1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Matti
Mitkä sauvat hiihtovaellukseen tuntureilla?

Yo,

muutama vuosi sitten hankin Harju-merkkiset 160 senttiset sauvat hiihtovaelluskäyttöön, mutta kyseinen puulaaki on varmaankin kuopattu jo aikaa sitten. Harjujen sommatkin ovat jo aikaa sitten talven pakkasissa menneet päreiksi. Tietääkö joku mikä oli Harju-sauvoja valmistaneen firman kohtalona?

Tänä nykyisenä teleskooppisauvojen aikakautena haluaisin uiskennella vastavirtaan ja hankkia ihan perinteiset, vahvat, kestävät sauvat. Teleskooppisauvoista kun ei tahdo löytyä 160-165 cm korkeudelle yltäviä kapistuksia?

Eli mitä sauvoja jengi käyttää hiihtovaelluskäytössä? Varsinkin miehenkokoiset saisivat vastailla, että saan kehitettyä jostakin kunnon sauvat, jotka olisivat sen 160-165 pitkät ja leveähköllä sommalla...

Maceo

Korpijaakko

Itse painiskelen saman ongelman parissa. Itsekin kaipaisin 160cm sauvaa varmasti kestävällä sommalla. Exelin tarjontaa ovat muutamat kehuneet. En vaan tiedä onko jälleenmyyjillä hyllyssä sopivaa sauvaa (tukeva putki, kestävä ja iso sompa, korkkikahvat ja yksinkertainen rannelenkki).

Sen verran voin sanoa, että edullisista Yokon sauvoista on huonoja kokemuksia. Kaksi paria ko. sauvojen sompia olen hajoittanut kohtuullisen kevyellä käytöllä. Somman kiinnitys on hoidettu vahvuudeltaan liian ohuella muovilla, joka vääntyy ja pakkasessa murtuu ennemmin tai myöhemmin. Kiinnitysholkin poistaminen ja reilun mittainen irtoremmi hyvin punottuna tekee sommasta alkuperäistä paremman, mutta pitäisihän sen alkuperäisenkin kestää...

Matti

Huomasinpa tuossa, että Kohla Freeride -sauvat (koko nimi on Kohla Tirol Freeride Pro Pole) venyy 165 senttiin, mutta laadusta en tiedä? Suomesta ei löydy ainakaan netin kautta, Saksasta ja Ruotsista sais.

Raid

Kyllä mä välttäisin teleskooppisauvoja, jos ei ole pakko olla pituuden säätöä.
Kuitenkin hajoavia osia ja painoa lisää. Ja varsinkin ihan maksimipituudessaan monet teleskoopit on aika notkeita.

Matti

Totta. Ilmeisesti pidempään mittaankin venyvä toinen sauvamalli on GIPRON 499, joka on yhden kaverini käyttökokemuksen mukaan riittävän kestävä hiihtoon. Sen verran otin selvää, että varuste.netin myymä Yoko Snow Eaglen varasompa saattaisi mennä omaan harjuuni, koska ainakin somman keskireikä on sama halkaisijaltaan. Todennäköisesti tuo sompa ei kestä Ruåttin maaliskuun pakkasissa hetkeäkään, mutta kunhan nyt jonkun somman sais kiinni edes muodon vuoksi. Retkisauvat kun venyy ja paukkuu paremmin akuutin rasituksen alla, kun taas hiilikuituiset murtsikkasauvat saattaa kosahtaa kappaleiksi hyvinkin helposti, varsinkin ylämäkeen kavutessa. Vai puhunko schaiboa?

Korpijaakko

Tuli viikonloppuna kokeiltua kaksia teleskooppisauvoja. Molemmat ovat alumiinirunkoisia ja kaksiosaisia.

Komperdell Hunter:
Kovasti samanlainen kuin nykyinen Chilkoot BC Trail. Pituus max 165cm, kierrettävälukitus. Lukitus toimi hyvin sen vähäisen aikaa kun sauvoja käytin, mutta hieman epäröisin ko. systeemin ottamista pitkälle reissulle. Sauva itsessään oli kohtuullisen tukeva 160cm pituisena. Korkkikahva oli mukava, rannelenkki helposti säädettävä ja mukava. Sompa kiinnittyi nahkaremmeillä ja lienee kestävä (sanoisin, että pitkille reissuille silti varasompa mukaan), muttei kantanut kovin hyvin pehmeässä lumessa. Somman ulkokehä muovia.

Gipron malli tuntematon:
Kaksiosainen, flick-lock -lukitus, pituus max 155cm. Sauva ei ehkä ihan yhtä tukeva (toisaalta kokeilin max pituudelle säädettynä). Kahva kumiseosta ja muotoiltu hieman, rannelenkki riittävän yksinkertainen. Sompa samantyyppisellä nahkaremmikiinnityksellä, mutta ulkokehä metallia. Todennäköisesti kestävämpi sompa ja luotettavampi lukitus. Ei ihan yhtä mukava käteen (makuasia), eikä pituus riittänyt itselleni.

