1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
f7391
Kevyet vaelluskengät

Pitää siis ostaa uudet vaelluskengät. Vanhat ovat Meindlin perusnahkakengät, joita sukulaisineen on paljon tarjolla. Ovat vaan pirun painavia kenkiä tuollaiset. Eikö kukaan valmista kevyempiä? Kai nyt riittävän tukevan vaelluskengän voisi tehdä ilman nahkaakin? Onko tällaisia kenkiä ja jos on, niin minkä merkkisiä ja mistä saa?

HeMa

Kevyt ja tukeva vaelluskenkä... No kyllä noita löytyy, mutta jos otetaan vielä kriteeriksi kestävyys niin ei ole kokonahkaisen kengän voittajaa. Nuo kevyet kangas-sauma -härpäkkeet meinaan tykkäävät hajota aikas nopeaan.

Unhottaisit kokonaan nuo korkeavartiset ja hommaisit hyvät lenkkarin tapaiset kenkät, jos kevennystä halajat.

zamboni

[quote author=f7391 link=topic=18939.msg125330#msg125330 date=1186143412]
Kai nyt riittävän tukevan vaelluskengän voisi tehdä ilman nahkaakin? Onko tällaisia kenkiä ja jos on, niin minkä merkkisiä ja mistä saa?

Montrail Stratoksesta on kokemusta kahden parin verran. Toiset kesti yhden(!) koirankusetusreissun ja toiset kestivät pari viikkoa kaupunkikäyttöä ja yhden vaelluksen. Ongelmana on kevyt pohja joka halkeaa ja kangas-kalvo pinta joka myös hajoaa parissa päivässä taittokohdista. Kenkää löytyy summitsportsista.

Parempi vaihtoehto on joko painavammat kengät tai sitten maastojuoksulenkkarit.

Tamppo

Meindlillä Air Revolutionit ovat kevyempiä kuin täysnahkaiset ja hengittävät paremmin. Saumoja on enemmän, joten terävässä louhikossa sauman ratkeaminen on uhkana. Muuten ovat järeää tekoa. Sitten jos mennään retkeilykenkien puolelle niin paino putoaa paljonkin, mutta niin tukevuus ja kestävyyskin.

Gotta be a skoogie

andy.

Jos Usko puhuu näistä niin Lassilla oli niitä muistikuvani mukaan hyllyssä muutama viikko takaperin:
http://www.raichle.ch/raichle/katalog.asp?view=detail&did=64&dart=4&tid=52329&sid=2

Paino kyllä taitaa olla aikalailla normaalia tasoa: 1640g, joten tainut Uskolta unohtua pakkaus selästä jos noilla on kävellyt. Itsellä joku vanhempi malli tuosta. Pätevät kengät kyllä ovat. Ei yhtään rakkoa ole jalkaan tullut edes sisäänajossa. Miinuksena se varren takaosan nahka kastuu aika helposti ja pysyvästikin (ei siis aivan hevillä kuivu edes majassa yöpyessä).

BelowZero

Pitää siis ostaa uudet vaelluskengät. Vanhat ovat Meindlin perusnahkakengät, joita sukulaisineen on paljon tarjolla. Ovat vaan pirun painavia kenkiä tuollaiset. Eikö kukaan valmista kevyempiä? Kai nyt riittävän tukevan vaelluskengän voisi tehdä ilman nahkaakin? Onko tällaisia kenkiä ja jos on, niin minkä merkkisiä ja mistä saa?

Kannattaa kokeilla La Sportivan Trago EVO S kenkiä. Itselläni ollut vaelluskenkiä Meindelilta (bc ja c pohjilla) sekä kahdet Hanwagit raskaampien vuoristo tossujen lisäksi. Trangot EVO S:t on heittämällä parhaat tossut mitä mulla on olleet. Kenkä erittäin kevyt ja äärimmäisen mukava. Noi Trangot on läteneet vuoristo käytöstä (vuoristo vaellus, via ferrata, vuorikiipeily) mutta toimivat yhtä lailla koto suomessakin (ei ole mikään hirveän jäykkä, sanoisin että Meidelin C kengän luokka).

http://www.lasportiva.com/catalogue/catalogo.php?cat=11&cod3=274&Language=EN

Anonyymi

Lähes kolme päivää kesti LÄPIMÄRÄN Hanwagin (ikä 6vuotta) kuivaminen kotona, ei siis onnistu vaelluksella mitenkään. Kastui lopullisesti onneksi vasta viimeisenä päivänä.

