahtuisi Trekkereillä, joita en suosittele kenellekään.

Juha

Eve_T

Samanpituinen ja -painoinen neitihenkilö kommentoi Smile

Mulla on ollut yleissuksena pari vuotta Movementin Yaka Jam Diamirin siteillä. Suksen pituus 173cm ja leveysmitat on 136-86-117.  On toiminu mun mielestä ihan loistavasti.  Rinteissä on hyvä kaikissa olosuhteissa, ja putikassakin pysyy pinnalla ja suksella on suht helppo laskea.  Korpussa ja muussa mukavassa hankalassa kelissä ei ole kovin kiva suksi, mutta eipä kai mikään tuon levyinen ei-rockeri suksi.  S-kokoisilla Diamireilla varustettuna eivät ole mitkään kovin painavatkaan. Itse olen ainakin jaksanut skinnailla monen tunnin pätkiäkin.

Kunnon puuteripäiviin tarvitaan kyllä sitten leveämmät sukset, mutta sinähän kysyitkin yleissuksea, joten voisin hyvin suositella tuontapaista pakettia. Movementin suksista mulla on muutenkin hyviä kokemuksia, tuntuu sopivan ainakin tämän kokoiselle naisihmisille hyvin. Vaativat mielestäni kuitenkin jonkinasteisen aggressiivista laskutyyliä ja "määrätietoisuutta", että jos tykkää mielummin lojotella ja katella maisemia, niin ehkä sitten jotain muuta suksimerkkiä vois koittaa.

Toivottavasti oli jotain apua teidän rouvalle Smile

Raid

Siteinä vois olla hyvät myös uudet Markerin Tour F10:t. DINit riittää noin kevyelle varmasti ja ovat kevyemmät kuin esim. useimmat Diamirit, kuitenkin tukevan tuntuiset á la Baron. Ja Baronista selvästi parantuneet skinnailuominaisuudet.

Kaitsu

Kiitoksia vastauksista. Siteiksi kaavailtu juurikin Paroneita tai noita Markerin uudempia. Suksia pitänee testata. Nytkin on tässä suositeltu leveyshaitaria 8,5 - 11 cm ja pituuksia alle 160 - yli 170 cm.

Taitaa nämä suksihommat olla vielä enemmän henkimaailman asioita kuin lautapuolella!

P.S. Völkkelin Auraa ja K2:sen Paybackiä pitäisi vamaan jossain koittaa, kunhan testikeskus löytyisi.

HOJO

Markerin F-sarjaa suositellaan myös täällä. Omissa K2 Sidestasheissa on F12:set ja tuntuvat sekä kevyiltä että kestäviltä. Niihin jos yhdistäisit vaikka K2 Paybackit tai Gotbackit ja valmiiksi muotoon leikatut K2 skinit, niin etköhän nuo Alppireissut pärjäisi.

-H

Kaissi

[quote author=Kaitsu link=topic=34294.msg184473#msg184473 date=1294748933]
P.S. Völkkelin Auraa ja K2:sen Paybackiä pitäisi vamaan jossain koittaa, kunhan testikeskus löytyisi.

Vaimolle ostettiin juurikin tuo K2:n Payback 167??cm malli Dynafitin siteillä. Hyvin on kelvannut ja tuo on vielä sen verran kaponen suksi, että menee oikein mukavasti rinteessä. Todella agressiiviselle laskijalle voi tuntua hieman pieneltä ja pehmoselta sukselta - luulen.

Pieni early rise keulassa helpottaa käännökseen lähtöä ja kelluttaa pehmeässä. Dynafitin siteellä todella kadehdittavan kevyt paketti.

Mie