1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
pparkkin
Fleecetakkia haussa

Olen kolunnut useapia kauppoja läpi löytämättä etsimääni. Haussa olisi hiihtovaellukselle sopiva fleecetakki. Eli saisi olla pidempi malli, sellanen joka peittää perseen ja etutaskut helmassa niin että olisivat käytössä vaikka rinkka on selässä. Huppu ja ylempänä olevat vinotaksut olis kiva bonus.

Mulla on ollut sellainen verkkaritakki mallin fleecetakki hiihtovaelluksilla. Se on ollut mun tyyliseen vedetään täysiä isolla sykkeellä hiihtoon aika passeli. Ongelmana on kuitenkin se, että sen ainoat taskut jäävät rinkan lannevyön alle.
Kaupoista on löytynyt periaatteessa oikean mallisia takkeja mutta ainahan ne on sitten olleet jotain Goretex, airtex, G1000 yms kalvomuovisäkkejä. En etsi kuitenkaan mitään hiostavaa muovisäkkiä jäätymään ylleni, vaan hyvin hengittävän mutta suht kevyen liikuntaan sopivan takin. joku muukin materiaali saattaisi käydä, vaikka fleecen olen muuten todennut erinomaiseksi ainakin omassa käytössä. Rinkasta löytyy pahinta ryönäkeliä varten vauden sade/tuulitakki ylimääräiseksi kuoreksi, joten kummoisia vedenpitävyysominaisuuksia en takilta kaipaa.
Pistelkää ehdotuksia takiksi. Periaatteessa merkillä ei ihan kauheasti ole väliä. Kunhan takki vaan hegittää riittävästi ja taskuista löytyisi vähän enempi säilytystilaa. Vai etsinkö mä tässä tuotetta jota ei ole olemassakaan...

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Voi olla että helpolla et löydä pitkähelmaista fleecetakkia. Fleecetakit on usein suunniteltu sillä ajatuksella, että niitä pidetään kuoritakin alla, vaikka toki niitä voi sellaisenaankin käyttää. Siksi ovat useimmiten lyhyitä.

Luulisi kyllä helposti löytyvän fleecetakin, jossa on etutaskut sen verran ylhäällä, että jäävät lantiovyön yläpuolelle. Tämän pitäisi olla itsestään selvää useimmille kunnollisia retkeilyvaatteita tekevälle firmalle.

G1000 ei ole kalvovaate, vaan polyesteri/puuvillasekoitteinen kangas. Aika suosittu hiihto- ja miksei muidenkin vaeltelijoiden keskuudessa, olen huomannut. Tuolta tarkempaa tietoa:
http://www.fjallraven.com/Materials/G-1000/

pparkkin

Ahaa! loistavaa että olit oikeassa tuon G1000 kanssa.

Sittenhän mulla on jo enempi vaihtoehtoja. Testailin jotain G1000 takkia ja muistaakseni tuntui ihan hyvältä päällä.

Tuossa 3/4 mittaisessa rinkkahiihtoon suunnitellussa fleecessä olis jollekin virmalle mun mielestä hyvä markkinarako. En varmaankaan oo ainut hiihtäjä kun tykkää hiihtää plkällä fleecellä ilman kuorta. kuori ainakin mun mielestä laitetaan vasta sitten päälle kun lunta sataa aivan saatanasti ja se on märkää...

Korpijaakko

[quote author=pparkkin link=topic=28946.msg170369#msg170369 date=1263240437]
- -
Tuossa 3/4 mittaisessa rinkkahiihtoon suunnitellussa fleecessä olis jollekin virmalle mun mielestä hyvä markkinarako. En varmaankaan oo ainut hiihtäjä kun tykkää hiihtää plkällä fleecellä ilman kuorta. kuori ainakin mun mielestä laitetaan vasta sitten päälle kun lunta sataa aivan saatanasti ja se on märkää...

Ainakin itse tykkään hiihtää pelkässä Powerstretch-fleecessä jos ei kovasti tuule. Olen miettinyt tuollaisen vähän pidemmän fleece-takin ompelemista voimavenymäfleecestä. College-hupparista saisi kaavan ja jatkaisi vaan helman muniin asti. Huppua en oikein kaipaa, koska huonolla kelillä käydän kuorta.

Yksi vaihtoehto sinulle voisi olla myös ohut, kalvoton softshell. Sekin on hyvä hiihtokampe. Ei niin lämmin, mutta pitää paremmin tuulta. Noissa vaan on usein lyhyet helmat...