Anonyymi

Noista Raichlen Mt. Trail -kengistä, mistä Uskokin mainitsi, niin täytyy sanoa, että ovat kyllä todella hyvät vaelluskengät. Ainakin omiin jalkoihini. Ei mitään ongelmia ole ollut rakkojen kanssa ja tuntuivat saman tien valmiilta jalkaan. Mehiläisvahalla olen hoitanut ja hyvänä on nahka pysynyt. Mutta yksi ongelma on ollut. Tässä muutaman vuoden takaisessa mallissa on metallinen Gore-Tex -merkki laitettu typerästi keskelle sivukengän nahkaa ja noin millin halkaisijaltaan olevaan reikään. Eiköhän se lähtenyt sitten irti Pallaksen rakassa jo toisella reissulla ja siinäpä oli sitten hienossa kengässä hieno reikä. Palautukseen meni.

Ilmeisesti ongelma - joka oli kyllä aikamoinen suunnittelun kukkanen - sittemmin korjattiin ja tässä uudemmassa mallissa ei enää ole kyseistä merkkiä keskellä nahkaa, vaan siististi ylhäällä varressa ja kankaisena.

Nyt sitten on ilmeisesti tullut jo vielä uudempi malli tästä sinänsä erinomaisesta kengästä, mutta sitä en ole päässyt vielä hypistelemään. Kuvasta päätellen nahka on jostain syystä vaihdettu ja muutenkin hiukan kumiosa muuttunut. Jollain jo kokemuksia?

Sitten on vielä nää Raichlen uudet Mt. Peakit jotka näyttää kuvan perusteella hiukan Meindlin Himalayalta, mutta olisi mukava kanssa nähdä ja sovittaa ihan livenä.

Harmi tosiaan, että Raichlen kenkiä saa aika heikosti Suomesta, vaikka ovatkin paljon kehutut ja useita palkintoja ja testejä voittaneetkin. Jos se nyt jotain sitten jollekin kertoo..

f7391

Näyttää siis siltä, ettei oikein kevyitä ja kuitenkin kestäviä kenkiä ole vielä tehty. Pitänee siis ostaa jotkut normikengät.

Kiitos vinkeistä!

SALOMON

Tsekkaappas tämmönen kevyehkö vaihtoehto:
http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/3749/v/3/sp/332173698196332930538
Painoksi ilmoitetaan 600gr uk 8,5 kokoiselle kengälle (1)
Saatavilla Partioaitasta ja Budget Sportista.

Movement

Kaylandin mallistosta löytyy kevyitä vaelluskenkiä useampaakin mallia. Itsellä kokemusta Vertigo High:sta ja tyytyväinen olen ollut. Camusta olen ne hankkinut.

Pitää vaan muistaa se, että jostakin se paino on sitten pois. Itsellä viikon vaelluksella varusteet painaa 15 kg paikkeilla, enkä noilla kengillä paljoa enempää kantaisikaan. Isommille kuormille jämäkämmät kengat.

www.frbc.fi FreeRide Boot Camp Pallas|Lyngen Lumiturvallisuutta, hyviä laskuja ja loistavaa seuraa.

f7391

[quote author=Movement link=topic=18939.msg125449#msg125449 date=1186393359]
Kaylandin mallistosta löytyy kevyitä vaelluskenkiä useampaakin mallia. Itsellä kokemusta Vertigo High:sta ja tyytyväinen olen ollut. Camusta olen ne hankkinut.

Pitää vaan muistaa se, että jostakin se paino on sitten pois. Itsellä viikon vaelluksella varusteet painaa 15 kg paikkeilla, enkä noilla kengillä paljoa enempää kantaisikaan. Isommille kuormille jämäkämmät kengat.

Nuohan näyttävät hyvältä, pitää käydä hypistelemässä, kunhan menen seuraavan kerran käymään Helsingissä. Noissa on ilmeisesti eVent-kalvo? Minkälaiset kokemukset sinulla on hengittävyydestä ja vedenpitävyydestä? Entä kestävyys?

