1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
kipofu
aloitetaans keskustelu ahkioista, mitä neuvoksi ahkion ostoon

Ahkioita markkinoilla tuntuu olevan vähänlaisesti, mitä neuvoksi ahkion ostossa, käytetykin käy.

Vagabond

Oma kohtaista kokemusta ei ole, mutta olen kuullut että Fjellpulken olis sieltä parhaasta päästä. Kallis kuin piru tosin...
Maahantuoja taitaa olla Hjorth urheilutukku.

ansi

Vaikka sanoitkin haluavasi ostaa niin ehdimpä ensimmäisenä: tosi retkeilijät rakentaa sen itse, vaikkapa näiden ohjeiden mukaan: http://cc.oulu.fi/~jlumme/ultimate_jr27.htm

Itse olen tullut siihen tulokseen, ettei kannata omaa edes ostaa, vuokraa sen mitä tarvii. On nimittäin sen verran kalliita nuo Fjellpulkenit, vaikka varmasti hyviä. Ainakin omalla paikkakunnalla on parikin yhdistystä jotka vuokraa Savotan ahkioita nimellisellä hinnalla.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

Käypä lähimmässä kirjastossa etsimässä käsiisi Retki-lehden numero 10/2006, jossa on ahkioiden vertailu. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle ja miettimään omia tarpeitaan. Fjellpulkenien ja Savotan lisäksi mukana oli muistaakseni myös Naali- ja Hit-merkkisiä kaukaloita.

Numeroissa 6/2002 ja 2/2006 oli myös joku ahkioihin liittyvä juttu, ehkä nekin kannattaa lukaista.

-T

kaamos

En ole ite kuin tuota jo edellä mainittua fjellpulkkaa vetänyt ja siitä ei ole negatiivista sanomista.
Kannattaa kattua täältä tuo varustelista. Muutenkin tieten noita juttuja on erittäin viihdyttävä lukea.

Nyt kuivaa kyyneleet ja ryystä räät<br />Et kuollut vielä tänäänkään

zorro

Hakutoimintoa käyttämällä löytyi 10 sivua aiheita, joten kannattanee aloittaa sieltä. Hakusanaksi 'ahkio'.

T: Moderaattori

kipofu

Olen toki miettinyt sitä rakentamista, jos vain löytyy aikaa. Silloin koiravaljakko hommiin aikoinaan olen tehnyt yhden reen ihan oikeaoppisesti. Samoja tekotapoja ei ilmeisesti suosita täällä vaelluspuolella, lieneekö syynä aika monimutkaiset narusidosratkaisut. Uskoisin kyllä niiden rekien kestävyyteen ja jopa toimivuuteen. Mitäs ne vankeinhoitolaitoksen pulkat, jos niihin rakentaa katteet ja vetoaisat. Se on vähän painavampi, kuin vaikka Paljakka, mutta onko parilla kilolla siinäkohtaa merkitysta varsinkin kun vankeinhoil. pulkka on pitempi ja sitä kautta paino jakautuu isommalle alueelle. Noita piirrustuksia näyttää löytyvän useampiakin, olisiko teillä lisää kokemuksia ja neuvoja materiaaleista ja muista ratkaisuista, jos päätyy tekemään itse. Mistä muuten löytyisi lisää tietoa siitä Acapulcan vekottimesta mitä käyttivät Lvjkillan retkikunta Pohjoisnavalla.

hehautal

[quote author=kipofu link=topic=19516.msg129604#msg129604 date=1191359281]
Mistä muuten löytyisi lisää tietoa siitä Acapulcan vekottimesta mitä käyttivät Lvjkillan retkikunta Pohjoisnavalla.

www.acapulka.com

heiltä voi suoraan kysellä. Hinnat vastaa Fjellpulkenin tasoa. Molemmilta löytyy ahkioita moneen lähtöön hintojen ollessa muutaman satasen ja monen tonnin välimaastossa.
Ahkioiden myyntimäärät on sen verran pieniä suomessa ettei niitä monessa liikkeessä pidetä hyllytavarana varsinkaan useampaa mallia, mutta asiantuntemusta niistä voi löytyä ja ahkioita saa tilattua sekä hinnassakin voi olla tinkivaraa myös siis liikkeistä joilla niitä ei ole esillä.

Muiden mainitsemat lähteet tosiaan kannattaa kahlata läpi ja miettiä missä ja miten usein sekä miten pitkään ahkiotaan meinaa käyttää. Fjellpulkenit on loistavia avotunturissa ja jäällä, mutta esim. pieni Naali tai Paljakka toimii paremmin hieman metsäisemmässä maastossa. Ahkion tilavuuden tulee luonnollisesti kasvaa kun reissun pituus lisääntyy ja kaikki muonat vedetään ahkiossa. Jos käyttökerrat on viikko vuodessa niin ehdottomasti vuokraaminen on ykkösvaihtoehto jos aina tarvittaessa on saatavilla esim. Fjellpulken Veteran tai Savotta Paljakka tarpeen mukaan.

