1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Maisteri
Garmont Prophet ja NTN ?

Koska kukaan ei ole veilä aihetta aloittanut niin teen sen nyt. Onko kokemuksia näistä kengistä ja entä siteestä? Itsellä on menossa koko kalusto uusiksi ja halu olisi kova vaihtaa uuteen standardiin.
Miltä mono tuntuu ja kestääkö se?
Kumpi side jäykkyys on parempi jos olet niillä laskenut.
Itse olen aikeessa ostaa reilut 90mm sukset keskeltä eli offaria mennään kun sinne päästään.

Mukavia laskuja   :twisted:

Raid

Mulla ei ole NTN:iä mutta kommentoin silti. Ostin nimittäin Voodoot, joka on täysin sama mono ankannokalla. Kestävyydestä tuskin on hirveesti kokemusta muilla kuin ulkomaan tiimilaskijoilla, nehän tuli täksi talveksi myyntiin. Jonkun verran käyttökokemusta löytyy esim. Telemarktipsistä.

Prophetissa palje on huomattavasti notkeampi kuin muissa NTN-monoissa. Sen verran olen NTN-monoja jalkaan testannut, että totesin tämän todeksi. Monien mielestä tämä on hyvä ominaisuus, koska NTN-side on niin aktiivinen jäykähköine jousineen että on mennyt liiankin jämäkäksi. Muuten taas mono on supertukeva, mutta silti melko kevyt. Lesti on tietysti henkilökohtainen juttu. Prophettiin/Voodoohon sitä on muutettu vähän tilavammaksi Garmontiin aiemmista malleista.

Ite en halunnut vielä siirtyä NTN:ään. Arvoin Bläkkärin Pushin ja Voodoon välillä. Diilin ratkaisi Garmontin keveys ja se, että Voodoosta saa (Skiservicen Hekan mukaan) tehtyä NTN:t ajamalla ankannokan pois ja lisäämällä sen kantapalan. Ja sille tosiaan on paikka siellä pohjassa.

Jii-5000

Joo, tuli hommattua kyseinen kombo ennen joulua. Nyt takana viikko skinnailua Pallaksella ja kerran rinteessä. Mun vaatimattomalla tellukokemuksella Prophet + NTN tuntuu helvetin hyvältä. Aiemmat monot ja suksetkin olivat tosin huomattavasti löysempää kaliiperia kuin nykyiset. Prophetin palje taipuu tosiaan hyvin, ja mono on kevyt tukevuuteensa nähden. Toimii loistavasti niin skinnatessa kuin laskiessa. Mun räpyläjalkakin just mahtuu Prophettiin, kun paistoin sisäkengät huolella.

NTN-side (mulla medium-jousilla) on varsin miellyttävä käyttää takamaastoissa, ja tuntuu toimivan viikon jatkuvan lumituiskun jälkeenkin. Skinnausmoodin vipu tosin oli ajoittain jäykkä ja hankala käyttää rukkaset kädessä, kun side oli kerännyt jäätä teltan pihalla. Välillä piti hieman auttaa sauvan kärjellä että sai siteen skinnausmoodiin. Kestävyydestä en vielä osaa sanoa, mutta ainakaan viikon aikana ei ilmennyt ongelmia, vaikka keli oli erittäin talvinen.

Ski Serviceltä noita taitaa saada ihan kilpailukykyiseen hintaan.

Matteus

Prophetit löytyy täältäkin, takana tosin vasta viisi rinnepäivää eikä juurikaan vaikeampia olosuhteita muutamia jäärännejä lukuunottamatta. Mut kyl mie oon tykänny. Kengät ovat kevyet, joustavampi palje sopii ehkä paremmin omalle tyylille ja Garmontin shell breikillä meikäläinen saa jalkaan pienemmän monon kuin Crispin tai Scarpan vastaavissa. Soljet ovat hyvät, mutta kyllä sitä kaipaa Crispin ja Scarpan kantapäätä alasvetävää solkea. Itehän olen siinä mielessä ongelmajalkainen, että käytännössä kaikissa monoissa on liikaa volyymia ja sitä on sitten vaan askarreltava vähemmäksi omin voimin.