Saruska

mulla on ollut noin kolme vuotta asolon fsn 95 gtx kenkä, painoa asolo.com mukaan 615grammaa per kenkä. muuten ovat kestäneet hyvin mutta pohja on kulunut, ei nyt sileäksi mutta melkein..
ainakin kevyelle naiselle hyvä kenkä, kantamukset jääneet alle 15kg:n. rullaa todella hyvin ja olen kävelly mm. kebnen huipulle niillä ilman vammoja.. Biggrin
tuo kenkä oli kolme- neljä vuotta sitten retki- lehden testivoittaja, voin lämpimästi suositella. itse ostin jonkin firman loppuunmyynnistä ja maksoi 95e.
ainakin täällä myydään ko kenkää:
http://www.xit.fi/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=242

soppamies

mulla myös asolon fusionit ollu vaelluskäytössä, hemmetin hyvät kengät ollu vaikka ittelläki painoa melkein sata kiloa. riittävän jäykkä kenkä vaikka repussakin olisi painoa. edellisen kirjoittajan kanssa käytiin tosiaan kebnellä hiipparoimassa eikä kengistä ole huonoa sanottavaa. muistaakseni backpacker magasinessa oli joku artikkeli noista kengistä 3-4 vuoden takaa ja kirjoittaja kyllä kehua retosti kenkiä.

maan päällä on parempi olla gastronomi kuin astronomi

soppamies

täältä löytyy jos jonkin näköistä kenkää etullisesti...

terve!

selailin tuossa espanjalaisen barrabesin (www.barrabes.com) sivuja ja siellä näytti olevan aika hyvänlaiset alennusmyynnit menossa. kengistä ja vaatteista oli ainaki -40% (ei kiipeilykengät) ja kaikki muut kamat -25%. ale voimassa elokuun loppuun.
HOX! nähdäksesi alennetut hinnat sinun täytyy olla rekisteröitynyt barrabesin käyttäjä.
HOX! hintoihin lisätään vero, joka on suomeen lähetettäessä 16% + 10€ postikuluja (alle 15kg paketti).
tsekatkaa aika halvalla lähtee hyvää kamaa...

maan päällä on parempi olla gastronomi kuin astronomi

ihmeseikkailija

Hakusessa olisi hieman kevyemmät vaelluskengät reppumatkailuun ja trekkailuun. Pidän itse enemmän nahka kuin kangaskengistä.

Raichlen vaelluskengät vaikuttavat hyviltä, tosin niitä ei Suomesta kovin helpolla ainakaan saa ja ilmeisesti ovat nykyisin Mammutin kenkiä. http://www.mammut.ch/en/productOverview/products_footwear_herren_international/Men%27s+Footwear.html

Olen miettinyt myös Haglöfsin Solid Litejä, Meindliltä löytyy myös useampia kohtalaisen hyviä malleja: Wales, Borneo ja Burma tosin näidenkin kohdalla voi olla ongelmia saada Suomesta.

Kokemuksia? Vinkkejä? 

Kiitän! 8)

Kohti pohjoista...

Anonyymi

Mä voin komppaa kanssa noita Kaylandin vaelluskenkiä. Itsellä, kuten Movementilla, trekkaukset, vaellukset, ym. metsätouhut ovat aika pitkälti (quite Smile ) fast & light -meininkiä, eli harvemmin mitään yli 15kg lasteja tulee kannettua mukana.

Omassa käytössä ollut Kaylandin MXT -malli, joka on Vertigo High:ta hieman jäykempi ja aavistuksen matalampi. Hyvä ollut ja kestävä. Ero aikaisempiin Meindlin tiiliskiviin ollut varsin huomattava. MXT:n pohjan profiili on tosin suunnattu enemmän tonne korkeammille ja kivikkoisimmille maille, Suomen metsien kosteissa juurekoissa tuppaavat olemaan välillä liukkaat Wink .