Itse olen vetänyt vähempi tai enempi puista ruotsinarmeijan jäämistöä, itsetekoista pulkka-ahkiota, Savotan Paljakkaa, itsetehtyä lasikuituista ja  Fjellpulken KIII:sta sekä lisäksi nähnyt monia muita itsetehtyjä ja joitain muita Fjellpulkeneita käytössä. Jokaisessa noista on ollut omat hyvät puolensa ylitse muiden, mutta avotunturiin valitsisin ehdottomasti Fjellpulkenin ja metsään ja/tai lyhyille reissuille pulkka-ahkion jos ei ole pakottavia syitä rinkankantoon.

-Heikki

matti

Jos rakentaa aiot niin katso Vaellusturinoiden keskustelu pohjamateriaaleista

kipofu

Kiitti kaikista hyvistä neuvoista, nyt miettimään, tarkoitus kuitenkin on hommata itselle ja käyttää pulkkaa pitkään . Tuolla jossain aikaisemmin mainitsin että aion viettää tulevien vuosien vapaa -ajat teltassa Sarekin alueella, etupäässä talvella, ja nyt puhun kuukausista. Aloitankin uuden aiheen suksista.

pyöräilijä

Lukeekohan tätä vanhaa ketjua muutkin kuin minä...:)

Äänestäisin hehautalan kommenttia - - - Fjällpulken avotunturiin ja tavallisempi versio metsämaastoon. Itte olen lähinnä vetänyt Savotan Paljakkaa, hyvin on liikkunut niin moottorisaha kuin tulipuut kuin lapsetkin. Savotan Muksuahkiota olen miettinyt, että olisikohan se niin selvästi parempi kuin Paljakka, että maksaisi vaivan hommata joskus.

Mistähän Fjällpulkenia saisi kohtuuhintaan? Paljakkaa ja Muksuahkiota (Savottaa molemmat) myy monikin pulju aika kohtuuhintaan, varuste.net www.scandinavianoutdoorshop.fi ja www.muksumukaan.fi/Savotta ainakin.

Eikun ulos pojaat!

Raid

Fjällpulkenit on olleet XXL:ssä aika hyvissä tarjouksissa

http://www.xxl.fi/talviurheilu/talviurheilutarvikkeet/ahkiot/c/241901

Korpijaakko

Metsämaastossa pienempi ahkio on ketterä ja ristikkäisistä aisoista on oikeasti iso apu. Savotan aisoista en erityisemmin pidä, joten hyvän vaihtoehdon tarjoaa niin ikänä kotimainen Hiking Travel HIT. HITillä on myös isoja ahkiota pidemmillä retkille, aina niille ihan tosi pitkille saakka. Oman kokemukseni mukaan toimivan erinomaisesti erityisesti ristikkäin asetetuilla aisoilla.

Fjellpulken on vakiinnuttanut paikkansa tuntureilla. Kotimaan saatavuus isommissa malleissa taitaa olla heikkenemäänpäin, mutta XXL myy pieniä edullisesti. Ulkomailtakin saa. Lisäksi työn alla on uusi kotimainen ahkio vaativille vaelluksille, mutta siitä lisää aikanaan kun tietoa on...

Tomi M

Minulla on Korpijaakon mainitseman Hiking Travelin tekemä Pikku Hitti. Käyttökokemusten perusteella suksenpohjamuovi ahkion pohjassa pitäisi tehdä lakisääteiseksi ja kaikille muille ratkaisuille asettaa haittavero. Luisto on ahkion ominaisuus numero yksi ja kaiken muun voi sitten itse viilailla mieleisekseen. Ja olen ollut töissä kyseisessä firmassa, mutta kehun vain ainoastaan ja pelkästään, koska ahkion luisto on loistava. Mitään Hitin ahkioihin liittyvää en ole saanut rikki, jos ei ota lukuun ultrakevyttä kangasta, joka ahkiooni asennettiin toivomuksestani ja olin tietoinen kankaan herkistä kohdista. No joo, yksi aisa meni poikki, mutta umpihanki, alamäki, rakovalkeapuu ja vahva pirkanmaalainen mänty voivat joskus aiheuttaa ongelmia. TM on testannut ja suosittelee *****. www.hikingtravelhit.fi Ja eikös nyt pitäisi ostaa suomalaista ja suomalaisista kaupoista, vai miten se meni?

akallio

Ahkio-ostoksille aikovan kannattaa tarkistaa myös: http://www.aventurenordique.com/

JariK

Täältä ääni myös HIT-ahkioille.

