1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
"Vaelluskengät" pikaraudoille?

Onko kellään mitä kokemuksia ja vaihtoehtoja "löysissä" vaelluskengissä ns. pikakiinniteisille jääraudoille? Ei siis ihan jääputouskiipeilyyn tarkoitetuille raudoille.
Onko noita kenkiä kuinka tarjolla ja missä ja mihin hintaan?
Löytyy tietoa aika nihkeästi.
Ei haittaa vaikka olisi kohtuu "löysät" kunhan vaan saa pikaraudat kiinni.

Kiitos jo etukäteen vastaustulvasta Smile

t:Amir

BelowZero

Ei vaelluskengissä voi käyttää mitään pikarautoja juuri siksi että ovat löystät. Tuosta löysyydestä johtuen ne eivät pysyisi kengässä pätkän vertaakaan.

Anonyymi

Noh...muutetaan hieman. "löysimmät" varsinkin tuon nilkan osalta...olevat vuoristokengät.
Eli nilkka saisi taipua mahd.paljon, eli lähelle sen verran kuin tukevissa vaelluskengissä taipuu.
Yksi esimerkkihän olisi tuohon lienee mm. Boreal Asan.
Onko muista kokemusta?

BelowZero

Nilkasta löysäksi saa kyllä esim. LaSprtiva Trago EVO Ice tossukat. Pääsääntöisesti kaikki Trangot saa löysäksi nauhoittamalla. Automaatti raudoille suunnitelluissa kengissä toi pohja on kyllä pakko olla jäykkä koska muuten rauta ei vaan pysy siinnä kengässä. Mä en ainakaan edes yrittäisi käyttää automaatti rautoja kengissä, joissa pohja joustaa. Tasamaan lähestymiset mikäli kilometrejä tulee reilusti ovat ihan sulaa helvettiä tollasella jäykkäpohjasella kengällä vaikka nilkka olisikin löysä sillä kenkä ei rullaa. Nilkan saa oikealla sitomisella kyllä löysäksi. Itse en esim. kiipeillessä ikinä vedä nauhoja ylös asti kiinni. Esimerkiksi LaSportiva:n Nepal Extremeissä vedän tokaksi ylimpään lenkkiin ja sitten yksi alas ja solmu siihen. Toi antaa paremman tuntuman liikkeisiin ja varsinkin tarkassa kiipeilyssä saa esim. mono pointin sinne minne sen haluaa. Tosin kävely noilla tasmaalla mikäli matkaa on yli viisi kilometriä voi suosiolla unohtaa ellei välttämättä halua tehdä hommasta erityisen hankalaa.

Suosittelen että unohdat noi automaati raudat ja hankit esim. LaSportiva Trango EVO S:t ja niihin puoliautomaattiset raudat. Niillä jo tallaa ihan minne huvittaa ja ovat muutenkin mukavat. Toimivat myös kesäisillä alpeilla paljon paremmin kuin jotkut jäykät popot.

Anonyymi

Niin hieman tässä olen miettinytkin. Pitää kesän mittaan katsella vaihtoehdot kohdilleen :- )

Anonyymi

Jeps ongelma ratkesi-uusi teltta, uudet raudat, kengät jne kaapissa....nyt kestää liikkua taaas. Smile

Jipsu

[quote author=Amir link=topic=22036.msg142685#msg142685 date=1213424639]
Jeps ongelma ratkesi-uusi teltta, uudet raudat, kengät jne kaapissa....nyt kestää liikkua taaas. Smile

Biggrin Se on semmosta tää hektinen nykyaika ja uusliberaali markkinatalous... Ootappa ens syksyyn... Itse en uskaltaisi kysyä mitään omista kamoistani - vois tulla kalliiksi...