MXT:n eVent -kalvon hengittävyyden eroissa verrattuna goreen en oo huomannut suuriakaan eroja. Ehkä kevyen eron eVentin hyväksi, ts. jalat ovat pysyneet kuivempana omasta jalkahiestä. Vedenpitävyydessä en ole huomannut eroja.

kyyhky

Sain loppusyksystä kevyet "vaelluskengät". Olen Meindlin vankkumaton kannattaja ja niin olen varmaan jatkossakin. Kokeilin tätä vaihtoehtoa kuitenkin ihan mielenkiinnosta...

Kengät ovat Inov-8 Roclite 288 GTX (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/inov-8_roclite_288_gtx.html). Noita ei voi oikein vaelluskengiksi tituleerata. Ennemminkin tukevat lenkkarit.

Tulivat niin loppusyksystä, että mitään pitkiä kestotestejä en ole ehtinyt tehdä, mutta päteviltä vaikuttavat. Ainakin tuo mainoslause tuntuu pitävän paikkaansa. Kyse on ihan kokonaan eri kengistä: Meindlit painavat 1,969 ja nämä 0,67 / pari (koko 10).

Voisin kuvitella, että näillä menisi ei-kivikkoisessa maastossa kevyillä kuormilla melko kivasti pidemmänkin loppukesän reissun. Olen kokeillut päiväretkiä kantamusten kanssa ja pohja tuntuu yllättävänkin tukevalta. Sivuttaistuki ei ole kovin kummoinen.

Varsi on melko matala ja kovin syvälle ei kahlailla. Kangaskenkä ei myöskään varmaankaan kestä kovin hyvin karkeassa maastossa. Kivikkoiseen maastoon ja raskalla kantamuksella tulen varmaankin jakossakin valitsemaan raskaan Meindlin... Samoin hiemankaan vaativampiin keleihin ja reissuille.

pergamonx

Kokemusta parista aikaisemmin mainitusta poposta - nuo Kaylandin Vertigo High:t oli muutaman viikon aktiivikäytössä (=jokunen viikon tai yli kestänyt vuoristovaellus) pari vuotta sitten ja pidempään niistä ei sitten iloa ollutkaan. Jo ekan käyttöviikon aikana huomasin kengän venyvän sivusuunnassa jalkapöydän kohdalta ja viimeinen käyttöviikko, jossa jokunen  päivä kahlausta lumessa, sohjossa ja puroilta näyttäneillä poluilla tappoi ne lopullisesti - nauhoista loppui kiristysvara, niin paljon levisivät sivusuunnassa. Konstruktio ei siis vakuuttanut. Löysivät tiensä pään Nixistä, kotimaisen Moolokin kidasta Biggrin

Korvaajaksi tuli LaSportivan Trango EVO S, kivan punaisena. Eikä oo tarttenu vastaavaan käyttöön muita tuon jälkeen miettiä - mii laik. Lesti ei ehkä istu leveeseen räpylään, mutta käyttöominaisuudet on huippua tuon painoluokan kengäks. Pohjan jäykkyys riittää jopa raudoille, mutta siitä huolimatta pohjan muotoilun ansiosta ne jopa rullaa kovalla tasaisella pohjalla. Puolenkymmenen Meindl- mallin, mm. AirRevolution 5.0:n kokeilleena paremmin kun M:n kengät.

ihmeseikkailija

Pitää nyt vastata vanhaan ketjuun, kun vihdoin sain hankituksi kengät.

Päädyin Meindl Borneoihin, koska nahkaisina (ilman Gore kalvoa) hengittävät toivottavasti paremmin, ovat kohtuu painoiset (punnitsin koko 7.5UK 1422g/pari) sekä kuitenkin tukevan tuntoiset ja kestävän oloiset.

Uskon, että kengät soveltuvat vaelluksilleni ja trekkailuihin todella hyvin. Vettäkin varmasti pitää, kun vain käsittelee säännöllisesti. Aika näyttää.

Tosin Borneoita on rajoitetusti saatavilla Suomessa (ihmettelen ettei ole paremmin), itse päädyin tilamaan Saksasta.

Kohti pohjoista...

FreeZ

Nostellaampa hieman.

