1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
eramies
Vaelluskengät?

Olis tarkotuksena ostaa kunnon vaelluskengät. Tähän asti mulla on ollut n.3v mustat columbian hikerit. Ne vaan kului puhki! Ja sit salomonin ditcpachsit. Onko kellään suositella jotain hyvää kenkää ei mitää super 3g mach 9 tonnista:)? Mielelläään tyylikkäitä!

Anonyymi

No jaa.. Vaikka Haltia aina haukutaan niin Halti Paguna on minun valintani. Alunperin menin kauppaan hakemaan Meindl Tunturisusia, mutta Pagunat tuntuivat paljon:!: paremmalta jalkaan ja niillä nyt köpöttelen.

Remu

---alkaa väsyä jo.

Siis jos kertoisit missä aiot kenkiäsi käyttää niin olisi helpompi suositella.

Anonyymi

Itselläni on ollu Meindl:n Tunturihaukat v. -99 asti ja ne on toimineet hyvin (olen 182cm ja 85kg). Parina kesänä tosin viikon talsimisesta isovarpaat on menneet pikkasen tunnottomiksi, mutta laitetaan se orastavan vanhuuden piikkiin Wink

Kaveri osti samaan aikaan Tunturisudet ja niistä on menny vesi läpi luvattoman helposti. Maahnatuoja ei tarkistuksessa löytäny vikaa, mutta fakta on että kosteammassa maastossa kaverilla on sukat toisesta jalasta märkänä.

Anonyymi

Itse olen pitanyt pari vuotta lahinna kaksia tukevamman puoleisia vaelluskenkia, toiset ovat muistaakseni saksalaiset Lowan harmaat pehmeanahkaiset goretexkengat, erinomaisen pehmeat ja kevyet kulkea, ei hierra eika purista huonosti. Toiset kovemamssa menossa suosimani ovat jenkkien kiiltavannahkaiset goretex Matterhornit, erityisen tukevat korkeampivartiset mustat maiharit, joilla myoskaan kulkiessa ei tarvitse jalkoihin tuijotella. Laatu on molemmissa kohdallaan ja ohv. oli silloin joskus markoissa 1500 ja 2000 markan valilla. Suosittelen lampimasti ymparivuotiseen tosikayttoon jos haluaa laatua ja kestavyytta!!

Anonyymi

Mulla on ollu pari vuotta Scarpan ladakhit ja ole ollu erittäin tyytyväinen.

Nixter

Samoin Scarpa Ladakh on se kenkämalli, joka jaloissani nykyisin reissuilla liikkuu (paitsi talvella tellumono). Kenkä on tukeva ja rullaa loistavasti. Kovin leveään jalkaan ei italialaismallinen lesti sovi.

Jos et yritä, et koskaan saa tietää mihin et pysty.

Anonyymi

"Parina kesänä tosin viikon talsimisesta isovarpaat on menneet pikkasen tunnottomiksi"

Ei kenelläkään olisi tietoa, mistä tuo isovarpaiden tunnottomuus oikein johtuu? Itellä ja ainakin yhdellä kaverilla on ollut ongelmana, kun reissun jälkeen varpaat tuntuvat pitkäänkin (helposti viikonkin verran) puutuneilta ja kaverilla muuttui toinen jossain vaiheessa kipeäksikin (tosin sitten normalisoitui jälleen). Voisikohan kyseessä olla jokin hermosto-ongelma? Mystistä mutta ei oikeastaan haittaa elämää (ainakaan vielä, mitäs sitten kun tunto häviää lopullisesti ja ikuisiksi ajoiksi? Wink )

Anonyymi

osta asolot, on hyät.

Anonyymi

Yksi hyvä vaihtoehto on ostaa matalat vaelluskengät. Ok, varsi puuttuu mutta muuten ihan buenot kävellä - tukee nilkkaa miltei yhtä hyvin kuin korkeatkin.

Oma kokemus Garmont R2-sarjasta (katso www.garmont.com -> Trail lite). Ainoastaan syvää suota ylittäessä on tullut ikävä korkeaa vartta. Ja suollekin menin ihan omaa tyhmyyttäni.

R2:lla voi sitten kävellä normaaleilla kaduillakin ilman leimautumista mummonpotkijaksi.

Anonyymi

Anonymous wrote:
"Parina kesänä tosin viikon talsimisesta isovarpaat on menneet pikkasen tunnottomiksi"

Ei kenelläkään olisi tietoa, mistä tuo isovarpaiden tunnottomuus oikein johtuu? Itellä ja ainakin yhdellä kaverilla on ollut ongelmana, kun reissun jälkeen varpaat tuntuvat pitkäänkin (helposti viikonkin verran) puutuneilta ja kaverilla muuttui toinen jossain vaiheessa kipeäksikin (tosin sitten normalisoitui jälleen). Voisikohan kyseessä olla jokin hermosto-ongelma? Mystistä mutta ei oikeastaan haittaa elämää (ainakaan vielä, mitäs sitten kun tunto häviää lopullisesti ja ikuisiksi ajoiksi? Wink )

En tiedä tarkempaa syytä, mutta mulla oli sama ongelma intissä, silloin kun piti jalassa pitkään manne-saappaita tai niitä vanhoja maihareita

Anonyymi

puutumisongelma viittaa jalkapinteeseen eli hermo jumissa.