Kokemuksen perusteella voisin ottaa hiihtovaellusreissulle teleskooppisauvatkin, jos omistaisin sopivat. Nyt kun on tarkoitus ostaa sauvat tunturi-/umpihankihiihtoon, niin panostan mieluummin yksiosaisiin tikkuihin. Varasauvoiksi voisi pitkälle reissulle ottaa teleskoopit ahkioon...

Shrek

Sauvoina teleskooppimallisetkin toimii , kierrelukituksellakin kestää melkoista punnerrusta ylämäessäkin. Suurin ongelma mielestäni noissa on somman toimimattomuus varsinkin ylämäessä. Somman kireät nauhat eivät anna sen kallistua tarpeeksi joka aiheuttaa piikin nousemisen ylös hangesta ja yleensä juuri kun vääntö on kovimmillaan.
Jossain oli joskus myytävänä irtosompia jotka oli isommalla kehällä, toimis varmaan paremmin.Tietääkö kukaan mistä sais?

Korpijaakko

[quote author=Shrek link=topic=24943.msg156182#msg156182 date=1236623854]
Sauvoina teleskooppimallisetkin toimii , kierrelukituksellakin kestää melkoista punnerrusta ylämäessäkin. Suurin ongelma mielestäni noissa on somman toimimattomuus varsinkin ylämäessä. Somman kireät nauhat eivät anna sen kallistua tarpeeksi joka aiheuttaa piikin nousemisen ylös hangesta ja yleensä juuri kun vääntö on kovimmillaan.
Jossain oli joskus myytävänä irtosompia jotka oli isommalla kehällä, toimis varmaan paremmin.Tietääkö kukaan mistä sais?

Molemmissa kokeilemissani sauvoissa sompa taipuu kohtalaisella voimalla jopa "pystyyn" eli kehä sauvaa vasten. Nahka kuitenkin jäätyi loppupäivästä lämpötilan laskiessa pakkaselle, jolloin sompa ei enää joustanut niin paljon, mutta tarpeeksi kuitenkin myös tampattuun ylämäkeen hartiapidolla edetessä. Sompa kantoi kuitenkin huonosti metsämaaston irtolumessa, kuten kirjoitinkin, sillä se on varsin harva (kehä kapea ja nahkanauhojen välissä enemmän tyhjää alaa kuin mitä on nahkanauhojen ala).

Jii-5000

Itse olen hiihdellyt pari reissua maaliskuussa Käsivarressa ja Ahkkalla noilla Chilkoot Traileilla. Näissä kierrelukitus tuntuu toimivan hyvin pakkasessakin. Esim. omistamissani Lekin kevyemmissä sauvoissa kierrelukitus on paska, sitä on vaikea saada lukittumaan uudelleen kun sen avaa. Kaverilla oli Ahkkalla mukana kai juuri nuo Gipron 499:t, ja niiden flicklock-mekanismi löystyi itsekseen säännöllisesti ja sauva alkoi luistaa.

Laskiessa kannattaa olla tarkkana noiden isojen nahkasompien kanssa. Kerran onnistuin jotenkin saamaan suksen kannan sommasta läpi, ja lipathan siitä tuli.

Korpijaakko

Tulipa ostettua yksi sauvapari lisää nurkkiin pyörimään kun halvalla sai (9,90eur...)

Sauva on Excel Nova ja sompana iso ja jykevä V-mallinen sompa. Ei kelpaa upottavaan irtolumeen, mutta hyvä välimuoto latusauvojen kilpasompien lisäksi jos hiihtelee esim. etelän järvillä - tai miksei kovalla tunturihangellakin. Ostin varmuuden vuoksi 5cm tavallista pidemmät, niin pieni upotus ei paljoa haittaa.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

Mulla on Black Diamondit (kaksiosaiset) tuolla flicklock -lukolla. Hyvin on toiminut pakkasessakin. Ainoa huono puoli mielestäni on lyhyys (max 140cm), mikä ei tahdo riittää, jos luisto sallii kunnon hiihtämisen...

AA906SS

Osta kerralla hyvät, niin pääset halvemmalla  :lol:
itselläni on kahdet eräsauvat, huonot ja hyvät.
Ostin ensin Exel Novat eräsommilla = huonot.
- liian notkea putki, taipuu kun joutuu punnertamaan ahkion kanssa pientäkin nousua.
- lisäksi somman alla oleva "kärkiosa" on liian lyhyt , ei pitoa.
- "kovamuovinen" eräsompa ei kestä tosi kovaa pakkasta, -30C ja enempi

Sitten ostin Exel Montana-sauvat = ne hyvät.
+ tukevä putki, hyvä muotoiltu kahva, kestävä sompa, pitkä "kärkiosa" somman alla
- koska sompa on suht pehmeää kumia, niin se irtosi syvässä nuoska lumessa kun jäi syvälle lumen alle. Sidottu pakkausnarulla kiinni sauvaputkeen ja hyvin on nyt pysyneet.