Eli olisi tavetta kevyille vaelluskengillä. Kenkien tulisi olla vedenpitävät. Tiedän, että sovittamalla löytyy se oikea, mutta paikalliset liikkeet käyty läpi ja oikeaa ei ole löytynyt. Ongelmana on leveä, mutta matala jalka. Jalka ei ole mitenkään järkyttävän leveä, mutta varpaat ovat aika tasalinjassa, joten useimmiten pikkuvarpaalle ei vaan löydy tilaa.

Nyt kaipaisinkin vinkkejä mahdollisista vaihtoehdoista.

Kriteerit:
- Vedenpitävä
- Pitävä pohja
- Käveltävä

Muuten kaikki käy.

Macharza

FreeZ, mulla vähän samanlainen jalkatyyppi ja ollut ongelmia aina löytää se sopiva.

Viime hankinta Kayland istu jalkaan heti ja ei hiertymiä ensimmäisillä nousuilla. Kysy vaikka Camusta

Grisli

Itselläni myös kengät hakusessa. Perintö Salomoneista pohja antautui, irtos liimaus kantapäästä. Muuten olivat äärimmäisen hyvät, täysnahkaiset.
Kävin paikallisessa retkeily & kalastusliikkeessä, niin tarjosi AKU merkkisiä. Aika monesta osasta kasattu, mutta oli kevyt.
Toisena vaihtoehtona Alpina Trapper, pitkävartinen metsästäjän kenkä. Näitä en valitettavasti päässy hipelöimään, mutta kuvassa näyttivät ihan fiksuilta, vähän saumoja ja korkeat varret.
Käyttökokemuksia koitin kaivaa, niin ihan hirveesti niitä ei löytynyt, jos kenelläkään kokemusta, niin mielelläni kuulisin niistä.

Jake82

Minulle on sopinu nämä http://www.vaivaton.com/product/1801-1-0162M0GBR tosi hyvin. Ei ehkä ihan kevein vaihtoehto mutta mukava jalassa ja hengittää hyvin.

s-w

Kai nyt riittävän tukevan vaelluskengän voisi tehdä ilman nahkaakin? Onko tällaisia kenkiä ja jos on, niin minkä merkkisiä ja mistä saa?

Kukaan ei tainnut vielä ehdottaa Haix :eja?

Mallista riippuen nahkan ohella on käytetty corduraa joten pitäisi olla kevyempi kuin täysinahkainen -kivikossa ei tietysti kestä yhtä hyvin.

Valmistajan sivut:
http://www.haix.com/

Suomessa myydään mm. Varustelekassa:
http://www.varusteleka.fi/product/uudet-maiharit-kalvolla/haix-airpower-p6/_3F10SKVDY

OUTDOOR OKSANEN
Käyttäjän OUTDOOR OKSANEN kuva

Itse olen nyt tehnyt kaksi 80km vaellusta 4 päivässä Adidaksen Terrex Trek (http://www.adidas.com/com/product/G40702/) kengillä. Painoa 685g ja toiminut aivan loistavasti!
Viikonloppu/päiväretkillä Adidas Terrex Fast R mid (http://www.adidas.com/com/product/V22390/?ref=cXVlcnk9dGVycmV4K2Zhc3Q%3D). Painoa 425g ja Continentalin pohja pitää TÖRKEEN hyvin!

Vaikka monelle perinteiselle eräjormalle Adidas saattaa erämerkkinä vaikuttaa hieman oudolta, niin voin vakuuttaa että se firma kyllä osaa kenkien teon!

juska-

[quote author=teemuoksanenphoto.com link=topic=18939.msg205941#msg205941 date=1344245555]
Itse olen nyt tehnyt kaksi 80km vaellusta 4 päivässä Adidaksen Terrex Trek (http://www.adidas.com/com/product/G40702/) kengillä. Painoa 685g ja toiminut aivan loistavasti!
Viikonloppu/päiväretkillä Adidas Terrex Fast R mid (http://www.adidas.com/com/product/V22390/?ref=cXVlcnk9dGVycmV4K2Zhc3Q%3D). Painoa 425g ja Continentalin pohja pitää TÖRKEEN hyvin!

Mistä oot Teemu noita addun trekkikenkiä löytänyt? Nopeella googlauksella en löytäny yhtään jälleenmyyjää Suomesta..
Ulkomailta varmaan sais, mut tarttis päästä sovittamaan. Helsingissä asustan.