1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
mirkkuli
Uudet laskusukset, vaan minkälaiset?

Hei!

Nyt apuja kysyy tietämätön laskija. Olen laskenut rinteissä jo vuosia ja ihan osaankin sitä hommaa. Vuosittain tulee käytyä alpeilla ja välillä eksyttyä rinteiden ulkopuolelle. Nyt kiinnostaisi hankkia sukset, jotka toimii myös rinteiden ulkopuolella. Pääsääntöisesti lasken kuitenkin kotomaassa ja siis rinteissä.

Olen kuullut noista all mountain-suksista mutta kun mitään en tiedä, niin sekin on melkoinen viidakko selvitettäväksi. Eli olen nainen 164cm ja kiva olisi saada suksi, jossa on kapasitettia laskea ihan reippaanlaisesti rinteessä ja sen vieressä sitten lumen pöllytessä. Muitakin rahaa vieviä harrastuksia on, joten suksen ei välttämättä tartte olla markkinoiden kallein. Toki laatua pitää olla, kun köyhän ei kannata ostaa halpaa. Merkillä ei niinkään mutta värillä on väliä. :lol:

Mikä on sitten oikea pituus erilaisille suksille? Onko jotain muuta, mitä pitää tietää kun marssii suksikauppaan?

Kiitos vinkeistä.

MissäOnJJ

Tältä saksalaiselta (myös lontoonkielinen) löytyy hyvää perusdataa erillaisista suksityypeistä...

http://www.skitest.net/en-skis-by-category.htm

pekoni
Käyttäjän pekoni kuva

[quote author=mirkkuli link=topic=29755.msg172396#msg172396 date=1265649496]
Hei!

Nyt apuja kysyy tietämätön laskija. Olen laskenut rinteissä jo vuosia ja ihan osaankin sitä hommaa. Vuosittain tulee käytyä alpeilla ja välillä eksyttyä rinteiden ulkopuolelle. Nyt kiinnostaisi hankkia sukset, jotka toimii myös rinteiden ulkopuolella. Pääsääntöisesti lasken kuitenkin kotomaassa ja siis rinteissä.

Olen kuullut noista all mountain-suksista mutta kun mitään en tiedä, niin sekin on melkoinen viidakko selvitettäväksi. Eli olen nainen 164cm ja kiva olisi saada suksi, jossa on kapasitettia laskea ihan reippaanlaisesti rinteessä ja sen vieressä sitten lumen pöllytessä. Muitakin rahaa vieviä harrastuksia on, joten suksen ei välttämättä tartte olla markkinoiden kallein. Toki laatua pitää olla, kun köyhän ei kannata ostaa halpaa. Merkillä ei niinkään mutta värillä on väliä. :lol:

Mikä on sitten oikea pituus erilaisille suksille? Onko jotain muuta, mitä pitää tietää kun marssii suksikauppaan?

Kiitos vinkeistä.

Tätä kysellään säännöllisin väliajoin, joten searchilla löytää varmasti lisää tietoa.
Itse lähtisin tässä järjestyksessä toteuttamaan hankintaa, mutta vahva paino listan kahdessa ensimmäisessä.

1) Keskiviikkovapaa tai joku testikiertue. Molemmista löytää tuohon tarkoitukseen sopivaa suksea. Testaamatta ei kannata ostaa.

2) Lähikeskukseen vuokraamaan ja testaamaan. Jos maltat odotella, niin kauden jälkeen suksia saa hyvin alennuksin.

3) Luet täältä ihmisten mielipiteet ja tilaat esim. Sport Conradilta

4) Menet lähimpään kauppaan ja otat siisteimmän väriset ja leveimmät oma pituus +5-10 cm sukset.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuollainen suksi on liian usein kompromissi, eli ei hyvä offarilla, mutta ei hyvä rinteessäkään.