Teleskoopeista ei ole kokemusta kuin tavallisista vaellussauvoista, Leki ja jotkut markettisauvat. Niissä liitos löystyy niin että saa vähän väliä asettaa pituutta ja kiristellä liitosta.
En ottaisi riskiä hiihtolenkillä.

Matti

Satuin löytämään Excelin mustat eräsommat erään nimeltä mainitsemattoman partiolaishenkisen retkeilytarvikeliikkeen nurkista. Kiehuvalla vedellä vähän valelin, kun ei meinannut mahtua vaikka oli vihitty ja rysäytin omaan Harju-sauvaani. Kalliithan ne oli...taas.

Onko niin, että juuri sauvat ovat se akilleen kantapää tunturivaeltajan varustuksessa? Jotenkin tuntuu, että Suomen retkeilyliikkeistä joku voisi ottaa sydämenasiakseen kestävän teleskooppisauvan etsimisen ja maahantuonnin. Luulis jostain joku avaruusteknologian sivutuote löytyvän?

Onko kenelläkään mielipidettä siitä miten Ruotsin/Suomen/Norjan tundralla pärjää murtsikkahiilikuitusauvalla ja pienellä sommalla?

hehautal

Juuei kukaan valmista pitkiä teleskooppisauvoja. Noin 160cm on pisimmät (Kohla/Gipron) ja nekin varsinkin suomen perukoilla harvinaisia. 150cm pitkiä löytyy Komperdelilta ja muilla valmistajilla on sitten vielä lyhempiä.
Ja hyvissä vipulukollisissa sauvoissa hinnat karkaa väkisillä kolminumeroisiksi ja kun markkinat ilmaston lämmetessä niille pienenee niin nousevat edelleen tai poistunevat tuotannosta.
Kaupallinen umpihankisompa alkaa olla katoava luonnonvara. Exelin nykyvalikoimassakaan ei ole enää suurimmillaan kuin 80mm jäykkää sompaa. Nykyisen sarjatuotanto- ja massateollisuuden aikana ei taida löytyä tarpeeksi aktiivisia umpihankihiihtäviä kuluttajia että kauppa kannattaisi. Montako sellaista pohjoismaissa olisi? Muutama kymmentuhatta? Eli ei riitä, jotta joka vuosi kävisi sompia tarpeeksi kaupan.

Ja niitä eri merkkien marginaalituotteitahan (kuten pitkiä teleskooppitsauvoja ja isoja sompia) parhaiten saa kun menee hyvissä ajoin ennen talvikautta merkkien myyjiltä ja maahantuojilta niitä kyselemään ja tilailemaan. Yleensä siis edellisenä talvena.
Ei perus autokaupatkaan vaaleanpunaisia Lamborghineja varastoissa kymmenittäin säilyttele jos joku sattuisi ostamaan. Wink

-Heikki

m_kinnunen

Vanha säie, mutta ajankohtainen asia:

Mahtaisikohan jostain saada vielä Exel Montana -sauvoihin varaosana sitä kumista sompaa? Lainasin naapurilta eräreissua varten sauvat ja kadotin somman jonnekin paikkaan X.

Armeijan katoamisilmoituksen tyyliin: etsittiin, ei löytynyt.

Nyt pitäisi jostain saada hankittua uusi sompa kadonneen tilalle, mutta mistä?

jaakko

alkuperäiseen aiheeseen liittyen, itse juuri tuossa lähimetässä eilen skinnaillessa mietin että jos askartelisi sopivasta muovista (esin auton kurakaukalot?) jonkinlaiset lisäsommat ja laittaisi ne nippareilla BD:n omiin sompiin kiinni. onko kukaan yrittänyt mitään tommoista ja miten onnistuu, lienee aika tuurissaan löytää muovia joka kestää sopivasti pakkasta ja on silti riittävän jäykkää?

tai sitten ostaa vaikka tommoiset

http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=1753

ja avartaa reikää hiukan että ne saa helposti sujautettua omien sompien lisäavuksi?

akallio

Komperdellin sauvoihin saa umpihankisompia. Niissä on eri lukitus (Vario), mutta lienee askarreltavissa BD:n sauvoihin, jos askartelemaan joka tapauksessa on ryhtymässä.

http://www.bergzeit.de/komperdell-vario-leder-teller/

Omissa oli ne niitit aivan sekundaa, kannattaa vaihtaa ne heti kärkeen, jos joka tapauksessa joutuu sen tekemään.