Kauden 07/08 laskin Scarpa TX:llä, joka nyt ei vaan oikein toiminut vaan oli kokonaisuutena liian jäykkä. Viime kauden laskin Crispi Evolla, joka oli mulle ihan hyvä mutta TX:n takuuvaihdosta sain nämä Prophetit, joten päätin kokeilla. Pitäisi päästä jollain mäkikerralla vertaamaan Prophettiä Evoon ja eiköhän tämä parin viikon sisään toteudukin. Evossa on puolensa, sellasta brutaalia voimaa lähes polveen ulottuvasta kengästä jolla etenkin hoidetussa rinteessä suksea saa runtata huolettomasti. Prophet on rinteessä jonkun verran voimattomampi, mutta oma (vielä vahvistamaton) veikkaus on että Prophetin parhaat puolet tulee esille hankalammissa olosuhteissa ja kontrolloitua hidashiihtoa laskettaessa. Prophet on myös sivusuunnassa notkeampi kenkä kuin Evo, mutta eipä tuo tunnu meikäläisen laskussa haittaavan ja NTN:ssä side hoitaa melko pitkälle sivuttaisväännön.

NTN-side oli mun mielestä valmis jo viime kaudella, vaikka tokihan noita rikkoja aina tulee ja kehittämistä on. Siteessä ei kuitenkaan ole ollut mitään epidemistä vikaa, vaan breikit ovat olleet yksittäisiä äksidenttejä. Oma veikkaus on, että tällä kaudella NTN alkaa yleistymään isommassa määrin.

Meikäläisellä käytössä siniset jouset, nyt säädetty kakkoselle. Evojen kanssa laskin kolmosella. Oma suositus on, että otat siniset jouset. Jousien säätöalue on melkoisen laaja, eli jos siniset jouset ovat nelosella on _huomattavasti_ jäykempi asetus kuin että samat jouset ovat 1,5 tai 2:lla. Näitä asetuksia kannattaa myös aluksi vaihdella ja kokeilla mikä kohta tuntuu oikealta.

Monoista kannattaa ottaa se mikä sopii jalkaan. Prophet, Shiver ja TX/TX Pro ovat mun mielestä koko lailla samanlaisia monoja ominaisuuksiltaan ja palkeiltaan, jokaisessa sitten vähän omat piirteensä. Shiveriä pääsee laskemaankin Messilässä, en tiedä onko muualla Suomessa vielä NTN:ää vuokraamossa?

Ja sitten linkkejä, kun näitä on ollut tapana postailla:
- Telemarktipsin viisauden/vatvomisen pohjalta on koottu wikisivuja telestä, näissä hyvää infoa pähkinänkuoressa
http://www.newtelemarkguide.com/wiki/New_Telemark_Guide

- Monojen paljevertailu, joka perustuu yleiseen konsensukseen
http://www.newtelemarkguide.com/wiki/Boot_Flex_Scale

- Monojen fittitietoa, kannattaa lukea NTN osa ajatuksella läpi
http://www.nstelemark.com/Telemark_Boot_Fitting.html

- Telemarktipsin Prophet-threadi, myös monojen kehittäjä Paul Parker kertoilee ideoistaan ja vastailee kysymyksiin
http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=60900

- Teletipsin NTN äitithreadi
http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=62616

Matson lainen.

Heba

Vaihdoin tälle kaudelle alle NTN:t monoina myös Garmontin Prophetit. Uusi järjestelmä ei ehkä tuonut niin suurta ahaa-elämystä tai lisävoimaa rinnelaskuun kuin olin toivonut, mutta kyllähän se antoi tarkempaa tuntumaa sukseen. Olen joka tapauksessa ollut kokonaisuuteen tyytyväinen. Toinen ajatus vaihdossa oli käyttää samaa monoa myös satunnaiseen alppisuksitteluun.

