1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
stranpe69
atomic: SL 11 vai Metron B5i ???

Moikka heebot!

Ensikertalaisena tänne kysymään mielipidettä (kaikilta löytyy sellainen)...

Olen laskenut vaihtelevalla aktiviteetilla n. 15+ vuotta. Nykyiset välineeni ovat jostain vuodelta 1998 tai jotain (siis ajalta ennen suuria kivisateita...)

Nyt olen päättänyt uudistaa laskukalustoni, monot on jo hankittu, joten sukset...?

Lasken nykyään valitettavan vähän, ja pääosin Etelä- ja Keski-Suomessa, Eurooppa kuitenkin siintää mielessä Wink

En ole temppuriiviö, enkä offari-intoilija (vain siksi etten osaa, enkä kehtaa pyytää opettajaa offariin) ja ehkä 40 vuoden ikäkin tekee rajoitteita (tarve pysyä hengissä ja ruokkia ainakin lapset)
Mutta, siis pidän laskemisesta rinteessä ja vauhdilla, eli alhaalla kun pysähtyy niin reidet huutaa Hoosianna ja hengitys on huohottamista. Eli paketti kasassa ja nopeita käännöksiä, niin että tuntuu..

JA NYT VIESTIN AVAINLAUSE:
Kummat sukset sopisivat minulle paremmin yllämainittujen speksien valossa;
Atomic SL 11 vai Atomic Metron B5i ?

Tiedän että löytyy toki muitakin hyviä merkkejä...

Onko SL 11 liian puikka, onko Metron B5i liian painava..?

Ai niin, olen 175cm ja 78kg, jos sillä on näihin merkitystä.

Kiitoksia jo etukäteen,

stranpe

VilleF

Moi, molemmat sukset ovat suhteellisen "puikkia" jos kääntösäteitä katsotaan. SL11 ja uusi SL12 ovat kapeampia keskeltä mikä tekee niistä käännökseen lähdössä äkäisempiä. Metron B5i taas on vähän leveämpi keskeltä joten se on "kantilta kantille" rauhallisempi ja näin ollen ei ole yhtä hätäinen kuin SL11/12. Mutta lyhyestä virsi kaunis, jos haluat että reidet sykkii alhaalla, niin valitse SL11/12. Ja painoa ei liiemmin kannata miettiä kun puhutaan rinnesuksista.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Moikka heebo!

Jos lasket lähinnä vain rinteessä, niin tuo Metron B5i ei ole mun kokemusten perusteella paras vaihtoehto.

Mulla on yhdet sellaiset itselläni. Kuten Atomic itsekin mainostaa, suksi on ns. allrounderi, eli pelittää SEKÄ rinteessä ETTÄ offarilla. Ja yleissuksena se onkin pirun hyvä peli. Jos on pakko ottaa reissuun yksi pari suksia ja tiedossa on, että tullaan laskemaan rinteessä JA offilla, niin silloin valitsen ehdottomasti nämä.

Kuitenkin valitettava totuus on, että yleissuksi on aina kompromissi. Siinä on väkisinkin jouduttu karsimaan kummankin käyttöalueen ominaisuuksista, tuloksella että se pelittää ihan ok joka paikassa muttei ole paras missään.

B5 on siis hyvä valinta, jos tarvitset suksen jolla laskea rinnettä ja offaria. Jos et laske offaria, älä osta BeeVitosta. Puhdas rinnesuksi pelittää paremmin rinteessä. Esim. itse lasken rinteessä paljon mieluummin Fischerin Race SC tai Worldcup SC -puikkareilla. Meno on kovalla alustalla vakaampaa ja hallitumpaa. Joku tuossa B5:ssä aiheuttaa sen, että se on jossain määrin levoton kovassa vauhdissa ja tiukkojen käännösten lopussa se "heittää" eli tuntuma rinteeseen häviää hetkeksi. Johtunee joko suksen leveydestä tai ehkä pyöristetystä kannasta, en osaa sanoa. Mutta rinteessä se ei mielestäni ole paras valinta.

Ja vinkkinä vihjaan, että paras tapa ostaa itselle ne miellyttävimmät sukset on bongailla noita hiihtokeskusten testipäiviä, missä pääsee itse koelaskemaan suksia. Maahantuojat järjestävät niitä itse, ja Skimbaaja-lehden testikiertueella on aiempina vuosina päässyt kokeilemaan kutakuinkin kaikkea mitä Suomesta löytyy.

Toivottavasti löydät itsellesi miellyttävät lankut!

-Tommi

Hanxi

dabombaa kompaten:

SL:lät sopivat mainiosti tarkoitukseesi. Jotenkin aistin, että sinulle on tarjottu tallisuksia? Itse olen laskenut vastaavilla muutaman talven ja ollut ihan tyytyväinen niihin. Mutta, mutta; jos painavia vehkeitä kaihdat, niin kokeilepa testikiertueiden tarjoamia näköispainoksia. Huomattavasti mukavampia, kevyempiä ja riittävän ärhäköitä vapaalaskuun. Noilla kisavehkeillä laskeminen käy kunnon päälle, mutta toisaalta, jos se ei ole ongelma, niin suosittelen lämpimästi.

Metroneilla pärjäät sitten pehmeässäkin.