1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
vayrsa
Devold Expedition alusasu

Niin, onko kokemuksia? Ajattelin joulupukilta pyytää :D! Miten koon laita, pitäisiköhän pyytää M vai L kokoisena kun olen 179cm ja 78 kg. Et miten väljä/piukka on kyseinen asuste! Vai olisiko muita ehdotuksia alusasuksi talvikäyttöön?

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Paras neuvo: Käypä itse kokeilemassa se oikea koko ennen kuin pistät tontut ompelutöihin Biggrin

Tulin juuri Partiovarusteesta reilua satasta köyhempänä, mukaan tarttui (muun krääsän ohessa) Devoldin Active -housut ja -poolopaita. Housut oli kokoa Medium, paita Large. Omat strategiset on 174 cm ja 81 kg. M-koon paita olisi ollut muuten hyvä, mutta pahuksen lyhyt, melkein mallia napapaita. Paita oli siis pakko ottaa kokoa isompana, kun L-kokokaan ei sentään roikkunut päällä.

-T

Hercules

Tuore hankinta Finn svala extreme. Kotimainen tuote ja puolet halvempi kuin devold (messuilta 80€ koko setti). Ensi kokemukset oikein myönteiset. 70% merinovillaa.

2 päivää juoksennellut räntäsateessa ja pikkupakkasella, eikä tuoksu vielä lainkaan. Ja on lämmittänyt myös pysähtyessä kosteana. Kannattaa kuitenkiin kokeilla, sillä koot ovat aika väljät. Mie oon 184 ja 76kg ja M koko meinaa olla pikkuisen väljä. Pituus ei ainakaan varmasti lopu kesken! 

Voi olla, että devoldtia tarvitsee etelänavalla, mutta kyllä tälläkin suomen lapissa pärjää!

Porcus se movet

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote author=vayrsa link=topic=19878.msg131944#msg131944 date=1194182627]
Vai olisiko muita ehdotuksia alusasuksi talvikäyttöön?

Millaiseen käyttöön muuten olit kerrastoa ajatellut? Myyjän kanssa jutellessa ymmärsin, että Expedition on sopiva todella kylmiin olosuhteisiin ja rauhalliseen, hikoilemattomaan toimintaan. Esim. passissa seisovalle metsästäjälle tai järven jäällä kykkivälle pilkkijälle se olisi omiaan. Ja kyllä se siltä tuntuukin, on erittäin paksu. Jos tarkoituksena on vaeltaa talvella, hiihtää tms. niin Active on silloin todennäköisesti aika osuva valinta. Talvellakin liikkuessa tulee kyllä hiki jos on liikaa päällä, ja ainakin omalla kohdallani tuo Expedition varmasti nostaa pakkasellakin hien nopeasti pintaan vaikkei päällä olisi muuta kuin kuoret.

Activessa on vielä sekin plussa, että kaksikerrosrakenne (ohut keinokuitukerros ihoa vasten ja villa sen päällä) on loistava tällaisille herkkänahoille, joita villa kutittaa. Eipä kutittanut tällä kertaa. Merinovilla on kyllä niin hienoa, että se ei ole yhtä paha kutittelija kuin tavallinen suomalaislampaan villa, mutta herkkiksiä kuten minä sekin voi kiusata.

Kyselemistäsi vaihtoehdoista: Yllämainittu Finnsvala on yksi. Ruskovilla on toinen hyvä vaihtoehto, LJK käytti Ruskovillan asuja Pohjoisnavalla. Parhaan näköinen vaihtoehto teknoväreineen ja cooleine saumoineen on Ortovoxin merinovillakerrastot. Nämä nyt nopeasti tulee mieleen. Kaikki toimii varmaan samalla lailla ja ovat hyviä, lähinnä kannattanee valita sen mukaan mikä merkki istuu päälle parhaiten ja mitä nyt sattuu kaupunkisi urheilu/partiokaupoista löytymään. Perstuntumalta voisin heittää, että kotimaiset sopii paremmin suomalaisen vartalolle. Ortovoxia olen kokeillut, mutta miehen olisi tarvinnut olla puoli metriä pitempi tai 15 kg ohuempi että puku olisi ollut sopiva. Ja Ortovox kutitti.