Olin viikon verran Ranskassa laskemassa ja vuokrasin osaksi aikaa alle jotkut kohtuu leveät freeridesukset alppisiteillä. Prophetit toimi ihan hyvin ainakin Markerin Baron siteiden kanssa. Onhan mono varmasti löysempi mitä perinteinen alppimono, mutta kun ei ole 12 vuoteen kantapää kiinni laskenut, niin ei ollut kunnollista vertailupohjaa. Olihan sitä helppoa tykitellä menemään pöpperöisessäkin kelissä.

Onko joku kokeillut NTN-siteeseen sitä jäykempää jousta (punainen/hard)? Yleisestihän myynnissä/käytössä taitaa olla medium/sininen. Onko punainen jo liian jäykkä?

Macharza

Itseä kiinnostaa Scarpan TX Pro, kun siinä on Dynafit tech insertit valmiina. Sais samalla randomonot.
Onko kellään kokemusta juuri tästä tämän vuoden mallista.

Prophetilla olen laskenut 1 päivän rinteessä ja hyvältähän ne tuntui. Aikaisemmin mulla oli saman valmistajan Ener-G

jokkeri

Olen tässä hankkimassa NTN settiä ja pitäs sovittamatta ostaa kenkä (ei oo Kuopiossa myynnissä). Mainitsit Matteus, että kyllä sitä kaipaa Scarpan ja Crispin "kantasolkea". Nouseeko sulla siis kanta Garmonteissa ja jos niin mitenkä paljon? Häiritsevästi? Garmont lesti vaan istuu omaan jalkaani hyvin eteenkin kun NTN Scarpoja en ole tosiaankaan päässyt testaamaan. 75mm Scarpoihin jalka kyllä mahtuu (on tiukka mutta muokattuna varmasti ok). NTN Scarpat ovat ilmeisesti "turvonneet" leveimmiksi tellu monoiksi.

Oma jalkani on 27,5 pitkä ja meinasin tilata joko Prophet 27,5 tai 27,5 Tx:t. Noiden shell brakit menee siinä mielessä huonosti, että Scarpan 27,5-28 vois olla parempi pituuden suhteen kuin Garmontin 27-27,5. Mitä luulette eiköhän se mene niin, että (27-)27,5 Garmontin sisämitta ilman sisäkenkää on jotain 28,5 luokkaa. Teoriani mukaan siis todellinen monon sisämitta saadaan kun nimelliskokoon pannaan n.10mm tilaa kannan taakse. Mitä luulette onko näin vai löytyykö asiasta mitään (netti)faktaa?

Hemppa

[quote author=jokkeri link=topic=28803.msg181903#msg181903 date=1290628031]
Mitä luulette onko näin vai löytyykö asiasta mitään (netti)faktaa?

No nyt ainakin löytyy Biggrin

Monon koko 27 ja aika tarkkaan 28cm pitkä sisäkenkä.

jokkeri

No löytypä fajtaa rivakasti! Kiitokset Hemppa. Onko kuvassa siis Prophet sisäkenkä? Vielä parempi olisi jos ottaisit mitan suoraan ulkokengän sisältä. Siis mitta kärjestä kantaan.

Kuitenkin tämä "tutkimus" jo osoittaa, että nimellismitan päälle kun laittaa 10-15mm saa todellisen kuoren sisäpituuden. Hemppa sinun ulkokenkäsihän 27-27,5 kokoinen. Tarkoittanee siis sitä, että kuoren sisämitta olisi 285-290mm. En tiedä menisikö se liian vaikeaksi jos valmistajat ilmoittaisivat todelliset mitat? Mr. Garmont P.Parker kehoittaa nimittäin tekemään ns. shell fitin eli kokeilemaan monoa ilman sisäkenkää. Siinä kun kannan taakse jää 10-15mm niin kuori on oikea.