Itsellä käytössä iso HIT-ahkio (mikähän lieneen mallimerkintä) mutta n. 1,7m pitkä ja tilavuus jossain 100 litran paremmalla puolella...

Olen hinannut Huippuvuorilla myös Fjellpulkenia, tosin sekin oli tuunattu suksenpohjamuoveilla...

Niin ja minulta voi vuokrata tuota HIT-hiilikuituahkiota Wink

Mielestäni ainoa asia mikä on parempi Fjellpulkenissa, on aisat ja vetovyö... siksi tilasin oman HIT:tini ilman niitä ja asensin omaan ahkiooni juuri nuo Fjellpulkenin vetovälineet.

Laita yv. jos kiinnostaa vuokrata, tai soita nollaviisnolla viisyhdeksän 79 kolmeyhdeksän 2

Jari

Spede10

Hinta/laatusuhde kohillaan:
http://sarasoft.nettisivu.org/
Testattu lukuisilla Haltin reissuilla.

KS

Kyllähän noita Ahkipoita löytyy kaikenlaisia mutta yksi on ylitse muiden ,itse olen käyttänyt Acapulkkaa 3 vuotta ja en vaihda mihinkään muuhun ,pulkka on tukeva eikä kaadu kuin esim Fjellpulken,aisat erittäin kestävät (sis 5 mm vajerin aisan putkissa) aivan loistava,liuku jalustat ilman ruuvireikiä vaikuttaa luistoon!

Erittäin hyvä!

Hyde

Kevyempi vaihtoehto Canadasta, niin kukkarolle kuin vedettäväksi. Norjassa näitä näkee enemmän ja sieltä tarttui omakin kyytiin. Senverran vähän olen joutunut käyttämään ettei juuri ole kokemuksia kertynyt, mutta keveyden puolesta helppo kuljetella ja menee vaikka koneessa mukana.

https://varuste.net/ERAPro+60%22+PRO+960+Expedition+Sled?_tu=47995

Korpijaakko

Erapro 960 eli "Paris-pulkka" toimii tietyissä olosuhteissa oikein hyvin. Sen suurimpia etuja ovat edullinen hinta, keveys (ero ei ole niin suuri kun lätkii päälle kankaat, remmit, aisat, jne.) ja logistiikan helppous (menevät pinoon). Olen vetänyt noita kolmena talvena, yhteensä jotain päälle 1000km. Parhaimmillaan tasaisella kovalla lumella (missä kulkee mikä tahansa kaukalo), pahimmillaan pehmeässä umpihangessa, jossa hyvin muotoillun ahkion edut tulevat taas parhaiten esille. Myös jalasten kaarevuus (vrt. terävät muovilistasta tehdyt) näkyy sivurinteissä. Joihinkin reissuihin fiksuin valinta, joihinkin ehkä jopa paras, toisiin huono. Niin kuin kaikkien varusteiden kohdalla.

KS: Acapulkia en ole (vielä) vetänyt, mutta olisiko syy "kaatumattomuuteen" leveys? Suurin osa Acapulkan malleista on reilusti leveämpiä kuin yleisestä käytetyt Fjellpulkenin mallit. Leveämpi ahkio on tukevampi ja tarkoittaa ylenssä myös matalampaa kuormaa, jolloin se on entistäkin tukevampi.

atula

Täältäkin ääni Hitille ja varsinkin Isolatuhitille toimii niin ahkiona tavaran, lasten kuin aikuistenkin vedossa ja voi käyttää vaikka lapsille latukoneena tarvittaessa. Nykyisillä ja tulevilla valmistusmenetelmillä painokin on niin olematon, että sen takiakaan ei liian pientä kannata laittaa ( Näistä kannattaa käydä vilkaisemassa valmistajan facebookista) Niin ja suksenpohjamuovi on tosiaa liukas. Lisäksi lopullinen kokoonpano on tosiaan helposti räätälöitävissä omien mieltymysten mukaan, eikä silloin tarvitse maksaa turhasta,

JulleK

Onko kellään kokemusta Fjellpulken Transporter 155:sta ? Se olisi ainakin aika edullinen ( 300 e varuste.netissä ) kun valjaat ja aisat tulee käsittääkseni mukana.

Kasperi

[quote=JulleK]

Onko kellään kokemusta Fjellpulken Transporter 155:sta ? Se olisi ainakin aika edullinen ( 300 e varuste.netissä ) kun valjaat ja aisat tulee käsittääkseni mukana.