Retki-lehden nro:ssa 8/2006 oli kerrastovertailu. Voittaja oli muuten juurikin Devoldin Expedition. Lienee kuitenkin hyvä lähdemateriaali noiden vaihtoehtojen kartoittamiseen, joten suunta kirjastoon mars. Smile

-Tommi

Rush

Finnsvalan Extremestä mullakin hyviä kokemuksia. Toimii hyvin, lämmittää kosteanakin, eikä lempaa pahasti pitemmilläkään reissuilla. Ohuemmat, täysin keinokuituiset, joita itelläkin muutamia on, ovat liki kemiallisia aseita, jos ei malta pestä tarpeeksi usein. Erityisesti polypropeeninen Rukka RVP Technica -kerrasto on kyllä laitettava koneeseen käytännössä jokaisen kunnon hikilenkin jälkeen.
Ruskovillan tuotteista olen myös kuullut paljon hyvää. Hyvä pointti on tuo, että käyttöönsä nähden ei saisi olla liian paksu. Toisaalta, jos harrastaa hikoilua kylmemmissä olosuhteissa, olisi mielestäni tällöinkin parempi käyttää useampaa ohuempaa kerrastoa, kuin yhtä paksua. Paksummat soveltuvat sitten parhaiten rauhalliseen menoon, paikallaan oleskeluun, tai sitten todella kylmiin oloihin.

japi2

Devold on mun mielestä aika väljä, mutta lämmin. Riippuu ja roikkuu kuinka aktiivisen menoon meinaat asua ostaa. Esim. Devoldin heavy ei ehkä ole ihan siihen aktiivisempaan päähän on meinaa todella lämmin. Omien käyttökokemusten perusteella Devold alusasuina on parhaammasta päästä. Myös Ruskovilla on erittäin laadukas alusasu merkki. Finsvalan ja Ortovoxin kanssakaan ei voi kovin paljon metsään mennä :lol:, ei siis kokemusta ko. tuotteista. Mun mielestä tärkeää on käyttää aina käyttötarkoitukseen sopivia alusasuja. Patikkaan ohuempi keinokuitu ja leiriin heavy merinovilla - tyyliin.

born to be wild paitsi himassa

JarnoK

Menee hieman ohi, mutta tuntuu olevan Devoldin (ja muidenkin) merinovillaisten alusasujen (Active) pooloversioiden mitoitus tikkukauloille, vaikka koko on muuten ok. Tai sitten mulla on liian paksu kaula Smile

japi2

[quote author=JarnoK link=topic=19878.msg132370#msg132370 date=1194550347]
Menee hieman ohi, mutta tuntuu olevan Devoldin (ja muidenkin) merinovillaisten alusasujen (Active) pooloversioiden mitoitus tikkukauloille, vaikka koko on muuten ok. Tai sitten mulla on liian paksu kaula Smile

Oon huomannu saman ja muutenkin nuo koot alusasuissa voi heitellä aika paljon. Esim. Devoldilta M koko olisi ollut kaikilta muilta kohdilta ok mutta pituus jäi lyhyeksi. L koko on taas jo pidempi mutta jo selkeästi löysempi pussi, mutta jos on enemmän yläkroppaa niin sittenhän se istuisi paremmin. Itse tykkään että ei-aktiivisessa menossa on vähän löysempää alusasua päällä.

born to be wild paitsi himassa

Ikuri

Itsellä useeampia eri alusasuja kaapissa, Haglöfs, ruka, finnsvala. kaikki muut pysyy kaapissa jos on vähänkin pakkasta koska Dewold on ylivoimaisesti paras. Käytän hirvipassissa ja talvella ahkiota vetäessä. empä ole koskaan talevella kokenut liikaa lämpöä ongelmaksi, hiihtää sitten pelkkä alusasu päällä tai ainakin takki auki jos on kuuma