Jokiv

Jättäisin sitä varaa sitten mieluummin sen 15mm kuin 10mm, nimim. "liian pienet prophetit ostanut".  Eli mulla sattu varpaat kyykkyyn mentäessä, kun mitoitus oli juuri jämpti 10mm tilaa ulkokengässä. Eli koko oli juuri ja juuri oikea sen ulkokengässä olevan indikaattoritarran mukaan. Alppina laskiessa olisi ollut todella hyvä koko, mutta tuo kärki menee "lyttyyn" kun kenkää taivuttaa siteessä.

Hemppa

[quote author=jokkeri link=topic=28803.msg181917#msg181917 date=1290669909]
No löytypä fajtaa rivakasti! Kiitokset Hemppa. Onko kuvassa siis Prophet sisäkenkä? Vielä parempi olisi jos ottaisit mitan suoraan ulkokengän sisältä. Siis mitta kärjestä kantaan.

Joo prophet 27.0 kyseessä. Kuoren sisämittaa tossa just mittailin, ja kyllä se sama 28cm näyttäis olevan. Rullamitalla en tosin lupaa tarkkuudeksi kuin +/- 5mm. Jos tarkempaa tulosta haluat niin saat tulla ite mittaileen Biggrin

ennen

[quote author=Jokiv link=topic=28803.msg181924#msg181924 date=1290672724]
Jättäisin sitä varaa sitten mieluummin sen 15mm kuin 10mm, nimim. "liian pienet prophetit ostanut". 

Komppaan tätä - itse ajattelin ensin että tuli ostettua liian suuret (tilaa jäi reilu 15 mm), mutta on muokkauksen jälkeen itseasiassa juuri passeli, onneksi en ostanut pienempää. Itse siirryin Prophettiin Ener-G:stä, ja lesti on selkeästi kapeampi (parempi itselle).

jokkeri

Tuo lyttyyn meneminen on kyllä huikeeta. Tuossahan särkyy pian koko mono. Siinä saa pottivarvas manikyyrin ja lopotomian samaan rahaan. Tosin kenkä on tuossa jo aika pystyssä eli sattuu jos syvässä kyykyssä laskee.

Vielä tuosta kantapään paikoillaan pysymisestä. Onko teillä siitä mikä tuntuma? Onko häiritsevää vai pitääkö Prophet kannan aiempia Garmont monoja paremmin paikoillaan?

Jokiv

Joo lasken itse niin alhaalla kun NTN:llä pääsee ja kyllä varpaisssa tuntui. Kantapään paikalla pysymisen kanssa mulla ei testilaskuilla ollut ongelmia. Lesti on tosiaan lähempänä vanhaa scarpaa (Trace) kuin garmonttia. Palje tuossa garmontissa on löysä ja helppo taivuttaa jos sitä vertaa nykyiseen crispiini. Tuo alppiside käyttö on mun mielestä ihan kiva plussa ja ainakin noilla crispin ntn monoilla toimi salomonin normi alppiside niin että jalassa pysyivät varman tuntuisesti. Laukeavuudesta tuon kumipohja kanssa en sano mitään kun ei tullut testattua.

ennen

Tuli kausi avattua vkloppuna, ja NTN:n ensitestissä: olin positiivisesti yllättynyt. Hissijonoon sukset jalassa lampsiessa siteen tuntuma oli omituinen (jäykkä ja tunnoton), ja alkoi hieman epäilyttää. Monot taaseen tuntuivat heti omilta, ja pienempi volyymi sopii omaan jalkaan paremmin (tuli myös numeron verran pienennettyä kokoa Ener-G:stä, lämpömuotoilla en ole vielä sisäkenkiä ehtinyt).

Ensimmäiset pari laskua meni aika lailla hakusessa (niinkuin normaalisti kauden alussa) - asian hankaloittamiseksi vaihdoin samalla myös sukset, joten tuntuma oli senkin vuoksi toinen. Sitten side vähitellen alkoi tuntua paremmalta ja paremmalta, ja vaikka ensin tuntui että kantapää ei nouse, ja että side rajoittaa liikettä liikaa, kuvat paljastivat että se oli luuloharhaa. R8:ien jälkeen siis opeteltavaa oli hieman (enkä edelleenkään aivan sinut ole siteiden kanssa, kyllä niihin oppia täytyy) mutta jouheva vaihto kuitenkin loppujen lopuksi.

