1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
xjussix
Garmontin monot netistä, oikea koko hakusessa

Taitaa mennä Garmontin monot tilaukseen, tarvis olisi päästä randoilemaan. Nyt kuitenkin meinaa mennä pasmat sekaisin oikean koon löytämisessä. Mittasin jalan kokoni ja sain mondokooksi 27.5, eurokokona siis 44. Nykyiset alppimononi ovat kokoa 28 ja ovat ehkä sen puoli kokoa liian isot. Osaako joku sanoa, sopiiko esim. G-Ridet kokoa 27.5 minulle, jos siviilissä käytän normaalisti 44-kokoisia kenkiä? Esim. ebay.de:ssä tuntuu olevan omituisia kokoja ilmoiteltu, esim. 43 EU /28 mondo..

b3

Mulla on jalanpituus 26.5 ja Garmontit 26.5, tosin jalan muoto yms. vaikuttaa, alussa mulla oli suuria vaikeuksia saada monoa jalkaan. Kantsii suosiolla lämmittää sisäkenkä. Tuo 26.5 on myös suurin sisäkenkä joka siihen ulkokuoreen käy joten siinäkään ei ole paljon varaa. Siihen kuoreen käy muistaakseni 25 - 26,5.

Jii

Taitaa Garmontin kaikki peruskoot olla samalla peruskaavalla, eli täys koko ja seuraava puolikas käyttää samaa kuorta. Tyyliin 26-26.5, 27-27.5, etc..  Mulla 30 kokoinen kenkä ja jalka tasan 30cm. Tosin 29.5 olis varmaan ollu parempi vaihtoehto. Tuo g-fit kun pakkautuu aikalailla ajan kanssa. Uudelleen lämmityskään ei viikkoa pidempään auta.

Jos knekä istuu kohtuu hyvin ilman lämmitystä, niinainakaan mie en menis lämmittämään, tuntuvat kestävan paremmin pakkaantumista ennen lämmitystä, kuin sen jälkeen..

powerskier

Sisäkenkä kannattaa ehdottomasti lämpömuokata jalkaan sopivaksi. Monohan on se tärkein asia hiihtäjän ja lumen välissä, joten kunnon tuntumaa ei kannata jättää hankkimatta.
Toinen tärkeä juttu on jalan mukaan muovattu muotopohjallinen. Kun jalkapohjatuntuma on kunnossa ja sisäkenkä lämpömuokattu niin mono toimii optimaalisesti.
Parhaat muotopohjalliset on Comformablen (=vanha Sidas), joita saa ainakin Ski Servicestä ja Timanttikantista.
Suhtaudun hieman epäilyksellä Intersportien myymiin muotopohjallisiin, mulle meinattiin tehdä väkisin 43 jalkaan 45 pohjallinen. Syynä oli se että saadaan kantapää varmasti kunnon kuppiin. Vaadin 43 aihion, jossa siinäkin kantapään sivussa on pieniä vekkejä vaikka kunnon kuppi saatiinkin aikaan.
Myyjän = tekijän mukaan olisin voinut leikata ylimääräiset pois, mutta miksi sitten aihioita olisi joka koolle ellei niitä voisi käyttää. Onhan se selvää että 43 ja 45 aihiot ovat eri kokoisia myös leveydessä.

MS

Onko noiden monojen leveyksiä missään saatavilla? Itse hämmästyin, kun mittasin jalkani pituuden, 26,5 cm ja käytän 43 kenkiä tavallisesti, lenkkitossut taitaa olla 44. Mulla on leveä jalka, siksi joka kengässä tuppaa olemaan vähintään puoltoista senttiä kärjessä tyhjää. Kuitenkin esim. lenkkitossujen päkiätuki sattuu ihan kohdalleen myös pituuden puolesta, eli mulla on varmaan suhteessa lyhyet varpaat.

Jalan leveys on 10-10,5 cm. Pituuden puolesta garmontin koko 27 olis riittävä, mutta onko kellään käsitystä siitä mikä noiden kenkien leveys on? Olisko jollain 27 koon garmontia käyttävällä esim. faktaa oman jalkansa leveydestä?

FreeZ

[quote author=MS link=topic=23968.msg153513#msg153513 date=1233226779]
Onko noiden monojen leveyksiä missään saatavilla? Itse hämmästyin, kun mittasin jalkani pituuden, 26,5 cm ja käytän 43 kenkiä tavallisesti, lenkkitossut taitaa olla 44. Mulla on leveä jalka, siksi joka kengässä tuppaa olemaan vähintään puoltoista senttiä kärjessä tyhjää. Kuitenkin esim. lenkkitossujen päkiätuki sattuu ihan kohdalleen myös pituuden puolesta, eli mulla on varmaan suhteessa lyhyet varpaat.

