1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
totuudenetsijä
Fjällräven Akka R/s 2 (ja Savotan LJK)

Tervehdys

Olen ajatellut hankkia tammikuussa Fjällrävenin Akka R/s 2:sen. Teltta tulisi 1/2 hengen lähinnä kesäkäyttöön, vain yksittäisiä talviyöpymisiä varmaan tulee.
Tuulenkestoa saa olla sen verran, että kestää avotunturin tuulet.
Teltassa arvostan kestävyyttä, tilaa (absidia) ja pitkäikäisyyttä. Paino tietysti tulee olla inhimillisissä rajoissa. Akka siis varmaan sopii käyttööni...? Hillet ovat poissa kuvioista hillemäisen hintansa vuoksi.

Kertokaa kokemuksianne tästä teltasta. Myös Skule-mallin omistajat voivat jakaa kokemuksiaa. Mikä on hyvää, mikä mättää, mitä saa ehkä itse viriteltyä? Saa haukkua ja kertoa yksityiskohdista (muista perustella).

PS: Savotan LJK:n omistajat voivat myös kertoa rinkastaan samaan tyyliin kuin telttaväki. Turha tässä on varmaan kahta aihetta tehdä (hyvä rinkka---> äärimmäisen kestävä, pitkäikäinen ja suomalainen) . Peseekö LJK perinteisen 906:sen? (provoa vähän peliin niin tulee keskustelua :lol: )

PSS: hintavinkkejä saa antaa. Mistä saa paketin halvimmalla? Antavatko liikkeet alennuksia, jos kysyy/uhkaa mennä naapuripuotiin?

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

Mulla on itselläni tuo r/s2. En ole vielä ehtinyt talvikäytössä kokeilla, mutta kesällä/syksyllä ei ole ollut mitään valittamista. Tilaa on tosi mukavasti tällaiselle 185-senttisellekin miehelle. Onhan tuo tosin melko painava, kun itsekin vaellan yksin. Oma vaaka näytti muistaakseni 3,3 kg teltalle kaikkine kamoineen. Shape olisi melko paljon kevyempi (speksien mukaan 2,3 kg) mutta valitsin tuon perus akan juuri korkeuden ja paremman talvikäytettävyyden vuoksi. Olen ollut tyytyväinen hankintaani. Kahdellekin akan tilat ovat kyllä ruhtinaalliset.

Whippet

Minulla taas on Skule r/s 2 ja olen ollut todella tyytyväinen, tosin olen siinä vasta parin viikon yöt nukkunut. Mielestäni teltasta kuitenkin huomaa sen, että yksityiskohtia on mietitty ja kun sinne unille painuu niin ei ole tarvinnut majoitteen takia stressata. Skule kakkosen eteiseen mahtuu molempien kulkijoiden rinkat ynnä kengät ja sisäteltta on riittävän leveä. Melkeinpä ainoa kohta josta osaan valittaa, on Skulen oven vetoketju, joka jää helposti jumiin oven huippukohdassa olevaan "pampulaan", mutta Akassa on erilainen ovi joten... Smile

totuudenetsijä

Kiitoksia paljon!
Onko kellään sanomista Shape 2:sta? Omalla osallani talvikäyttö jää pieneksi, joten olisiko se parempi valinta kuin Akka? Vai ovatko kangaat, vetskarit, kaare sun muut heti heikompia painon kustannuksella?

Entä LJK:n omistajat? Haukkukaa/kehukaa rinkkaanne.

Yudi

Meikällä on R/S 3, mutta kommentit toimii myös kakkoselle...

Telttaa käytetty kesällä ja talvella. Hyvin on toiminut ja en ole huomannut pahempia ongelmia tai puutteita. Ainut minkä vielä joskus korjaan on ulkoteltan tuuletus aukoissa olevat hyttysverkot. Niitä ei saa auki/pois. Jos ne saisi pois niin tuuletus toimisi paremmin myös tyynellä kelillä. Ulkoteltan ovea auki pitämällä voi kiertää tuota ongelmaa.

Lassilla on monesti Fjellun telttoja aika kilpailukykyiseen hintaan. Se kannattaa ainakin laittaa vertailukohteeksi paikallisen kaupan kanssa.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

No nyt tuli yksi yö kokeiltua tuota Fjällan akka r/s 2:ta talvikäytössäkin. Pakkasta tosin oli vain tuo -4 astetta, joten mistään vaikeista oloista ei puhettakaan. Hyvin tuntui kuitenkin toimivan. Kun oviaukkoakin piti auki, ilma vaihtui ihan riittävästi, eikä teltan sisälle kertynyt jäähilettä käytännössä ollenkaan.

Kaikki siis toimi kuten pitikin tuollaisella kelillä...

totuudenetsijä

Perskule kun toi Savotan LJK on loppu kaikkialta valtakunnasta. PV tilaa just nyt paljon kamaa Savotalta ja siviilit saavat tyytyä siihen mitä on jäljellä. Toivottavasti voivat piakkoin panostaa taas siviilituotantoon.