Paikallaan kompastellessa tuli testattua siteen laukeamistakin - side aukesi puoliksi (kenkä taittui sivuun kärjestä), mutta jäi jotenkin jumiin, ja avasin siteen että sain kengän kokonaan irti (en yrittänyt väkivalloin) - toiminee kuitenkin oikeassa tilanteessa, kun mekanismiin kohdistuu voimaa enemmän.

napakettu
Käyttäjän napakettu kuva

Onko kenellekään kokemusta prophettien kärkien kestävyydestä. Siis siitä osasta, joka menee siteeseen eli ihan kärki. Itsellä takana about 15 laskupäivää ja kärki alkanu sivuista lohkeilemaan -> mono heiluu hieman siteessä. Laskeminen on painottunut täysin offiin.

Matteus

[quote author=napakettu link=topic=28803.msg183436#msg183436 date=1293029056]
Onko kenellekään kokemusta prophettien kärkien kestävyydestä. Siis siitä osasta, joka menee siteeseen eli ihan kärki. Itsellä takana about 15 laskupäivää ja kärki alkanu sivuista lohkeilemaan -> mono heiluu hieman siteessä. Laskeminen on painottunut täysin offiin.

Tälläinen keissi oli viime talvena esillä jenkkifoorumilla, eli pakasta vedettyjen Prophettien kärki/duckbutt oli liian väljä siteeseen. Yksittäinen vika ja kengät meni vaihtoon, eli suosittelisin kääntymistä Garmontin takuun puoleen. Pystytkö vertaamaan kenkiä jonkun muun NTNiin eli voisi vähän mittailla onko ns. duckbutt tai kärjen muotoilu pienempi kuin muissa? Kuva ongelmasta ois kiva, mutta ei tää ainakaan mikään laajempi epidemia oo NTN:n parissa ollut.
http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=64617

Matson lainen.

napakettu
Käyttäjän napakettu kuva

Jees kiitos vinkeist. Katoin ton videon ja mulla näyttäis olevan aikalailla sama ongelma. Oon katellutki että tuntuu että mono ei jotenkin istu kunnolla siteeseen. Pitää varmaa kaivaa konradin takuupaperit esille ja lähetellä viesti sinne. Vai onnistuiskoha asiointi suoraan Garmontin kanssa. Voin huomenna yrittää pari kuvaa laittaa, jos ehtii.

HannuV.

Kopsaan tännekin:

"Tampereen Kalevan Prismassa mm.
Garmontin Prophet NTN-mono n. 360 euroa. Kokoja 27, 28, 29 ja 30.
Garmontin Elektra daamien perinteinen tellumono, hinta taisi olla about 320.
G3:n suksia -30 prossaa.
Myös skinejä edullisesti. Tosin levein taitaa olla 110 mm."

Kaissi

Muutamia huomioita sekä NTN-siteestä, että Prophetista. Alla laskupäiviä joku 70 kpl noilla värkeillä - sekä rinnettä, randoilua, että hissioffia kapeista rinnesuksista aina Darkside -suksiin asti.

Prophet

Todella kevyt mono. Ilo skinnailla ja bootbäkkäillä. Paljon yksityiskohtia nimenomaan randoiluun. Kätevät soljet monon varren löysällä pitämiseen, kunnon kävelymoodi, nauhat sisäkengissä jne. Valitettavasti itse sisäkenkä on hieman hötö - yhden kevätkauden lämpimissä keleissä tehdyt reissut ovat saaneet sisäkengän painumaan todella paljon.

Omaan jalkaani mono oli hieman kaponen ja korkea. Sole Boot Lab korjasi nyt viime reissulla kuorta ja pisti uuden pohjallisen. Katsotaan josko asettuisi. Ongelma lähinnä siinä, että monon ollessa tarpeeksi tiukka, se kapeni ja puristi jalkaa sivuista. Myös kantapää nousee laskiessa, mutta olen oppinut elämään tuon kanssa. Isoilla suksilla tosin tuntuu, että suksi vie miestä - liekö kuitenkaan monon ongelma Smile Silti hieman tukevampaa monoa kaipailisin isoille suksille ja rinnelaskuun.

