1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Uniki
Akkojen vertailua

Onko kenelläkään käyttökokemusta Fjällrävenin Akka Shape R/S 2:sta ??? Kullan arvoista tietoa olisi kokemukset sekä Akka R/S 2:sta että Shapesta. Mitä ominaisuuksia Shapessa pidit parempana kuin perinteisessä Akassa ja mitä taas huonompana tai päinvastoin ??

Suoritan em. telttojen tiukkaa vertailua hankintamielessä, mutta pelkkä kaupassa pystytettyjen telttojen vertailu ei oikein riitä ja käyttökokemuksia minulla ei ole kummastakaan.

Vagabond

Shape 3 käyttökokemuksia viikon reissulat viime syksyltä käsivarresta. Tuntuu olevan ok vaikka tuulikin puhaltais. Rankkasateita ei ollut, jonkin verran sateli ja sen piti kyllä täydellisesti. Ite valitsin shapen painon säästön takia.

Avatail
Käyttäjän Avatail kuva

Painoero johtunee Shapen pienemmästä tilavuudesta. Siinä missä AkkaR/S 2:n kaikki kolme kaarta ovat saman mittaisia Shapessa keskikaari on kahta muuta pidempi. Shape madaltuu ja kapenee tästä syystä nopeammin päätyjä kohti eli tilaa jää vähemmän kuin R/S 2:een. Ilmeisesti juuri tästä syystä Shapea myydään joissain paikoissa 3-vuodenajan telttana. Tosin Fjällrävenin omilla sivuilla Shapea sanotaan ympärivuoden käytettäväksi teltaksi. Talvivaelluksessa on kuitenkin varusteita enemmän mukana, jolloin isosta absidista on hyötyä. Oikeastaan juuri tilavuus, oli valintaperusteeni kun ostin Akka R/S 2:n, enkä Shapea.

Vagabond

Joo aattelin että tuo tilavuuden muutos on ilmiselvä. Ite ostin shapen kun usein oon 2 hengen porukalla ollut liikkeellä. Kahdelle hengelle tuo shape on ruhtinaallinen ja kolmekkin menee kesä aikaan mukavasti. Ennen tuli kuljeskeltua ihan absidittomalla teltalla, joten en näy tarpeellisenä saada kaikkia varusteita absidiin. Shapeen mahtuu kahden hengen kamat väljästi ja kolmen hengen kamat kun käyttää hieman järkeä. Myönnän kuitenkin, että kolmen hengen reissussa sadepäivän vietto teltassa sujuu varmasti mukavammin normi akassa. Kattokin on korkeemmalla absidissa. Mä oon kuitenkin sitä mieltä, että teltassa aikaa vietetään pääasiassa makuupussissa. Korkeiintaan koiranilmalla keitellään ruokaa. Sisäteltan irrottamisen mahdollisuus antaa kuitenkin shapessa kohtuu ruhtinaalliset oleskelu tilat kolmellekkin. Haukkukaa grammaviilariks mutta johonkin se painon kanssa on raja vedettävä.  Biggrin Hillen hintaa en ollut valmis maksamaan, kun se ei oo saanut kovin varauksettomia kehuja omistajiltaan. Nallo taitaa lisäksi olla shapen kanssa suht saman mallinen. Joidenkin vanhojen specsien mukaan shapen kangas ei ollut ihan sama kuin normissa, mutta siitä en oo oikeesti varma.