Kari Kossila
Käyttäjän Kari Kossila kuva

Savotan LJK on suunniteltu mm. hiihtämistä varten sen takia siinä ei ole alhaalla sivutaskuja. Ja runko on vahva, koska hypyt ja muu käsittely armeijan harmaissa ei ole mitää hienovaraista reppujen suhteen.

906 painaa 3 kg ja LSJ 3.7 kg tämä kannattaa myös huomioida.

Talvella tauoilla voi ljk:n  voi heittä lumihankee ja istua yläosan päällä niin silti alataskusta saa eväät naposteltavaksi. Sitten 906 on yläkaari jos on todella paljon tavaraa jostain syystä.

Itselläni on aina mahtuneet kaikki varusteet ljk sisälle myös reilun viikon reissuissa.

paha sanoa mitä rinkalta haluat mutta molemmat ovat ok vaihtoehtoja putkirinkaksi avomaastoon tunturiin ja suomen metsiin.

markkus

Savotan LJK-rinkkaa tuli kannettua armeijassa vuoden verran eri painoisena. Rinkka kestää hyvin painoa ja kovaa käyttöä. Savotan 906 on ollut selässä yhdelllä pitkällä talvivaelluksella. Näiden kokemuksien perusteella suosittelen sitä 906:ta.

LJK-rinkan alatasku on mielestäni hankala käyttää verrattuna 906 alataskuun. Olen tottunut pitämään alataskussa ne tavarat, joita tarvii tauoilla, jotka pitää olla helposti saatavissa. LJK:n alatasku on vaikea pakata tiukasti täyteen ja sen jälkeen käyttää sitä.
906:ssa on muutama pikkutasku lisää, joissa on helppo kantaa esim. pikkutarpeet ja työkalut.

Vaikka 906:ssa on heppoisemmat vetoketjut kuin LJK:ssa, luulisi niiden kestävän siviilikäytössä hyvin.

Molemmat rinkat ovat kuitenkin hyviä vaihtoehtoja reissuille, jonne lähtee mukaan tavaraa ilman punnitusta. 906 mahtuu koko elämä mukaan.

Savotan 906:ta sai Kärkkäisen tavaratalosta jokin aika sitten karvan alle 200 rahaa.

Fjällrävenin akka rs/3 oli mukana yhdellä talvivaelluksella, missä se toimi moitteettomasti. Hyvin kesti tuulen ja tuiskun, kun oli oikein päin pystyssä. Varmasti hyvä hinta/laatu-suhteeltaan, jos ei hilleberin verran halua maksaa. Iso ja tilava absidi toimi hyvin, kun keli on mitä on ja ulos ei viitsi nokkaansa enempää laittaa.

poppeli

Olen käyttänyt Savotan 906 mallia vuosia, kunnes sen runko taipui jäätyään tela-ajoneuvon väliin...

Tilalle suosittelen Berghausin Vulcan-rinkkaa. http://www.maanpuolustusyhtio.fi/products.php?product=2829

Olen kantanut Vulcania pari vuotta ja olen hyvin tyytyväinen. Kestää käyttöä, kantamista ja on riittävän yksinkertainen jopa minullekin.  8)

tiainen

Akasta on kokemusta vasta kahdelta yöltä, kun tuli tossa keväällä vasta hankittua. Ohessa huonoja ja hyviä puolia: Sisäteltan ovi avautuu "alaspäin", niin että kun istut riisumaan kenkiäsi oviaukolle, niin ovi jää helposti pepun alle. Ulko-ovi taas avautuu ylöspäin, (eikä sivulle kuten vanhassa kupolissamme) ja oven pidikkeet on löysähköjä. Tai ehkä kangas on niin liukas, että ovi ei ihan kunnolla pysy ylhäällä jos oviaukosta kuljetaan huolimattomasti. 

Akka on myös hieman hitaampi kasata kuin vanha kupolimme, suuremmasta koostaan ja vaarnojen määrästä johtuen. Vaarnat ovat myös hankalia poistaa jos maa on kovin tiukkaa, mutta pitävät kyllä hyvin. Ihmettelen myös ulkoteltan rakennetta; oviaukon puoli on hieman irti maasta, mutta vastaseinä (eli toinen pidempi seinä) on kiinni maassa. Luulisi molempien olevan joko hieman irti tai kokonaan kiinni.

Hyviä puolia on keveys kokoonsa nähden. Kahdelle hengelle tilaa on ruhtinaallisesti, varsinkin eteinen on todella suuri. Sisäkorkeus on riittävä ja irrotettava sisäteltta todella mainio. Sateella voi pystyttää ilman että sisäteltta kastuu ja käyttää vaikka ulkotelttaa pelkästäänkin.

Huonot puoletkaan ei missään nimessä ole häirinneet niin paljoa että ostosta olisin katunut. Tuskin täydellistä telttaa on olemassakaan, riippuu aina siitä mitä haluaa. Kuitenkin minun varallisuudella Akka on loistava teltta.

nilakka

Tietääkö kukaan mitä tollanen Akka maksaa halvimmillaan??