Edit: näköjään linkkasin sitten samat sommat, no...

Korpijaakko

Jos isoja pehmeän lumen (lisä)sompia kaipaa, niin 13cm on vasta lasten koko. Tuollaisessa 210mm sommassa on pinta-alaa jo melkein kolminkertaisesti. Tuolta tilamaan tai askartelemaan itse vastaavat.

Itse hiihdän useimmiten kovalla lumella ja olen tykästynyt "hiihtosuunnistussompien" tapaisiin isoihin V-sompiin. Esim. Kompedellillä on mukava alumiiniputkinen sauva sopivilla sommilla ja yksinkertaisella isolla rannelenkillä, mutta kukaan ei tietenkään myy Suomessa... Varuste.net myi ennen. Tuollainen iso uppolumen sompa voisi olla hyvä lisävaruste jos reitille sattuisi paljon pehmeälumisia koivikoita.

jaakko

[quote=Bound]Jos isoja pehmeän lumen (lisä)sompia kaipaa, niin 13cm on vasta lasten koko. Tuollaisessa 210mm sommassa on pinta-alaa jo melkein kolminkertaisesti. Tuolta tilamaan tai askartelemaan itse vastaavat.

Itse hiihdän useimmiten kovalla lumella ja olen tykästynyt "hiihtosuunnistussompien" tapaisiin isoihin V-sompiin. Esim. Kompedellillä on mukava alumiiniputkinen sauva sopivilla sommilla ja yksinkertaisella isolla rannelenkillä, mutta kukaan ei tietenkään myy Suomessa... Varuste.net myi ennen. Tuollainen iso uppolumen sompa voisi olla hyvä lisävaruste jos reitille sattuisi paljon pehmeälumisia koivikoita.[/quote]

nonniin, siinähän ne olikin. tiedä sitten tulisko noita nysväiltyä sauvoihin jonkun muutaman tunnin  skinireissun takia.

KAP

Minulla on ollut svedujen army suksipaketissa tulleet alumiinisauvat ja toiset lasikuitusauvat retkihiihtokäytössä. Kestävät, ei tarvitse sääliä ja sommatkin näkyy kestävän hyvin. Smile

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Itse olen ostanut Partioaitasta Komberdell BC Trail-sauvat. En tiedä myydäänko niitä siellä enää, ainakin Outnorthista löytyy http://www.outnorth.fi/komperdell/bc-trail#.

Sauvat kestanyt hyvin ja nahka sompa sopivan kokoinen perus käyttöön. Harvoin on ollut niin pehmeää lunta että olisin kaivannut isompaa sompaa.

VIKA ON HARVOIN VÄLINEISSÄ

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

edelliseen viitaten muistaakseni ainakin Saariselän Partiovarusteessa olisi myös ollut isompaa sompaa tarjolla lisävarusteena.

VIKA ON HARVOIN VÄLINEISSÄ

Kasperi

[quote=KAP]

Minulla on ollut svedujen army suksipaketissa tulleet alumiinisauvat ja toiset lasikuitusauvat retkihiihtokäytössä. Kestävät, ei tarvitse sääliä ja sommatkin näkyy kestävän hyvin. Smile

[/quote]

Mulla taas hajosi yksi sompa noista svedujen sauvoista, onneksi oli pitkät pätkät narua mukana:)

zwak

Ite olen tehnyt sommat 3 mm polykarbonaatista ja lyönyt reppuhihnan ja letkunkiristimen avulla kiinni sauvaan. Sauvoina palveli pitkään kärkkäiseltä ostetut halvat sauvat, joiden alkuperäiset sommat kesti pari päivää. Tänä talvena katkesi sitten toinen sauva. OACin Wand sauvoja oon harkinnu tilalle. En oo nähny livenä kuin somman, joka näyttää muuten hyvältä, mutta on umpiseen pieni. Vois kuvitella että jos toimii koetinsauvana jäällä niin olis tukevampi kuin perussauvat. Saman hintainen kuin teleskoopit näköjään.

Vanhan mallin Kompardel chilkoot trail sauvat kiertolukolla on mulla varasauvoina. Toimii ihan ok, mutta kiertolukko ei ole niin hyvä jos lämpötila sahaa (saattaa löystyä). Sompa niissä on parempi kuin uudemmassa versiossa, sauva muuten huonompi. Sompa on pieni (versus se omatekemä, joka on 20 x 15 cm) ja vanhassa mallissa turhan alhaalla. Näitä sauvoja oon käyttäny kyllä myös sauvakävelyssä joka ei tehnyt kiertolukolle hyvää. 

Sen uudenkin Kompardellin somman saa hyväksi, kun vaihtaa somman niittit teräksisiin. Muuten saa ne kyllä yleensä takuuaikana rikki.