Itse kärsin aikoinaan samasta vaivasta. Tehokas lonkkien venytys 1-3krt päivässä noin 5min kerralla auttaa.

Kireä lonkkajänne venyy hyvin, kun vetää polvea vastakkaispuolen olkapäätä kohti. Pitkä venytys aika siksi, että jänne on vahva.

Ainakin omat puutumiset loppui tähän.

Tosin myös laskeutunut jalkapöytä korjattiin pohjallisilla ja kehotettiin löysäämään hiukan kengännauhoja.

-MiPa

Anonyymi

Kuluttaja -lehti 5/2003, puolueeton (ainakin itse väittävät, kun eivät lehteensä mainoksiakaan myy, Kuluttaja viraston julkaisema) testi vaelluskengistä. Testin tehnyt norjalainen Sintef-tutkimuslaitos, joten siinä ei ole kaikkia Suomessa myytäviä vaelluskenkiä, mutta antaa se testiin osallistuneille ainakin jotain pohjaa, uskoisin.

Crispi Beseggenien onnellinen omistaja

Anonyymi

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, ihan mielenkiinnosta, että mitä helperttiä noissa testeissä testataan?

Ainakin itse olen aina valinnut tossuni henkilökohtaisen anatomiani käyttötarkoituksen asettamien vaatimuksien mukaan. Esimerkiksi, vaikka Haltin mono tuntuu kaupassa mukavemmalta kuin raskas ja jäykkä meinteli, niin muutaman tuhannen rakkakilometrin jälkeen voidaan pähkäillä asiaa uudestaan.

Eli mitä testeissä testaataan ja miten?

Anonyymi

Olen viimeiset 6 vuotta vannonut Scarpan nimeen, ensin klassinen SL, nyt Scarpa Ladakh. Ladakhit ovatkin viime aikoina voittaneet monta testiä.

Saatavuus paranee ainakin pääkaupunkiseudulla, kun maahantuoja avaa liikkensä Laivurinkadulla Tehtaankadun kulmassa aivan näinä päivinä.

Testeissä tavallisesti jonkilainen porukka käyttää kenkiä ja mielipiteistä tehdään yhteenveto. Jotain tilastollista pohjaa (useita testaajia) on pakko olla, koska muuten yhden testaajan jalan malli vääristäisi liikaa tulosta. Joitain detaljeja voi tietysti arvioida kenkiä käyttämättäkin (saumojen määrä ja paikka, nauhoitus jne). Totta kai viime jalassa ostajan oma jalan malli ratkaisee, eli jos haluaa testeihin nojata niin alkaa sovitella kenkiä paremmuusjärjestyksessä ja ostaa ne, jotka omassa jalassa tuntuvat parhailta. Suurimmat erot ovat lestin leveydessä. Sitten vielä se, että ei pidä tuijottaa "naisten malleihin" ja "ei-naisten-malleihin", rohkeasti vain kokeilemaan cross-buuttausta!! Saattavat nimittäin joskus sopia paremmin itse kullekin.

Anonyymi

Nämä vois olla asialliset http://www.finnrappel.fi/uusi_sivu_11.htm

Anonyymi

Kaverit hei, opastakaahan neuvotonta tyttölastakin!

Oon päättäny kohtapuolin hankkia itelleni ensimmäiset kunnon vaelluspopot. Mitä kenkää arvon raadi suosittelee tällaselle pienehkölle naisihmiselle joka haluaa kiipiä kengillään myös sillointällöin jääseinällä? :?: :?: :?:

Anonyymi

No, ei sellaisia kenkiä olekaan, mitkä olisi mukavat jalassa vaelluskenkinä ja joilla olis hyvä kiivetä jääseinää. Jos tarkoitat että haluat kävellä jäätiköllä (muutakin kuin pystysuoraa/negaa/tai ainakin jyrkkää jäätä) niin silloin pärjäät remmiraudoilla ja ne saa kiinni mihin vaan kohtuullisen jämäköihin vaelluskenkiin. Esimerkiksi meindl island lady toimii. Varsinaiseen jääkiipielyyn ja samalla vaellukseen tarkoitetut kengät on jommasta kummasta päästä kompromissi. Mietipä vielä se käyttötarkoitus, mitä käyttöä eniten?

Anonyymi

Miten tärkeää on tuo jääkiipeily ja onko kyseessä pystyseinä? Periaatteessa keskiraskailla vaelluskengillä ja hyvillä remmiraudoilla pystyy kiipeämään Etelä-Suomen jäätöyräät, muutta ei yhtä hyvin kuin jäykillä kengillä ja jäykillä raudoilla. On myös olemassa erittäin jäykkiä vuoristo(vaellus)kenkiä, kuten muistaakseni La Sportiva Makalu, joilla tuo jääkiipeily onnistuu paremmin, mutta pitkien matkojen kävely on ainakin äkkiseltään tuskaa.

Siksi neuvon ostamaan keskiraskaat "tavalliset" vaelluskengät (Scarpa Ladakh/Ekla, La Sportiva Tibet, Meidel Alaska jne jne), koska niillä on loistava vaeltaa ja menevät kaupungissakin talvikenkinä (jos sopii tyyliin). Remmirautojen kanssa niillä pääsee alkuun jääkiipeilyssäkin. Jääkiipeilyhän tullee olemaan vain olemattoman satunnainen käyttötapa, eikö?