Pitäis päivittää entinen Mcginleyn tunneli parempaan.....

Tosin tuo on ollut hintansa väärti ihan kybällä,ainoa miinus on ikäänkuin lyhyeksi jääneet kaarikanavat,sillä vaikka lyhensin kaaria,ovat ne edelleenkin tiukat saada paikoilleen!
Painokin aika tarkkaan sama kuin Akassa.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

Oma r/s 2 maksoi vuosi sitten noin 360 euroa pienen tinkimisen jälkeen partioaitasta ostettuna. Esitteissä oli lähtöhinta jotain 450 euron tuntumassa, mutta taisivat myydä telttaa jatkuvasti siitä halvemmalla. Tuskin tuota paljoa kolmea ja puolta sataa euroa halvemmalla saa, jollei sitten jostain megatarjouksesta...

Vagabond

Itellä on akka r/s 3 shape ja ei oo ollut suurempia valittamisia.

teha
Käyttäjän teha kuva

[quote author=totuudenetsijä link=topic=20147.msg133699#msg133699 date=1195846367]
Tervehdys

Olen ajatellut hankkia tammikuussa Fjällrävenin Akka R/s 2:sen. Teltta tulisi 1/2 hengen lähinnä kesäkäyttöön, vain yksittäisiä talviyöpymisiä varmaan tulee.
Tuulenkestoa saa olla sen verran, että kestää avotunturin tuulet.
Teltassa arvostan kestävyyttä, tilaa (absidia) ja pitkäikäisyyttä. Paino tietysti tulee olla inhimillisissä rajoissa. Akka siis varmaan sopii käyttööni...? Hillet ovat poissa kuvioista hillemäisen hintansa vuoksi.

Kertokaa kokemuksianne tästä teltasta. Myös Skule-mallin omistajat voivat jakaa kokemuksiaa. Mikä on hyvää, mikä mättää, mitä saa ehkä itse viriteltyä? Saa haukkua ja kertoa yksityiskohdista (muista perustella).

PS: Savotan LJK:n omistajat voivat myös kertoa rinkastaan samaan tyyliin kuin telttaväki. Turha tässä on varmaan kahta aihetta tehdä (hyvä rinkka---> äärimmäisen kestävä, pitkäikäinen ja suomalainen) . Peseekö LJK perinteisen 906:sen? (provoa vähän peliin niin tulee keskustelua :lol: )

PSS: hintavinkkejä saa antaa. Mistä saa paketin halvimmalla? Antavatko liikkeet alennuksia, jos kysyy/uhkaa mennä naapuripuotiin?

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille

Kysyjä on siis jo aikomuksensa mukaisesti ilmeisesti hankkinut kamppeet, mutta kerronpa oman pointtini asiaan, sillä 906 mallisen Savotan oon omistanut 07/1990 lähtien. Vuosien varrella oikeanpuoleisen alasivutaskun vetoketjun ommel on kerran ratkennut, mutta sen ompelin tehdasreikiin välittömästi ja on kestänyt tähän saakka. Mitään muuta "vikaa" en kapineessa keksi, mutta alatasku on tunneli tyyppinen, kun se kehityksen myötä on vuosien varrella muuttunut U-malliseksi, vetoketjun osalta. Tahtoisin vaihtaa, mutta pitäisi hommata kokonaan uusi rinkka, koska pussi osa yksinään maksaa 4/5 koko rinkan hinnasta.

Lyhyesti sanottuna siis YDINSODAN kestävää tekoa, sillä oon 18 vuoden aikana remeltänyt kamppeen kanssa vaikka kuinka paljon!!

Varmasti hieman painavampi, mutta olen vannoutunut putkirinkan kannattaja, sillä se on tyhjänäkin samanlainen kannettava, kuin täytenä. Lisäksi mukaan mahtuu tasan niin paljon liikaa tavaraa, kuin kantaja on valmis kantamaan.. Smile

Oma 906 SS (sadesuoja kiinteä) maksoi aikoinaan 1000 mk, eli 168 €, nykyisin taitaa Kärkkäinen myydä halvimmalla vastaavaa mallia hintaa 199 €. En oo kollannut SOS hintaa (Skandinavian Outdoor Store, mutta nettiputiikkina siellä on ainakin tehokas palvelu).

Itellä on Hillen Nammatj GT3 ja viime kesän käytön pohjalta mielestäni mainio vimpain. Kestää tuulta ja suhinaa, GT mallissa on lisäksi älyttömästi kokkaustilaa ja kamojen säilytys onnistuu samoissa tiloissa, ettei tartte taivasalla pitää. Helppo pystyttää ja näppärä säätää. Hinta on ymmärrettävästi järjetön, mutta satuin osumaan kerrankin oikeaan paikkaan oikeaan aikaan..

Teha

Pääasia, että on hauskaa.. =)