[/quote]

Sama XXL 209€... Ei oo hinnan kiroissaan enää.. Ei tosin oo mitään kokemusta tuosta.

akallio

Perkules, siinä on hinta kohdillaan. Tai en tiedä onko kohdillaan, mutta halpa. Nettikuvien perusteella aisat ja valjaat (ja kiinnittimet) samat kuin muissa Fjellpulkeneissa. Vaikka itse pulkka olisi susi, niin tuohon hintaan kannattaa ostaa paketti ja heittää pulkka pois. Ja kaipa se pulkkakin pelittää siinä missä esim. Erapron Paris Expedition?

Korpijaakko

[quote=akallio]

Perkules, siinä on hinta kohdillaan. Tai en tiedä onko kohdillaan, mutta halpa. Nettikuvien perusteella aisat ja valjaat (ja kiinnittimet) samat kuin muissa Fjellpulkeneissa. Vaikka itse pulkka olisi susi, niin tuohon hintaan kannattaa ostaa paketti ja heittää pulkka pois. Ja kaipa se pulkkakin pelittää siinä missä esim. Erapron Paris Expedition?

[/quote]

En ole Fjellpulkenin Transporter 155:sta vetänyt, mutta kaupassa katsellut. Se on varsin leveä, joten pehmeässä lumessa tulee tosi raskasta menoa. Kovallahan se kulkee siinä missä mikä tahansa muovinen kaukalo. Mutta jos (kun?) tuohon hintaan tulee mukana Fjellpulkenin vetokehikot ja vetovaljaat, niin halvalla lähtee, vaikka pulkkaa käyttäisi vaan polttopuiden vetämiseen mökillä tai verkoilla käyntiin.

Spede10

[quote=Hyde]

Kevyempi vaihtoehto Canadasta, niin kukkarolle kuin vedettäväksi. Norjassa näitä näkee enemmän ja sieltä tarttui omakin kyytiin. Senverran vähän olen joutunut käyttämään ettei juuri ole kokemuksia kertynyt, mutta keveyden puolesta helppo kuljetella ja menee vaikka koneessa mukana.

https://varuste.net/ERAPro+60%22+PRO+960+Expedition+Sled?_tu=47995

[/quote]

Tuo pulkka on paperia ja tuskin kestää kovassa käytössä. Varustelin viime talvena yhden vetokuntoon ja piti raudoittaa kuin vanha reki että uskalsi antaa kaverin käyttöön.
Tuolta löytyy järkihintaan ja varmasti paras vetosydeemi. Ei nyi eikä rynkytä. http://sarasoft.nettisivu.org/

Highlander

Kyllä täytyy sen verran todeta että on tosi paljon sanottu että jokin on paras. Varmasti kelpo pelejä kaikkiaan en siihen ota sen enempää kantaa. Henkilökohtaisesti en myöskään usko että joku systeemi on "paras." Nuita muuttujia kun riittää aika paljon. Paris-pulkat vetoköysillä on käytännössä standardi esim. Grönlannissa mutta en itä-Suomen metsissä sellaisen kanssa lähtisi möyrimään vaan ottaisin kiinteä-aisaisen varmasti. Notta varmaan se on aika pitkälti a) kohteesta b) kuormasta c) mieltymyksestä ja d) masseista kiinni. Kivahan se olisi sipsutella Acapulkan Kevlar-ahkiolla siellä täällä mutta aika harvalle se on realismia... Itseltä löytyy sekä että, lasikuitupulkkaa ja pariisia, kaikella käyttönsä ja erityisesti hintansa. Metsässä menisin aisoissa mutta avotunturissa suosin köysiä. Mieltymyksiä ja mielipiteitähän ne nääs on...

Spede10

Köysiveto sopii varmasti tasaisille lakeuksille, mutta jos pysytään täällä Pohjoismaiden tasolla, aisat ovat paras systeemi. Olen vetänyt Suomessa sekä avotunturissa (Käsivarressa) että metsässä ja en kyllä naruja käytä. Kokemukseni mukaan Somaspulkan vetosysteemi on ainakin minulle paras. En kestä yhtään jos vyö rynkyttää klapin takia, kuten monessa muussa merkissä on. Tämä on kantapään kautta opittua.

Kasperi

Spede10, et vain satu olemaan Somaspulkan valmistaja, vähän on paistavinaan läpi? Wink

Kasperi

[quote=Kasperi]

Spede10, et vain satu olemaan Somaspulkan valmistaja, vähän on paistavinaan läpi? Wink

Edit. No olethan sinä. Sulla on profiilissa näkyvissä sama puhelinnumero kuin tuolla somaspulkan sivuilla on... 

[/quote]

akallio

Paris-pulkka ei muuten ole paperia. Kestää kaikenlaista pahoinpitelyä. Ihan eri asia kuin lasten muovipulkat.

Sivut