Prophetissa on mahdollisuus vaihtaa pohjassa oleva NTN-siteen vastakappale (se lippa). Lippa on kiinni kolmella ruuvilla ja on ainakin itselläni kestänyt paikoillaan irtoamatta/katkeamatta kivikkorytemisetkin. Tosin vaihto-osa olisi hyvä löytää jostain, koska lipan muovi on sen verran pehmeää, että se kuluu kivikkomarsseilla todella naarmuiseksi ja alkaa kerätä jäätä. Nykyisin joudun joka kerta siteen kiinnityksen yhteydessä hakkaamaan sauvalla puolen sentin jääkerroksen lipan kohdalta monon pohjasta.

Palkeet ovat hyvin suojatut. Oma laskutyyli on tosi kuluttava monoille ja monojen sisäpinnat ovat täysin ruvella. Palkeissa ei kuitenkaan naarmuakaan. Omaan tyyliin löysä palje sopii hyvin - tosin jotkut ratalaskijat valittavat, että paine takasukselle ei kasva tasaisesti vaan palje pamahtaa pohjaan ja painettaa saa takasukseen vasta sen jälkeen. Varmaan totta jos laskee syvää ratkakyykkyä.

NTN-side

Hyvä side - vähän vaan painava. Erittäin tukeva ja on lauennut ne pari kertaa mitä on tarvinnutkin. Siniset jouset ovat riittäneet omaan laskuun hyvin. Pidän nelosella. Mahdollisuus vaihtaa suksesta toiseen on loistava plussa - pienellä harjoittelulla käy todella joutuisasti vaikka joutuisi jarrunkin vaihtamaan eri levyiseen. Tosin kunnon ruuvari on must - ruuvit menevät helposti pyöreiksi.

Skinnausmoodin salpaa kannattaa katsella suksia jalkaan pistäessä. Jää joskus kertyneen jään takia hieman ylös ja saattaa vapautua skinnausmoodiin kesken laskun. Tuubien kireys kannattaa myös tarkastaa säännöllisesti, saattavat löystyvät vähitellen ja itselläni putosi tuubi kokonaan eräällä skinnailureissulla ja kiinnittäminen mäessä ilman työkaluja (kunhan ensin löysin kadonneen tuubin) oli mielenkiintoinen urakka.

Side kerää ikävästi lunta sinne siderungon sisäpuolelle jousien alle jos kelit lähellä nollaa ja paljon lunta. Kun aikansa kerää lunta, alkaa side kantaa kantapään kohdalta ja on puhdistuksen aika. Ei kivaa jyrkässä rinteessä. Ilmeisesti pienempi ongelma jos pitää takasuksen päkiän tiiviisti suksessa eikä joudu kapeissa ränneissä "kiikkumaan" mäkeä alas.

En ole kaipaillut vanhaa 75mm -sidettä näiden jälkeen. Prophet tosin ei ehkä omaan jalkaan ole se optimaalisin mono, joten monon jahtaus edelleen käynnissä. Kiinnostusta sekä Crispin että Scarpan isompiin malleihin.

Mie

Kaissi

Aini. Jostain ennen hankintaa luin, että NTN-monot eivät kärsisi nk. rocker launch -efektistä ts. monon kärki ei alkaisi palkeen painumisen takia sojottamaan taivaaseen/kantamaan monon kanstaa.

Ei pidä paikkaansa ainakaan Prophetin kohdalla. Reilu vuosi ja noin 70 laskupäivää ovat saaneet aikaiseksi todella hermeettisen kippuran monon kärkeen - siinä määrin, että bootbäkkäily kovissa rinteissä on jo aika lipsuttelua. Laskussa ei ole häirinnyt osin varmaan siksi, että Prophetin palje on alussa muutenkin niin löysä ja olemattomaan vastukseen on jo tottunut.