Jalan leveys on 10-10,5 cm. Pituuden puolesta garmontin koko 27 olis riittävä, mutta onko kellään käsitystä siitä mikä noiden kenkien leveys on? Olisko jollain 27 koon garmontia käyttävällä esim. faktaa oman jalkansa leveydestä?

Sinun jalan pituuden perusteella oikea koko on 26-26,5. Itsellä on myös suurinpiirtein saman levyinen jalka, hieman mittaustavasta/tyylistä riippuen. Endorphiini ainakin istui jalkaan puolentoista vuoden ajan ihan hyvin. Tuolla sisäkengällä mono ei istu lämmittämättä ainakaan minulle mitenkään, mutta tilanne muuttuu lämmittämisen jälkeen. Yleisestä muoveista tosin riippuen, monoa on helppo levittää ahdistavista paikoista, joten älä käytä leveyttä tekosyynä liian ison kuoren hankinnassa. Eri valmistajilla on paljon eri mallisia lestejä, mutta täällä pohjolassa sovitettava ei ole juurikaan muuta kuin Garmont. BD:n tuotteet sattuu myös leveämpään räpylään, mutta saanti tälle kaudelle enään todella huono.

pyh

Minulla on käytössä Adrenalinit, koko 27. Jalan pituus on juuri tuo 27cm ja leveys 10,5.
Paistoin itse sisäkengät kiertoilmauunissa, minkä jälkeen monot istuivat hyvin. Ennen lämmitystä ne tuntuivat kovilta ja aivan väärän mallisilta.

Ensimmäisen laskuviikon lopulla piti solkia kiristää aina vain kireämmälle, joten taitavat sisäkengät painua kasaan aika paljon.

Vagabond

Powerskier sen jo sanoi: Mono on tärkein asia!
Taitaa vielä korostua skinnatessa. Muuta kamaa olen netistä tilaillut, mutta monot jätän suosiolla ihan perinteisen kaupankäynnin piiriin.

Esim. Ski service tarjoaa sen verran luxus palvelua monon valintaan, että ilomielin maksan siitä hieman lisää. (Tosin ite oon kyllä saanu monot sieltä ylivuotisina halvemmalla kuin netistä)

Mä tilaisin netistä vain sellaset monot, jotka oon käyny ensin sovittamassa. (Noi normi kaupat tosin häviää pikkuhiljaa jos muutkin toimii noin.)

Garmont taitanee olla lestiltään leveämmästä päästä!? Ainakin tellumonoissa oli aika iso ero Scarpaan.

FreeZ

[quote author=Vagabond link=topic=23968.msg153556#msg153556 date=1233295723]
Powerskier sen jo sanoi: Mono on tärkein asia!
Taitaa vielä korostua skinnatessa. Muuta kamaa olen netistä tilaillut, mutta monot jätän suosiolla ihan perinteisen kaupankäynnin piiriin.

Esim. Ski service tarjoaa sen verran luxus palvelua monon valintaan, että ilomielin maksan siitä hieman lisää. (Tosin ite oon kyllä saanu monot sieltä ylivuotisina halvemmalla kuin netistä)

Mä tilaisin netistä vain sellaset monot, jotka oon käyny ensin sovittamassa. (Noi normi kaupat tosin häviää pikkuhiljaa jos muutkin toimii noin.)

Garmont taitanee olla lestiltään leveämmästä päästä!? Ainakin tellumonoissa oli aika iso ero Scarpaan.

Tellumonoissa onkin näin, mutta randopuolella taitaa tilanne olla toisin päin. Eli Garmont=kapea ja Scarpa=leveä. Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta näin minulle on annettu ymmärtää.

MN

[quote author=MS link=topic=23968.msg153513#msg153513 date=1233226779]
Onko noiden monojen leveyksiä missään saatavilla?

Ainoa taulukko leveyksille minkä mä olen löytänyt: http://www.blackdiamondequipment.com/pdf/F08_TechManual-Boots-sm.pdf  kts. sivu 4.
Vertailussa Scarpan, Garmontin ja BD:n leveydet koolle 27.0

Vagabond

Näky olevan rando monoissa siis Scarpa ja Garmont yhtä leveet suunnilleen....