1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Orposusi
Fjällräven Vålå

http://www.fjallraven.com/Products/tents/vala--dome-iii

Fjällräven Vålå III irtoaisi nyt edullisesti, se sopisi kahden hengen talvivaelluksille. Valmistaja kuitenkin mainitsee Vålån kolmen vuodenajan teltaksi, kun taas esimerkiksi Akka nimetään ympärivuotiseen käyttöön sopivaksi. En keksi luokitukselle muuta syytä kuin ulkoteltan materiaalin, koska teltan rakenteen itsessään luulisi olevan vahva.

Tietäisiköhän joku ulkoteltan materiaalista enemmän?

Orposusi

[quote author=Orposusi link=topic=25762.msg158555#msg158555 date=1240918168]En keksi luokitukselle muuta syytä kuin ulkoteltan materiaalin

Kun on tyhmä niin ei keksi. Fjellu vastasi, että syy on tuuletuksessa. Sitä ei saa "kiinni".

Korpijaakko

Itsellä oli Fjällrävenin teltta (Akka Shape, 2hlö malli), jonka ohjelappusissa kerrottiin, että vuodenaikaluokitukseen vaikuttaa myös eteistilan koko. Talviteltassa pitää ilmeisesti olla Fjellun logiikalla reilu eteinen. Niinpä esim. Skule Shape ei ole talviteltta ja Akka Shapekin on sitä vain kokeneille vaeltajille (tjsp.) Kun Vålå on samankokoinen Akan kanssa, niin tuolla ei tietysti ole merkitystä.

Tuuletukset ovat varsin hyvä syy luokitteluun. Nekin kyllä saanee itse askarreltua suljettavaksi? Mm. täältä löytyy hieman tietoa talvitelttailusta ja teltan muokkaamisesta siihen sopivaksi.

Orposusi

[quote author=Bound link=topic=25762.msg158575#msg158575 date=1240939673]
Tuuletukset ovat varsin hyvä syy luokitteluun. Nekin kyllä saanee itse askarreltua suljettavaksi?

Niin saanee. Ei sitä tuuletuksen vuoksi kannata hylätä. Myös lumiliepeet voi hommata omin avuin.

Quote:
Mm. löytyy hieman tietoa talvitelttailusta ja teltan muokkaamisesta siihen sopivaksi.

Mulla on sen verran kokemusta talvitelttailusta, että tahdon eroon tunneliteltasta talviaikaan. Siksi olen tähyillyt kupolia. :lol: Ehkä en vain osaa pystyttää tunnelia sujuvasti hankeen, mutta sitten en osaa. Onneksi siitä selviää teltan vaihdolla.

Saruska

Mulla on tuo vålå dome kolmen hengen versiona.
hyvä talvellakin kahdelle aikuiselle ja koiralle. eteisiin mahtuu kyllä hyvin tavaraa, mm. rinkat ja ahkio. tuossa teltassa on minun makuun ainakin hulppeasti tilaa!
ainoastaan se olis parannettavaa, että kaarien "kujat" on vähän nihkeät eli kepit ei oikein hyvin etene niissä, siinä joutuu hanskat riisumaan..
ja tuosta tuuletuksesta, se on oikein hyvä talvellakin, eli eipä kosteus kerry teltan sisälle.

Whippet

Juu Vålån ulkoteltan materiaali on polyuretaanikäsiteltyä, mistä johtuu myös Saruskan mainitsema nihkeys kaarien pujotuksessa. Kalliimmissa teltoissahan, kuten Akassa, käytetään lähes säännönmukaisesti silikonikäsiteltyjä kankaita. Vaan mitä nyt olen itse Vålå Domea (ennen nimeltään Scout Dome) ja sen tunneliversiota (Vålå / Scout III) hypistellyt niin uskon sen kyllä haukkuvan hintansa käytössä.

Orposusi

[quote author=Saruska link=topic=25762.msg158682#msg158682 date=1241225178] eteisiin mahtuu kyllä hyvin tavaraa

Kiva kuulla kokemuksia. Siinä on siis kaksi eteistä.

Onko kaarien pujottaminen hyvinkin haasteellista vai selviääkö siitä kärsivällisyydellä? Muinoin omistamani Fjällräven Akka oli myös konstikas kaarien suhteen, mutta kun oppi oikean tekniikan, niin kyllä ne sai suht vaivattomasti paikalleen menemään, vaikka Hillen sujuvuus kaukana olikin.

Voiko kaaritunneleita liukastaa jotenkin?

joneksi

Alkuperäiseen kysymykseen kommentoisin, että Akka -teltassa lienee Vålåa vahvemmat kaaret (Akka: T9; Vålå: T6). Korjatkaa jos olen väärässä.

hehautal

[quote author=Whippet link=topic=25762.msg158688#msg158688 date=1241252532]
Juu Vålån ulkoteltan materiaali on polyuretaanikäsiteltyä, mistä johtuu myös Saruskan mainitsema nihkeys kaarien pujotuksessa. Kalliimmissa teltoissahan, kuten Akassa, käytetään lähes säännönmukaisesti silikonikäsiteltyjä kankaita.

Myös  useissa "kalliimmista" telttoista kaaritunnelit ovat PU-pinnoitetuista kankaista vaikka itse ulkoteltan päämateriaali onkin silikonoitua nailonia. Nihkeys riippuu mm. PU-pinnoitteen laadusta, kaaritunnelin tilavuudesta, kaaritunnelin muodosta jne. useamman eri tekijän summasta. Myös sillä on suuri merkitys miten kaaren kaaritunneliin työntää.

-Heikki